Jaren '80 xt600 Geschikt voor af en toe 'n lange snelwegrit?

LimaSierra

Die hard MF'er
4 jan 2017
317
133
Zaandam
Ik ben nog aan het lessen, maar ben m'n ogen aan het open houden voor als ik m'n rijbewijs heb.
Uiteraard is het belangrijkste advies 'proefrijden' maar ik weet niet of ik daar particuliere verkopers steeds mee lastig kan vallen...

Nougoed. Ik vind een jaren 80 XT600 dus een fantastisch cool apparaat. Mijn gebruik zal grotendeels bestaan uit plezierritjes in en om de stad, 2x 20km per dag naar m'n werk (grotendeels snelweg) en 1x in de maand naar de andere kant van ons kleine land.
Veel modder zal ie niet zien.

Om het woon/werkverkeer maak ik me niet zoveel zorgen. De snelheden op de ring amsterdam liggen niet zo hoog en dat kwartiertje wat ik op de snelweg zit, tsja...
Maar is het ook nog goed te doen met 130km/h op de afsluitdijk, bijvoorbeeld? Ik las 'n jaren 80 review waarin het ding toch wel vrij veel toeren draait op dergelijke snelheden.
Is het dan een idee om 'n kleiner achterkettingwiel te monteren?

Eigenlijk is het niet de meest geschikte motor voor mijn doel. Maar ik vind 'm gewoon zo gruwelijk gaaf dat ik wel enige concessies aan comfort durf te doen.

Tips en ideeën zijn zeer welkom :)
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft toch geen 130 te rijden? Pak 5 min. extra en rij rustig 100-110.
Die 1 pitters zijn niet gemaakt voor lang relatief hoog toeren constant te rijden, maar zo 1x per maand........ Zal hij vast niet dood van gaan hoor.
 
Eigenlijk is het niet de meest geschikte motor voor mijn doel. Maar ik vind 'm gewoon zo gruwelijk gaaf dat ik wel enige concessies aan comfort durf te doen.

Tips en ideeën zijn zeer welkom :)

Dat zegt al genoeg, doen dus!

Rij gewoon wat rustiger op de snelweg, je hoeft niet altijd de max te rijden, met 100km/u kom je er ook. Voor die ene keer dat je dan eens langere stukken over de snelweg moet rijden accepteer je gewoon dat iets langer bezig bent.
 
Dat is natuurlijk één optie. Als ik 'n lange rit doe, heb ik in principe alle tijd om ergens te komen.
En de andere optie, 't voorkettingwiel vergroten/achter verkleinen - is dat nog 'n strak plan, of kom ik dan bij het wegrijden in de problemen?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn er die met een xt600 naar de andere kant van onze planeet gereden zijn en jij maakt je zorgen of je de andere kant van het land gaat halen.
 
Nee, daar maak ik mij geen zorgen over. Ik denk alleen na over of/hoe ik het comfort zou kunnen/moeten verhogen om aan mijn wensen te voldoen ;)
 
Nee, daar maak ik mij geen zorgen over. Ik denk alleen na over of/hoe ik het comfort zou kunnen/moeten verhogen om aan mijn wensen te voldoen ;)
Ah, gelukkig.

Aan je tandwielverhouding moet je niet klooien omdat je anders te weinig toeren gaat maken voor een goede smering.
Met name de eerste bouwjaren hebben een verhoogde kans op pitting van de versnellingsbak vanwege te weinig toeren.
Latere bouwjaren hebben een extra smering boven de tandwielen.
 
Kijk, van zulke informatie word ik blij, dat kan zeker een versnellingsbakrevisie/vervanging schelen op de lange termijn :)
 
Ik ben nog aan het lessen, maar ben m'n ogen aan het open houden voor als ik m'n rijbewijs heb.
Uiteraard is het belangrijkste advies 'proefrijden' maar ik weet niet of ik daar particuliere verkopers steeds mee lastig kan vallen...

Nougoed. Ik vind een jaren 80 XT600 dus een fantastisch cool apparaat. Mijn gebruik zal grotendeels bestaan uit plezierritjes in en om de stad, 2x 20km per dag naar m'n werk (grotendeels snelweg) en 1x in de maand naar de andere kant van ons kleine land.
Veel modder zal ie niet zien.

Om het woon/werkverkeer maak ik me niet zoveel zorgen. De snelheden op de ring amsterdam liggen niet zo hoog en dat kwartiertje wat ik op de snelweg zit, tsja...
Maar is het ook nog goed te doen met 130km/h op de afsluitdijk, bijvoorbeeld? Ik las 'n jaren 80 review waarin het ding toch wel vrij veel toeren draait op dergelijke snelheden.
Is het dan een idee om 'n kleiner achterkettingwiel te monteren?

Eigenlijk is het niet de meest geschikte motor voor mijn doel. Maar ik vind 'm gewoon zo gruwelijk gaaf dat ik wel enige concessies aan comfort durf te doen.

Tips en ideeën zijn zeer welkom :)
Kijk goed wat je koopt, want er zijn een hoop mishandelde exemplaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan