Jawa 350 type 634 uit 1977

Bowler

MF veteraan
23 apr 2007
4.274
293
Zwolle
Hey,

P1030024.jpg

ik heb sinds donderdag een Jawa, het ultieme brik zeg maar :P .

P1040033.jpg

Heb er meteen een blok bij gekocht, en deze heb ik vanavond uit elkaar gehaald, alleen de krukas moet ik nog uit de rechter carter helft persen. Dit blok ziet er redelijk uit, maar ik gebruik hem alleen voor onderdelen.

P1040024.jpg

Vandaag heb ik ook nog een ander blok opgehaald, een 634-5 blok, dus eentje met 28 pk, ipv het 19 pk sterke 634-1 blok wat er nu onder hangt. Origineel hoort er bij mij ook een 634-5 onder, dus ik was wel blij met dit blok.
P1040028.jpg

Bij het blok kreeg ik een kist vol met jawa onderdelen, waar ik veel aan zal hebben (hopelijk).
Dit blok ga ik reviseren en er dan onderhangen.

Verder moet er nog wat onderhoudt gepleegd worden aan de jawa, en er moet een accu aangeschaft worden omdat hij een accuontsteking heeft :( B| .

Voor de rest ben ik er heel erg blij mee.

In dit topic laat ik zien wa ik ermee doe.
Een aantal dingen was ik nog van plan, het bovenstaan uitgezonderd:
-Cilinder tunen
-Grotere carburateur
-Zelf expansie uitlaat berekenen en maken
-Zweefzadel ipv. buddy (misschien)
-Electronische ontsteking.

mvg,

Timon
 
@Jonne O-)

Heb ook nog een paar foto's van de voorloper van de jawa, namelijk het merk wanderer.
Wij hebben er meerdere staan, maar er zijn zeg maar 2 echt compleet, een 1 sp en een 2 sp.
P1020006.jpg


P5130239.jpg
 
Zo, die is mooi!
Ik heb zelf een Jawa 640 de luxe (jawel!) gehad. Toen ie eenmaal goed liep (met electronische ontsteking) heb ik hem snel verkocht :)

Succes met je opbouw!
 
Net ruimte in de garage en er staat alweer een andere :X ;)
Ik blijf dit wel een beetje volgen, succes!
 
de ruimte in de garage word wel groter hoor :P
M'n vader is nu bezig om op de zolder van de garage een soort van opslag/werkplaats te maken, dus dan kunnen alle onderdelen naar boven, en staan alleen de motoren beneden. (en de solex natuurlijk).

Zonet even de knipperlichten opgeknapt. De steeltjes nieuw in de verf gezet en het chroomwerk gepoetst.
 
Zaterdag nieuwe accu binnen, is het de verkeerde :( Had het accuzuur er al in gedaan, dus mocht iemand hem willen voor een schappelijk bedrag, of een leuk onderdeel ;) Is een Saito B49 6 .

Maar had voor m'n pa ook 2 accu's bij besteld, en die pasten precies. Accu vullen, opladen, in de motor, trappen en......niets. Zucht... ook geen vonk. Was dus de kabelboom die niet goed was aangesloten.
Vandaag de kabelboom goed aangesloten, en toen liep hij heel mooi, na wat afstellen.

Zal morgen wat foto's schieten.
 
hey bowler
leuk projectje ben je gestart volgens mij. zo'n jawa is wel een echte klassieker (of brik, is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk)
maar jah daar hoort natuurlijk wel een grotere carb op :D
hmmm wie zou nog nog bijv. een 30mm dell'orto hebben liggen............. hmm geen idee ;)

hahaha leuk man ik ga het projectje volgen!
 
@gumball
ik heb zelf ook nog een keihin 40mm liggen, maar ik denk dat dat iets te optimistisch is :P
 
owjah, zal ze ff schieten :P Ik kon het niet laten om hem vanochtend weer ff te starten, maar de foto's was ik vergeten.

P1220024.jpg

Zo staat hij er nu bij.

P1220027.jpg

Electrisch gebeuren, moet nog wat netter gemaakt worden. Moet ook nog een accubak fabriceren.

P1220026.jpg

Contactpunten en dynamo. Werkt allemaal goed :) .

P1220032.jpg

Knipperlichten, liggen klaar om gemonteerd te worden, moet alleen nog ff een goede clignoteur en schakelaar hebben.

P1220028.jpg

Reserve kabelboom, lekker handig. Zat nog een goede spanningsregelaar op, dus die heb ik even uitgewisseld.

P1220031.jpg

M'n 3e blok, deze blijft grotendeels in elkaar, en dan hang ik hem er binnenkort onder.

P1220034.jpg

En als laatste de carb die ik nog heb liggen. Een Keihin PE40.

Tevreden met de foto's?
 
Laatst bewerkt:
Poortmap634.jpg

Nog even de poortmap erbij zetten. Wilde hem tunen, maar heb nu m'n bedenkingen.
 
@Laurus:
Jawa's zijn oer degelijk. Ze allemaal wat minder hightech dan een suzuki van hetzelfde jaar, maar ze doen het (vrijwel) altijd. Op dit moment rijden er nog jawa's van het type dat ik heb in rusland, zonder dat zie ooit noemenswaardig onderhoud hebben gezien.

over dat tunen, de uitlaattiming is best wel behoorlijk laag. De timing is nu 139 graden, en een expansie uitlaat heeft pas zin rond de 180 graden. Dit betekent dat ik de uitlaatpoort 1cm(10mm!) omhoog moet krijgen. Lijkt mij wat erg veel.
 
iets wat ik zocht, een tekening van de poorten e.d. 8-)
zal bij mijn jawa wel redelijk overeenkomstig zijn, kan ik meteen berekenen of m'n rd uitlaatjes het een beetje gaan doen, en hoe lang ik m'n uitlaatflens moet houden *D
 
sebas, ga jij ook een poortmap maken? Ben wel benieuwd hoeveel verschil er tussen de 2 zit. Ook wil ik weten of het meer zin heeft om het moderne blok te tunen, omdat de uitlaattiming zo laag is dat een expansie totaal geen zin heeft.
 
sebas, ga jij ook een poortmap maken? Ben wel benieuwd hoeveel verschil er tussen de 2 zit. Ook wil ik weten of het meer zin heeft om het moderne blok te tunen, omdat de uitlaattiming zo laag is dat een expansie totaal geen zin heeft.

Nouja in principe loopt het blok prima (op wat ontstekings afstellen na) dus heb ik niet zo'n zin om de cilinders eraf te halen, maar wie weet komt dat binnenkort nog wel eens.. ik geloof, als ik de verhalen zo lees, dat er niet zoveel verschil zit tussen de cilinders en blokken
 
ik weet het niet eigenlijk, ik heb nog een verschil ontdekt, of hoe je dat verschil vind. Maar zover ik weet is hij van een 28 pk blok, omdat dit blok gelijk is aan degene die eronder zit, en die hoort bij het frame, en op het frame staan dat het een 634-5 is. (zo, wat een causaal verband :P ).

Ik weet nog niet of er veel verschil in zit. Volgens mij is de inlaat anders, want ik zag een pakking voor de carb voor een 638etc, en daar zitten 2 doorgangen in, terwijl de 634 1 doorgang heeft, en pas later splitst. Betekent dus dat je makkelijker 2 carbs op een 638 blok kunt zetten. Over de poortmap, geen idee. Het is wel zo dat bepaalde types geleverd zijn met expansie-uitlaten, maar of die echt werkten, ik weet het niet.
 
bij mijn 638blok splits hij zich ook pas op in de cilinders en niet ervoor bij het spruitstuk.

Wat de uitlaten betreft... zal wel een foutje in mijn berekening zijn aangezien de lengte van mijn rd uitlaten wel klopt, maar ze in diameter ongeveer de helft zouden moeten zijn (een beetje homoet look dus).
Erg vreemd aangezien de 'orginele' expansies ongeveer dezelfde diameter hebben als mijn rd uitlaten :?

Maargoed binnenkort ga ik ze testen en dan zie ik het vanzelf wel. :P
 
die diameter verandert ook per tuner hea. Je hebt tuners die zeggen zo dik mogelijk, en andere weer niet. Hangt er dus helemaal vanaf welke formules je gebruikt.
 
Er staat er nu een op marktplaats. Een jawa 634 met vraagrpijs 200e, en hij loopt nog ook. Lijkt me een mooi prijsje? Ik heb iig zojuist de verkoper gemaild om eens te gaan kijken. Kan ik er lekker mee naar school rijden :P 8-)
 
Laurus, het is een motor met heel veel karakter, ik vind hem geweldig. Maar je moet er wel veel onderhoud aan doen, dat wil zeggen, in tegenstelling tot een japanner, moet je de schokbreker olie van de achterschokbrekers ook verversen, de schokbrekenolie van de voorvork etc. Maar als je hem goed onderhoudt, zijn ze echt heel betrouwbaar. En ze zijn lekker simpel om aan te sleutelen. De kabelboom die erin zit is zo simpel, dat kan gewoon bijna niet fout.
 
Jawa rijden is gewoon leuk. Het geluid, de geur, de ingesloten kettingkast, de voetkoppeling, het zelf sleutelen. Jawas zijn eenvoudig opgebouwd en daarom is zelf sleutelen heel goed mogelijk. Verder moet je er wel op rekenen dat je nogal wat aandacht trekt met de Jawa. Er zijn hele nogal wat senioren die de Jawa nog van vroeger kennen. Dit betekend gewoonlijk een praatje op het tankstation en/of terras. Hi-tech apparaten uit Japan worden dan voorbij gelopen.
Ik ben 1e eigenaar van een 639, die inmiddels bijna 17 jaar is. Buiten wat kleinigheidjes is de Jawa behoorlijk betrouwbaar, waarbij ik maar 1 of 2 keer niet thuis kon komen. Dit speelt met name op electrisch gebied. Bv. een soldering van de gelijkrichter losgelaten, waardoor de accu niet werd bijgeladen en de Jawa gewoon stopt. Volgens mij geldt dit niet voor de Jawas met electronische ontsteking. Deze blijft met een lege accu lopen. Jawas zijn niet erg sociaal. Mijn Jawa rookt overal, zeker boven de 80km/hr. Ga ik 100km/hr rijden is het niet alleen roken, maar ook kleine oliespettertjes. Deze belanden op de achterzijde van de motor, maar ook op de jas van je duo-passagier. (Gelukkig niet op mijn jas).
Bij een motortoertocht op het werk mocht ik, gezien het aantal cc en pk's vooraan rijden. Na 1 km snelweg reed ik achteraan. Niet iedereen is gecharmeerd van deze rook. Na een aantal snelwegkilometers wordt het roken wel minder. De Jawa wordt 1 op 48 gesmeerd en verbruikt 1ltr op 23km.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik naast de Jawa nog wat meer motoren heb. De Jawa wordt echter wel het meeste gebruikt. Mede doordat deze een stuurkuip (= niet zo koud), een topkoffer, een kettingkast en goede voorverlichting heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan