Gisteren heb ik een jawa gekocht uit 1996. Een foto komt later. Ik ga de motor deze week ophalen, want overschrijven en verzekering ging niet lukken op zaterdag. Omdat de motor niet in de verzekering stond, heb ik geen proefrit gemaakt. Leek mij niet echt handig. Ik heb alleen de motor even horen lopen. Geen rare geluiden. Voor de prijs van EUR 250 wilde ik de gok wel wagen.
Ik heb de motor gekocht vanwege de simpele techniek en omdat deze motoren niet zijn aangehaakt bij de wedloop welke productiemachine het eerst de 200+++ pk grens heeft overschreden. Gewoon motorrijden om het motorrijden in de puurste zin van het woord.
Nu heb ik geen ervaring met jawa en al evenmin met tweetakten. Dus misschien kan iemand mij verder helpen. Mijn sleutelervaring is tot op heden ook beperkt gebleven tot wat remblokjes en motorolie vervangen en remzuigertjes schoonmaken. De jawa lijkt mij een prima motor om zelf wat meer te sleutelen, waarbij het nog wat te overzien blijft.
Om te beginnen het type van de motor. Waarom hij redstyle heet weet ik niet, maar hij is in ieder geval rood. Ik heb op een jawa site gekeken. Volgens mij betreft het een 640 classic. Die zou van 1995 tot en met 1997 gemaakt zijn en heeft ten opzichte van de gewone 640 geen stuurkuipje en een trommelrem voor. Verder heeft de motor een gescheiden smeersysteem met een olietankje in het kontje.
De simpele techniek spreekt mij aan. Maar hoe simpel ook, als je het niet goed behandelt zal het geen lang leven beschoren zijn. Dus is mijn eerste vraag waar moet ik op letten wanneer ik de motor ophaal? Wat ik op de jawa site heb gelezen, lijkt mij dat de oliepomp rechstreeks door de krukas wordt aangedreven maar dat de oliepomp en de carb gesynchroniseert moeten worden om de juiste verhouding van de mengsmering te verkrijgen.
Verder ziet de motor niet zwaar verwaarloosd uit, zeker gezien de prijs. Het enige euvel dat de verkoper noemde was dat hij soms hoog in toeren blijft hangen. Het viel mij ook op dat hij even draaide dat de motor niet lekker smoorde bij gas dicht. Heeft iemand hier ervaring mee met jawa of wordt het gewoon zoeken naar kabeltjes, reinigen carb etc.
Mocht iemand weten waar ik een goed werkplaatshandboek kan krijgen dan houd ik mij aanbevolen. Als het in het Nederlands, Engels of eventueel in het Duits is. Want anders houd het bij mij snel op.
Alle input is welkom,
Bob
Ik heb de motor gekocht vanwege de simpele techniek en omdat deze motoren niet zijn aangehaakt bij de wedloop welke productiemachine het eerst de 200+++ pk grens heeft overschreden. Gewoon motorrijden om het motorrijden in de puurste zin van het woord.
Nu heb ik geen ervaring met jawa en al evenmin met tweetakten. Dus misschien kan iemand mij verder helpen. Mijn sleutelervaring is tot op heden ook beperkt gebleven tot wat remblokjes en motorolie vervangen en remzuigertjes schoonmaken. De jawa lijkt mij een prima motor om zelf wat meer te sleutelen, waarbij het nog wat te overzien blijft.
Om te beginnen het type van de motor. Waarom hij redstyle heet weet ik niet, maar hij is in ieder geval rood. Ik heb op een jawa site gekeken. Volgens mij betreft het een 640 classic. Die zou van 1995 tot en met 1997 gemaakt zijn en heeft ten opzichte van de gewone 640 geen stuurkuipje en een trommelrem voor. Verder heeft de motor een gescheiden smeersysteem met een olietankje in het kontje.
De simpele techniek spreekt mij aan. Maar hoe simpel ook, als je het niet goed behandelt zal het geen lang leven beschoren zijn. Dus is mijn eerste vraag waar moet ik op letten wanneer ik de motor ophaal? Wat ik op de jawa site heb gelezen, lijkt mij dat de oliepomp rechstreeks door de krukas wordt aangedreven maar dat de oliepomp en de carb gesynchroniseert moeten worden om de juiste verhouding van de mengsmering te verkrijgen.
Verder ziet de motor niet zwaar verwaarloosd uit, zeker gezien de prijs. Het enige euvel dat de verkoper noemde was dat hij soms hoog in toeren blijft hangen. Het viel mij ook op dat hij even draaide dat de motor niet lekker smoorde bij gas dicht. Heeft iemand hier ervaring mee met jawa of wordt het gewoon zoeken naar kabeltjes, reinigen carb etc.
Mocht iemand weten waar ik een goed werkplaatshandboek kan krijgen dan houd ik mij aanbevolen. Als het in het Nederlands, Engels of eventueel in het Duits is. Want anders houd het bij mij snel op.
Alle input is welkom,
Bob