JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Dan kan je er gelijk twee kopen en de tweede er vast naast leggen. Dat zijn andere prijzen als de 23 euro van de BMW juwelier.
 
Dan kan je er gelijk twee kopen en de tweede er vast naast leggen. Dat zijn andere prijzen als de 23 euro van de BMW juwelier.
Dat doe ik meestal als een dergelijk onderdeel stuk is en heb geen reserve, 1 gaat in het gereedschapskastje mee voor onderweg.
Dit doe ik sinds ik eens gebroken schakelveertjes met de enfield heb gehad en gebroken koppelingskabel met de BSA..
 
Dan kan je er gelijk twee kopen en de tweede er vast naast leggen. Dat zijn andere prijzen als de 23 euro van de BMW juwelier.

Voor mijn Yamaha heb ik ook onderdelen uit Poland of Tsjechië laten komen. Scheelt een hoop geld, vooral als je een lijstje hebt. In mijn geval was ik 50 euro goedkoper uit voor een setje inlaatrubbers, filters en wat klein grut. :)
 
Wie heeft er wel eens een 638 blok gereviseerd, cilinders geboord en gehoond en overmaatse zuigers geplaatst.Wie kan mij de inbouw speling vertellen van zo,n set zuigers. Bv zuigers 59,00 op welke maat moeten de cilinders geboord worden. Ik kan de speling in geen enkel boek vinden.
 
Wie heeft er wel eens een 638 blok gereviseerd, cilinders geboord en gehoond en overmaatse zuigers geplaatst.Wie kan mij de inbouw speling vertellen van zo,n set zuigers. Bv zuigers 59,00 op welke maat moeten de cilinders geboord worden. Ik kan de speling in geen enkel boek vinden.

Heb ik gedaan voor de 634. Ik liet de ciliders opmeten bij het bedrijf dat precies kan boren en honen. Aan de hand van de metingen en de tabellen van de standaardmaten bepaald naar welke overmaat zuigers geboord moet worden. De betreffende zuigers besteld. Zuigers en cilinders naar revisiebedrijf gebracht, waar de cilinders op de, bij de zuigers behorende maat geboord en gehoond zijn. Zie tabellen uit Werkplaatshandboek 638-640

full

full
 
Sjonge, ik heb de laatste tijd alleen maar vragen! '( De assemblage van de 354 gaat niet zo vlot, dus ik ben nu pas bij de achterbrug aangekomen.. :Z

Op de onderstaande foto zie je 2 lagerbussen, waarmee de achterbrug in het frame scharniert. Degene met de dikke rand is de oude. Omdat de borst hier scheef is afgesleten, heb ik 2 nieuwe lagerbussen gekocht.
De nieuwe bussen hebben echter een veel dunnere rand, waardoor de achterbrug ongeveer 0,5 centimeter heen en weer kan schuiven over de scharnieras!

Op de verschillende Jawa shops, kom ik deze lagerbus ook alleen maar met de dunne rand tegen. :?

Weten jullie een adres waar ik degene met de dikke rand kan kopen, of vulringen op maat? (of moet ik dit op een heel andere manier oplossen?
full




groeten Arjan
ps. gelukkig doet m'n 634 het nog prachtig, zodat ik toch nog aan mijn Jawa kilometers kom! :]
 
Sjonge, ik heb de laatste tijd alleen maar vragen! '( De assemblage van de 354 gaat niet zo vlot, dus ik ben nu pas bij de achterbrug aangekomen.. :Z

Op de onderstaande foto zie je 2 lagerbussen, waarmee de achterbrug in het frame scharniert. Degene met de dikke rand is de oude. Omdat de borst hier scheef is afgesleten, heb ik 2 nieuwe lagerbussen gekocht.
De nieuwe bussen hebben echter een veel dunnere rand, waardoor de achterbrug ongeveer 0,5 centimeter heen en weer kan schuiven over de scharnieras!

Op de verschillende Jawa shops, kom ik deze lagerbus ook alleen maar met de dunne rand tegen. :?

Weten jullie een adres waar ik degene met de dikke rand kan kopen, of vulringen op maat? (of moet ik dit op een heel andere manier oplossen?
[afbeelding]



groeten Arjan
ps. gelukkig doet m'n 634 het nog prachtig, zodat ik toch nog aan mijn Jawa kilometers kom! :]

Geen idee, misschien zoiets als de ring (2 mm dik) als hier onderaan de pagina? Jawa,ČZ 350 typ 354 Kývačka od roku 1954 | Zadná vidlica, tlmiče
Of is die voor iets heel anders?
 
Zoiets inderdaad.

Alleen is die ring een vulring die in het bovenste gedeelte van de achterschokdemper moet. (waarom die bij de achterbrug lagers op de site staat weet ik niet)

letterlijke vertaling van de omschrijving: "The metal ring is inserted in the lower rear spring cover"
 
Denk dat ik weet hoe het werkt, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Het is m.i. een beetje een bijzondere constructie.

Ondertussen heb ik beide bussen ingeperst. Nu moet ik een 20mm ruimer regelen, om de bussen exact pas te maken op de oude as.
full




Maargoed, door de as loopt een bout, deze bout gebruik je om alles bij elkaar te houden, en om de oliekeerringen links en rechts vast te klemmen.
Volgens mij moet je door de moer hiervan aan te draaien, de bronzen bussen zover uit de achterbrug persen (naar elkaar toe), dat er geen axiale speling meer is.

full

full


het gaat dus om bout no. 6 en de bijbehorende moer op de laastste foto. (moer no.8 op de 1e foto)
 
Arjan, ik heb geen antwoord op je vragen, maar je zou het eens kunnen proberen op het Duitse jawa forum..
 
Sammie, ik lees al een tijdje mee op het Jawafreunde forum. Ik zal me daar eens voorstellen, dan kan ik ook legitiem vragen stellen.

Die Jawa caferacer stond volgens mij vorig jaar ook op marktplaats?

Het ruimen van de bronzen bussen is helaas mislukt, ze zijn te ruim geworden. 😐
Nu ben ik begonnen aan de broodnodige schokdemper revisie, dan kan ik straks wat meer onderdelen in 1x bestellen.
 
Zo, mijn jawa tikt ook nog vrolijk verder. Nouja vrolijk, ik heb weer last van het bekende 638 koppelingsprobleem (Bij koude motor ineens keihard aangrijpen). Ik heb al een paar keer een nieuwe rubber ring erin gezet, maar deze worden na verloop van tijd weer ingedrukt en worden dus nutteloos.

Weet iemand waar ik goeie kwaliteit ringen kan krijgen? Of heeft iemand eventueel een andere oplossing?
 
Ik heb er 1 gehaald bij de lokale lager/keeringenboer, die zit er nu meer dan 40K in..
 
Laatst bewerkt:
Da's een goeie tip Sammie. Ik zal morgen hier even rondvragen. Weet je de naam van de winkel nog?
 
Mijn jawa 638 rookt toch wel behoorlijk. Nu rookt een tweetakt natuurlijk... maar is dit gewoon kenmerk van de jawa? Ik meng gewoon met castrol olie, dus geen goedkope vervanger.

Maar als ik goed gas geef, dan zie ik mijn spiegels een wolk van rook dat ik achterlaat :9
 
1 Welke castrol olie en in welke verhouding?
2 Ga eens een flink stuk 100km/h(op de navi) rijden?
 
Mijn jawa 638 rookt toch wel behoorlijk. Nu rookt een tweetakt natuurlijk... maar is dit gewoon kenmerk van de jawa? Ik meng gewoon met castrol olie, dus geen goedkope vervanger.

Maar als ik goed gas geef, dan zie ik mijn spiegels een wolk van rook dat ik achterlaat :9
Ben je gelijk van die kort achterop rijdende auto,s af.
Flink stuk rijden dan is de olie wel een beetje opgestookt.
Korte stukken rijden blijft er meestal te veel achter.
Uitlaten worden niet warm genoeg.
 
Heb inderdaad nog geen grote stukken gereden. Kan het verklaren! Ik gebruik de castrol power rs olie.

Welke olie gebruiken jullie voor de versnellingsbak?
 
Het zal me niet verbazen als je 2 takt olie gewoon weer de uitlaat uit komt druppelen..;)
Ik mik de minerale 15W40 van de action in de versn. bak.
 
Niet te vet smeren .
Zoals Sammy al aangeeft ze verstoken niet alle olie.
Voordeel de olie koolt niet aan,regelmatig uitlaten leeg gieten.
Voor de zuiger en de lagers is het zeker een erg goede olie.
In de cz hier valvoline olie gedaan.
In ieder geval die geschikt voor een natte koppeling is.
Zelf nog niet mee gereden motor is nog steeds niet rijbaar ivm restauratie en tijdgebrek.
 
Uitlaten leeg gieten is wel een beetje bizar, maar ik denk(..) dat een jawa niet heet genoeg word deze olie te verbranden, maar kan er naast zitten. Ik ben geen expert op dit gebied.Zeker als je de smeing van de midelste lagers verbeterd hebt is rijker dan :;50 onnodig.
@ bromgek hoe rijk meng je nu?
 
Terug
Bovenaan Onderaan