JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Hooijer

MF'er
28 nov 2016
87
3
Naar mijn ervaring maakt overtollige radiale speling op een koppelingstrommel ook een schrapend geluid bij het op laten komen van de koppeling. Aan de hand vd speling van de platen zal het daar ook mee te maken hebben. Ik zou een complete koppeling kunnen kopen, maar das eigenlijk zonde. Met een nieuwe binnenste hub, platen en een nieuwe bronzen bus zou ik in principe ook klaar moeten zijn.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
21.864
282
Assen
Je hoort veel geschraap bij het op laten komen van de koppeling. ook gaat deze niet soepel, maar grijpt ineens aan.
Vervang de rubber ring die onder de platen ligt...Als de korf geen speling op de splines van de as heeft(dit wil stdt wel eens gebeuren door slecht geborgde centrale moer) is dit de meest waarschijnlijke oorzaak.

Hooijer

MF'er
28 nov 2016
87
3
Blijf het lastig vinden, hij heeft mijns inziens niet genoeg speling om echt een probleem te veroorzaken. Er zit momenteel zo'n deutz tractorring in die niet vervormd is. Ik heb nog een officiële rubberring, maar die gingen bij mij doorgaans maar een paar 100 km mee voordat ze vervormd werden.

In het filmpje heb ik vooral axiale speling en een klein beetje tangentiele.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
21.864
282
Assen
Vervang dan bij twijfel het hele spul en bestel die rubber ring bij je plaatselijke lager/keerringenboer.

Hooijer

MF'er
28 nov 2016
87
3
Moet maar ,inderdaad. Helaas ook problemen met de 640 gisteren. Hij laadde niet meer bij. Met de lichten uit toch nog thuis gekomen, dit deel is afgebroken.

1394180

Ze omschrijven het als een carbon brush, ik heb verder nog niets doorgemeten of uit elkaar gehaald maar waar word dit deel precies voor gebruikt?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
21.864
282
Assen
Misschien een idee even in te lezen hoe de jawa-dynamo werkt.
Gebroken koolborstelhuis heb ik ook gehad, kijk eens goed of er een hapje uit de sleepring is waardoor de koolborstel steeds een tik krijgt en.. bestel er meteen 2, 1 voor reserve onderweg.