JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Leuk ding Arjan! Wel een twee pittertje zo te zien, ook 350CC? Ben benieuwd of je motorisch veel merkt tussen die en een Jawa 634 (als ze beide een elektronische ontsteking hebben natuurlijk :9).

Afgelopen dagen de cilinderkoppen ontkalkt en de cilinders in water met azijn gezet om de roest te verwijderen. Dat borrelt al lekker. Vandaag vet en vuil van het blok verwijderd. Kwam iets leuks tegen :)

full

In dat rode cirkeltje zie je een neutraalswitch. En dat terwijl het dashboard twee lampjes heeft. Grootlicht- en laadlampje. "Had" moet ik zeggen, want ik heb er ook een knipperlicht verklikkertje op gezet. Wel prettig, want dan kun je tenminste zien dat de knippers werken als je in de zon rijdt. Maar nu kan er dus ook een neutraal lampje bij, dat laat zien dat de versnelling in z'n vrij staat :)
 
De cilinders. Eerst alle vet, zand en pakkingresten weggekrabd met een plamuurmes. (en uiteraard even voorzichtig de poorten schoonkrabben). Daarna in een platte bak met benzine, en met een oude kwast zoveel mogelijk olie en vet afgespoeld.
Tenslotte in een grote emmer met water en een liter azijn. 48 uur laten staan. Na 48 uur is het water helemaal bruin.
Wat ik altijd grappig vindt, is dat je na een tijdje precies de koelribben afgetekend kunt zien in belletjes aan het oppervlak van het troebele wordende water :)
Dan de cilinders er één voor één uit en even afspoelen in een emmer met heet water en een eetlepel soda (neutraliseert het zuur).
En tenslotte even naborstelen met een fijne staalborstel en een pijperager voor tussen de koelribben. Er blijft altijd wel een dunne film roest over uit het bruine water, ook na het spoelen met sodawater. Maar die borstel je zo weg.
Je kunt ze aan het eind natuurlijk ook mooi schoon krijgen met een hogedruk spuit. Maar die heb ik niet.

full

Klaar voor de hittebestendige lak :)
 
Dat ziet er prima uit! (ik denk niet dat dat met cola lukt :N )
Dat denk ik ook niet. Bovendien zit je dan met de plakzooi van de lading suiker die daar in zit. Alles wordt/blijft mooi schoon zo, ook de poorten en de cilinderwand.
 
Dat denk ik ook niet. Bovendien zit je dan met de plakzooi van de lading suiker die daar in zit. Alles wordt/blijft mooi schoon zo, ook de poorten en de cilinderwand.
Cola LIGHT!

Eens kijken.. als we strax op de camping van het treffen staan.. hoe vinden we elkaar? of zal't niet z idioot groot zijn?
Ik overweeg met de 559 te gaan.. van hier binnendoor naar Tilburg.. moet lukken..
Ik heb op deze motor geen voeidng voor de navi- of plek op 't stuur deze te planten.. maar decennia lang hebben mensen kaarten gebruikt.. en dat ging ook goed?
 
Nee even.. 3 jr geleden wilde ik en kaart kopen van een land bij een tankstation.. zoals vele jaren eerder.. Werd een zoektocht.. Door de opkomst van navigatiesystemen werden ze haast niet meer verkocht..
En daar ben je dan in Frankrijk.. ergens.. :?
C'est que je fait maintenant?
 
Cola LIGHT!

Eens kijken.. als we strax op de camping van het treffen staan.. hoe vinden we elkaar? of zal't niet z idioot groot zijn?
Ik overweeg met de 559 te gaan.. van hier binnendoor naar Tilburg.. moet lukken..
Ik heb op deze motor geen voeidng voor de navi- of plek op 't stuur deze te planten.. maar decennia lang hebben mensen kaarten gebruikt.. en dat ging ook goed?

Ik ga donderdag al, ook binnendoor. Ik hoef niet zo ver als jij. Ik rij de route vaak al even op google earth, zodat ik een beetje in mijn kop heb hoe het ongeveer is. Ik heb wel zo'n ding, maar kan er eigenlijk helemaal niet zo goed mee overweg. Bovendien heb ik zo'n pratende dame in mijn helm, en haar accu is snel leeg ;)
Heb het altijd met kaarten gedaan.
Maar goed. Hier mijn tent en mijn fiets. Niet zo moeilijk te vinden. En vraag anders maar aan de organisatoren waar Jo te vinden is.

full

Het is niet zo'n enorm terrein als in Everdingen. En het is geen camping, maar het terrein van de rugby club. Nog wel te overzien. Wel meer dan 200 inschrijvingen. Anders moet ik maar een soort vlag ophangen of een Jawa logo aan de tent?

full
 
Cool.. Finnen hebben zo'n heerlijk taaltje om te horen..

Ik mijmer wel eens met de gdachten om van de zomer - niet te idioot ver- met de 559 op sjouw te gaan..
Ik denk dan aan een rondje CZ-Slo-SlovSwiss ofzo..

Die youtube filmpjes van oude-jawavakanties vind ik ook erg inspirerend.
Vorig jaar ben ik naar het ratbiketreffen geweest(deze mnd op 24 juni, ik kan dan helaas niet) met de 559, om uit te proberen of alle campingprut er op kwam en hoe het zit over langere tijd.
Ondanks dat het een klein motortje is kan ik 't er best lang op uithouden maar.. stel..
dit 300 1 pittertje met gietijzeren cylinder, ik er op, vakantiebepaksels, 35 graden en bergen? :o

Er zijn natuurlijk wel grenzen..
 
tent ziet er goed uit,ben je zeker dat we er allemaal in passen O-)
Ik ga donderdag al, ook binnendoor. Ik hoef niet zo ver als jij. Ik rij de route vaak al even op google earth, zodat ik een beetje in mijn kop heb hoe het ongeveer is. Ik heb wel zo'n ding, maar kan er eigenlijk helemaal niet zo goed mee overweg. Bovendien heb ik zo'n pratende dame in mijn helm, en haar accu is snel leeg ;)
Heb het altijd met kaarten gedaan.
Maar goed. Hier mijn tent en mijn fiets. Niet zo moeilijk te vinden. En vraag anders maar aan de organisatoren waar Jo te vinden is.

[afbeelding]
Het is niet zo'n enorm terrein als in Everdingen. En het is geen camping, maar het terrein van de rugby club. Nog wel te overzien. Wel meer dan 200 inschrijvingen. Anders moet ik maar een soort vlag ophangen of een Jawa logo aan de tent?

[afbeelding]
 
tent ziet er goed uit,ben je zeker dat we er allemaal in passen O-)
_O- Vast wel. Als je ziet wat Sammie allemaal op zijn Jawa kwijt kan, dan krijgt hij ons ook wel allemaal in die tent :Y

Trouwens, dit klopt niet helemaal

full


Ben benieuwd wat ik hier nu weer aantref :(
 
In het kader van een navi aansluiting op de 559 probeer in een 3,5mm vrouwelijk stekkertjeding te vinden.. bij de EP-specialist hier niet, op DX en banggood ook niet.. laat staan dat een losse voeding voor de navi te vinden is..
Toch bizar.. een stekkertje?
Zo'n rond ding met een sprietje/pool in het midden..
 
Laatst bewerkt:
In het kader van een navi aansluiting op de 559 probeer in een 3,5mm vrouwelijk stekkertjeding te vinden.. bij de EP-specialist hier niet, op DX en banggood ook niet.. laat staan dat een losse voeding voor de navi te vinden is..
Toch bizar.. een stekkertje?
Zo'n rond ding met een sprietje/pool in het midden..
Een stekkertje met een sprietje in het midden? Die ken ik alleen als chassisdeel. Of bedoel je zo één???

DC plug with cable protectorbore 1,3 x 3,4 mm - - shaft-length: 9,0 mm for walkman
 
Een stekkertje met een sprietje in het midden? Die ken ik alleen als chassisdeel. Of bedoel je zo één???

DC plug with cable protectorbore 1,3 x 3,4 mm - - shaft-length: 9,0 mm for walkman
Dat is het 'mannetje'ik zoek het 'vrouwtje'ervan..Zoals op de voeding van de chinanavigatie zit.
Of heet die dan 5,5mm naar de buitendiam. van het ding?
Ik ben best wel een noob met dit soort dingen..

Maar het is verder zowieso niet zo'n beste dag voor de electronica; De 559 viel voor het stoplicht steeds stil. Ik verdachtte en verstopte stat. sproeier- en die leek ook verstopt- maar het fixen hielp niet. Met licht aan zakt de spanning vrij snel richting de 10 Volt, en slaat de motor af. Met licht uit blijft de motor draaien duss.. ik denk dat de accu z'n tijd heeft gehad..
Dat komt mooi uit want die van de enfield is ook niet zo frisch meer..
Misschien op Reichelt.de ze allebei bestellen.
(andere suggesties welkom)
 
Dat is het 'mannetje'ik zoek het 'vrouwtje'ervan..Zoals op de voeding van de chinanavigatie zit.
Of heet die dan 5,5mm naar de buitendiam. van het ding?
Ik ben best wel een noob met dit soort dingen..
Dat is ook best wel lastig. Kijk maar even op deze pagina hoeveel soorten er zijn :(
 
Vanmiddag even bij collega tweetakt liefhebbers gekeken. Waren er best wel veel uit heel Europa.

full
 
Wel, op de site kun je een vraag stellen over het product en ik heb al antwoord, ze hebben 'het artikel'niet(of ze de contrastekker hadden) Ook op de china-websites kon ik ze niet vinden.. wel in 5,5mm versie.. dat deed me al twijfelen..zou de 3.5 mannetje in een 5,5mm-genoemd- vrouwtje moeten?

Goed, misschien eerst een andere hinderness tackelen.. hoe krijg ik de navi-houder, waardoor het apparaat haar voeding krijgt, op het 559-stuur monteerbaar? Ik heb alleen de zijspeigel als 'houvast'
Onder de ruit van de tanktas kan misschien.. maar is niet ideaal..(slecht zicht)
 
Maar het is verder zowieso niet zo'n beste dag voor de electronica; De 559 viel voor het stoplicht steeds stil. Ik verdachtte en verstopte stat. sproeier- en die leek ook verstopt- maar het fixen hielp niet. Met licht aan zakt de spanning vrij snel richting de 10 Volt, en slaat de motor af. Met licht uit blijft de motor draaien duss.. ik denk dat de accu z'n tijd heeft gehad..
Dat komt mooi uit want die van de enfield is ook niet zo frisch meer..
Misschien op Reichelt.de ze allebei bestellen.
(andere suggesties welkom)
Accu's koop ik bij de Accudienst of bij Roukema. Maakt wat prijs betreft niet uit. Allebei gewoon in Nederland.
Reichelt ken ik niet zo. Eijlander is bij mij in de buurt. Conrad, en Farnell ken ik van m'n vroegere werk wel. Maar electronica koop ik het liefst bij budgetronics
 
.eens kijken.. aha is het een voedingsBUS die ik zoek?

.. en ik kan echt geen wijs worden uit de sites waar jij je accu's haalt..je kan niet zoeken op Ah, er staat niet bij hoeveel Ah een accu heeft.. :N
Wat verschillen we toch.. ;)
 
Laatst bewerkt:
.eens kijken.. aha is het een voedingsBUS die ik zoek?

.. en ik kan echt geen wijs worden uit de sites waar jij je accu's haalt..je kan niet zoeken op Ah, er staat niet bij hoeveel Ah een accu heeft.. :N
Wat verschillen we toch.. ;)
Is niet zo moeilijk Sammie. Bij voorbeeld bij de accudienst. Daar ga ik eerst naar "motor accu's". Dan kies ik voor het juiste motormerk: "Jawa" dus. Dan voor het juiste type Jawa. In mijn geval "634". (De 559 staat er ook bij).
Dan krijg ik twee accu's voorgeschoteld van hetzelfde type (B38-6A) maar van verschillende merken: Yuasa en VMF. Die zijn allebei 6 volt. De Yuasa is 13Ah en de VMF 14AH. De maten van beide accu's zijn ook zodanig dat ze in de accubak van een 634 passen.
De VMF is 5 euro goedkoper (en zogenaamd 1Ah meer capaciteit). Die heb ik een keer gekocht, maar die liet mij al snel in de steek. Die VMF haalt die 14AH gewoon niet meer. Hij staat nu op de werkbank. Voor noodgevallen. Ik houdt het nu gewoon bij Yuasa. Die accu's hebben me nog nooit in de steek gelaten. (Die VMF had ik voor de andere 634 gekocht en daar in gezet, tot ik die 634 niet meer gestart kreeg. Bleek de toch vrij jonge accu te zijn.
En eigenlijk hoef ik niet vaak te zoeken, omdat ik weet dat ik een B38-6A moet hebben.

Voor de 559 heb je (in de standaard versie van 6 volt) de 6N12A-2D nodig (bij de accudienst hebben ze ook die van Yasa en van VMF). Ben je overgestapt op 12 volt, dan zal dat een ander type zijn. Maar dan staat er ook weer een type nummer op de oude accu, die je voortaan kunt gebruiken om een vervanger te vinden.

Hoe het met de typenummers van de gelaccu's zit, weet ik niet. Maar ook die zullen wel typenummers hebben.

P.S. voor 60 pond kun je de B386A ook al in Lithium uitvoering kopen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan