JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Op het tablet staat de foto niet wazig. Ik ben nou eenmaal niet zo met computers.
Sammy, om hem knap te laten rijden heb ik op advies een origineel k&n filter gebruikt ipv een imitatie. Ik heb ook de hoofdsproeier vervangen voor een 120. Zit origineel 100 in meen ik.
Worldbeater, thanks, ben zelf ook wel tevreden met het resultaat. Rijd alleen erg spartaans maar dat heb ik er wel voor over :) . Heb op het motorblok na haast alles veranderd. Achterframe aangepast ( loop aangelast) andere tank, zelfs de voorvork is 7cm ingekort. Nieuwe kabelboom gemaakt en alle verlichting is led.
Gr Sander
vraag 1;En hoe loopt hij nu op deellast?
Vraag 2, heb je het idee dat hij nu meer vermogen heeft?
 
Argh, wil ik eindelijk weer eens met de '67 rwin opbouwen kom ik er achter dat ik nog een onderdeel mis(het blik waar de kettingkast aan de voorzijde in steunt) stom.. nou ja, er achter komen dat je onderdelen mist is ook een stap in dergelijke projecten..
Ook is het duidelijk dat ik de achterketting moet inkorten..
geeft herrie en gedoe en vanavond even geen zin meer in..
 
En waar is de motor in het echt te bewonderen? Doe je nog mee aan een MM of Gentlemans ride?
Misschien wil je de foto naar mij mailen, dan zet ik hem wel op het forum.
worldbeater @ chello . nl
Dus zonder spaties uiteraard. ;)

Motor staat in Purmerend en als het redelijk weer is ben ik wel van plan om met de gentelmans ride mee te gaan. Ik zal eens kijken of ik de foto door kan mailen.
Sammy, de motor rijdd op zich wel goed. Start vlot. Is misschien niet optimaal afgesteld maar daar zou ik wat kilometers voor moeten maken. In mijn optiek rijd hij ook niet harder. Ben nog niet boven de 100 geweest 😇
 
Motor staat in Purmerend en als het redelijk weer is ben ik wel van plan om met de gentelmans ride mee te gaan. Ik zal eens kijken of ik de foto door kan mailen.
Sammy, de motor rijdd op zich wel goed. Start vlot. Is misschien niet optimaal afgesteld maar daar zou ik wat kilometers voor moeten maken. In mijn optiek rijd hij ook niet harder. Ben nog niet boven de 100 geweest 😇
:t

Hierbij het origineel en daarna drie varianten. ;)

20170524_154031.jpg

Lance03 Jawa Caferacer.jpg
Lance03 Jawa Caferacer 2.jpg
Jawa Caferacer 3.jpg
 
Beste mensen,

ik hoop dat jullie mij een stukje verder kunnen helpen. Ik ben al enige tijd bezig met het opknappen van een Jawa 360, die in redelijk matige conditie uit de kippenschuur van mijn ouders is gekomen, inclusief muizenfamilie in het zadel:

oinSeDp.jpg


Nou ben ik begonnen aan de electra, met een nieuwe kabelboom, maar kom er in mn eentje niet helemaal uit. Het schema van het werkplaatshandboek en de (door Google Translate uit het Tsjechisch vertaalde) uitleg die ik bij de kabelboom kreeg, tonen twee controlelichtjes bij de kilometerteller voor de neutraal en dynamo, zoals hieronder (bij cijfer 2):

xkFmZZB.jpg


Ik zie echter naast mijn (ronde) km-teller maar twee lampjes, zie volgens mij voor de verlichting zijn:

4HPMq6F.jpg


Zie ik nu iets over het hoofd of heb ik inderdaad een kabelboom die voor het type met ovale km-teller (waar de controlelampjes wel opzitten)?
Ik kan verder nergens een schema vinden waarin de controle-lampjes niet staan, is er iemand die deze toevallig heeft?

Zat ook te kijken naar de aansluitingen op het motorblok (bij nr. 1 op het schema), klopt het dat de negatief op de schroef bij de koppeling moet worden aangesloten of heb ik een aansluiting over het hoofd gezien?

Alvast dank voor alle hulp!
 
Om met de laatste te beginnen, het blok is massa. Als je hem daar ingeschroefd hebt moet hij werken. Op het lampje staat plus. Als de schakelaar sluit gaat het lampje aan.
Verder zie ik je probleem met die twee lampjes niet. Ik mis wel de tellerverlichting. Misschien dat ik het wel snap als een plaatje van de bovenkant post.
 
Kijk aan, ik ben bezig met een soortgelijke motor (mis nog 1 stom onderdeel wheeh)
dit is de ovale teller en ziet duidelijk het gele neutraal lampje en rode dynamo-laad lampje.
1548077507464.png
1548077507464.png
 
Jij hebt nu een ronde teller? zitten deze lampjes daar ook in?
Verder denk ik gezien de bougiekabels dat je er een Vape-kit op hebt zitten. Heb je een 6V of 12V versie?
een ander foefje bij jawa is, Wit is massa..
 
@ Halflive: ik heb de motor momenteel niet bij mij thuis staan, dus een foto van mijn eigen teller niet bij de hand, maar het is dit type:

Jawa-350-Tachometer-Tachometer354G140N-680-680-1494578547.jpg


De twee lampjes op mijn eigen foto geven door twee doorschijnende gedeeltes strooilicht op de km-teller, maar dit geeft (in mijn model) geen kleuren, en dus volgens mij ook geen indicatie voor neutraal/dynamo

@ Sammie: volgens mij heeft mijn ronde teller er dus geen.. Zit nog de "normale" ontsteking op:

GwiJawu.jpg


Ik heb van de hele renovatie nog best wat extra onderdelen liggen, wat heb je nodig? Ik kan altijd kijken of het er niet toevallig tussen ligt..
 
Hoi, Dat is een fijn aanbod..
Ehm, de kettingkast steunt aan de voorzijde in het carter in een soort blikken steun, die zoek ik nog.
Ik heb ook delen over. Geef je een gil als je wat zoekt?
 
Ik heb een ronde teller in mijn 353, zonder tellerverlichting. Ik zal eens kijken of daar wel een aansluiting voor is.

Een groot licht indicatie heb ik niet, de neutraal lamp zit in de benzinetank, bij de amperemeter.

@sammie, op marktplaats is een verkoper uit het dorp Stiens, die heeft vaak van alles voor 354/360. Ik heb er wel eens plaatwerk voor mn 354 gekocht.
 
Rota, ja ik heb er niet lang geleden zaken mee gedaan, en beloofd als ik toch nog wat nodig had ik voor straf het van mezelf moest komen ophalen.. duss..:$
 
@ Halflive: ik heb de motor momenteel niet bij mij thuis staan, dus een foto van mijn eigen teller niet bij de hand, maar het is dit type:



De twee lampjes op mijn eigen foto geven door twee doorschijnende gedeeltes strooilicht op de km-teller, maar dit geeft (in mijn model) geen kleuren, en dus volgens mij ook geen indicatie voor neutraal/dynamo

@ Sammie: volgens mij heeft mijn ronde teller er dus geen.. Zit nog de "normale" ontsteking op:



Ik heb van de hele renovatie nog best wat extra onderdelen liggen, wat heb je nodig? Ik kan altijd kijken of het er niet toevallig tussen ligt..
Je hebt inderdaad een schema voor de ovale teller met lampjes. Die twee losse lampjes van jou hebben een plus pool in het midden met die spade. Daar kan je geen massa opzetten zoals de vrijstandschakelaar van de ovale teller. Dan zou je een vrijstandschakelaar met dubbele pootjes moeten hebben en dat lijkt me gek op een Jawa.
Je zult op zoek moeten naar het juiste schema.
 
Francois, Mag ik je een tip geven voor je 360?
Scoor een dubbel-oplopende ankerplaat met remschoenen van een later model (634-638)
Deze kun je op je 360 zetten en dan remt hij zeer prima.
Je moet dan wel;
-de vorkpoten van plek wisselen
-een langere remkabel(zelfde latere modellen).

Dit heb ik ook met mijn 559 gedaan. :Y
 
Ik ben opzoek naar een tekening van een 639 versnellingsbak , met name waar de shims moeten komen.Dan zit er ook nog ergens een dikke ring, ik denk op de tussenas en de uitgaande as , maar ik ben er niet zeker van . Het handboek heeft niet veel gegevens hierover ,, evenals de onderdelenlijst. Is de bak gelijk aan een 634 bak.? Wie kent de 638 bak?
 
Ik kan me geen vulringen herinneren.. Je hebt het blok nu al uit elkaar?
Kijk eens vanaf pag. 78 in het 3 talige WPH, link is aan hetbegin van dit topic gezet?
Verder hier meer duidelijke beelden;
jawa 638 gearbox - YouTube
 
Laatst bewerkt:
Sammie, bedankt voor de reactie. Het filmpje wat je aangeeft had ik nog niet eerder gezien. Dit is no.5, dan moet er ook nog een nummer 1,2,3,4. zijn Ik zoek nog.
Nu de vulring. In het 3 talige WPH staaat op blz.78 letterlijk in hoofdstuk 2.7 Gearbox, te beginnen bij de 4 de zin vanaf het eind gearbbox chapter: set the gear-shift gate in one of the center positions. /extreme positions are unsuitable/. Then fit the main shaft with the spacer and gear locked in position with the wireformed ring into the bearing in the left-hand crankcase-half Fit the 16 tooth gear on the shaft splines withits three claws pointing downwards. Vraag : Fit the mainshaft with the spacer, welke spacer/afstandsring is dat ? Het laatste stukje van de zin: with the wire formed ring is mij nog niet duidelihjk, maar dat wijst zich vanzelf denk ik
 
Aan de kant van de koppeling moet een ring zitten, tussen koppeling en lager dus.. zie de tekeningen..
 
Heeft iemand iets van de intussen lang afwezige Soojoo vernomen??
Ik heb hem zaterdagmiddag nog gesproken (bestuursvergadering Jawa/CZ Club Nederland). Hij was in goede doen; kon een aantal bestuurstaken aan nieuwe bestuursleden overdragen. Zijn motoractiviteiten (lees forum) staan tegenwoordig op een lager pitje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan