JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Sammie het moet precies zo als ik op pagina 53 geschreven heb , heb t al diverse keren zo gedaan , start en loopt als n tierelier , niet te moeilijk over denken zo moet t gewoon goed zijn .
 
Sammie het moet precies zo als ik op pagina 53 geschreven heb , heb t al diverse keren zo gedaan , start en loopt als n tierelier , niet te moeilijk over denken zo moet t gewoon goed zijn .
Juist, ik snap er geen klap van.. ik probeer wel wat..
 
Ik kom nog even op de 640 met condensatoren over de bobines van Hooier. Mijn eerste vraag is het een contactpunten ontsteking. Zitten of zaten er condensatoren over de contactpunten.
 
Sammie, even uit mijn hoofd, als het goed is kan de magneet maar op 1 manier gemonteerd worden, en dan zit hij gelijk goed.
Powerdynamo, assembly instruction for JAWA Twins (ex 6V)
" Place the rotor drum onto the crankshaft, taking care to fit the slot onto the roller pin of the crank. Check that the rotor sits well on the shaft. It happens that a roller pin is a little to high and prevents good fitment. In that case take a little material of the roller."

De grondplaat is niet te verstellen, en het vliegwiel kan met de spie maar op 1 manier gemonteerd worden.
(jawa 634)
Groet
Sebas
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand zo de standaard sproeier maat van mijn 640? Ik wil er een maatje groter in zetten.
 
De Jawa 638, 639 en 640 hebben een Jikov 2928CE-carburateur. De 638 en 639 horen er een hoofdsproeier 92 in te hebben; de 640 heeft een 100 (volgens de officiele werkplaatsdocumentatie). Allen hebben een stationair sproeier 40 en een acceleratiesproeier 72. Maar let er dus wel op dat de betreffende 640 een 2928CE-carburateur heeft en dat daarin de juiste spoeiers zijn gemonteerd. En niet dat een carburateur van een 638/639 is gemonteerd, want het is toch hetzelfde typenummer dus het past allemaal.....
 
Ik ga binnenkort bezig met de koppeling van mijn 634, mijn 640 loopt als een zonnetje.
Hebben jullie ervaring met slijtage van deze koppelingen? Ik denk dat ik als ik de constructie zie alleen de korf moet vervangen, misschien de platen maar dat lijkt me niet.

Voor de 634 ben ik ook op zoek naar een origineel compleet velorex zijspan, als iemand nog iets weet te liggen hoor ik het graag.
 
Ik heb de koppeling eruit gehaald, bij nadere inspectie blijkt het volgende:
Naast de grote hoeveelheid speling, lijkt het wel alsof er een verkeerde combinatie koppelingsdelen in zit. De platen lijken niet goed te passen om het binnenste stuk. Dat wil zeggen, er zit los van de speling veel ruimte tussen het tandje en de inham op de plaat.
 
Heb er nog even wat beter naar gekeken, de ringen die het dichtse bij de bovenkant zitten hebben veel speling, die daaronder niet. Als het geheel in de koppelingstrommel zit lijkt alles redelijk goed te passen en kan het weinig op en neer bewegen.
Ik vond ook dat de bout van het aandrijvingstandwiel losgetrild was, bleef nog wel op z'n plek door de borgring. Dit veroorzaakt volgens mij niet de koppelingsklachten.

Nou is de vraag, is de speling in het filmpje acceptabel of kan ik beter de platen en het binnenwerkje vernieuwen? De koppelingskorf heeft lichte radiale speling (veel axiaal, maar dat zal wel kloppen).
 
De korf zelf heeft geen sporen van het inhakken van de platen, enkel wat speling wat volgens mij niet genoeg moet zijn om dit probleem te veroorzaken. Hoe zien die koppelingsplaten er voor jou uit?
 
Je hoort veel geschraap bij het op laten komen van de koppeling. ook gaat deze niet soepel, maar grijpt ineens aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan