JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Naar mijn ervaring maakt overtollige radiale speling op een koppelingstrommel ook een schrapend geluid bij het op laten komen van de koppeling. Aan de hand vd speling van de platen zal het daar ook mee te maken hebben. Ik zou een complete koppeling kunnen kopen, maar das eigenlijk zonde. Met een nieuwe binnenste hub, platen en een nieuwe bronzen bus zou ik in principe ook klaar moeten zijn.
 
Je hoort veel geschraap bij het op laten komen van de koppeling. ook gaat deze niet soepel, maar grijpt ineens aan.
Vervang de rubber ring die onder de platen ligt...Als de korf geen speling op de splines van de as heeft(dit wil stdt wel eens gebeuren door slecht geborgde centrale moer) is dit de meest waarschijnlijke oorzaak.
 
Blijf het lastig vinden, hij heeft mijns inziens niet genoeg speling om echt een probleem te veroorzaken. Er zit momenteel zo'n deutz tractorring in die niet vervormd is. Ik heb nog een officiële rubberring, maar die gingen bij mij doorgaans maar een paar 100 km mee voordat ze vervormd werden.


In het filmpje heb ik vooral axiale speling en een klein beetje tangentiele.
 
Vervang dan bij twijfel het hele spul en bestel die rubber ring bij je plaatselijke lager/keerringenboer.
 
Moet maar ,inderdaad. Helaas ook problemen met de 640 gisteren. Hij laadde niet meer bij. Met de lichten uit toch nog thuis gekomen, dit deel is afgebroken.

1394180


Ze omschrijven het als een carbon brush, ik heb verder nog niets doorgemeten of uit elkaar gehaald maar waar word dit deel precies voor gebruikt?
 
Is een koolborstel. Neemt de stroom op van de dynamo om deze verder te geleiden naar de verbruikers. Is onmisbaar.
 
Het was de eerste upgrade die ik gedaan heb aan de 634, start een stuk makkelijker, geen gezeur met accus en vrij simpel te installeren.
Ik heb de hele zwik vervangen voor een complete kit, dat werkt het gemakkelijkst.

Groet
Sebas
 
Misschien een idee even in te lezen hoe de jawa-dynamo werkt.
Gebroken koolborstelhuis heb ik ook gehad, kijk eens goed of er een hapje uit de sleepring is waardoor de koolborstel steeds een tik krijgt en.. bestel er meteen 2, 1 voor reserve onderweg.
 
Gisteren heb ik mijn 634 verkocht. De nieuwe eigenaar is erg enthousiast, maar heeft nog geen ervaring met Jawa's. Ik heb hem verwezen naar hier, dus wie weet komt hij binnen kort in de lucht!

Mijn353 rijdt perfect, ik ben bezig met een bagagerek en het monteren van knipperlichten, wel zo veilig. :] Ik heb alleen nog geen opstelling gevonden waar ik tevreden mee ben.
 
Beste Jawa rijders,

Ik ben bij voorbaat al een beetje verliefd geworden op de jawa 634 en zou er graag eentje gaan kopen in de nabije toekomst. Waar op te letten bij de 2 takt machines? Wat me leuk lijkt: 634 van 78 of eerder (als ik het goed heb mag je dan een blauwe plaat er op hebben?) en eentje waar je op durft en kan rijden. ofwel wat plekjes, krasjes en dof chrome, maar wel een goed betrouwbaar motorblok/elektronische ontsteking. Tips en tricks om de goede te vinden? Ook nieuw op dit forum daar ik niet echt een eigen jawa forum heb kunnen vinden, is die er ook? ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt!
Groeten HJS
 
Jawaparts overgens prima, was een storing in webshop. Alles alsnog netjes binnen gekregen, 5 dagen vanuit CZ naar hier en netjes verpakt. Prijzen meer dan redelijk
 
Beste Jawa rijders,

Ik ben bij voorbaat al een beetje verliefd geworden op de jawa 634 en zou er graag eentje gaan kopen in de nabije toekomst. Waar op te letten bij de 2 takt machines? Wat me leuk lijkt: 634 van 78 of eerder (als ik het goed heb mag je dan een blauwe plaat er op hebben?) en eentje waar je op durft en kan rijden. ofwel wat plekjes, krasjes en dof chrome, maar wel een goed betrouwbaar motorblok/elektronische ontsteking. Tips en tricks om de goede te vinden? Ook nieuw op dit forum daar ik niet echt een eigen jawa forum heb kunnen vinden, is die er ook? ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt!
Groeten HJS
Ik heb nog een cz 2 cylinder staan geheel onverprutst , alleen is tie door de vorige eigenaar mat zwart gespoten .Laat maar horen of het iets voor je is. bj is rond 1978 moet ik ff in de loods gaan kijken. gr Hans
 
Ik heb nog een cz 2 cylinder staan geheel onverprutst , alleen is tie door de vorige eigenaar mat zwart gespoten .Laat maar horen of het iets voor je is. bj is rond 1978 moet ik ff in de loods gaan kijken. gr Hans
Is het hetzelfde 350 blok? Ik ben wel benieuwd. Een paar foto’s erbij praat ook wat makkelijker. Ook wil ik graag een motor op historische kenteken plaat. En dat lijkt me leuk met zon tweetakt machine.
 
Leuk voor wie nog onderdelen wil of er 1 van wil opknappen. Let vooral op het stuur van die 634, hehe..;)
Die met de lichte tank stond eerder deze week meer in het noorden te koop. Was kennelijk niet genoeg om de andere aan de loop te krijgen, neem ik aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan