JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Even een vraagje, is de primaire ketting van een 640 te wisselen zonder tandwiel te demonteren? Of is dit net uitzondering op de regel? Zit maar weinig ruimte tussen tandwiel en blok
 
Ik heb ook even een vraag, welke 2takt olie mag er nou in de 634 uit 75 ? Volgens de site met de jawaloog: Vanaf 1946 t/m 1978 gebruik MINERALE 2-TACT OLIE met een mengverhouding van 1:40?

Ik heb zo goed als eentje gekocht(!!!!! :D) en zal de komende tijd misschien toch nog wel meer vragen hebben.
 
Ik heb in mijn beide 634's altijd halfsynthetisch gemengd, 1 op 40. Nooit problemen mee gehad.

In de bak had ik 75w90 g5 zitten.
 
Bij een gereviseerde motor kan je heel goed een volsyntheet gebruiken en mengen met 1 op 40; 1 op 50 kan ook best. In de bak geen GL5, omdat die specificatie zink bevat. GL4 is nog steeds aan te raden.
 
Pas wel op met je koppeling. Bij verkeerde bakolie gaat die slippen bij zwaardere belastingen. Daar heb ik jaren geleden gedoe mee gehad.

Daarom heb ik dat toen uitgezocht en sindsdien gebruik ik 75/90 g5.
 
Pas wel op met je koppeling. Bij verkeerde bakolie gaat die slippen bij zwaardere belastingen. Daar heb ik jaren geleden gedoe mee gehad.

Daarom heb ik dat toen uitgezocht en sindsdien gebruik ik 75/90 g5.
Ik kan er niet heel veel over vinden, maar wel dat API GL4 moet wezen.. Zou vooral goed voor de koppeling moeten zijn. maar hoeveel w hoeveel..? Werkplaatshandboek ook gevonden, maar daar staat geen hoofdstukje service in. (over olie en intervallen enz.)
 
75w90 beviel mij zowel in de zomer als in de winter prima. Geen plakkende/slippende koppeling of gekke geluiden.

Volgens mij is het volume 1 liter, maar of je aan 1 fles genoeg hebt durf ik met zekerheid niet te zeggen.
 
Even een vraagje, is de primaire ketting van een 640 te wisselen zonder tandwiel te demonteren? Of is dit net uitzondering op de regel? Zit maar weinig ruimte tussen tandwiel en blok
Ja dat kan;
De koppelingskorf draait op een stalen bus die je er met een punttangetje uit kan vissen (zie WPH) dan krijg je net genoeg speling om de primaire ketting te verwisselen.
 
Ik heb ook even een vraag, welke 2takt olie mag er nou in de 634 uit 75 ? Volgens de site met de jawaloog: Vanaf 1946 t/m 1978 gebruik MINERALE 2-TACT OLIE met een mengverhouding van 1:40?

Ik heb zo goed als eentje gekocht(!!!!! :D) en zal de komende tijd misschien toch nog wel meer vragen hebben.
Alleen fossielen mengen nog met fossiele eh, minerale olie.. gewoon halfsyntheet gebruiken, dit scheelt erg veel koolafzetting.
 
Alleen fossielen mengen nog met fossiele eh, minerale olie.. gewoon halfsyntheet gebruiken, dit scheelt erg veel koolafzetting.
Danku, ik heb eerst nog wat minerale staan, dat zal er eerst nog wel even door gaan, maar zal dan over op de half syntheet.

de motor heeft een tijdje stil gestaan, dus eerst maar even carbje schoon maken en tank met oude benzine legen enz. Haal de motor vanavond op!
 
Is er hier toevallig ook nog iemand met een werkplaatshandboek PDF download? of voor een niet al te gekke prijs een papieren handboek? het gaat om een jawa 634 uit 75. (ik heb een engelse, maar hier staat voornamelijk het motor blok in. niet wat en welke olie wanneer, banden spanningen enz.)

Als ik hem heb staan zal ik er ook even een fotootje van proberen te plaatsen hier.
 
Ja dat kan;
De koppelingskorf draait op een stalen bus die je er met een punttangetje uit kan vissen (zie WPH) dan krijg je net genoeg speling om de primaire ketting te verwisselen.

Koppelingkorf is niet t probleem, maar krijg de ketting niet van primaire tandwiel af, geen ruimte tussen carterwand en (voor)tandwiel. Zal aan mij liggen dan..
 
Bij een 638 kan het wel.. voor dit soort info 'gewoon'een WPH van je motor scoren.. zo duur is dat ook weer niet.
 
Heb ik er bij staat t alleen niet in. Staat wel meer niet in gelukkig sommige dingen toch weer wel;) en zonder vragen word dit een stil topic.. toch bedankt voor reactie :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan