JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Zie net op MP een hele nette Jawa 350 Californian, is volgens mij zo een beetje uit 1972-1975. Leuk ding, maar de vraagprijs....6000 euro of bieden vanaf 4900!
Niet om het een of ander, maar als ik dan ook nog een nette Suzuki T500 zie staan voor een vraagprijs van 3900, lijkt dit mij een beetje een overdreven verwachting.
 
Klopt, jawa's zijn erg hot op het moment en ineens sterk overprijsd..
Ook veel mensne die de markt af proberen te romen.. je kan een idiote prijs vragen maar of je het er voor krijgt is een tweede..
 
Ach, dat zie je met de hele "klassieker ' markt gebeuren. Idiote prijzen en tegenwoordig gaat bijna alles via catawiki of dergelijke veilingen. Mijn T500 kocht ik een jaar of 16 geleden voor 1000 euro. Tegenwoordig vragen ze al 200 euro voor enkel de remtrommel. En wat je zegt, mensen die zoveel geld niet kunnen of willen uitgeven kijker nu wat vaker naar spul wat toen ook al betaalbaar was zoals Jawa en CZ. Met als gevolg dat ook daar de prijzen enorm gaan stijgen.
 
Remtrommels.. eh..
Ik zie in het segemnet waar ik bekend in ben meer 200% en meer- stijgingen.
Een goed lopende ural of dnepr met kenteken vind je nie meer voor 1200 euro en zelfs de india-enfieldjes zijn duurder geworden.
Beide zijn motoren waar je specifieke kennis en ervaring voor ndoig hebt om ze betrouwbaar of 'betrouwbaar'te krijgen.

Aan de andere ikant heb ik recent een goed lopende xj900 '88 gekocht voor 600 euro..
Goed, vering en banden waren gaar en wat meer achetrstallig onderhoud maar veel motor voor weinig geld..En waarom zo goedkoop? De cardan? Voor iets meer geld wat hippers? Ik weet het niet...
Ik weet wel dat ik'm origineel houdt en er alleen zinvolle aanpassingen aan ga uitvoeren. Ze kunnen alleen maar meer waard worden..
 
Laatst bewerkt:
Motor Binnen, jawa 634. verse olie en brandstof erin, carb even schoon en hij loopt, mank, maar er zit leven in.
rechter cilinder lijkt goed te lopen, linker af en toe een slag. Vonkt dus wel maar ik denk dat die niet op het juiste moment vonkt. soms ook geklap in de uitlaat (zou dan te laat staan?) maar even kijken bij de ontsteking.

Ook zijn er nog weer verschillende 634en. zoals het nou lijkt heb ik geen auto koppeling, en een versnellingsbak "verkeerd" om (1e naar boven rest naar beneden) ben wel benieuwd naar hoeveel pk dat blok zou moeten hebben (ook nog weer in 3 variaties?)
 
Goed, vraagje.. Krijg de 634 nog niet aan de praat; (schone) brandstof komt er wel, heb goede compressie, een dikke vonk (je kunt hem niet alleen goed zien maar ook goed horen) dus ik denk dat het tijdstip van de vonk alleen niet klopt. Contactpuntjes opgeschuurd en schoon geblazen en nieuwe bougies. Maar heb nu alleen af en toe wel geklap in de uitlaat. Tips met afstellen van de punten ontsteking zijn welkom. (preciese contactpunten afstand enz ook. staat nu op vloeiboekje vier tiende wat meestal wel goed komt, maar nu?) ik hoor graag van jullie
 
Heb je de linker of de rechter cilinder op (bijna) BDP staan als je de punten afstelt?

Heb gekeken naar het nokje waar de de punten overheen lopen, die op zo ver mogelijk open gezet toen de hoogte van de punt afgesteld, weer een stukje doordraaien voor de ander, maar lees net dat het ook 3 tiende- 3,5 tiende moet zijn. En zal tdc gaan gebruiken.

Lang niet meer met contactpunten gespeeld. en ook nog niet eerder met een 2cilinder. dus ik zit inderdaad te klootzakken. Een how to was wel makkelijk geweest.

Hoe meten jullie die 3mm dat de zuiger naar beneden moet voor de voor ontsteking?

En wanneer de punt contact maakt of niet, meten met zon lampje?
 
Dit staat allemaal in he WPH, BDP meten met klokje of schuifmaat, een 0,05mm voelermaatje tussen de punten doet het ook.
 
Dit staat allemaal in he WPH, BDP meten met klokje of schuifmaat, een 0,05mm voelermaatje tussen de punten doet het ook.
Heb inmiddels een redelijk complete gevonden, waar dat inderdaad wel in staat. voelermaatje van 0,05 zit er nu tussen.

Begint wat duidelijk te worden, maar krijg dr geen normale schuifmaat boven in. zijn kennelijk speciale klokjes voor, heb ik niet, zon normale kleine diepte meter aanschaffen?
 
Een schuifmaat past er niet in met de tank gemonteerd, als deze er af is wel. Dat moet je op het oog zo wel kunnen zien
 
Punten max op .3 open, eerst de cylinder met de grote grondplaat afstellen, nr 2 met het kleine grondplaatje, niet andersom.
 
Punten max op .3 open, eerst de cylinder met de grote grondplaat afstellen, nr 2 met het kleine grondplaatje, niet andersom.

dan nog voor de zekerheid, grote plaat is rechter pit en kleine voor de linker pit? en anders zie ik het ook snel genoeg. zal eerst nog eens met max .3 en die 0.05 proberen mocht dat niks worden pak ik de tank er af ( O-)) en zal ik gaan meten.



Hopelijk vanavond maar even de volgende poging.

Bedankt!
 
En de krukas wel in de juiste richting draaien zodat je ook daadwerkelijk voorontsteking af stelt en niet naontsteking.
Je zal niet de 1e zijn die dat niet goed doet en zeker niet de laatste
 
De motor loopt! feest! maar, er zit een dikke maar aan; ontsteking staat op zijn aller vroegst afgesteld, beide. dat was nog niet genoeg om hem op tijd te laten lopen. heb de punten nu op 0.7 :o en nu loopt ie.. (dus flitst ook wat tussen de punten, klopt allemaal niet) wat kan het dan zijn? tijd voor verse puntjes? (al zien de contactjes zelf er prima uit, alleen die geleidertjes ervan, die over het nokje lopen, kunnen die dan nog te kort zijn?

alle vier de versnellingen zijn er in ieder geval en de remmen werken. ook niet onbelangrijk!
 
tdc gezocht met bougies eruit en een potlood erin. en gekeken wanneer de punten open gaan, wat net voor tdc moet zijn en dat moet dan die 0.05 zijn toch? op tdc. maar het kwam maar niet en kwam maar niet, als ik de punten verder open doe komt de vonk toch ook eerder? Ik vind het wel wat verwarrend aldoor, maar ik zie dit niet als klaar..

af en toe wat blauwe flitsjes, maar toen ik ze op 0.3 had staan was dat niet zo, alleen liep de motor toen niet

Ik zal foto's gaan maken want ik weet nou niet zeker meer of ik de ankerplaat helemaal met de klok mee of tegen de klok in heb gedraaid. in ieder geval wel zeker is dat er 0.7 tussen de punten zitten en beide cilinders wel lopen (staat misschien nog steeds wat laat..)
 
Je snapt er idd geen hol van, doe nu zoals in WPH, dat van een 634 is wat dat betreft hetzelfde als van een 638.
Op de eerste post in dit topic vind je wat je moet weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan