JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Iemand geïnteresseerd in mijn Jawa 640 caferacer? Is uiteindelijk niet mijn ding.
Prijs is niet de hoogste.
20170524_154031.jpg
 
Even voor de zekerheid mochten ziet niet volledig versleten zijn: even spanning meten met motor stationair draaiend over de 2 aansluitingen? Of tussen aansluiting en chassis?
 
Blok weer in elkaar maar trilt nog als een jawa. Ik stoor mij eraan en dan kan ik hem beter wegdoen. Liep wel goed. Met 38 graden door de file heen was geen probleem. Bleef ook stationair mooi lopen.
 
Gisteren de spanning gemeten tussen koolborstel #1 en Blok--> 7 Volt DC
Tussen koolborstel #2 en blok ca 700mV DC.Maw die tweede gaf geen spanning.
Heb hem even eruit gehaald en bekeken, is noglang genoeg en contactvlak was niet vettig oid. Hiernaar teruggeplaatst en goed aangedrukt maar geen verschil in gemeten waarden.

Kan dit de oorzaak zijn dat de accu niet bijlaad en het rode lampje lijft branden?
Weet iemand hoe het rode lampje geschakeld word intern in de dynamo?
Alvast bedankt weer.
 
Het is wisselstroom die de koolborstels oppaken. Kijk waar die tweede heen gaat. Is dat de gelijkrichter, dan heb je beet. Ga alles bij na naar de gelijkrichter en andere onderdelen tot je iets vreemds opmerkt.
 
Laatst bewerkt:
Het is wisselstroom die de koolborstels oppaken. Kijk waar die tweede heen gaat. Is dat de gelijkrichter, dan heb je beet. Ga alles bij na naar de gelijkrichter en andere onderdelen tot je iets vreemds opmerkt.
Hoi Hooijer,

Gisteren eens gemeten op AC, meet echt niets (ja 500Mv tussen beide borstels en het blok). Eergisteren zag ik een DC spanning duidelijk oplopen evenredig aan het toerental tot 7/8V😒😞
In mijn optiek moet het ook wisselspanning zijn, maar toch lees ik net nog dit in de Nederlandse La Boheme handleiding die erbij hoort: Hier staat dus dat het een gelijkstroom dynamo betreft.
Koolborstels er even uit gehad maar zien er redelijk goed uit en zijn nog lang genoeg. Veer drukt ze goed tegen de rotor.
Heb je nog suggesties? Blokje loopt soepel, geen laadspanning en het rode lampje brand...heerlijk dit soort zoektochten.
 

Bijlagen

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    14,5 KB · Weergaven: 5
Interessant, dus er zit ergens in de dynamo een gelijkrichter. Lijkt mij een minder goede oplossing dan een losse hebben.
Dan zal het idd DC zijn op de borstels. Als je een dag wel iets meet en de andere niet dan zijn of de borstels kapot, of de windingen van de spoel/gelijkrichter deel in de spoel. Borstels kun je nog even proberen door te meten, weerstand van het tipje naar het einde van het carbon deel. Moet verwaarloosbaar klein zijn.

Staat in de handleiding niet hoe je de spoelen en/of gelijkrichter deel van de dynamo moet doormeten?
 
Zo hierbij weer even een update:
Vandaag de Spanningsregelaar aangesloten op een regelbare DC voeding om te checken of dat wel goed werkt. D op de + vd voeding. - vd accu op de behuizing van de Spanningsregelaar, als ook de - vd regelbare voeding. Bij opvoeren van de spanning schakelt het cut-off relay inderdaad bij 6.8V.

Thuis de regelaar weer terug geïnstalleerd, koolborstels nog eens getrokken en opnieuw schoongemaakt en wat opgeschuurd. Opgemeten zijn 20mm dus lijkt me zgan. Veertjes drukken ze goed aan en hebben nog voldoende slag over om ze zelfs genoeg in te duwen als ze 6mm korter zouden zijn. Maar tot mijn verbazing krijg ik nu maar ca 5.8V uit aansluiting 61 en 51 op de dynamo. Zodra ik de spanningsregelaar los haal kom ik wel netjes op 7/8V!?

Zodra ik het contact van het cut-off relay forceer (indruk) stopt het rode lampje met branden, wat me dan ook opvalt is dat het motorblokje terugvalt in toeren en moeite lijkt te hebben om te blijven draaien, duidelijk is dat hij dan weerstand ondervind.

Hoe het nu is aangesloten:
Dynamo 61-->Span reg M
Dynamo 51-->Span reg D
Dynamo 1--> Bobine ;-)

+ accu->Chassis
Dynamo frame-->Direct aan Aarde (+)

Spanreg B naar contactslot 30, intern verbonden aan rechter 30 en vervolgens naar de - vd accu. (de 30 en 30 zijn in alle standen van het contactslot met elkaar verbonden.

Vreemde is dus dat hij zonder Spanreg wel een goed voltage levert. Nu is de gebruikte PAL MAGENETON een spanreg die veelal is ingebouwd als verbetering. Ik heb er ook nog een spanreg bij die op de stator gemonteerd kan worden. Deze zie ik eigenlijk nergens op internet, en op het E-schema van de manual staat ook geen spanreg beschreven, enkel Dynamo met de nr's 51/61/1

Hopelijk heeft iemand nog een wonderbaarlijk idee.
 
Laatst bewerkt:
Nog een toevoeging; dynamo levert 7/8VDC zolang er niets aan hangt. Sluit ik hem aan direct op de accu of op de spanreg daalt de spanning direct naar 5.8V:(:(:?:?
Tevens is er een vreemd geluid hoorbaar wanneer ik de dynamo direct op de accu aansluit, waarbij je hoort dat de dynamo/rotor ineens weerstand ondervind.
 
Allen, bedankt voor de suggesties. Het is opgelost!
Ik had er een schema bij waarbij de PAL regulator was ingetekend. Echter zag ik later nadat ik een schema van Jawaclub nederland ontving dat de 51 en 61 waren omgedraaid.
Nu had ik dit zelf al eerder getest maar toen werkte het niet, waarschijnlijk omdat ik later pas de contactpuntjes van de spanreg heb afgesteld.

Maw loopt goed, lampje van Dynamo gaat netjes uit en laad goed bij.

Bedankt!
 
Update bij mijn jawa 634; vakantie gehad; tijd voor leuke dingetjes knutselen. Bakje achterop gemaakt, tussen het rekje en het zadel. (Van een oud kogeldoosje, dus nog waterdicht ook)
En ook een oliefles houder aan de val beugel. Afgekeken van ;)

Daarnaast ook maar eens voorzien van verse sloffen; heidenaus, zelf op een bokje gebalanceerd, nog niet mee gereden dus tot nu toe alleen hopen dat het goed is. Mede door het voorspatbord wat niet helemaal mooi om de band heen past ( zou wel moeten met 3.5 achter en 3.25 voor, toch?)

Ook wil ik de olie lekkage toch een keer goed hebben. Ik verdenk de kering van de uitgaande as, aangezien kers verse olie ook bij de kettingkast eruit lekt. Het moet toch de rechter kant of iets pal aan de onderkant zijn, aftap plug is nieuw (nieuw draad in het blok) zou goed moeten zijn, dan zit die tellerkabel er nog. Hoe zit die afgedicht?

Wat betreft de kering van de uitgaande as, is daar een beetje bij te komen van buiten af? Had al gelezen dat het voorzichtig moet met het tandwiel weer op de as ivm het lager (?)

Heb een kering setje besteld, kost de wereld niet gelukkig. Maar eens kijken wat handig is.

Foto’s!
 

Bijlagen

  • 6B2AF90C-EAF6-4D42-B238-C78333B9830F.jpeg
    6B2AF90C-EAF6-4D42-B238-C78333B9830F.jpeg
    162,8 KB · Weergaven: 16
  • 578F9DE5-A6B1-45D6-A4CC-288315D798B1.jpeg
    578F9DE5-A6B1-45D6-A4CC-288315D798B1.jpeg
    269 KB · Weergaven: 14
Leuklemotor,maar zal niet best sturen met deze bandenkeuze? K36 zou eerder mijn keus zijn, of setje bt45's, die heb ik er nu onder..
 
Leuklemotor,maar zal niet best sturen met deze bandenkeuze? K36 zou eerder mijn keus zijn, of setje bt45's, die heb ik er nu onder..
Danku! Het zijn trail banden (K37) , nog geen cross banden. maar ze zijn inderdaad redelijk grof, hoe het rijd weet ik helaas dus nog niet. Voorspatbord zit er net een beetje tegen aan, dus zal daar nog even mee bezig en dus die olie lekkage.. hopelijk is dat nog een beetje weg te krijgen.

edit: K36 (of was het nou het zelfde profiel maar dan metzeler..) heb ik op een andere motor maar slijten hard en vond de grip er niet naar in verhouding. Op een andere heb ik k34 voor welke goed naar de zin is, dus ook voor deze overwogen. Maar iets grover leek me ook leuk; daar zijn deze uit gerold. hoe ze bevallen moet nog blijken.
 
Laatst bewerkt:
Beetje meer lawaai maar rollen prima, sturen lukt altijd met zulke fietsbandjes:]
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HJS
Wat ik me ook af vraag; zon jawa 634, ik zie her en der een foto van die dingen voorbij komen dat ze wel een zij stander hebben dus niet alleen een bok. Ook heb ik wel eens zijstanders te koop gezien voor die dingen, maar ik heb daar geen bevestigingspunt voor op mn frame zitten. Last iedereen er gewoon zelf een oogje aan? want ik denk dat ik dat ook nog ga doen. (niet dat het heel moeilijk is om zon fiets op de middenbok te krijgen, maar in t gras heb je dr al niks aan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan