JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Er uit trekken met houtschroeven ken ik ook van MZ.Het is het proberen waard De 638 blokken zijn niet meer de nieuwsten. Tussen de 25 en de 30 jaar oud. Nu weet ik niet hoe lang een krukas kering houdt, maar ze worden continu belast op overdruk en onderdruk. Mbt de bougiekabels, ik kan ze even kruislings omzetten. Proberen. Bedankt Sojo
 
Goedemorgen, ik ben op zoek naar alles wat met de Jawa 90 Roadster Cross Trail Sprint te maken heeft. Denk aan folders, boeken, speldjes, onderdelen etc.
 
Goeden morgen. De klacht ,die ik op 25/10 geplaatst heb, is opgelost Nieuwe bobine geplaatst( dubbevonks) Klacht weg. Die vloeistof was dus gewoon niet verbrande benzine/olie mengsel. Tevens een nieuwe regelaar geplaatst Geen drie losse componenten meer. Dan moet je wel her sterpunt van de dynamo van de massa losmaken en tevens de compressie druk gemeten. Koude motor, R cilinder 9,4 en de L cilinder 9,2 bar. Goede waarden dus. Geen overmatige slijtage in de cilinders
 
Heeft er iemand ervaring met de sportuitlaten van een 641. Is het werkelijk een resonantie pijp, of is het ,, only optical ,, Peroonlijk denk ik meer optical dan reso. Tweede vraag heeft er iemand ervaring met 638 blok Jawa over langere afstanden . Ik wilde de 641 inzetten als vakantie fiets
 
Heeft er iemand ervaring met de sportuitlaten van een 641. Is het werkelijk een resonantie pijp, of is het ,, only optical ,, Peroonlijk denk ik meer optical dan reso. Tweede vraag heeft er iemand ervaring met 638 blok Jawa over langere afstanden . Ik wilde de 641 inzetten als vakantie fiets
Ik heb begrepen dat ze er niet beter op lopen..(exp. pijpen). Hier op het forum scharrelen wel vakantieverslagen van mij op de 638, o.a. naar Roemenië en Slovenië.. Zwaar bepakt met hitte lange bergpassen, geen probleem!
 
Bij het wisselen van de versnellingsbakolie kwamen er aluminium schilvertjes mee. heel dun. Eerst dacht ik dat er een lager in de ligplaats meedraait, maar meer waarschijnlijker is, dat de primaire aandrijfketting, in het blok, over het aluminium schraapt. Is dit een bekende klacht? Ketting vernieuwen?
 
Bij het wisselen van de versnellingsbakolie kwamen er aluminium schilvertjes mee. heel dun. Eerst dacht ik dat er een lager in de ligplaats meedraait, maar meer waarschijnlijker is, dat de primaire aandrijfketting, in het blok, over het aluminium schraapt. Is dit een bekende klacht? Ketting vernieuwen?
Ketting moet meen ik vlgs boekje iedere 30 K vervangen worden..
 
He Sammie, als ik mij goed herinner, had jij de originele benzinekraan van jouw jawa verwisseld met een BMW kraan. Klopt dat.ik heb op mijn Jawa een nieuw kraantje opgezet van de MZ motorwinkel. Ik zal de flow eens controleren bij de Jawa. Bij MZ schrijven ze voor minimaal 400cc per/minuut. Dat is dan een een cilinder. Dan zou ik bij de 641Jawa meer moeten meten. Waar heb jij dat kraantje gekocht? .
 
Oei goede vraag, de originele kraan geeft idd problemen(en de china imi is beter)
Het duurde lang voor ik ontdekte dat dat het probleem was. jemig wat zocht ik me lens tot ik de originele kraan uitboorde en merkte dat het probleem verminderde (en ook niemand bij de jawa-club die je deze info wil/kan geven..)
BMW onderdelenboeren moeten het wel hebben liggen? Evt ebay?
Halflive op dit forum is een bmw-kenner.. vraag hem eens?
Of die jongens van swift-motoren?
 
Sammie, bedankt voor jr snelle antwoord. Ik ga eerst de flow meten, dan g ik praten met Nubo motoren in Hypolytushoef achter Motorport in Hypo. Hij doet in oude motoren waar onder BMW. Kijken of de aansluiting het zelfde is. Op het internet ben ik ze al tegengekomen
 
Bij het wisselen van de versnellingsbakolie kwamen er aluminium schilvertjes mee. heel dun. Eerst dacht ik dat er een lager in de ligplaats meedraait, maar meer waarschijnlijker is, dat de primaire aandrijfketting, in het blok, over het aluminium schraapt. Is dit een bekende klacht? Ketting vernieuwen?

Ja, klopt. Als de ketting slijt rekt hij en klapt 'ie inderdaad tegen de binnenkant van het deksel aan.
 
Burning Rubber , ook bedankt voor de reactie, ik had dit al meer gehoord. Ik denk dat ik het blok ermaar onderuit trek en op zolder , op de werkbank,op m,n gemak, eeen aantal dingen ga doen, Had ik nog een paar vragen. Sammie, jij hebt ooit eens een probleem gehad met piston pennen,. die niet pasten. Heb jij die toen laten ruimen in Meeden, bij Emot.? Welke zuigers waren dat toen? Almot uit Polen, of Almet uit Slowakije. Welke inbouwspeling heb je toegepast? 0,06mm of 0,09 mm Op het Jawa handboek is niet meer te vertrouwen, omdat er geen originele Jawa/Asso zuigers meer zijn. Het is allemaal vervanging. De vraag blijft dan: welke aluminium/silicium legering is toegepast ? Dit bepaald nml. de uitzettingscoefficient. Wie heeft er de laatste paar jaar nieuwe zuigers gekocht en welke inbouwspeling is toen toegepast? Laatste vraag aan Sammie: Ik ben op zoek naar een R cilinder van een 638 blok.standaardmaat of eerste overmaat Heb jij zo iets?.
 
Burning Rubber , ook bedankt voor de reactie, ik had dit al meer gehoord. Ik denk dat ik het blok ermaar onderuit trek en op zolder , op de werkbank,op m,n gemak, eeen aantal dingen ga doen, Had ik nog een paar vragen. Sammie, jij hebt ooit eens een probleem gehad met piston pennen,. die niet pasten. Heb jij die toen laten ruimen in Meeden, bij Emot.? Welke zuigers waren dat toen? Almot uit Polen, of Almet uit Slowakije. Welke inbouwspeling heb je toegepast? 0,06mm of 0,09 mm Op het Jawa handboek is niet meer te vertrouwen, omdat er geen originele Jawa/Asso zuigers meer zijn. Het is allemaal vervanging. De vraag blijft dan: welke aluminium/silicium legering is toegepast ? Dit bepaald nml. de uitzettingscoefficient. Wie heeft er de laatste paar jaar nieuwe zuigers gekocht en welke inbouwspeling is toen toegepast? Laatste vraag aan Sammie: Ik ben op zoek naar een R cilinder van een 638 blok.standaardmaat of eerste overmaat Heb jij zo iets?.
Hoeveel haast heb je ermee? Ik wil vd winter met een jawa blokkie gaan stoeien en heb nog wat cilinders liggen
 
Ik vertoon me hier ook weer eens.. De wintertijd komt er weer aan en dat betekend voor mij; minder op de motor en meer in de garage.

Ik ben van plan om deze winter een 638 blok op te bouwen en wat meer pit te geven dmv het volgende:
- gemodificeerde zuigers
- mikuni carb
- elektronische ontsteking
- expansie uitlaten
- mogelijk krukas verlichten

Wie heeft er ervaring met goede expansies voor de jawa? Op m'n caferacer heb ik een setje RD350 expansies zitten, en onder m'n tramp had ik destijds de jawa 640 expansies maar voor m'n gevoel moet het allemaal beter kunnen.
Is er een pasklare oplossing van wellicht een ander model, of heeft iemand expansies laten bouwen die alle Tsjechoslowaakse paardjes laten trappelen?
 
Ik dacht dat doordat de poorttiming erg rustig is van jawa's dat een expansie weinig zin heeft.
Electrische onsteking doet ook niet zo veel, behalve makkelijker starten en een betere vonk.
 
Dames en heren, in dit jaar van 90 jaar Jawa en 100 jaar CZ, wens ik jullie allen prettige kerstdagen en een voorspoedig 2020. Ik ben een tijdje niet op het forum aktief geweest, maar de Jawa pruttelt nog steeds vrolijk door :)
 
Hoi Sebas, als ik het goed heb, woon jij in Assendelft. Ik zij in Krommenie, we kunnen dus eens overleggen hoe we samenwerken. Ik wil graag wat meer vermogen bij lagere en middel . toerentallen In een aantal onderwerpen, die jij noemt heb ik wel ideeën en dat de bestaande uitlaten niet ideaal zijn, klopt. Dus laat eens wat horen
 
Hoi Sebas, als ik het goed heb, woon jij in Assendelft. Ik zij in Krommenie, we kunnen dus eens overleggen hoe we samenwerken. Ik wil graag wat meer vermogen bij lagere en middel . toerentallen In een aantal onderwerpen, die jij noemt heb ik wel ideeën en dat de bestaande uitlaten niet ideaal zijn, klopt. Dus laat eens wat horen
 
..mijn 638 staat sinds op hol slaan nog stil.. tijd en enfield slokken dinges op (rem en blok en zo)
De getunede 559 word veel gebruikt.. het ding loopt met mij(..) er op bijna 120 (!) en het ding gaat niet stuk?
?
eh..
 
Laatst bewerkt:
Het op hol slaan van een tweetakt is nagenoeg altijd een gevolg van gloei ontsteking.door koolaanslag. En koolaanslag is het gevolg van te vet smeren met als gevolg een slechte verbranding. Haal de koppen er maar af bij de 638 en kijk eens hoeveelheden kool er in zit. Die eencilinder, ja die loopt goed, mooi zolaten lopen. Een tweecilinder, 180graden verzet met een carburateur opeen spruitstuk is onding vwb de gasstroming
 
Terug
Bovenaan Onderaan