Jawa met velorex

Teevee

MF veteraan
11 jul 2001
2.035
0
Tilburg
Ik ga komende zaterdag kijken naar een Jawa met Velorex 700 bak. Zoiets dus:
1992_2.jpg
maar dan rood-zwart.

Uit 1992, 10.000 kilometers gelopen.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Buiten de normale checklist voor tweedehands motoren dus.

Tom
 
Uit eigen ervaring:

- controleer rondheid van wielen en toestand van spaken van achterwiel en zijspanwiel

- controleer lagerspeling zijspanwiel

- aanwezigheid en toestand van de mechanische stuurdemper (onder het balhoofd): de combinatie moet zonder al te veel slingeren wegrijden en rijden bij lage snelheid. ALs je de stuurdemper strak aandraait moet je ook echt merken dat het sturen zwaarder gaat.

- tot 80-90 per uur moet het geheel licht en neutraal sturen (niet sterk naar links of rechts trekken)

- de koppeling is niet het sterkste punt van een JAWA. en met zijspanrijden is de belasting hoog: controleer in de hoogste versnelling of de motor "doortrekt" (nou ja, voor een JAWA dan) vanaf 3500-4000 toeren tot aan de topsnelheid zonder dat de koppeling doorslipt. Doe ook een acceleratietest vanaf stilstand om te checken of de koppeling het allemaal kan bijbenen

- let op sterk mechanisch geluid bij gas-afsluiten vanaf de linkerkant van het blok. In dat geval is de primaire ketting waarschijnlijk versleten en schuurt tegen het carterdeksel

- toestand van de secundaire ketting (restant stelmogelijkheid) Het is maar een krap bemeten ketting, die bij zijspanrijden snel slijt.

- Controleer of de tunnels en kettingkast niet beschadigd zijn door een loshangende of losgeslagen ketting (haal ook even het carterdeksel los om te kijken of de kettingafdekking daarin nog heel is).

Al deze punten zijn niet perse no-go zaken, e.e.a. is voor betrekkelijk weinig geld wel te maken, maar kan wel van invloed zijn op de prijs.

Dit klinkt misschien allemaal wel dramatisch, maar kan in de praktijk sterk meevallen. Eea hangt vooral af van de mate waarin de motor een beetje liefdevol is onderhouden...
 
kun je de jawa's ook de oudere types, gewoon met ondertussen kwalitatief veel betere 1 op 50 mix tanken, rijden en heelhouden?
 
Ik weet niet zoveel van Jawa's, 2takt dacht ik.
Maar kunnen ze op normale benzine ron95 rijden ?
Jaren geleden al was dat een punt voor mij omdat al die Oosteuropese fietsen super nodig hadden.

Gr,
henk
 
Met een beetje liefde en gevoel is dat prima heel te houden, ook de oudere types, maar ja die hebben weer een 6V installatie en een prul van een trommelrem.
Zolang je het motortje niet afwurgt en zorgt voor goede bougies, een goed mengsel en een juist ontstekingstijdstip krijsen ze vrolijk voort, maar je moet ze dus niet met wind tegen afwurgen tot 4000 toeren, dan brand je ze af.
Zelfs de oude japanse tweetakten konden met laag-octaan brandstof uit de voeten (sterker nog, hoog octaan gaf meer inwendige vervuiling) dus de oost-europa 2-takten hebben aan euro loodvrij meer dan genoeg. Het misverstand dat die oost-europeanen super nodig hadden komt omdat er super werd voorgeschreven voor de lokale markt, want daar was normale benzine indertijd 80-octaan ofzo, een soort onveredelde slaolie.
Mijn Jawa brult vrolijk rond met euro 95 en een japans(!) oliepompje, maar mocht het pompje de geest geven, dan ga ik gewoon op mengsmering verder, maakt niet zo veel uit. En als je een keer een zuigertje afbrand, so what, paar tientjes en je bent weer boven jan.

Enne topicstarter, is het wat geworden tussen jou en de Jawa ?
 
Net weer thuis en de koop is eigenlijk wel rond.
Alleen is het kenteken geschorst en is kopie deel drie een beetje zoek. Zodra de huidige eigenaar dat boven water heeft ga ik hem ophalen.

Foto's volgen zodra ik het ding hier heb.

Tom
 
Net weer thuis en de koop is eigenlijk wel rond.
Alleen is het kenteken geschorst en is kopie deel drie een beetje zoek. Zodra de huidige eigenaar dat boven water heeft ga ik hem ophalen.

Foto's volgen zodra ik het ding hier heb.

Tom

Mooi, mooi, mooi, gefeliciteerd :)
 
Zijspanrob, nou moet ik alleen nog op het ding leren rijden. Ik heb een tijdje terug meegedaan aan de opstapdag bij Ad van Gils maar zit toch te denken aan een hele cursus.
Kan ik daarvoor bij jou terecht, of ben je voor het komende jaar volgepland?

Tom
 
Zijspanrob, nou moet ik alleen nog op het ding leren rijden. Ik heb een tijdje terug meegedaan aan de opstapdag bij Ad van Gils maar zit toch te denken aan een hele cursus.
Kan ik daarvoor bij jou terecht, of ben je voor het komende jaar volgepland?

Tom

Cursusje moet je zeker doooooooooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen.
fl..ker je er teminste niet in de eerste de beste bocht mee onderste boven. |(
Zonde van zo ene span
 
allereerst gefeliciteerd met je nieuwe span.

verder een cursus is toch niet nodig (vindt ik)

je moet gewoon beginnen met oefenen op een groot parkeer terrein ofzo.
en verder rekening houden met je breedte, dan kan er weinig gebeuren lijkt mij.

alleen oppassen na een paar weken als je denkt dat je het al kan, dan heb je de kans dat je een keer flink verrast wordt in een bocht.

en het komt vanzelf goed denk ik, met rijden.

maar dat is mijn mening en kan me best voorstellen dat ieand daar anders over denkt,

veel rij plezier in ieder geval,
en tot ziens op het bot....?
 
Leuk man, heb er zelf een in het zwart. Ps Niet te lang volgas bij 90km. Gaat die van warmlopen. 1 op 50 is oke! Maar wel af en toe gassen voor de smering!


Nostalgisch rijden!
 
dat ziet er leuk uit.
daar red je het bot wel mee.
rustig beginnen met oefenen op een rustig weggetje met een kilo of veertig in de bak.
na een paar keer krijg je het gevoel wel te pakken.
pas daarna goed op want de meeste (bijna)ongelukken gebeuren in de tweede duizend kilometer
of je gaat een dagje oefenen met rob
 
Mooie combinatie, klik even op mijn huisje rechtsboven voor het telefoonnummer, dat is het makkelijkste voor een afspraak, op korte termijn heb ik nog plek
 
Terug
Bovenaan Onderaan