Jawa učiní srdce rozbuší

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.503
217
Nieuwe Niedorp
Na een jaar stilte is het weer zover: een nieuwe €500 challenge. Na mijn debuut in 2014 met een Honda Silverwing en prolongatie in 2015, alweer met een silverwing en helaas uitgevallen door een te hoog olieverbruik, is het tijd voor iets anders.
Met Borisz, die ik sinds de challenge van 2014 een goede vriend kan noemen, had ik het er al eens over gehad hoe leuk het zou zijn om een challenge te rijden met een lichte motorfiets. De resultaten staan op het algemene €500 challenge topic. Toch wilde ik graag iets ludieks. Ergens in mijn achterhoofd woont een bucketlist van fietsen die ik nog wel eens zou willen hebben. Suzuki Savage650; Suzuki GN250; Honda CB250; Honda Dominator; Suzuki DR350; Honda Fireblade; Ural/Dnjepr met zijspan en een Jawa.
Door velen afgeraden om met een Jawa door de bergen te gaan rijden maakte de Jawa alleen maar interessanter. Natuurlijk zal ik niet de berg opknallen als met een Bandit of een Fazer. Nu zal het bergoprijden niet zo moeilijk zijn. Het bergafrijden zal een stuk spannender worden.

Met in het achterhoofd mijn bucketlist ben ik actief op zoek gegaan naar een mooi geprijsde Jawa. Met wat hulp van de schrijvers in het Jawa topic duurde het niet lang voordat ik resultaat had. Op speurders vond ik onderstaande advertentie:
full

Na een korte mailwisseling en telefoongesprek was een afspraak snel gemaakt. Alles voelde immers goed. Ook de meningen en adviezen van de deelnemers van het Jawatopic waren niet verkeerd. 27 augustus 2016 reisde ik af naar Volkel.
Een paar weken er voor was het erg warm geweest. Zelfs in de kop van Noord Holland. Gelukkig was het die dag niet zo warm... in Noord holland.

's Morgens na tienen de Italiaanse tweezitter met aanhanger gestart en weggereden. Al gauw bleek dat hoe meer ik naar het zuiden reed, de temperatuur alweer aardig op begon te lopen. Herinneringen aan de challenge kwamen als een dobber met een voorn aan de haak boven drijven. Op de A2, bij IJsselstein reed er op de linkste rijbaan drie CX500T(urbo)'s !!! Behoorlijk zeldzame motorfietsen. Dat ik er drie achter elkaar zag rijden vond ik toch wel heel bijzonder.

In Volkel was het dik dertig graden, zes meer dan thuis. Nou ja, ik zal niet meer zeuren. Ik werd hartelijk ontvangen door Henry. We deelden dezelfde interesses. Hij rijdt ook nog eens Landrover, wat ik ook 27 jaar gereden heb. Even later sta ik bij de Jawa. Het is een prachtige machien. Weinig aan veranderd in de loop der jaren. Henry heeft meerdere motoren en dat maak het "andersom" schakelen lastig. Hij heeft een hendelsysteem gemaakt waardoor het schakelen weer conventioneel wordt. Nadeel van deze constructie is dat de kickstartfunctie van het schakelpedaal niet meer mogelijk is. De motor moet dus aangeduwd worden. Op mijn to-do-lijstje noteerde ik alvast dat het weer terug gaat naar origineel.
De motor werd gestart. Binnen twee meter duwen startte de motor. Een prachtig tweetaktgeluid kwam ten gehore. Er kwamen geen rare geluiden uit het motorblok. Op een zandpad naast het huis kon ik even heen en weer rijden. Bijzonder hoor, die eerste meters op de Jawa. Het gaf me allemaal wel een goed gevoel. De motor zag er goed uit, maakte geen rare geluiden en het verhaal van Henry dat hij er tourritjes in de omgeving mee deed en een aantal dingen er aan heeft veranderd ter verbetering (messing bussen gemaakt van de achterbrug en nog wat dingetjes)maakte dat ik wel een koop wilde doen. Hier had ik geen kennis gemaakt met een prutser. Ook bood hij nog wat onderdelen erbij. De koop werd rond gemaakt. €200 voor de motor en €150 voor de onderdelen. Een mooie start voor de challenge dacht ik.
full

De handen werden geschud. Met de Landrover even naar het PTT loket (of hoe dat ook tegenwoordig moge heten) om het kenteken over te schrijven. De motor opgeladen, deze kreeg nog een laatste groet van Henry. De verkoop liet hem, denk ik, niet helemaal koud.
full

Gauw weer op huis aan, en echt hoor ik zeur niet), hoe hoger ik kwam hoe koeler het werd! Bij Utrecht zag ik nog iemand in een t-sirt en korte broek op een bromscooter op de vluchtstrook rijden! Mafkees!
Na een paar uur sturen was ik weer thuis.
full

Met de inhoud van de tweezitter.
full

full

full


Mijn tweetaktcarriëre gaat hiermee beginnen. Ik ben een totaal niet (meer) bekend met sleutelen en onderhoud aan tweetakt machines. Wat verstandig of onverstandig is, waar onderdelenadressen zijn moet ik allemaal nog uitvinden. Ik heb er al wat kilometers mee gereden. Man man man, wat is dat leuk. Sowieso brengt motorrijden het jochie van 18 weer naar boven maar de Jawa haalt ook dat jochie van 16 dat op opgevoerde brommertjes reed weer naar boven.

Ik moet nog één vraag beantwoorden: Wordt dit de motor waar ik de challenge mee ga rijden?
Om die vraag te beantwoorden ga ik kilometers maken, heel naar!!!

En wat er de titel staat? KLIK
 
Laatst bewerkt:
Kosten tot nu toe:

€200 Aanschaf Motor

Budget €150+(€500-€200)=€450
Besteed budget:
 
Laatst bewerkt:
Een volger erbij.

Voor de berekening, als je eigen onderdelen gebruikt reken je daar een bedrag voor. Dat Jottum nu een partij oud Tsjechisch oud ijzer in de schuur heeft liggen heeft geen gevolgen voor zijn budget. Pas als hij van die stapel iets nodig heeft moet hij gaan tellen (en dan gaat het nog niet hard qua kosten).

Jottum: uit welk jaar dateert deze Jawa ?
Constatering, volgens mij heb jij nu wel een "strenge selectie" uitgevoerd voordat je iets de garage induwt....
 
gezien de spaakwielen denk ik dat je met binnenbandjes rijdt. levert dat ook weer punten op? een lekke band is dan zo gefixt: binnenbandjes en bandenlichters mee in je toolrol :)
 
Een volger erbij.

Voor de berekening, als je eigen onderdelen gebruikt reken je daar een bedrag voor. Dat Jottum nu een partij oud Tsjechisch oud ijzer in de schuur heeft liggen heeft geen gevolgen voor zijn budget. Pas als hij van die stapel iets nodig heeft moet hij gaan tellen (en dan gaat het nog niet hard qua kosten).
Ah duidelijk, dank! Klinkt als een handig systeem zo.
 
Maak je geen zorgen over bergen.. mijn jawa heeft kudde's bergen beklommen en afgedaald, ook met hitte.. geen probleem.
Op MP adverteerd ROTA in Stiens met jawa spul, en je hebt jawamarkt, jawashop, Ost2rad en andere online shops.
 
Maak je geen zorgen over bergen.. mijn jawa heeft kudde's bergen beklommen en afgedaald, ook met hitte.. geen probleem.
Op MP adverteerd ROTA in Stiens met jawa spul, en je hebt jawamarkt, jawashop, Ost2rad en andere online shops.
Ik maak me geen zorgen, ben alleen benieuwd hoe het gaat. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat jouw reisverhalen wel mee hebben geholpen om voor de Jawa te keizen. Zo zie je maar wat het publiceren van je reisverhalen kan veroorzaken.... Overigens dank daarvoor!

Een volger erbij.

Voor de berekening, als je eigen onderdelen gebruikt reken je daar een bedrag voor. Dat Jottum nu een partij oud Tsjechisch oud ijzer in de schuur heeft liggen heeft geen gevolgen voor zijn budget. Pas als hij van die stapel iets nodig heeft moet hij gaan tellen (en dan gaat het nog niet hard qua kosten).
Klopt! Zolang het ongebruikt ligt is het oud ijzer :) Eerlijkheid en sportiviteit moeten er voor zorgen dat als ik iets gebruik uit de stapel er een redelijke prijs voor bereken in het lijstje. Zo zal ik binnenkort de originele schakelpedaal gebruiken. Ik schat dat €15 dan een redelijke prijs is.
Jottum: uit welk jaar dateert deze Jawa ?
De Jawa komt uit 1976. Ik ben de derde eigenaar!
Constatering, volgens mij heb jij nu wel een "strenge selectie" uitgevoerd voordat je iets de garage induwt....
Ja, ik probeerde streng te zijn. Maar het is net als met vrouwen: Als je verliefd wordt is alles mooi!
 
*O*
De halfautomaat is in de bergen/veel schakelen wel erg lekker, afgelopen jaar op de enfield mistte ik die wel.. en je hebt een vrij tussen de 3 en 4, speciaal voor in de bergsels..
goed tussengas geven bij terugschakelen, en als je bovenaan een bergtopdinges komt en idd niet lange tijd op de motor laten afremmen(voor- en achterrem afw. gebruiken)dan moet t wel goed komen. De 634s hebben erg goede blokken..
 
*O*
De halfautomaat is in de bergen/veel schakelen wel erg lekker, afgelopen jaar op de enfield mistte ik die wel.. en je hebt een vrij tussen de 3 en 4, speciaal voor in de bergsels..
Vorige eigenaar vertelde dat het geen halfautomaat is. Op het blok wat ik er bij heb zit wel een plaat die het ontkoppelen automatisch zou moeten regelen. Durf het eigenlijk ook niet zomaar te proberen. Ja, met die vrijstand heb ik al meerdere malen kennis gemaakt...

goed tussengas geven bij terugschakelen, en als je bovenaan een bergtopdinges komt en idd niet lange tijd op de motor laten afremmen(voor- en achterrem afw. gebruiken)dan moet t wel goed komen. De 634s hebben erg goede blokken..
Maar bedoel je nou dat je ontkoppeld de berg af gaat ipv op de motor?
 
Zorg nu eerst dat je de versn. pook en halfautomaat vlgs de bedoeling in elkaar hebt zitten als dat niet het geval is, en maak dan kennis met de halfautomaat.. hoe je de berg afgaat is afh. van bepakking, steilheid etc..het is een beetje spelen/zoeken..je kan spelen met de 'vrij' maar liefst niet ongecontroleerd bergaf..

Op weg naar het elefanten te Solla brak m'n koppelingskabel toen ik nog niet eens de duitse grens over was.. en had veel bepakking, dus 'op de voet' uit neutraal wegtrekken..
Duurde nog maanden voordat ik er een nieuwe kopp. kabel inzette.. ;)
 
Wat nog niet iedereen beseft op die snelle machines is dat de snelle jongens in een groep achterin rijden. En dat houd in dat ze de achterkant van mijn uitlaten gaan zien, lucky bastards.... Niet verder vertellen hoor!
yezdi_pic_2927432f.jpg
 
Curieus, ik dacht dat ze vanaf de perak een halfautomaat hadden..
Mij 1967 jawa heeft het ook..
 
Terug
Bovenaan Onderaan