Jottum!
for president
Na een jaar stilte is het weer zover: een nieuwe €500 challenge. Na mijn debuut in 2014 met een Honda Silverwing en prolongatie in 2015, alweer met een silverwing en helaas uitgevallen door een te hoog olieverbruik, is het tijd voor iets anders.
Met Borisz, die ik sinds de challenge van 2014 een goede vriend kan noemen, had ik het er al eens over gehad hoe leuk het zou zijn om een challenge te rijden met een lichte motorfiets. De resultaten staan op het algemene €500 challenge topic. Toch wilde ik graag iets ludieks. Ergens in mijn achterhoofd woont een bucketlist van fietsen die ik nog wel eens zou willen hebben. Suzuki Savage650; Suzuki GN250; Honda CB250; Honda Dominator; Suzuki DR350; Honda Fireblade; Ural/Dnjepr met zijspan en een Jawa.
Door velen afgeraden om met een Jawa door de bergen te gaan rijden maakte de Jawa alleen maar interessanter. Natuurlijk zal ik niet de berg opknallen als met een Bandit of een Fazer. Nu zal het bergoprijden niet zo moeilijk zijn. Het bergafrijden zal een stuk spannender worden.
Met in het achterhoofd mijn bucketlist ben ik actief op zoek gegaan naar een mooi geprijsde Jawa. Met wat hulp van de schrijvers in het Jawa topic duurde het niet lang voordat ik resultaat had. Op speurders vond ik onderstaande advertentie:
Na een korte mailwisseling en telefoongesprek was een afspraak snel gemaakt. Alles voelde immers goed. Ook de meningen en adviezen van de deelnemers van het Jawatopic waren niet verkeerd. 27 augustus 2016 reisde ik af naar Volkel.
Een paar weken er voor was het erg warm geweest. Zelfs in de kop van Noord Holland. Gelukkig was het die dag niet zo warm... in Noord holland.
's Morgens na tienen de Italiaanse tweezitter met aanhanger gestart en weggereden. Al gauw bleek dat hoe meer ik naar het zuiden reed, de temperatuur alweer aardig op begon te lopen. Herinneringen aan de challenge kwamen als een dobber met een voorn aan de haak boven drijven. Op de A2, bij IJsselstein reed er op de linkste rijbaan drie CX500T(urbo)'s !!! Behoorlijk zeldzame motorfietsen. Dat ik er drie achter elkaar zag rijden vond ik toch wel heel bijzonder.
In Volkel was het dik dertig graden, zes meer dan thuis. Nou ja, ik zal niet meer zeuren. Ik werd hartelijk ontvangen door Henry. We deelden dezelfde interesses. Hij rijdt ook nog eens Landrover, wat ik ook 27 jaar gereden heb. Even later sta ik bij de Jawa. Het is een prachtige machien. Weinig aan veranderd in de loop der jaren. Henry heeft meerdere motoren en dat maak het "andersom" schakelen lastig. Hij heeft een hendelsysteem gemaakt waardoor het schakelen weer conventioneel wordt. Nadeel van deze constructie is dat de kickstartfunctie van het schakelpedaal niet meer mogelijk is. De motor moet dus aangeduwd worden. Op mijn to-do-lijstje noteerde ik alvast dat het weer terug gaat naar origineel.
De motor werd gestart. Binnen twee meter duwen startte de motor. Een prachtig tweetaktgeluid kwam ten gehore. Er kwamen geen rare geluiden uit het motorblok. Op een zandpad naast het huis kon ik even heen en weer rijden. Bijzonder hoor, die eerste meters op de Jawa. Het gaf me allemaal wel een goed gevoel. De motor zag er goed uit, maakte geen rare geluiden en het verhaal van Henry dat hij er tourritjes in de omgeving mee deed en een aantal dingen er aan heeft veranderd ter verbetering (messing bussen gemaakt van de achterbrug en nog wat dingetjes)maakte dat ik wel een koop wilde doen. Hier had ik geen kennis gemaakt met een prutser. Ook bood hij nog wat onderdelen erbij. De koop werd rond gemaakt. €200 voor de motor en €150 voor de onderdelen. Een mooie start voor de challenge dacht ik.
De handen werden geschud. Met de Landrover even naar het PTT loket (of hoe dat ook tegenwoordig moge heten) om het kenteken over te schrijven. De motor opgeladen, deze kreeg nog een laatste groet van Henry. De verkoop liet hem, denk ik, niet helemaal koud.
Gauw weer op huis aan, en echt hoor ik zeur niet), hoe hoger ik kwam hoe koeler het werd! Bij Utrecht zag ik nog iemand in een t-sirt en korte broek op een bromscooter op de vluchtstrook rijden! Mafkees!
Na een paar uur sturen was ik weer thuis.
Met de inhoud van de tweezitter.
Mijn tweetaktcarriëre gaat hiermee beginnen. Ik ben een totaal niet (meer) bekend met sleutelen en onderhoud aan tweetakt machines. Wat verstandig of onverstandig is, waar onderdelenadressen zijn moet ik allemaal nog uitvinden. Ik heb er al wat kilometers mee gereden. Man man man, wat is dat leuk. Sowieso brengt motorrijden het jochie van 18 weer naar boven maar de Jawa haalt ook dat jochie van 16 dat op opgevoerde brommertjes reed weer naar boven.
Ik moet nog één vraag beantwoorden: Wordt dit de motor waar ik de challenge mee ga rijden?
Om die vraag te beantwoorden ga ik kilometers maken, heel naar!!!
En wat er de titel staat? KLIK
Met Borisz, die ik sinds de challenge van 2014 een goede vriend kan noemen, had ik het er al eens over gehad hoe leuk het zou zijn om een challenge te rijden met een lichte motorfiets. De resultaten staan op het algemene €500 challenge topic. Toch wilde ik graag iets ludieks. Ergens in mijn achterhoofd woont een bucketlist van fietsen die ik nog wel eens zou willen hebben. Suzuki Savage650; Suzuki GN250; Honda CB250; Honda Dominator; Suzuki DR350; Honda Fireblade; Ural/Dnjepr met zijspan en een Jawa.
Door velen afgeraden om met een Jawa door de bergen te gaan rijden maakte de Jawa alleen maar interessanter. Natuurlijk zal ik niet de berg opknallen als met een Bandit of een Fazer. Nu zal het bergoprijden niet zo moeilijk zijn. Het bergafrijden zal een stuk spannender worden.
Met in het achterhoofd mijn bucketlist ben ik actief op zoek gegaan naar een mooi geprijsde Jawa. Met wat hulp van de schrijvers in het Jawa topic duurde het niet lang voordat ik resultaat had. Op speurders vond ik onderstaande advertentie:
Na een korte mailwisseling en telefoongesprek was een afspraak snel gemaakt. Alles voelde immers goed. Ook de meningen en adviezen van de deelnemers van het Jawatopic waren niet verkeerd. 27 augustus 2016 reisde ik af naar Volkel.
Een paar weken er voor was het erg warm geweest. Zelfs in de kop van Noord Holland. Gelukkig was het die dag niet zo warm... in Noord holland.
's Morgens na tienen de Italiaanse tweezitter met aanhanger gestart en weggereden. Al gauw bleek dat hoe meer ik naar het zuiden reed, de temperatuur alweer aardig op begon te lopen. Herinneringen aan de challenge kwamen als een dobber met een voorn aan de haak boven drijven. Op de A2, bij IJsselstein reed er op de linkste rijbaan drie CX500T(urbo)'s !!! Behoorlijk zeldzame motorfietsen. Dat ik er drie achter elkaar zag rijden vond ik toch wel heel bijzonder.
In Volkel was het dik dertig graden, zes meer dan thuis. Nou ja, ik zal niet meer zeuren. Ik werd hartelijk ontvangen door Henry. We deelden dezelfde interesses. Hij rijdt ook nog eens Landrover, wat ik ook 27 jaar gereden heb. Even later sta ik bij de Jawa. Het is een prachtige machien. Weinig aan veranderd in de loop der jaren. Henry heeft meerdere motoren en dat maak het "andersom" schakelen lastig. Hij heeft een hendelsysteem gemaakt waardoor het schakelen weer conventioneel wordt. Nadeel van deze constructie is dat de kickstartfunctie van het schakelpedaal niet meer mogelijk is. De motor moet dus aangeduwd worden. Op mijn to-do-lijstje noteerde ik alvast dat het weer terug gaat naar origineel.
De motor werd gestart. Binnen twee meter duwen startte de motor. Een prachtig tweetaktgeluid kwam ten gehore. Er kwamen geen rare geluiden uit het motorblok. Op een zandpad naast het huis kon ik even heen en weer rijden. Bijzonder hoor, die eerste meters op de Jawa. Het gaf me allemaal wel een goed gevoel. De motor zag er goed uit, maakte geen rare geluiden en het verhaal van Henry dat hij er tourritjes in de omgeving mee deed en een aantal dingen er aan heeft veranderd ter verbetering (messing bussen gemaakt van de achterbrug en nog wat dingetjes)maakte dat ik wel een koop wilde doen. Hier had ik geen kennis gemaakt met een prutser. Ook bood hij nog wat onderdelen erbij. De koop werd rond gemaakt. €200 voor de motor en €150 voor de onderdelen. Een mooie start voor de challenge dacht ik.
De handen werden geschud. Met de Landrover even naar het PTT loket (of hoe dat ook tegenwoordig moge heten) om het kenteken over te schrijven. De motor opgeladen, deze kreeg nog een laatste groet van Henry. De verkoop liet hem, denk ik, niet helemaal koud.
Gauw weer op huis aan, en echt hoor ik zeur niet), hoe hoger ik kwam hoe koeler het werd! Bij Utrecht zag ik nog iemand in een t-sirt en korte broek op een bromscooter op de vluchtstrook rijden! Mafkees!
Na een paar uur sturen was ik weer thuis.
Met de inhoud van de tweezitter.
Mijn tweetaktcarriëre gaat hiermee beginnen. Ik ben een totaal niet (meer) bekend met sleutelen en onderhoud aan tweetakt machines. Wat verstandig of onverstandig is, waar onderdelenadressen zijn moet ik allemaal nog uitvinden. Ik heb er al wat kilometers mee gereden. Man man man, wat is dat leuk. Sowieso brengt motorrijden het jochie van 18 weer naar boven maar de Jawa haalt ook dat jochie van 16 dat op opgevoerde brommertjes reed weer naar boven.
Ik moet nog één vraag beantwoorden: Wordt dit de motor waar ik de challenge mee ga rijden?
Om die vraag te beantwoorden ga ik kilometers maken, heel naar!!!
En wat er de titel staat? KLIK
Laatst bewerkt: