Je allereerste motorfiets

We hebben hem al een paar keer voorbij zien komen maar een Honda CB550 K3 '78 bruin was in '84 ook mijn eerste motor. Goedkoop overgenomen inclusief niet al te best motorpak. Dat pak heb ik jaren gehad. De Honda werd na een jaar opgevolgd door een BMW R100RS, dat had toch wel een wat betere wegligging maar was ook minder betrouwbaar dan de Honda. Plaatje van internet gekaapt want er werd toen nog niet zoveel gefotografeerd. De mijne had een adelaar op de tank om de krassen van de vorige eigenaar zijn stalen ballen te camoufleren. Oh ja, en een paar opgelapte Krauser koffers. Iedereen vond dat je niet moest beginnen met meer dan 500c dus daar zat ik met dit kanon net boven. Tja, je bent jong en overmoedig. Uiteraard ook een oefenvergunning gehad op dat ding maar het examen toch maar gedaan op de lesmotor, een CX500C. Die was wat beter te doseren bij de bijzondere verrichtingen die ik achteraf niet eens hoefde te doen. Ergens laat in 84 werd het examen uitgebreid met het achtje en de remproef. Die heb ik wel moeten oefenen maar in mijn examen was het nog gewoon een rondje rijden om te zien dat je het kon overleven in het verkeer, kwartiertje ongeveer. Omdat ik toen geen autorijbewijs had werd daar bij mij wat strenger opgelet. Andere tijden.....
 

Bijlagen

  • CB550.jpg
    CB550.jpg
    367 KB · Weergaven: 14
2005 Honda TransAlp gekocht in 2012 (zit inmiddels aan mijn 15de motor _O- ). Meerdere keren mee onderuit gegaan, maar rijdt uiteraard nog steeds rond want het is een Honda. :)

1636831012960.png
1636830767336.png
lekker noob mee offroaden, kort na deze foto brak de koppelingskabel :')
 
Laatst bewerkt:
Ik haalde mijn rijbewijs meen ik in 1995, je kon toen nog overal opstappen. Mijn eerste motor was een verstandige keuze, klein beginnen zeggen ze, 1100cc 4 cilinder met cardan, dat ding trok zowat mijn armen eraf. Ik weet nog bij het overschrijven dat mijn vader vroeg hoeveel cc deze had, want 750 was misschien wel een beetje te gortig. Uiteindelijk lekker mee getoerd, mijn broer had een V45 in die tijd en samen leuke tripjes gemaakt. Wel een keer rotte kettingspanners gehad, dat was een dure ingreep.
 

Bijlagen

  • 1984-Honda-VF1100C-Black-0.jpg
    1984-Honda-VF1100C-Black-0.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 22
Flauw dat je tegenwoordig stapsgewijs moet opbouwen. A2 kan ik me nog iets bij voorstellen als eerste stap maar A1 is waanzin. In andere landen is dat voor 16 jarigen als tegenhanger voor onze bromfietsen. Om met een 125cc de snelweg op te gaan is al helemaal eng. Heb het een keer gedaan en zag in mijn spiegels alleen nog maar de grills van vrachtwagens die op mijn spatbord kropen. Nu is een 1100cc overigens wel weer wat aan de zware kant........ had ik op mijn 18-de als tenger mannetje niet de baas gekund.

Met een B rijbewijs mag je op je 18-de overigens overal in rijden maar daar wordt je meestal een beetje door je budget (en de verzekering). Mijn 18 jarige neef is zojuist begonnen met een oude Nissan Micra maar als het geld had gehad was het vast iets van AMG geworden. Brrrr.... (ik ken hem....).
 
Niet leuk voor beginnende motorrijders dat stappen RBW.
Maar begrijpen doe ik 't wel!

Dat het dan in 3 categorieën moet zijn is mss iets te veel van het goede.
Dat had best in 2x kunnen blijven.

Wat @Vtwinner zegt dat klopt wel.
Met een 125-er bromfiets mag je wettelijk gezien op de autobaan, maar of dat verstandig is?
Dat is zeker NIET veilig! En het voelt nog veel minder veilig als de gril van een dikke Scania een halve meter achter je zit te duwen.
Beter zou zijn om deze 125-brommertjes al bij 16jr toe te staan, maar dan weer niet op de snelweg.
 
De meeste motorrijders rijden geen motor om snelwegkilometers te maken. Juist de binnendoorwegen vinden de meeste mensen leuker. Als je je motor voor woon-werk wil gebruiken gat het voor de meeste mensen ook niet om grote afstanden. Als daar snelwegkilometers tussen zitten gaat het vaak om korte stukjes in de spit waarbij je nauwelijks aan de 100 km/u komt. Zo'n 125cc/11kW-motor zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar voor veel mensen is het niet zo'n probleem dat die motor op de snelweg niet goed meekomt. Het is fijn dat je even een stukje snelweg kan rijden als dat nodig is, maar voor echt grote afstanden heb je zo'n motor niet.
 
Niet leuk voor beginnende motorrijders dat stappen RBW.
Maar begrijpen doe ik 't wel!

Dat het dan in 3 categorieën moet zijn is mss iets te veel van het goede.
Dat had best in 2x kunnen blijven.

Het komt voort uit de wens om het Europees te regelen. Ook Duitsland kent een 125 cc rijbewijs. Alleen…is dat voor 16 en ouder. En dan is het ineens weer logisch.
 
Moest even googlen; klopt inderdaad. Er was ook een GL500. Die heb ik, geloof ik, nooit in Nederland gezien. De GL650 daarentegen regelmatig. Soortement voorloper van de Deauville alleen vond ik de GL650 veel meer charme hebben met zijn eigenwijze blok. Heb altijd een zwak gehad voor CX-en omdat ik op zo'n ding mijn rijbewijs gehaald heb. Het is er nooit van gekomen.
 
Mijn eerste motor zag er van origine waarschijnlijk zo uit ongeveer:

Suzuki katana.jpg

Suzuki Katana uit 1991 in het zwart.
(ik zal even zoeken voor de foto's hoe ik hem kocht.)
Edit:

1637509376796.png


Koplamp heb ik vervangen, het ali express vodje had het in de eerste paar maanden al begeven.
Het plan was om de spiegels nog te vervangen voor beter zicht.
Uiteindelijk bleek alle moeite (en geld) die ik er in gestoken heb voor de kat zen viool. :/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet alleen zal ik hier berichten over mijn allereerste motor, het is ook tevens mijn allereerste bericht op Motor-Forum. Vind deze 'thread' daarom bijpassend!

Mijn aller eerste motor is niet perse nostalgie, alhoewel ik denk dat er heel wat lezers/leden de fiets herkennen als een oude vertrouwde; de Honda Shadow VT750 uit het bouwjaar 2001, uitgevoerd in de Deluxe 'American Classic Edition' (ACE). Deze heb ik in 2018 tweedehands op de kop getikt voor $2200 CAD (Canadian Dollars) ofwel zo'n 1600 Euro op een goede dag. Dit omdat ik wonende ben in Canada, vandaar. Het doel was na mijn motorlessen een degelijke motor te rijden waar ik desnoods hier en daar nog is mee op mijn bek zou kunnen gaan zonder gelijk te gaan lopen huilen. Gelukkig is het bij één 'drop' gebleven tijdens een oefening achtjes draaien. Te weinig gas, te veel kopelling en ineens loop je te vergeefs een motor omhoog te houden die al op een hoek van 50 graden staat ... sommigen onder ons weten dat je die dan het beste zachtjes neer kan leggen!

Maar hey, wat een degelijk stuk metaal! Uiteinderlijk heb ik er nog zo'n 25,000 heerlijke en probleemloze kilometers op mogen rijden en heb in die tijd veel ervaring opgedaan. Wat dat betreft een super motor die er nog leuk uitziet ook. Vind ik dan. Gekocht met open Cobra dragster uitlaten voor een heerlijk geluid. Later heb ik deze verangen met de standaard (OEM) uitlaat van een lokale schroothandel onder het idee van, "Doe even normaal man!" en, "Ik hoor m'n eigen motor niet als ik achter je rij!" waarop het antwoord, "Waaaat??!!". Op deze motor heb ik m'n rij maatjes gevonden en wat dat betreft begrijp ik goed hoe 'we' gehecht raken aan zo'n ding. Als het goed is maak je er veel mee ... mee.

Dit jaar (2021) was ik uiteindelijk klaar voor een zwaardere fiets die wellicht in een andere forum ter sprake komt. Ik heb deze motor doorverkocht aan iemand die nog aan het lessen was en weet zeker dat ook hij nog heel wat rijplezier van deze Shadow zal beleven.

Aldus, mijn eerste motor.
 

Bijlagen

  • honda-shadow-1.jpg
    honda-shadow-1.jpg
    635,8 KB · Weergaven: 10
  • honda-shadow-2.jpg
    honda-shadow-2.jpg
    660,9 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan