Je allereerste motorfiets

Dat er maar vele jaren (en motoren) mogen volgen :9

IMG_20200625_214622.jpg
 
Als jonge tiener was ik al zot van motoren. Ik zei altijd, "eerst een motor, daarna pas een auto!" Uiteraard is dat niet zo gelopen. In maart 1995 behaalde ik mijn autorijbewijs, en kocht mijn eerste autootje. De eerete motor volgt pas veel later, april 2004. Ik zei dus, mijn eerste motor, NOG NIET mijn motor rijbewijs. Dat volgde pas in november 2006. De reden van deze aankoop was omdat ik ander werk op het oog had, en ik geen tweede auto wilde. Enerzijds omdat autorijden duurder is, anderzijds omdat een motor belastingtechnisch veel interessanter is in België. Dus alle ingrediënten om naar de aankoop van een motor te gaan waren aanwezig. En daar was ik uiteraard erg blij mee, eindelijk een motor! Maar omdat ik enkel een autorijbewijs had, mocht ik wél met een 125cc (max 11kW) rijden, dus, het werd een motor in de nu A1 benoemde klasse. Daarmee begonnen omdat ik daar dan eerst mee kon "proeven" hoe het motorrijden aanvoelt.

Dus, mijn eerste motor werd een:
Suzuki VL 125 LC Intruder. Bouwjaar 2003.
Ik ben ermee gestart op 27 april 2004, met 654km op de teller.
Het was een 2 cilinder met 124cc, en 10 kW (13,6 pk).

Suzuki VL 125 LC Intruder (11).JPG


De vorige eigenaar was een vrouw die om diezelfde reden met deze 125cc startte, om te "proeven". Maar zag het al snel niet zitten.

Bij mij liep het anders. Dat ander werk is er niet gekomen, maar het motorvirus sloeg wel hard en ongeneeslijk toe!

Iets minder dan 2,5 jaar later heb ik er ruim 15.000km mee gereden, dus niet bepaald veel, maar ja, ik bleef op amper 4km van thuis werken toen, en dat deed ik per trapfiets, dus gebruilte ze enkel in mijn vrije tijd. Maar toen kwam de drang naar een zwaardere motor, ben voor mijn rijbewijs gegaan, en kocht een zwaardere.

Ik heb nooit spijt gehad om met een A1 motor te starten, absoluut niet, en ik kijk absoluut ook niet neerbuigend naar andere A1 rijders, integendeel.

De afgelopen 5 jaar rijd ik echter tussen 30.000 en 35.000 km per jaar, waarvan ongeveer 23.000 km voor woon werk. Echter ligt er nu het plan dat de motor weer voornamelijk voor vrije tijd zou kunnen gaan dienen, want door te gaan wonen op 150m van een station, alwaar ik een rechtstreekse trein kan nemen tot letterlijk ónder mijn werk, denk ik toch echt aan woon werk per trein. Maar er zal toch altijd een motor in mijn garage blijven staan met een nummerplaat erop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je al die oude motoren ziet en effe de specs ervan opzoekt, dan waren 't eigenlijk allemaal maar opgevoerde bromfietsen.
Dan blijkt dat we er de laatste 30-40 jaar aanmerkelijk meer PK's hebben bijgekregen.
Niet dat 't allemaal race-monsters zouden moeten zijn, maar veel van die oude fietsen daar durf je vandaag de dag nauwelijks mee de snelweg op.
(Nee, ik bedoel niet de Guzzi hierboven. Hoewel? 60pk voor zo'n dikke fiets?)
 
... maar veel van die oude fietsen daar durf je vandaag de dag nauwelijks mee de snelweg op.
...
Geen idee waarom, maar het kan gewoon hoor. Je kan alleen geen 180 rijden, en accelereren duurt iets langer. Het zit hem vooral in je hoofd. Ik reed met mijn eerste motor ook wel eens op de snelweg. Enkel de beklimming op de snelweg om van Luik richting Luxembourg te rijden was een probleem. Niet te zwaar geladen vrachtwagens haalden mij daar in, maar een beetje zwaarder geladen vrachtwagen gaat daar ook aan 60 of minder naar boven.

Waarom de mensen de dag van vandaag denken dat ze die 175pk in hun auto nodig hebben snap ik niet. Mijn auto heeft 141pk, collega's lachen mij uit. Ik vind dat ik méér dan voldoende heb. Hetzelfde bij motoren. Een andere collega met een S1000R zei me dat ik maar een brommer heb met mijn 93pk. Snap het niet, dat ding gaat 235 (reëel, op teller 242), en gaat van 0 naar 100 in 3,9 sec.
 
Mijn allereerste motorfiets, die ik nog steeds heb trouwens, al 33 jaar.
 
Geen idee waarom, maar het kan gewoon hoor. Je kan alleen geen 180 rijden, en accelereren duurt iets langer. Het zit hem vooral in je hoofd. Ik reed met mijn eerste motor ook wel eens op de snelweg. Enkel de beklimming op de snelweg om van Luik richting Luxembourg te rijden was een probleem. Niet te zwaar geladen vrachtwagens haalden mij daar in, maar een beetje zwaarder geladen vrachtwagen gaat daar ook aan 60 of minder naar boven.

Waarom de mensen de dag van vandaag denken dat ze die 175pk in hun auto nodig hebben snap ik niet. Mijn auto heeft 141pk, collega's lachen mij uit. Ik vind dat ik méér dan voldoende heb. Hetzelfde bij motoren. Een andere collega met een S1000R zei me dat ik maar een brommer heb met mijn 93pk. Snap het niet, dat ding gaat 235 (reëel, op teller 242), en gaat van 0 naar 100 in 3,9 sec.
Slaat ook nergens op dat pk gelul, max 100 tegenwoordig, dat kan je met een gemiddelde klassieker op je gemak halen.
 
Hetzelfde bij motoren. Een andere collega met een S1000R zei me dat ik maar een brommer heb met mijn 93pk.
Dan denk ik toch dat 93pk iets anders is dan verschillende oude beestjes in dit topic met maar 10-15pk.
Met 93pk kan je moeiteloos met het verkeer mee. Met zo'n klein machientje lig je plat op de tank en dan word je nog door veel dikke trucks ingehaald.
En ik weet uit ervaring (zie mijn post #64 hierboven) met mijn Vespa GLX dat het niet fijn voelt.
 
Dan denk ik toch dat 93pk iets anders is dan verschillende oude beestjes in dit topic met maar 10-15pk.
Met 93pk kan je moeiteloos met het verkeer mee. Met zo'n klein machientje lig je plat op de tank en dan word je nog door veel dikke trucks ingehaald.
En ik weet uit ervaring (zie mijn post #64 hierboven) met mijn Vespa GLX dat het niet fijn voelt.
Ik denk dat heel wat oudere motoren, zelfs uit de 60er en 70er jaren, wel wat meer hadden dan 10 tot 15 pk. Tenzij we het ook over de 125cc klasse uit die tijd hebben.

Neem bijvoorbeeld een Suzuki T350 van ergens begin jaren 70, die hadden 36pk. Kom je goed mee uit de voeten.

En ik geef toe, mijn 125cc was ook niet echt geschikt om tussen al die hormonale autobestuurders te gaan hangen op de snelweg. Maar op het eerste vak, geen probleem hoor. Als ik door de helling niet meer goed omhoog kwam, dan deed een zwaar beladen vrachtwagen dat ook niet, die hadden het zelfs nog moeilijker.

De door mij vernoemde helling vanuit Luik richting Luxembourg, 2 keer heb ik die gereden met mijn 125cc. 85% van de trucks gaat daar 60 en minder. Daar bleef ik dan gewoon tussen, en paste mijn snelheid aan op hun. Wel moest ik van 5de versnelling terug naar 3de :P
Slechts enkele vrachtwagens, ik vermoed oftewel veel minder zwaar beladen, oftewel dikke 16 liter V8 erin, kwamen voorbij. Eens die jou voorbij zijn, lichtflash, hij schuift op, en geeft je een bedankje met zijn pinkers. De snelheid is dan zo laag dat wind niet meer zo erg is.

Ik zou er zo weer gaan rijden met een lichtere motor. Je moet alleen je motor kennen, weten wat je limieten zijn. Niet zomaar plots gaan inhalen bijvoorbeeld, maar dat maneuver goed en anders gaan berekenen.
Ik heb er dusdanig nooit spijt van gehad met een 125cc begonnen te zijn, en er altijd ten volle van genoten.
 
Ik kon er zo snel geen foto meer van vinden, deze heb ik van internet geplukt. Maar deze lijkt er het meest op.
De Honda CBR600F

Honda CBR600F2 CBR600F3 seat
 
0832C72A-4D9A-47EB-89DB-55E8BACF990A.jpeg

Ook al weer een flink poosje geleden. Stond nog in de krat, maar was er meteen verliefd op. Heel veel plezier mee gehad. Heb recentelijk nog op het kenteken gezocht en hij rijdt nog steeds ergens rond.
 
De door mij vernoemde helling vanuit Luik richting Luxembourg, 2 keer heb ik die gereden met mijn 125cc. 85% van de trucks gaat daar 60 en minder.
Daar bleef ik dan gewoon tussen, en paste mijn snelheid aan op hun. Wel moest ik van 5de versnelling terug naar 3de :P
In het verleden reed ik deze helling van Emboug voor de 'Route des Ardennes' als ik onderweg was naar Spanje.
Zelfs met de caravan erachter haalde ik heel veel in. Laatste keer met mijn Agila solo ging ik langzamer dan in verleden met caravan.
Met de FZ daar omhoog merk je nauwelijks dat er een helling is. Daar nog nooit met de Blackbird geweest, verwacht dan merk je helemaal NIX.
Op die helling vooral oppassen voor vrachtwagens die heel langzaam gaan.
 
Mijn eerste was een Fazer 600. Mijn vader, ook fanatiek motorrijder, kocht begin 2004 een nieuwe FJR. In de showroom stond het nieuwe model Fazer er naast, die was toen net uit. Ik had toen nog geen motorrijbewijs, maar het model sprak me meteen aan en het leek me wel een leuke beginnersmotor. Beetje tussen het sportieve en toersegment in. Toen ik twee jaar later zelf mijn motorrijbewijs had werd me natuurlijk door iedereen aangeraden om te beginnen op een oude motor, want in het begin ga je toch vallen en dat soort argumenten. Ik ben bij een paar oude Fazers gaan kijken, maar die spraken me eigenlijk totaal niet aan. Uiteindelijk toch op zoek gegaan naar een nieuw model, want waarom iets kopen wat je eigenlijk niks vind alleen omdat het verstandig is? Paar kilometer verderop stond deze te koop, toen 1,5 jaar oud en pas 3000km op de teller. Dat was meteen raak, niet eens een proefrit gemaakt en gelijk gekocht. Ik heb hem een jaar of 5 gehad, en het vooroordeel dat iedere motorrijder in het begin toch wel onderuit gaat kwam bij mij in ieder geval niet uit.

DSC01008.JPG
 
Het begon allemaal nog niet zo lang geleden met een Yamaha YZF-R125 uit 2009 *O* (in 2014 gekocht)
Ze zeggen eerder of later vallen we allemaal een keer! Ik had er al 2x een schuiver met deze motor gemaakt dus....... dat was een goed begin!
2015-09_08.jpg
 
Bijzonder hoe die 4 uitlaatbochten lopen bij die CB400F.
Was dat origineel fabrieksaf?
Ziet er best wel goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan