Je allereerste motorfiets

Dit was mijn eerste motor, een Suzuki T500.
Foto is uit 1983,
T500..jpg
 
Mijn eerste motor, waar ik ook mijn rijbewijs mee haalde, was eigenlijk een scooter een Heinkel Tourist uit 1963 175 cc 4 takt met 4 versnellingen handbediend en startmotor
Heinkel Tourist.jpg
Heinkel Tourist

Mijn tweede motor was een JAWA 350 uit 1979 twee cilinder 2 takt 4 voet versnellingen semi automatisch deze had ik nieuw gekocht voor fl 2600,00 een Zundapp of Kreidler koste toen ruim fl 3300,00. De JAWA had een aparte tank voor de 2 takt olie die door een pompje aangedreven door de krukas olie in de carb pompte. Ik ben eens met iemand achterop een bergje op gereden en zag een blauwe rook gordijn achter mij, hoe sneller je ging hoe meer olie in de carb gepompt werd naderhand ben ik de olie in de benzinetank gaan doen, dat rookte een stuk minder ;)
JAWA Californian 350 Oilmaster.jpg
JAWA Californian 350 Oilmaster

Na de JAWA reed ik op een Honda CB 400 F uit 1978 of 1979 dat weet ik niet meer een mooie machine 400 cc 4 cilinders en 6 versnellingen, je kon optrekken tot 90 km/h in de een bij iets van 11.000 RPM. Ik heb deze motor weggedaan om dat die meer in de garage stond dan op de weg reed en dat was één keer per jaar om de motorolie te vernieuwen.

Honda CB 400Four.jpg

Honda CB 400Four

Tegenwoordig rij ik nu op een Honda Forza 300 uit 2020 een scooter met een één cilinder 279 cc motor met CVT aandrijving. Het was een bewuste keuze om weer een scooter te gaan rijden, je zit net iets meer beschut. Het enigste wat ik gelijk heb veranderd is de windscherm de nieuwe is 11 cm hoger en aan beide zijden 4 cm breder en dat merk je.

Forza 01.jpg

Honda Forza 300
 
Allereerste fietsje (technisch gezien 2e maar 1e was een 50cc Sym Symphony) was een Kawasaki ER-6F van 2008.

images


Tweedehandsje dat ik zo goed als gratis naar m'n hoofd geslingerd gekregen had en heeft prima dienst gedaan als zoethoudertje om met een voorwaardelijk rijbewijs mee rond te snorren. Nog altijd leuke herinneringen aan.
 
Screenshot_20201028-102018_Chrome.jpg

Mijn eerste, de Yamaha YL1 100 cc 2 cil 2 takt, het geluid dat hij maakte klonk als muziek in de oren was de slogan van Yamaha. In 1968 gekocht bij Arie Bant in A'dam voor fl 900,=
En zelfs nog een plaatje van ons samen gevonden. Zo'n helm mocht toen nog 🤣
20201028_105001.jpg

Mondkapjes waren toen niet verplicht, maar wel mode.
 
Laatst bewerkt:
Dit was mijn eerste motor in 1986...
was gaat de tijd snel...

reed prima, zeker na t vervangen vd achterband in dunlop arrowmax, kan ik ook nog herinneren..
MF26RV , weet ik ook nog...
ach.. wat was ik nog bleu...
2.jpg
 
Dit was mijn eerste motor in 1986...
was gaat de tijd snel...

reed prima, zeker na t vervangen vd achterband in dunlop arrowmax, kan ik ook nog herinneren..
MF26RV , weet ik ook nog...
ach.. wat was ik nog bleu...

Voor die CBX was mijn (oudere) zus ook in de markt, kwam ze ineens thuis met een Moto Guzzi V65 SP :r

Daar heeft ze achteraf denk dik spijt van gehad, hele nieuwe fiets maar hij begon bij 120+ vet te slingeren, toen mijn vader achter haar aan reed om te kijken wat er dan precies gebeurde gaf ze een dot gas en pleurde op het rechte eind gewoon eraf door een speedwobble, resultaat een erg 2e hands Guzzi en motorpak, gelukkig buiten spierpijn wel goed afgelopen..
Mijn pa erna nog eens voorzichtig geprobeerd (mijn zus was nog een redelijke newbie), bijna zelfde resultaat :X
Toen verhaal gaan halen bij de motorzaak (Willie van Gent in Rdam) en eerst werd alles ontkend het was een nieuwe fiets blablaba, toen mijn vader de hoofdmonteur zo'n beetje gedwongen had op het ding te stappen en 120+ te gaan rijden stapte de beste man heel snel erg bleek af en werd alles ineens kosteloos gerepareerd.. was achteraf iets met een verkeerd gemonteerde band meen ik, het vertrouwen is er nooit meer geweest, dan beter een CBX..;)
 
Gezien ik met de 25kw regel zat en ik lekker tussen de velden en bossen woon was deze KLX 300R van 2001 een ideale starter *D Kunnen vinden voor een heel mooi prijsje en was in nieuwstaat met veel aanpassingen reeds gedaan. *O*
IMAG0078.jpg
 
GT250X7.jpg


Een Soes GT250X7
Lang geleden..

(interflep plaatje gebruikt. Had wel de zelfde kleur, maar de striping kan ik mij niet meer herinneren)
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste motor: Yamaha FZR 600 uit ‘92(?).
Fantastische motor, leuke tijd mee gehad zonder problemen!
 

Bijlagen

  • 14DF0A59-0E4D-4375-B075-F944827FAEFC.jpeg
    14DF0A59-0E4D-4375-B075-F944827FAEFC.jpeg
    111,1 KB · Weergaven: 8
Mijn eerste motortje was een Kawasaki KLE 500. Een braaf tweepittertje in lijn. Prima ding voor mij om mee te beginnen. Dat zo rond 1996. Inmiddels jaren en vele motoren verder denk ik nog met een goed gevoel terug aan de “mij-24-jij”, dat was t kenteken toen volgens mij: MY-24-JY.

Inmiddels is de ‘Adventure’ allroad achtige motor in stijgende populariteit. En ben ik -ook al weer 15 jaar - na wat sportmotoren terug in het ééncilinder segment.

Grt Fred
 

Bijlagen

  • AD12370B-0B87-4098-872D-5E8C73439A10.jpeg
    AD12370B-0B87-4098-872D-5E8C73439A10.jpeg
    52,7 KB · Weergaven: 7
Mijn eerste motortje was een Kawasaki KLE 500. Een braaf tweepittertje in lijn. Prima ding voor mij om mee te beginnen. Dat zo rond 1996. Inmiddels jaren en vele motoren verder denk ik nog met een goed gevoel terug aan de “mij-24-jij”, dat was t kenteken toen volgens mij: MY-24-JY.

Inmiddels is de ‘Adventure’ allroad achtige motor in stijgende populariteit. En ben ik -ook al weer 15 jaar - na wat sportmotoren terug in het ééncilinder segment.

Grt Fred
1609949430854.png
1609949430854.png
1609949430854.png


hij bestaat nog
 
dat was t kenteken toen volgens mij: MY-24-JY
Ik moest een kenteken doorgeven van een bezoeker, anders mocht-ie de kazerne niet op, was HY 24 RS of zo
Het nato alfabet kende ik toen niet helemaal dus ik geef door: Hijsbrand Ijsbrand vierentwintig Rijsbrand Sijsbrand... Even stilte

"Okee ik heb bezoeker die en die met kenteken Hijsbrand Ijsbrand vierentwintig Rijsbrand Sijsbrand tussen 0800 en 0900..." _O- 👍
 
Mijn eerste motor was een CB350 2 cilinder gekocht in november 1972 op mijn 18 de verjaardag, was een gereviseerde motor van 6 maanden oud, helaas nooit foto's gemaakt.
Gr. Koos
 
Ahhh wat leuk!
Wel bijzonder, het aantal eigenaren...
Dat aantal eigenaren zegt niet zoveel... als er een 1 staat, betekend dat dat er maar 1 eigenaar is geweest de afgelopen 9 jaar. Tenaamstellingen van daarvoor worden niet meegeteld.

[edit]
Nou ja, het zegt wel wat... als er in de afgelopen jaar heul veul eigenaren zijn geweest, mag je wel na gaan denken wat er met het ding aan de hand is ;)
[/edit]
 
Terug
Bovenaan Onderaan