Je eerste motor en je eigen onderhoud

banned_mustiej

geblokkeerd account
24 jun 2012
585
0
Hallo,

Morgen ga ik mijn motor ophalen en dus verwacht ik geen 100% top staat van alle slijtage delen aangezien de motor van een particulier komt die aan de dealer heeft afgestaan.
Als ik meekrijg wat er als rijklaar is gedaan kan ik via mijn km stand checken wanneer mijn honda nieuwe olie en luchtfilter nodig heeft..
Maar hoe ga ik aan de andere onderdelen dat weten?
Ketting, tanden, banden(slijtage delen wat zeggen die?1mm?), remblokken, accu?, motor stellen?
Hoe, dat kan ik waarschijnlijk zelf opzoeken en zelf vervangen(buiten het banden en motor stellen) en het wanneer ook(honda handleiding) maar de vraag is meer is die aan vervanging toe of ziet hij er nog goed uit.

Wat deden jullie tijdens jullie eerste motor aankoop en met vrijwel 0% technische kennis?

En nog een vraagje: ik zie mensen altijd ongelood 95 tanken en janken om paar cent duurdere benzine 98 ofzo maar die 98benzine heb ik nog nooit ergens gezien?:S is daar een ander naam voor? diesel is het niet neem ik aan.
Wat verschillen deze buiten het prijs?


PS: Moet ik eerst de kenteken overscrhijven en dan pas verzekering bellen of andersom en hoelang duurt het voordat ik verzekerd mag rijden, meteen daarna toch?
 
Laatst bewerkt:
95 en 98 is gewoon het octaangetal, de klopvastheid.
95 is meer dan genoeg voor een standaard motor, kijk maar in je handleiding wat de vereiste is. :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Morgen ga ik mijn motor ophalen en dus verwacht ik geen 100% top staat van alle slijtage delen aangezien de motor van een particulier komt die aan de dealer heeft afgestaan.
Als ik meekrijg wat er als rijklaar is gedaan kan ik via mijn km stand checken wanneer mijn honda nieuwe olie en luchtfilter nodig heeft..
Maar hoe ga ik aan de andere onderdelen dat weten?
Ketting, tanden, banden(slijtage delen wat zeggen die?1mm?), remblokken, accu?, motor stellen?
Hoe, dat kan ik waarschijnlijk zelf opzoeken en zelf vervangen(buiten het banden en motor stellen) en het wanneer ook(honda handleiding) maar de vraag is meer is die aan vervanging toe of ziet hij er nog goed uit.

Wat deden jullie tijdens jullie eerste motor aankoop en met vrijwel 0% technische kennis?

En nog een vraagje: ik zie mensen altijd ongelood 95 tanken en janken om paar cent duurdere benzine 98 ofzo maar die 98benzine heb ik nog nooit ergens gezien?:S is daar een ander naam voor? diesel is het niet neem ik aan.
Wat verschillen deze buiten het prijs?


PS: Moet ik eerst de kenteken overscrhijven en dan pas verzekering bellen of andersom en hoelang duurt het voordat ik verzekerd mag rijden, meteen daarna toch?

Slijtage:
Je banden en (vaak) remblokken hebben slijtageindicators: Een " brug" die bij een bepaalde mate van slijtage verdwijnt danwel twee onderdelen met elkaar verbind.

Accuslijtage kun je moeilijk meten, in mijn geval (60 euro- accu) , vervang ik deze elke 5 jaar. Ze gaan gemiddeld 7 jaar mee.

Vraag de koper hem nog een weekje verzekerd te laten, en ga lekker overschijven en je eigen verzekering mailen.

Betreffende benzine: 95 is in principe goed genoeg voor elke motor. 98 is niet schoner, je rijdt er niet beduidend verder mee, maar is bedoeld om motorschade tegen te gaan door vroegtijdige ontbranding.
 
wauw.. eerste niet aanvallende topic/post van mustiej.

wat je zou kunnen doen is de zoekfunctie gebruiken. er is al HEEL VEEL gevraagd en beantwoord!. ook jouw vragen zijn behandeld.
 
Met 0% technische kennis kun je het beste alles eens uit laten leggen door een vriend die er wat van af weet en misschien tegelijkertijd onderhoud uitvoeren. Als dat niet kan, kun je natuurlijk zelf vanalles doen met het werkplaatsboek (accu verwisselen, filtertjes, olie, koelwater), maar ik zou dan niet zelf aan remmen gaan werken of iets anders dat het met 100% zekerheid moet doen.
 
Hallo,

Morgen ga ik mijn motor ophalen
*O*
en dus verwacht ik geen 100% top staat van alle slijtage delen aangezien de motor van een particulier komt die aan de dealer heeft afgestaan.
Psies, goed gedacht.
Als ik meekrijg wat er als rijklaar is gedaan kan ik via mijn km stand checken wanneer mijn honda nieuwe olie en luchtfilter nodig heeft..
En via het recent aantoonbare onderhoud.
Facturen vragen.
In het werkplaatshandboek staat wanneer wat gedaan moet worden.
Maar hoe ga ik aan de andere onderdelen dat weten?
Controleren: voelen, kijken, etc
Er is een checklist die je zou kunnen gebruiken, voor het kopen en controleren van een motor.
Ketting, tanden, banden(slijtage delen wat zeggen die?1mm?), remblokken, accu?, motor stellen?
Hoe, dat kan ik waarschijnlijk zelf opzoeken en zelf vervangen(buiten het banden en motor stellen) en het wanneer ook(honda handleiding) maar de vraag is meer is die aan vervanging toe of ziet hij er nog goed uit.

Wat deden jullie tijdens jullie eerste motor aankoop en met vrijwel 0% technische kennis?
Wat ik deed?
Uit elkaar halen, balen, handboek kopen, bijna in elkaar krijgen, 1,5 jaar opleiding gedaan tot moto-mechanieker, en eigen motorzaak begonnen,
En nog een vraagje: ik zie mensen altijd ongelood 95 tanken en janken om paar cent duurdere benzine 98 ofzo maar die 98benzine heb ik nog nooit ergens gezien?:S is daar een ander naam voor? diesel is het niet neem ik aan.
Wat verschillen deze buiten het prijs?
Het verschil is het octaangetal.
Voor motoren maakt het niet veel uit, dus gewoon 95 tanken.
Heel soms, exemplarisch, loopt een blok net wat 'lekkerder' op 98 of 95.
PS: Moet ik eerst de kenteken overscrhijven en dan pas verzekering bellen of andersom en hoelang duurt het voordat ik verzekerd mag rijden, meteen daarna toch?
JE moet je verzekering bellen, en daar vragen hoe ze het willen hebben.
Je zou eea al helemaal kunnen klaar zetten, zodat je bij definitieve koop alleen nog een belletje hoeft te doen.

Let op: als je overschrijft, moet je dezelfde dag een lopende verzekering op die motor hebben. Zo niet, dan riskeer je een boete van 400 euro.
 
Hallo,

Morgen ga ik mijn motor ophalen en dus verwacht ik geen 100% top staat van alle slijtage delen aangezien de motor van een particulier komt die aan de dealer heeft afgestaan.
Als ik meekrijg wat er als rijklaar is gedaan kan ik via mijn km stand checken wanneer mijn honda nieuwe olie en luchtfilter nodig heeft..
Maar hoe ga ik aan de andere onderdelen dat weten?
Ketting, tanden, banden(slijtage delen wat zeggen die?1mm?), remblokken, accu?, motor stellen?
Hoe, dat kan ik waarschijnlijk zelf opzoeken en zelf vervangen(buiten het banden en motor stellen) en het wanneer ook(honda handleiding) maar de vraag is meer is die aan vervanging toe of ziet hij er nog goed uit.
Meten is weten.
Wat deden jullie tijdens jullie eerste motor aankoop en met vrijwel 0% technische kennis?
Ik dacht dat ik alles zelf zou leren, dus ik kocht een werkplaatshandboek, deed vervolgens 5 jaar lang niks behalve reactief onderhoud, en uiteindelijk was de motor op en achteraf gezien eigenlijk ook levensgevaarlijk. Dat is dus niet de manier. Wil je het zelf doen, DOE het dan ook, anders wegbrengen, want je speelt wel met je veiligheid.
En nog een vraagje: ik zie mensen altijd ongelood 95 tanken en janken om paar cent duurdere benzine 98 ofzo maar die 98benzine heb ik nog nooit ergens gezien?:S is daar een ander naam voor? diesel is het niet neem ik aan.
Wat verschillen deze buiten het prijs?


PS: Moet ik eerst de kenteken overscrhijven en dan pas verzekering bellen of andersom en hoelang duurt het voordat ik verzekerd mag rijden, meteen daarna toch?
Je kan direct rijden nadat je gebeld hebt met je verzekering, maar of dat op zondag lukt weet ik niet. Overschrijven en verzekeren kan gewoon na elkaar, zolang je maar niet onverzekerd gaat rijden, ook niet even naar het postkantoor.
 
Ik zou een werkplaatshandboek kopen van je motor. Verder beginnen met kleine klusjes zoals olie wissel en dat soort dingen. Daarna (als je er de tijd voor hebt) wat grotere klussen aanpakken. Denk er om dat je goed gereedschap gebruikt. Vooral een momentsleutel en een goeie doppenset is een aanrader.

Voor motorische dingen breng ik hem altijd naar de specialist. Kan best aardig sleutelen maar daar wil ik m'n handen niet aan branden.

Succes en veel plezier met je motor!
 
Ik heb mijn eerste motor pas een weekje. Maar olie vervangen en ketting/tanden/banden/remblokken etc.. checken kan ik nu al. Dat zijn kleine dingetjes wat ik allemaal hier heb geleerd: http://www.cyclepedia.com/. Voor de rest ben ik van plan om mijn GSX600F om de 6 maanden of 6000 km een beurt te geven bij mijn lokale garage, zoals aanbevolen in mijn handleiding.

Wat betreft de brandstof. Ik heb mijn eerste tank volgegooid met ongelood 95, maar nu heb ik het advies gekregen om BP Ultimate te gebruiken. Dus dat ga ik ook doen, ongeacht de prijs.

Voor de overdracht van mijn motor zijn we (verkoper en ik) eerst langs de postkantoor geweest voor de tenaamstelling (zo gedaan) en een paar minuten later heb ik d.m.v. een telefoontje mijn verzekering afgesloten zodat ik daarna gelijk naar huis kon rijden.

EDIT: op die website kan je verder alles te weten komen over je motor en hem ook helemaal in en uit elkaar halen, maar daar waag ik mij (nog) niet aan.
 
Laatst bewerkt:
En nog een vraagje: ik zie mensen altijd ongelood 95 tanken en janken om paar cent duurdere benzine 98 ofzo maar die 98benzine heb ik nog nooit ergens gezien?:S is daar een ander naam voor? diesel is het niet neem ik aan.


_O- _O- _O- _O- _O-

loop niet te janken en koop gewoon een nieuwe motor *O* *O*
 
Dus kan de ander zijn/haar verzekering ook niet opzeggen dus ben je nog verzekerd. :P

Normaal gezien is een belletje naar de verzekering genoeg. :)



Maar daar staat tegenover dat geen enkele verkopende partij de motor op zondag mee zal geven zonder een tenaamstelling, immers; de kopende partij kan dan een hoop ellende veroorzaken zonder daarvoor verantwoordelijk gesteld te(kunnen)worden.

Bij mij was het zo dat ik de Yamaha op zaterdag opgehaald heb, overschrijven was geen probleem, betalen en meekrijgen nog minder, maar verzekeren kon ik pas op maandag.
 
Vrouw bij de knmw: oooh meneer we zijn in de weekend en dus is dit de alarmcentrale voor klanten.
ik: Ja dus? ik heb een motor gekocht en ik wil dit bij jullie verzekeren omdat jullie motor verzekeren.
Vrouw: In de weekenden is dit de alarmcentrale nummer meneer.
ik: Waarom kreeg ik deze nummer toegewezen door google als ik over motorverzekering wou bellen?
vrouw: dat zou ik niet weten meneer
ik: IK ZOU HET OOK NIET WETEN ALS JE DOOR 3 MANNEN WERD GENOMEN.

IK HEB NATUURLIJK WEER PECH DAT MIJN KENTEKEN DE LETTERS MF NAAST ELKAAR BEVAT.
 
Hoe lang duurt het proces verzekering afsluiten en goedgekeurd te worden via het website?
 
Vrouw bij de knmw: oooh meneer we zijn in de weekend en dus is dit de alarmcentrale voor klanten.
ik: Ja dus? ik heb een motor gekocht en ik wil dit bij jullie verzekeren omdat jullie motor verzekeren.
Vrouw: In de weekenden is dit de alarmcentrale nummer meneer.
ik: Waarom kreeg ik deze nummer toegewezen door google als ik over motorverzekering wou bellen?
vrouw: dat zou ik niet weten meneer
ik: IK ZOU HET OOK NIET WETEN ALS JE DOOR 3 MANNEN WERD GENOMEN.

IK HEB NATUURLIJK WEER PECH DAT MIJN KENTEKEN DE LETTERS MF NAAST ELKAAR BEVAT.

Als je zo bijdehand kan doen tegen een vrouw aan de telefoon die haar werk doet, ben je waarschijnlijk ook wel mans genoeg om je eigen boontjes te doppen aangaande het onderhoud van je motor. :W wijsneusjes als jij zouden ze gelijk uit het bestand moeten flikkeren.
 
Laatst bewerkt:
En nog een vraagje: ik zie mensen altijd ongelood 95 tanken en janken om paar cent duurdere benzine 98 ofzo maar die 98benzine heb ik nog nooit ergens gezien?:S is daar een ander naam voor? diesel is het niet neem ik aan.
Wat verschillen deze buiten het prijs?

Voor een normale motorfiets kan je 95 tanken. Als je met een turbo gaat rijden, dan zou ik je 98 aanbevelen. Bij de BP wordt het verkocht onder de naam 'Ultimate 98'.
 
In de mail staat nu uw voorlopige verzekering gaat in op 13-4-2013 dus ik neem aan dat ik nu alsnog ben verzekerd..?
Duckatti: heb dat niet echt gezegd..:/
 
Hoe lang duurt het proces verzekering afsluiten en goedgekeurd te worden via het website?

Geen idee, maar via DE website is het afhankelijk van de verzekering. Meestal sta je na aanmelding meteen in voorlopige dekking en wordt daarna gekeken of ze je ook houden (wat eigenlijk altijd wel zo is als je de juiste gegevens invult en door het proces komt).
 
ik: IK ZOU HET OOK NIET WETEN ALS JE DOOR 3 MANNEN WERD GENOMEN.

IK HEB NATUURLIJK WEER PECH DAT MIJN KENTEKEN DE LETTERS MF NAAST ELKAAR BEVAT.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om mensen die hun werk uitvoeren met respect te behandelen. Asociaal zijn en mensen proberen te kleineren maakt je situatie ook niet anders.

Het wordt dus even wachten tot maandag. Dan zijn de kantoren weer open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan