Je maakt wat mee |(

  • Onderwerp starter Anoniempje551
  • Startdatum
Autodrop: het zou verboden moeten worden...

ECHT niet, ik zit nogal vaak laat in me nest en dan voel ik dat wel tegen het einde van de week op die 100km snelweg die'k elke avond moet doen.
En dan is er maar 1 redding voor me.. die snoep.. zolang ik wat heb om op te kauwen blijf'k helder en fris. Snoep kan je ook grabbelen zonder naar te kijken btw.
 
Yammie; jij mij verschil uitleggen tussen gedogen en mag niet.
Laat ik het erbij houden dat ik gedurende mijn studie veel in aanraking ben gekomen (op de positieve manier dan ;) ) met strafrecht, privaatrecht, milieurecht, etc, etc.

Gedogen wilt echt niet zeggen dat iets mag. Moet je maar eens voor de gein een brief naar het Europees Hof sturen. De Nederlandse Staat wordt dan meteen op haar vingers getikt ;)
Gedogen is "iets door de vingers zien wat niet mag". Het mag dus echt niet!!!

En wat artikel 16.2 voorschrijft klopt. Een stilstaande auto doet niet mee aan het verkeer. Alleen als hij rijdt dan is het een verkeersdeelnemer (althans de bestuurder dan).
Staat hij stil dan mag je hem passeren in de file. Rijdt hij dan mag het niet :P

En dat de pliessie je niet aanhoudt wilt ook niet zeggen dat hij/zij het goedkeurt. Een groot percentage, ook van de pliessie, weet niet eens wat nu wel en niet mag!
Kijk, ga je rare fratsen uithalen dan ben je de lul. Maar een beetje k*t agent deelt je zo een bon uit. Je bent dus gewaarschuwd!

En dat niet iedereen precies wet- en regelgeving kan interpreteren is maar goed, want daarom hebben advocaten zo'n goed inkomen ;)
 
Op maandag 20 mei 2002 21:28 schreef Gizzmo13 het volgende:Jammer dan, maar je verliest het, er is namelijk jurisprudentie op dit vlak, welke de motorrijder dus gelijk geeft als hij inhaalt tussen de file door als hij zich aan een aantal regels houdt.
Dit betekent dus dat ook de verzekering MOET betalen.
Dan mag jij mij inhalen tijdens een file.
Zet ik mijn auto ineens naar links of naar rechts.
Vergeet het dan maar dat mijn verzekering de onkosten bij mij komt halen :}

Ik ga je niet vertellen welk artikel het is. Dat wordt dan je huiswerkopdracht voor deze week ;)
Maar het heeft in ieder geval te maken met het verrichten van een bepaalde handeling!
 
ECHT niet, ik zit nogal vaak laat in me nest en dan voel ik dat wel tegen het einde van de week op die 100km snelweg die'k elke avond moet doen.
En dan is er maar 1 redding voor me.. die snoep.. zolang ik wat heb om op te kauwen blijf'k helder en fris. Snoep kan je ook grabbelen zonder naar te kijken btw.

Geen wonder dat je je nauwelijks meer in je motorpak kon hijsen
 
Het mag. ( het wordt gedoogd = het mag.) Blowen wordt gedoogd dus het mag enz enz... In NL MAG je tussen de file door en MAG je naar voor rijden bij het verkeerslicht. GEEN agent ( hoe slecht geslapen of sjagerijnig ook.) zal je daar een bekeuring voor geven. Wat een agent wel kan doen is je een boete geven voor te snel ( en dus gevaarlijk weggedrag = artikel 5.) tussen de auto's doorrijden.
In Duitsland daarintegen is het verboden.
Ohw ennuh pooh, jouw twijfels heb je maar. Da's jouw probleem. :P
Jij hoeft als Belg de nederlandse verkeerswetten niet te kennen.
Hey, HD, mag ik dan mijn 2 boetes die ik hiervoor heb gehad aan jou overhandigen? Vooraan gaan staan bij stoplicht=rechts inhalen EN niet volgen van voorgesorteerd vak ofzo....iig 2x 86 euro...
 
Het enige en algemene juiste antwoord op filerijden heb ik hier geloof ik al drie keer overgetypt uit de MOTOR.

Kort samengevat:

HET MAG !

Halverwege de jaren 90 is bij een herziening van de WVW en de RVV een bepaling verwijderd dat twee voertuigen elkaar niet op dezelfde rijbaan mogen inhalen.

Echter:
Er staat nog altijd een bepaling in een van beide wetten dat dit niet mag gebeuren zonder het andere voertuig in gevaar te brengen. Dit is nog altijd ter beoordeling van een politieambtenaar. Twee auto's inhalen met 100 zal altijd in het nadeel van de motorrijder uitvallen indien waargenomen door een agent of als er tijdens die actie iets gebeurt.

Wat wel zeker is (uitspraak Hoge Raad, 2000) is dat de automobilist aansprakelijk is bij een aanrijding in de file als gevolg van het wisselen van rijbaan. Door het stationaire karakter van de filerijdende automobilist heeft deze ruim voldoende tijd zich voor een inhaalactie te verwittigen van naderend ander verkeer. Belangrijk: de snelheid doet er in eerste instantie niet toe. Dit zal echter altijd ter beoordeling van de rechter zijn.

Het is dus niet eens een kwestie van gedogen. Het is wettelijk toegestaan, mits binnen bepaalde kaders.

Dus Yammie, voortaan eerst zorgen dat je correct geïnformeerd bent en daarna pas met middelvingers wijzen. Als je het echt wilt weten kan ik beide artikelen uit "Recht in het geding" wel even hier vermelden zodat je ze bij de redactie van het blad MOTOR kan bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Wat wel zeker is (uitspraak Hoge Raad, 2000) is dat de automobilist aansprakelijk is bij een aanrijding in de file als gevolg van het wisselen van rijbaan. Door het stationaire karakter van de filerijdende automobilist heeft deze ruim voldoende tijd zich voor een inhaalactie te verwittigen van naderend ander verkeer. Belangrijk: de snelheid doet er in eerste instantie niet toe. Dit zal echter altijd ter beoordeling van de rechter zijn.

Het is dus niet eens een kwestie van gedogen. Het is wettelijk toegestaan, mits binnen bepaalde kaders.

Heb ik ook gelezen. Hij haalde met zijn motor rechts in en werd aangereden door een automobilist die naar de rechterrijbaan wilde.
De verzekering van de automobilist mocht wel ff uitbetalen :}
 
Dus Yammie, voortaan eerst zorgen dat je correct geïnformeerd bent en daarna pas met middelvingers wijzen. Als je het echt wilt weten kan ik beide artikelen uit "Recht in het geding" wel even hier vermelden zodat je ze bij de redactie van het blad MOTOR kan bestellen.
1. Er werd gezegd dat gedogen = mogen NOT dus
2. Jij zegt dat de politie beoordeeld of je gevaarlijk een file passeert. Ook dit heb ik gezegd
3. Een ongeluk veroorzaken tijdens het wisselen is inderdaad de lul zijn. Dit was ook de huiswerkopdracht die ik meegegeven had een aantal posts geleden :P
Als ik stil sta met mijn auto dan kan/mag jij mij passeren met je motor. Rij ik eenmaal dan mag dat niet meer, want dan haal je mij in.

Ook jij moet dus goed lezen wat ik schrijf.
En als ik mij niet vergis dan heb ik mijn middelvinger opstoken tegen het feit dat mensen zeggen gedogen = mogen ;)
 
Op dinsdag 21 mei 2002 14:30 schreef Yammie het volgende:Als ik stil sta met mijn auto dan kan/mag jij mij passeren met je motor. Rij ik eenmaal dan mag dat niet meer, want dan haal je mij in.
Inhalen in de file (ook als de file rijdt) is wettelijk toegestaan. Zoals gezegd ik heb de artikelen thuis voor het grijpen liggen.

en qua middelvinger bedoelde ik dit:
Op maandag 20 mei 2002 13:39 schreef Yammie het volgende:Sorry Lage CB, maar je mag dit dus niet! :j
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 21 mei 2002 15:31 schreef MartijnL het volgende:
en qua middelvinger bedoelde ik dit:

ehh, laat me ff denken...krakerdekraak

JAAAAH, Yammie weet dat als ie ze vinger naar me opsteekt, ik eraan ga knabbelen.
Dus laat hem maar }) ;)
 
De file voorbij
Motorrijders en files
Sinds de invoering van het 'nieuwe' RVV in 1991, staat niet meer expliciet in de wet dat het verboden is om op de motor een langzaam rijdende of stilstaande file inhalen. Prettig, want een motorfiets is relatief klein en wendbaar, zeker vergeleken bij de meeste auto's. Wanneer motorrijders aan een file voorbij kunnen rijden, zorgen zij er voor dat deze file niet onnodig lang wordt. Bovendien zijn de meeste motoren niet gemaakt om stil te staan. Het is vermoeiend voor de berijder, en de koeling van mens en techniek kan in de knel komen. Ten slotte beschikken motorfietsen niet over een kreukelzone, dus moeten zij altijd proberen te vermijden, achter aan een file te moeten staan. In de dagelijkse praktijk zien we dat motorrijders op verschillende manieren langs en tussen de file gaan. Om niet steeds weer te hoeven discussiëren wat wel en wat niet verantwoord is, hebben we wat tips voor het gedrag in de file opgeschreven, waar iedereen vrede mee kan hebben. Laten we het een gedragscode noemen, die net zoals de bekende motorrijdersgroet bij het motorrijders hoort. Als je je daar aan houdt, voorkom je bovendien mogelijke irritatie bij de automobilisten die je inhaalt.

Hoe haal je bij voorkeur in?


Gebruik de ruimte tussen de rijen wachtende auto's op een gepaste manier. Je hebt geen recht op het gebruik van deze ruimte, maar het wordt gedoogd. Bij een ongeval kan (een deel van) de schuld aan de motorrijder worden toegeschreven, afhankelijk van de situatie en het gedrag van de motorrijder.
Rijd met aangepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg ervoor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan ± 10 km/uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden. li>Voeg weer in als de file sneller gaat rijden dan stapvoets en rijd mee met de file. Gebruik je richtingaanwijzer om aan te geven dat je invoegt.
Wees erop bedacht dat als er 'gaten' in de file vallen, automobilisten geneigd zijn om onverwacht van rijstrook te wisselen. Een reden temeer om in te voegen wanneer de file sneller gaat rijden.
Wees bij een stilstaande file, zeker in de zomerperiode, bedacht op plotseling openzwaaiende autoportieren. Als je met meerdere motorrijders bent, gedraag je dan hetzelfde en rijd rustig achter elkaar tussen de file door.

Hoe nader je een file?


Als je een file nadert, gebruik dan je spiegels om te zien of de auto's achter je tot stilstand komen. Verminder geleidelijk snelheid en attendeer het achterop- komende verkeer door een signaal met je alarmlichten of je remlicht te geven.
Als je als laatste in de file staat, gebruik dan ook je alarmlichten of je remlicht om het achteropkomende verkeer op jouw aanwezigheid te attenderen. Houd altijd voldoende afstand tot de voorganger en probeer, als dat mogelijk is, je tussen de rijen met wachtende auto's op te stellen. Die kunnen een eventuele klap veel beter opvangen dan jouw motorfiets.

Waar haal je absoluut niet in?


Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden, daarnaast ook onveilig. Immers, op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep, wat tot een valpartij of lekke band kan leiden.
Rijd om een file te passeren nooit over: vluchtstroken, doelgroepstroken, afgezette rijstroken, verdrijvingsvlakken (ook bekend als sergeantsstrepen), puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op het wegdek) en tenslotte redresseerstroken (de smalle strook asfalt tussen de linker rijstrook en de vangrail).

Automobilisten en motorrijders samen
Om het passeren van een stilstaande of langzaam rijdende file veilig te laten verlopen moet de motorrijder de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Daarvoor is deze gedragscode opgesteld. Maar met een beetje hulp en begrip van u als automobilist kan het samenspel met motorrijders nog vloeiender en dus veiliger verlopen.

Laat wat ruimte vrij
Motorrijders rijden bij voorkeur in de ruimte tussen de meest linker file en de rij auto's rechts daarvan. U maakt het inhalen veiliger door deze ruimte zo veel mogelijk vrij te laten. Meestal is het al voldoende als u in het midden van uw rijstrook rijdt, soms helpt het enorm als u enigszins rechts of links (afhankelijk van de strook waarop u zit) stuurt.

Let op bij richtingsverandering
Filerijden betekent soms een strook opschuiven door een wegversmalling. Als u van baan verandert, geef dan duidelijk richting aan en let op of u niet wordt ingehaald door een motorrijder.

Zet geen portieren open
Een auto kan flink heet worden als hij een tijdje in een file staat. Zwaait u dan niet uw portier open om extra frisse lucht binnen te krijgen en let er ook op dat uw passagiers dat niet doen. Kunt u zich voorstellen wat het voor een motorrijder betekent als zo'n portier vlak voor hem of haar openvliegt?

Wie onderschrijven deze gedragscode?
De gedragscode wordt gedragen door het Korps Landelijke Politiediensten, Politie Verkeers Instituut, Regiopolitie Amsterdam/Amstelland, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland, Motorrijders Actie Groep, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Rijksdienst voor het Wegverkeer, ANWB, Rijkswaterstaat, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, RAI, BOVAG, Veilig Verkeer Nederland, Stichting CBR en de Verkeersschout van het Arrondissementsparket in, Amsterdam.

bron: www.mag-nl.org
 
Laatst bewerkt:
ga daar es rijden dan, want van die bloedstollende verhalen over rotondes krijg ik nachtmerries :P

Kwam ik net vandaan en wil ik bij huis komen zonder teveel regels te overtreden...
zal ik die rotonde(s) echt moeten nemen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan