Je mooiste (eigen) motorfoto deeltje VI

20190804_144807.jpg
 
Is dat een Honda SP? Altijd een super bijzondere motor gevonden. Ik heb me wel altijd afgevraagd wat hem zo duur maakt. Qua cijfers (pk’s etc) waren er betere en goedkopere. Hoe gek is een SP?
 
Volgens de RDW database zijn er iets van 1400-1500 SP's op kenteken in Nederland, 900 SP1, de rest SP2.

Als je een "HRC" Honda wilt, dan ben je met een RC30, RC45 of god forbid RC213V-S ECHT "aan de beurt"..... Dan is een VTR1000SP1-2 (in de USA zeggen ze RC51 maar dat is marketing; type is SC45...) nog OK.

Nieuw was een SP2 in 2002 iets van Euro 17,000..... afhankelijk van staat zit je nu op iets van 50%...
~135pk aan het achterwiel is nog steeds respectabel, kwa trekkracht en akoestiek gewoon errug lekkah...

Nadat ik "nearly kicked the bucket" in 2016, wist ik dat ik mijn bucket list gewoon moest volgen....
Ooit Colin Edwards en Aaron Slight op de SP fabrieksmachines zien racen op Assen in het WSBK en bewonderaar van "de man" Joey Dunlop. Wist dat er ooit een SP zou komen..
 
Is een SP in de basis dan meer een echte racer dan een (bijvoorbeeld) R1? Van de verschillende types heb ik al helemaal geen verstand. Please vertel. Er zijn duidelijk niet veel rijders/kenners
 
Het is ook gewoon een generatie motorfiets wat niet meer wordt gemaakt. De dikke 1000 v-twin superbikes sterven uit, dus worden ze geld waard. Al helemaal als het merk waar 'ie van is er maar 1 model van heeft gehad. (die ook nog succesvol is geweest in de racerij, er prachtig uit ziet en nog beter klinkt).

Zowel een R1 als een SP zijn echte racers, maar de R1 is veel minder uniek.
 
Het waren zgn "homologatie modellen". Om mee te mogen doen aan het World Superbike kampioenschap moet er een straatversie beschikbaar en verkocht zijn (met eventueel een $$$$ extra race kit). T/m 2002 mocht een V2 1000cc hebben, een viercilinder 750cc. Ducati was lange tijd de enigste fabrikant die meedeed met een V2, won 8 van de 1e 10 kampioenschappen. Toen was de maat vol voor meneer Honda en kreeg de race afdeling (HRC) de opdracht om een V2 te bouwen. Dat werd dus de SP1 (Honda had de VTR1000F/Firestorm al, maar daar gingen ze de oorlog niet mee winnen) waarmee ze in het 1e jaar kampioen werden.

Meer/verder over de SP's:
Het grote Honda VTR SP1 & SP2 Topic deel 35




PS: onze straatversies zijn in de verste verste niet gelijk aan de race versies hoor; ook niet als je 'm volstickert.... _O-


Colin Edwards
full



Dutchy748
2019-2-ps-1800-hires-jpg.1391009
 
Waanzinnige motorfiets waarvoor ik helaas te oud ben geworden. 😁
Zelf 12 jaar ZZR gereden, 3 jaar 600 en 9 jaar 1100 toen overgestapt.
Bekijk bijlage 1416272
Ben overgestapt naar de zzr omdat ik weer wat ouder aan het worden ben. Wil toch een beest van een motorfiets maar wil niet meer opgevouwen zitten. Nou moet zeggen dat hebben ze met de zzr1400 dik voor elkaar bij kawasaki een comfortabele raket zeg maar
 
Bekijk bijlage 1416371
Beetje verhoudingen weergeven. Ze zouden bijna een motor kunnen gebruiken op zo'n schip. Effe snel naar de boeg is er anders niet bij.
Nou mijn oude heer heeft altijd op tankers gevaren en ik kan mezelf nog herinneren dat ze een solex aan boord hadden om de grote afstanden te overbruggen. Ik denk dat het tegenwoordig.ondenkbaar is om met een verbrandings motortje over het dek van een olie tanker te rijden
 
Dit ding is waanzinnig!! Wat is het merk en type? Ik vind het echt een ding om te rammen. Geen gezeik met drempels, stoepies etc. Ik vind hem geweldig
BBED4D91-909A-4884-A2A6-07EE0ADE4D43.jpeg
 
Nou Wrakhout welkom op het motor forum zo te horen ben je nieuw in de motor wereld. Wat leuk dat je ook je rijbewijs hebt gehaald.
Als je goed kijkt zie je een L twin zoals ze dat noemen ,het merk is ducati hebben zo ook netjes op de tank gezet.*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan