Je motor op het achterwiel!

full


Veilig wheelies maken ;)

Topic: wheely machine
 
Ok, ik kan me voorstellen dat mensen met bijdehante opmerkingen komen.. maar ik dacht met dit onderwerp maar wat raad te vragen en te kijken hoe "jullie" erover dachten!
Wheely'n op een fiets.. eitje, maar een motor heeft wat meer (wat) pk's .. dus dacht tips te vragen 8-)
Sommige zijn absoluut hulpvol, en ik ben ook echt niet van plan direct de eerste dag dat ik op m`n bike stap een wheely/wheelie te maken!
Maar als je vroeg begint met een topic, staat er genoeg info in om het te oefenen.. als je er klaar voor bent *D

Kan zijn dat ik `t mis heb hoor, maar O-)

Oh ik wil best een goede tip geven!!
Oefen nooooit alleen. Als je jezelf de puinpoeier inrijd. Dat gebeurd nog wel eens met wheely's oefenen :X Dan kan iemand anders jou en je motor van het asfalt rapen als dat ndoig is!! Tevens kan men getuigen dat je op onverklaarbare wijze ineens achterover ging. (dit i.v.m. met je verzekering en de boete die je er van kunt krijgen) Is jammer als je meteen 2 puntjes krijgt op je rijbewijs, tegenwoordig is dat toch zo bij elke nieuweling :? :? :?

Klinkt heel kinderlijk dit, maar oefen dus zekerweten met meerdere. 8-)
 
Oh ik wil best een goede tip geven!!
Oefen nooooit alleen. Als je jezelf de puinpoeier inrijd. Dat gebeurd nog wel eens met wheely's oefenen :X Dan kan iemand anders jou en je motor van het asfalt rapen als dat ndoig is!! Tevens kan men getuigen dat je op onverklaarbare wijze ineens achterover ging. (dit i.v.m. met je verzekering en de boete die je er van kunt krijgen) Is jammer als je meteen 2 puntjes krijgt op je rijbewijs, tegenwoordig is dat toch zo bij elke nieuweling :? :? :?

Klinkt heel kinderlijk dit, maar oefen dus zekerweten met meerdere. 8-)

Niet alleen als het fout gaat is het verstandig om met meerdere te zijn. Maar ook als het goed gaat! Die kunnen dit dan vastleggen op foto of video 8-)

Lucky shot ;)
 
Laatst bewerkt:
Nice!!!
Lang op geoefend, of ging `t zo goed als vanzelf?

lang op geoefend en heel veel proberen. Langzaam proberen, dus stapje voor stapje... en ik kan het eigenlijk nog niet :X ... nu is mijn motor ook niet makkelijk omhoog te krijgen, het moet zowiezo al in de 1e versnelling en liefst met koppeling want dan komt hij sneller omhoog en kan je wat langer rijden tot de begrenzer er een eind aan maakt. Ja ik weet het, schakelen dan... maar dat lukt nog niet ;)
 
Ik kan nog niet eens wheelies met mn moutnainbike (ja ff aan het stuur trekken en zon klein hopje maken)

Kan ik nu ook geen wheelies met mn motor :P ??? .......
als je wheelies wil maken koop gewoon een oude crossmotor. die gaan op het gas al op het achterwiel.
 
Ik probeer dus op mijn mountainbike wheelies te maken zodra ik fiets
Staand en zittend , nou gaat zittend op het zadel best wel goed.
SOms een meter of 25 en soms verlies ik 'm na 2 meter al.
Ik maak het ook vaak mee dat ik van mijn bike af moet springen en een stukje achter mijn fiets aan moet rennen met het stuur in mijn hand!! Dan val je achterover, maar niet op je muil.

Op dat punt ben ik nu aan het oefenen met mijn achterrem om het te corrigeren!!
Meestal ben ik te laat met de achterrem en ga ik alsnog achterover maar soms ben ik wel op tijd en klap ik als een gek met voorwiel tegen de grond. uit schrik knijp ik dan te hard!! Je moet bij de fiets in tienden van seconden beslissingen nemen das best lastig!!

Heeft iemand tips voor wheelie met mountainbike??

Stoppies lukt prima en ook 180gr. stoppies , heeft me al wel een behoorlijke slag opgeleverd in achterwiel maar daarvoor bestaan er spakenspanners.

Ik vind het best moeilijk om dat evenwicht goed te vinden!! SOms lukt het en vaak niet of niet lang maar ik wil dat het altijd lukt m.a.w. Vaak wel, soms niet. Hoe kun je dat oefenen of mis ik dan een stukje gevoel?



Met de motor maak ik alleen hupjes ben niet echt een held en heb maar 1000 km rijervaring. waarvan 240 km op de VFR


Met vriendelijke groet,

Onno
 
Ik probeer dus op mijn mountainbike wheelies te maken zodra ik fiets
Staand en zittend , nou gaat zittend op het zadel best wel goed.
SOms een meter of 25 en soms verlies ik 'm na 2 meter al.
Ik maak het ook vaak mee dat ik van mijn bike af moet springen en een stukje achter mijn fiets aan moet rennen met het stuur in mijn hand!! Dan val je achterover, maar niet op je muil.

Op dat punt ben ik nu aan het oefenen met mijn achterrem om het te corrigeren!!
Meestal ben ik te laat met de achterrem en ga ik alsnog achterover maar soms ben ik wel op tijd en klap ik als een gek met voorwiel tegen de grond. uit schrik knijp ik dan te hard!! Je moet bij de fiets in tienden van seconden beslissingen nemen das best lastig!!

Heeft iemand tips voor wheelie met mountainbike??

Stoppies lukt prima en ook 180gr. stoppies , heeft me al wel een behoorlijke slag opgeleverd in achterwiel maar daarvoor bestaan er spakenspanners.

Ik vind het best moeilijk om dat evenwicht goed te vinden!! SOms lukt het en vaak niet of niet lang maar ik wil dat het altijd lukt m.a.w. Vaak wel, soms niet. Hoe kun je dat oefenen of mis ik dan een stukje gevoel?



Met de motor maak ik alleen hupjes ben niet echt een held en heb maar 1000 km rijervaring. waarvan 240 km op de VFR


Met vriendelijke groet,

Onno

een wheelie is heel simpel op een mountainbike.Alleen ik oefen er nu al 4 jaar en me record is nu 126 meter.
Een piccie

133410
 
Bedankt debugger, voor de hulpzame raad!

Ik rijd zelf al een jaartje of 5 een Florett, denk dat ik misschien daar eerst maar eens het stuur van omhoog moet trekken.. schijnt te kunnen, 5 pk brommertje

Voor de rest, oefenen kan je hier mooi op afgelegen weggetjes waar eigenlijk aleen maar traktoren komen (of dat nog niet eens!)
Kan er soms glad zijn, mja.. dat is kwestie van een goede dag kiezen!
Het is inderdaad wel handig om te oefenen met mensen die het al kunnen.. zien het natuurlijk altijd beter dan dat je zelf doet.
En trouwens, ik doe `t niet voor de dames hoor.. maar voor mezelf, vind `t gewoon GAAF!

Roadkill... ik hoop dat je schade niet al te duur is!!
stoeprandjes :r klotedingen...
naja prettig weekend en suc6 met wheelien...


alles is goed. alleen is me spiegel naar de klote ( as doormidden) verder niets aan schade of pijntjes
 
Laatst bewerkt:
ik ben sinds enkele maanden ook begonnen met wheely's, na 2 jaar rijden en om en bij de 20k km's vind ik het wel kunnen.
Mijn eerste wheely? Per ongeluk: vroeger reed ik een zzr600, ik denk dat die vergelijkbaar is met de fzr, daarmee kon ik aan het gas gaan en het enige wat er gebeurde was dat het wiel 1 cm ofzo loskwam.
Nu sinds maart rij ik met de Firestorm, het koppel dat hierin zit, vraagt om wheely's.
Hoe ik hem op zijn achterwiel krijg? Kalmpjes optrekken tot +- 4000rpm, gas dicht en onmiddelijk terug open, bij de Storm gaat hij dan enorm bruut omhoog, gas als het voorwiel de lucht in is, een beetje spelen met het gas: dicht en terug een beetje open,...
Doorschakelen? nog niet geprobeert.

Wacht lang genoeg om die wheely's te oefenen, rij eerst een beetje gewoon rond, dan krijg je de ervaring al van ergens over een bult te rijden, wat effekt geeft dat op je stuur(geloof me vrij, je eerste wheely's kunnen schadelijk zijn voor je edele delen of ander onderdelen, van de motor dan)?

Denk er ook over na dat wheely's duur zijn: banden slijten sneller, ketting, tandwielen slijten sneller, je hebt een hoger verbruik, speling op balhoofdlagers, mogelijke scheurtjes in je kader,...

+ het risico: als je een ongeluk hebt waar de verzekering niet voor tussenkomt, ga je dan een nieuwe motor kunnen kopen?? of is het dan gedaan met knallen?
 
Ik probeer dus op mijn mountainbike wheelies te maken zodra ik fiets
Staand en zittend , nou gaat zittend op het zadel best wel goed.
SOms een meter of 25 en soms verlies ik 'm na 2 meter al.
Ik maak het ook vaak mee dat ik van mijn bike af moet springen en een stukje achter mijn fiets aan moet rennen met het stuur in mijn hand!! Dan val je achterover, maar niet op je muil.

Op dat punt ben ik nu aan het oefenen met mijn achterrem om het te corrigeren!!
Meestal ben ik te laat met de achterrem en ga ik alsnog achterover maar soms ben ik wel op tijd en klap ik als een gek met voorwiel tegen de grond. uit schrik knijp ik dan te hard!! Je moet bij de fiets in tienden van seconden beslissingen nemen das best lastig!!

Heeft iemand tips voor wheelie met mountainbike??

Stoppies lukt prima en ook 180gr. stoppies , heeft me al wel een behoorlijke slag opgeleverd in achterwiel maar daarvoor bestaan er spakenspanners.

Ik vind het best moeilijk om dat evenwicht goed te vinden!! SOms lukt het en vaak niet of niet lang maar ik wil dat het altijd lukt m.a.w. Vaak wel, soms niet. Hoe kun je dat oefenen of mis ik dan een stukje gevoel?



Met de motor maak ik alleen hupjes ben niet echt een held en heb maar 1000 km rijervaring. waarvan 240 km op de VFR


Met vriendelijke groet,

Onno

Ik maak ook wheelies op m'n mountainbike... die gaan beter dan met m'n motor :X . Wat ik doe is voor het middelste blad en achter het één na kleinste of kleinste van de in totaal 7 tandwielen achter. Met een snelle ruk aan het stuur en een kleine aanzet op de trappers zet ik hem in één keer op het balanspunt en kan dan rustig fietsend doorrijden. en ja... ben al vaak achterover gegaan, voorover gegaan, links en rechts eraf gegaan... Maar het is zo gaaf als je op een fietspad mensen op je achterwiel voorbij rijdt. Dus kan het niet laten.

Mijn achterrem staat niet te strak afgesteld. Als je dat wel hebt zal je vrijwel altijd als je je achterrem gebruikt te veel afremmen en de wheely beindigen. Het risico van een niet meteen aangrijpende achterrem is, is als je moet remmen omdat je drijgt achterover te slaan je heeeel snel zal moeten reageren.

Dit zijn mijn tips... neem ze mee als bagage en doe er mee wat je wilt ;) en vooral veel oefenen 8-)
 
Hello!
Ik weet niet of ik deze vraag hier in de sport sectie moet stellen, maar lijkt me wel het meest toepasselijk :)
Mijn vraag is, hoe krijg je (ik) de motor op het achterwiel.. en dat op een "veilige" manier!
Dus ik ben niet van plan om te slaan, maar een paar handige tips zullen wel fijn zijn..
NEE ik heb zelf nog geen motor, maar die zal er heel gauw zijn als ik m`n papiertje heb!!

Grtz!
Goeiedag Hopper hier,meeste motoren hebben bij een toerental van ongeveer 7000 een piek :z et hem in z'n 1 rij naar 7000 toeren en dan ineenkeer hele gashendel open gooien,veel oefenen voor het juiste gevoel en de lef Succes HOPPER :]
 
Wat is veilig door de knieen, en hoe met een rechte rug..
Ja dit komt misschien heel dom over, maar ik heb alleen nog maar een lesmotor gereden!!
Er komt misschien een fzr (100pk) .. hoe zal dit gaan?
misschien eerst ff proberen normaal te rijden en dan kom t van eigens

nee ben geen moraalridder
 
Ik wil sowieso eerst normaal rijden, en een cursus na m`n rijbewijs zit ik ook aan te denken..

Doen ze zoiets eigenlijk.. maar dan gericht op racen, misschien in Assen / Zandvoort?
Zeg maar cursusje voor veiligheid / handelen in extreme gevallen.
 
Category jaap schaap :+


Het volgende doen:

Als je voor het stoplicht staat te wachten.. motor in ze 1 zetten koppeling in en volgas dan in 1x de koppeling laten schieten... wedden dat het voorwiel de lucht in komt Tip doe wel een rugprotector om :+ .


[serius shit modus]
in ze 1 of 2 gaan rijden tot +/- 7k koppeling in volgas en koppeling in en dan laten komen.. komt het wieltje vanzelf. Op het gas vind ik zelf dat je meer controle heb maar ik ben dan ook nog een uber prutser met wheely's. vergeleken met sommige hier '(

Ohwja en doe eerst ervaring op.. en ga dan eens een beetje kloten
 
Jeetje, wat een prijzen....!

Zijn daar geen goedkopere varianten van?
Als ik m`n rijbewijs heb, en motor heb gekocht HEB ik dat geld denk ik niet eens meer 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan