Je rijbewijs en nu?

Rob_V

MF'er
25 jul 2006
99
0
Waalwijk
Hey,

Sinds vandaag heb ik mijn rijbewijs voor de motor en heb de eer om een motor met onbeperkt vermogen te bereiden.

Maar nu komt de motor keuze.
Omdat ik op het moment even krap in het budget zit wil ik met een motor van max 2000 euro beginnen. (als ik de vrouw kan overhalen misschien iets meer ;) )

Nu ben ik zelf geen chopper fan maar het liefst zou ik een toer / sporttoer / sport motor aan willen schaffen.

Nu heb ik de volgende modellen in mijn verlanglijstje staan:

Honda CBR600 F2
Suzuki GSX 600 F
Suzuki GSX 750 F

Een aantal eigenschappen die ik zoek in een motor:

- Hij moet vlot zijn
- Top speed is niet zo van belang
- Het liefst een motor waar een kofferset op past (kom die alleen tegen bij 1000cc of meer?)
- Sportief uiterlijk

Hier heb ik de volgende vragen over:

- Waarom zie je veel amerikaanse modellen? (import)
- Welke modellen passen evt. nog meer in het bovenstaande rijtje thuis?
- Waar moet ik rekening mee houden?
- Wat zijn de bijzonderheden bij dit soort motoren?
- Wat is een leuk vermogen om mee te beginnen (gezien het ook de bedoeling is om met 2 man rond te toeren)

Ik heb zelf op een CB500 gelest en miste zelf wat vermogen (vooral op de snelweg).
De bedoeling is dat ik ook af en toe iemand mee neem achter op de motor!

Kortom kunnen jullie mijn een eindje op weg helpen om een goede selectie te kunnen maken van welke motor intressant is?

Ps voor de geintresseerde, in de toekomst zit ik te denken aan een nieuw model Yamaha Fazer of Honda CBR 1100 XX maar dat is nog even sparen ;)

Alvast bedankt.

Greetz Robert
 
Allereerst: gefeliciteerd met je rijbewijs.

Gezien je budget en je wensen (duopassagier icm bagage)zou ik een Yamaha FJ1200 overwegen.....

- "Onverslijtbaar"
- lekker royaal bemeten en dus ook geschikt voor de duo over langere afstanden
- Meer sleurcapaciteit/koppel/vermogen dan je op straat ooit nodig zult hebben.
- Geen probleem met de onderdelenleveranties mocht dat ooit nodig zijn.
- Zeer schakel-lui te rijden door een zeer groot inzetbaar-toerengebied.

Nadelen zitten er ook aan deze keuze:
1) Mogelijk is deze fiets voor een beginnende motorrijder te heftig cq te onhandelbaar qua gewicht. Even voorzichtig proefrijden om te kijken of dat van toepassing is
2) Alleen te vinden als occasion(maar wat wil je anders voor dit budget) en dus een kwestie van goed opletten
3) Kuipwerk scheurt makkelijk en de meeste FJ's hebben "last" van resonanties en bijbehorende geluiden vanuit dit kuipwerk bij bepaalde toerentallen
4) 16 inch achterwiel waardoor de bandenkeuze wat beperkt is. (Wat oudere exemplaren(vòòr 1988) kunnen ook een 16"voorwiel hebben)
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Sinds vandaag heb ik mijn rijbewijs voor de motor en heb de eer om een motor met onbeperkt vermogen te bereiden.

Maar nu komt de motor keuze.
Omdat ik op het moment even krap in het budget zit wil ik met een motor van max 2000 euro beginnen. (als ik de vrouw kan overhalen misschien iets meer ;) )



Alvast bedankt.

Greetz Robert
gezien je budget is n yamaha XJ900 n optie
staan meestal al te koop met kofferset en meer accessoires
maar zelf zou ik voor de fazer 600 gaan maar dan moet je
nog ff sparen.
 
Fazer 600 of Honda Hornet of zo: blok van een R6 cq CBR, maaar dan getuned voor minder topvermogen en wat meer vermogen in het middengebied, maar dat gaat echt hard zat. Zit is wat meer rechtop waardoor je wat meer ontspannen zit.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Maar wat betreft die CBR en GSX kan iemand mijn daar ook iets meer over vertellen?
 
Hey,

Sinds vandaag heb ik mijn rijbewijs voor de motor en heb de eer om een motor met onbeperkt vermogen te bereiden.

Maar nu komt de motor keuze.
Omdat ik op het moment even krap in het budget zit wil ik met een motor van max 2000 euro beginnen. (als ik de vrouw kan overhalen misschien iets meer ;) )

Nu ben ik zelf geen chopper fan maar het liefst zou ik een toer / sporttoer / sport motor aan willen schaffen.

Nu heb ik de volgende modellen in mijn verlanglijstje staan:

Honda CBR600 F2
Suzuki GSX 600 F
Suzuki GSX 750 F

Een aantal eigenschappen die ik zoek in een motor:

- Hij moet vlot zijn
- Top speed is niet zo van belang
- Het liefst een motor waar een kofferset op past (kom die alleen tegen bij 1000cc of meer?)
- Sportief uiterlijk

Hier heb ik de volgende vragen over:

- Waarom zie je veel amerikaanse modellen? (import)
- Welke modellen passen evt. nog meer in het bovenstaande rijtje thuis?
- Waar moet ik rekening mee houden?
- Wat zijn de bijzonderheden bij dit soort motoren?
- Wat is een leuk vermogen om mee te beginnen (gezien het ook de bedoeling is om met 2 man rond te toeren)

Ik heb zelf op een CB500 gelest en miste zelf wat vermogen (vooral op de snelweg).
De bedoeling is dat ik ook af en toe iemand mee neem achter op de motor!

Kortom kunnen jullie mijn een eindje op weg helpen om een goede selectie te kunnen maken van welke motor intressant is?

Ps voor de geintresseerde, in de toekomst zit ik te denken aan een nieuw model Yamaha Fazer of Honda CBR 1100 XX maar dat is nog even sparen ;)

Alvast bedankt.

Greetz Robert


In ieder geval gefeliciteerd met jouw rijbewijs. Voor wat betreft de keuze van de toekomst, mijn complimenten, maar ga dan uiteraard wel voor een CBR1100XX. Wil je daar wat meer over weten kom dan eens naar www.blackbirdownersclub.nl Overigens zijn de blackbird al te krijgen vanaf 4500 euro, de vraag is alleen of het verstandig is om meteen op een blackbird te stappen, ik zou in de tussentijd lekker voor de cbr600 gaan, maar ja ik ben dan ook een beetje honda minded. Al betwijfel ik of je een mooie zal vinden voor dat budget.
 
Ik zou je een FJ1200 aanraden. Ik heb zelf een FJ1100, en ik vind het een ideale woon-werkverkeer motor. Hij laat zich heel gemakkelijk manoeuvreren, ook bij lage snelheid en bijvoorbeeld in de file. Je kunt er redelijk sportief op rijden, hij heeft een bak aan vermogen (125 pk, de 1200 heeft nog iets meer geloof ik), en je hoeft bijna niet te schakelen; ik kan 50 tot 220 rijden in de 5de versnelling (hij heeft trouwens een 5-bak). Hij zit comfortabel (laatst een ritje Bremen gedaan, nergens last van), en je kunt gemakkelijk een passagier meenemen omdat hij vrij fors is.

Wat ik zelf het belangrijkste vind; het is een ongeloofelijke goedzak. Ik heb em nu een jaar, en hij heeft nog nooit iets onverwachts gedaan. Deze motor verrast je niet onderweg, hoe slecht het weer ook is. Het is bijna onmogelijk om deze motor zonder opzet op zijn kant te krijgen.

Meestal zit er een kofferrek op (ik heb een standaard Givi rek).

Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten: mijn vering is bijvoorbeeld slecht (keerringen voorpoten lek), en de koppelingscylinder wil nog wel een stuk gaan (dat wil zeggen, bij oudere motoren wil hij wel eens slecht zijn, na 60000 km of zo). Revisiesetje voor de koppeling (nieuwe keerringen) kost 20 euro, en als je een beetje handig bent kun je dat zelf vervangen.
Verder is het belangrijk dat je tijdens de testrit een keer fors (lees: vol gas, met een warm blok natuurlijk) in de 2de versnelling optrekt. Als ie uit de versnelling klapt, kun je hem beter laten staan en een andere zoeken. Dat zijn eigenlijk de enige zwakke punten van deze motor voor zover ik weet.

Ik zou hem echt aanraden, ik wil de mijne voorlopig niet kwijt. Het blok heeft de naam onverwoestbaar te zijn, en een hoge km stand hoeft dan ook geen probleem te zijn. Ik weet er toevallig nog een te koop te staan bij roadrunner motoren in Velp (bij Arnhem).
 
Voor dat budget gaat een CBR erg lastig worden, en waarschijnlijk die suzuki's ook. Daarnaast hoort er geen koffer op zo'n motor, maar dat is slechts mijn mening ^^

Voor rond de 1500 euro kan je ook een Diversion 600 kopen (de mijne! :P )! Prima met koffers, en voor duo, maar ja, wel wat minder vermogen he (nog wel een stuk meer dan een les cb500 :9 ). Maar wat wil je ook voor 2000 euro .. motoren met wat meer vermogen voor dat bedrag stammen toch al gauw uit de 80s. Misschien is dat ook wel geen probleem voor je hoor :)
 
Heb zelf bijna 1 maand me rijbewijs, en heb een Divje XJ600S gekocht.
Heeft genoeg vermogen voormij, iig op dit moment nog O-)
Tis een echte aanrader, en schijnt dat ze motorisch niet te slopen zijn.
 
Sinds vandaag heb ik mijn rijbewijs voor de motor en heb de eer om een motor met onbeperkt vermogen te bereiden.
Gefeliciteerd :]
Maar nu komt de motor keuze.
Omdat ik op het moment even krap in het budget zit wil ik met een motor van max 2000 euro beginnen. (als ik de vrouw kan overhalen misschien iets meer ;) )

Nu ben ik zelf geen chopper fan maar het liefst zou ik een toer / sporttoer / sport motor aan willen schaffen.
Honda Hawk GT of de Honda Reverse.
Ps voor de geintresseerde, in de toekomst zit ik te denken aan een nieuw model Yamaha Fazer of Honda CBR 1100 XX maar dat is nog even sparen ;)
Ik mis de Busa ;)
 
Hey,

Sinds vandaag heb ik mijn rijbewijs voor de motor en heb de eer om een motor met onbeperkt vermogen te bereiden.

Maar nu komt de motor keuze.
Omdat ik op het moment even krap in het budget zit wil ik met een motor van max 2000 euro beginnen. (als ik de vrouw kan overhalen misschien iets meer ;) )
Gefeliciteerd *O*
Wat dacht je van deze? Staat weliswaar niet op je lijstje, maar kost niet veel.
 
Gefeliciteerd met je rijbewijs.

Ik rij momenteel op een gsx600f uit '97. Ik heb wel een beetje geluk gehad met de prijs van 2000 euro..... Het is een vlotte motor, voldoende vermogen, en iemand achterop meenemen is ook geen enkel probleem....

Het is natuurlijk heel persoonsgebonden, het type motor.

Ik denk dat je met een gsx600f voorlopig lekker kunt sturen. :]
 
Allereerst van harte met je rijbewijs, veel veilige kilometers toegewenst...

Allertweedst welkom op het forum, hopelijk veel uren hier....

M'n vrouw is begonnen op een CBX 550 en heeft nu een VFR750, heeft nu p'cies 2 weken het rijbewijs :]

Ik ben begonnen op een GPX400 en heb 't gedaan met zadeltassen, het nadeel van een kofferset is dat je altijd een rekje achterop moet hebben.. :Z

Het is iets persoonlijks, zelf rij ik het liefst met zo min mogelijk franjes aan m'n motor, maar wat het allerbelangrijkste is: rij ervaring krijgen ! :X
 
Ik vind de NTV650 revere die hier een paar keer genoemd is de slimste keuze voor een beginner die ook met duo en bagage wat rond wil rijden :)
 
Ik zou het houden bij een CBR600F of een FZR600. Of een Fazer als je die voor onder de €2000 vind. Suzuki Bandit misschien?

De CBR en FZR hebben in ieder geval een goed vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan