Je wilt eens motorrijden..

Ga je nou wel gewoon door met lessen.

Ik zou gewoon doorgaan, koop en niet al te sportieve motor (gs500?) en laat zien dat je met een dikke smile elke keer van die motor afstapt.. ze zullen inzien dat je jezelf niet doodrijd, en ze gaan je steunen.

Ik had gelukkig ouders die het niet tegenwerkte (nja.. in het begin wel, maar toen ik begon deden ze er niks aan en toen ze zagen hoe gewildig ik het vond vonden ze het alleen maar leuk)

nu vind mijn moeder (degene die er het meest op tegen was) zelf ook leuk, en ze zit in dat ik wel te hard rijd, en plat door bochten ga (kneedowns maken op een rotonde waar mijn moeder toevallig de hond aan het uitlaten was :X :X ) maar ze ziet ook in dat ik het verantwoord doe (voor zo ver dat kan met ijn rijstijl :P )

Probeer eens te overleggen met je ouders WAAROM ze het niet willen, en leg ze uit dat nu jij die les hebt gehad, dat je het helemaal geweldig vind.

Zo ben ik er ook aan begonnen, heb gewoon gezegt dat ik voorlopig niet een koekblik wil kopen, en wel van a naar b wil komen

SUCCES!
 
Oww, ik zie dat je in vlaardingen woont.. Zal ik een keer komen om je ouders duidelijk te maken dat motorrijder wel goed is O-)
 
Ik ben het eens dat je eerst in een blik moet rijden, zo kun je veilig rijervaring opdoen. Ik heb nu sinds 1,5 min autorijbewijs en rij +/- 700km in de week. Ik weet nu waar veel autorijders geen rekening mee houden als het motorrijders betreft en ben er zelf beter op bewust als ik op de motor stap, want hoe stom het ook klinkt autorijders zien je vaak gewoon niet en daardoor ontstaan er gevaarlijke tot dodelijke situaties. En als je die autorijervaring hebt en gaat lessen op de motor is het ook een stuk makkelijker omdat je de verkeersinzicht hebt ontwikkeld. Kortom motorrijden is een geweldig iets en je moet er goed van bewust zijn wat je doet, want het vereist toch meer van jou dan autorijden als je gelijk op de motor begint. Hoop dat je hier iets aan hebt. En als je echt van motorrijden houdt moet je er gewoon voor gaan heb ik ook gedaan ondanks dat niemand er 100% achter stond. Als je maar met je verstand rijdt komt het allemaal goed :]
 
... als je echt van motorrijden houdt moet je er gewoon voor gaan heb ik ook gedaan ondanks dat niemand er 100% achter stond. Als je maar met je verstand rijdt komt het allemaal goed :]
Ja ik denk Salamander heeft gelijk. KillaX, jij moet het uiteindelijk zelf beslissen.
Aan de ene kant, je familie en vrienden hebben ook gelijk. Jij bent zeer kwetsbaar op het motor. Een paar jaar auto rijden, kan geen kwaad. Maar aan de andere kant hoe erder jij motorrijden beheerst des te makkelijker het gaat. Trouwens je motorrijbewijs halen betekent niet dat je meteen de volgende dag nog op een motor gaat rijden. De winter komt er toch aan. Dus dan zal je waarschijnlijk toch niet veel rijden.
Als ik jou was zou ik nu mijn motorrijbewijs halen en na de winter een motor kopen. Tot die tijd kan je nog lekker in een warme auto je verkeers inzicht oefenen.

Wat M3rcury doet, volgens zijn verhalen en plaatjes, vind ik helemaal niet goed. De openbare weg is geen racecurcuit. Als je normaal rijdt is het al gevaarlijk genoeg, je hoeft de gevaar niet op te zoeken. Het gevaar vindt jou zo ook wel. Als je wilt racen raad ik TT Assen aan.
 
Ja ik denk Salamander heeft gelijk. KillaX, jij moet het uiteindelijk zelf beslissen.
Aan de ene kant, je familie en vrienden hebben ook gelijk. Jij bent zeer kwetsbaar op het motor. Een paar jaar auto rijden, kan geen kwaad. Maar aan de andere kant hoe erder jij motorrijden beheerst des te makkelijker het gaat. Trouwens je motorrijbewijs halen betekent niet dat je meteen de volgende dag nog op een motor gaat rijden. De winter komt er toch aan. Dus dan zal je waarschijnlijk toch niet veel rijden.
Als ik jou was zou ik nu mijn motorrijbewijs halen en na de winter een motor kopen. Tot die tijd kan je nog lekker in een warme auto je verkeers inzicht oefenen.

Wat M3rcury doet, volgens zijn verhalen en plaatjes, vind ik helemaal niet goed. De openbare weg is geen racecurcuit. Als je normaal rijdt is het al gevaarlijk genoeg, je hoeft de gevaar niet op te zoeken. Het gevaar vindt jou zo ook wel. Als je wilt racen raad ik TT Assen aan.
:^

Die rijstijl van Mercury, echt verschrikkelijk :X
 
:^

Die rijstijl van Mercury, echt verschrikkelijk :X

moet jij zeggen _O- _O-

Wat M3rcury doet, volgens zijn verhalen en plaatjes, vind ik helemaal niet goed. De openbare weg is geen racecurcuit. Als je normaal rijdt is het al gevaarlijk genoeg, je hoeft de gevaar niet op te zoeken. Het gevaar vindt jou zo ook wel. Als je wilt racen raad ik TT Assen aan.


Ik rij wel hard, maar niet op de grens, ik heb nog best wel wat speling over ;)
 
Laatst bewerkt:
Zeg dat je stopt met school, gaat werken en op jezelf gaat wonen, zodat je tenminste kan doen en laten wat je wil O-)
 
Zeg dat je stopt met school, gaat werken en op jezelf gaat wonen, zodat je tenminste kan doen en laten wat je wil O-)

Nou ja, dat gaan werken, en op jezelf gaan wonen is een goed idee.
Stoppen met school wat minder.
Hoewel je dan wel meer tijd hebt om te werken, en te motorrijden...

Uit huis gaan is altijd een optie O-)

Zet je rijlessen ergens op een middag of avond, zodat ze er zaterdagochtend geen last van hebben.
 
Nou ja, dat gaan werken, en op jezelf gaan wonen is een goed idee.
Stoppen met school wat minder.
Hoewel je dan wel meer tijd hebt om te werken, en te motorrijden...

Uit huis gaan is altijd een optie O-)

Zet je rijlessen ergens op een middag of avond, zodat ze er zaterdagochtend geen last van hebben.

Als ik uit huis ga, kan ik het motorrijden dalijk niet betalen heb ik nog niet veel aan :+
En school stop ik niet, dat weten ze ook wel :P
 
Haha, Mijn ouders en me broer vinden het helemaal niets.
Mijn vader zei: "Ik wil geen motorrijder in de familie!"
Maar me beste maatje rijdt ook motor dus de keuze is snel gemaakt ;)

Ik les nu gewoon in het geheim, dus succes!
 
Nou ja, dat gaan werken, en op jezelf gaan wonen is een goed idee.
Stoppen met school wat minder.
Hoewel je dan wel meer tijd hebt om te werken, en te motorrijden...

Uit huis gaan is altijd een optie O-)

Zet je rijlessen ergens op een middag of avond, zodat ze er zaterdagochtend geen last van hebben.
Nee, was alleen als dreigement bedoeld natuurlijk.. als TS echt "klaar" was om op zichzelf te gaan wonen, dan was dit hele topic niet nodig geweest O-)
 
Tja, lijkt me best lastig als iedereen je tegenwerkt -O-

Aan de ene kant hebben ze wel gelijk met eerst ervaring op doen in de auto. Als jij 'veilig' in je auto zit, kun je natuurlijk ook vast oefenen alsof je op een motor zit, kijk zoals je op een motor zou doen, kijk wat anderen doen, hoe je daar met de motor op zou kunnen/moeten reageren, kijk naar het weggedrag van anderen. Daar kun je al heel veel van leren.

Waar je ook veel van kunt leren is bij mensen achterop zitten die dezelfde rijstijl hebben als jij zou willen (uiteraard wel met normaal rijgedrag ;)) Dan kijk je namelijk al mee over hun schouder, en kun je zien waar zij op anticiperen.

Vertel thuis dan de positieve kijk-wat-ik-vandaag-weer-geleerd-heb verhalen en hou de wat minder positieve dingen voor jezelf maar leer er wel van, zo van, dat had anders gemoeten/kunnen.

Mensen overhalen is lastig en zal je zelf waarschijnlijk niet echt lukken, daar heb je echt derden voor nodig zoals je oom. En niet een vriendje die met een of andere SS rondcrosst, hoe goed hij ook mag rijden, dat zullen je ouders etc nooit geloven...

Wacht lekker de winter af, en start bijv. weer met lessen in maart (onder het mom van, als ik met slecht weer leer rijden, kan ik straks met alle weertypen veilig rijden *D ) Dan laat je namelijk zien dat je serieus er mee bezig bent en ook nadenkt over wat je aan het doen bent en dat je het ook heel graag wil (welke mafkees gaat anders op zaterdagochtend voor zn lol in de regen rijden ;)) Snap niet helemaal wat er mis is met zaterdags vroeg opstaan voor iets wat je graag wil overigens :? Zou eerder denken dat je daardoor juist laat zien dat je er serieus mee bezig bent maar ja dat zijn just my 2 cents...

In ieder geval heeeeel erg veel succes en een hoop veilige :] gewenst!!!
 
Laatst bewerkt:
je bent 18, dan mag je zelf die keuzes maken...

:Y :Y :Y
Tja, mogen en het ook daadwerkelijk kunnen doen als iedereen erop tegen is is iets anders. Tenzij je een gloeiende hekel hebt aan je familie etc is het toch best lastig soms om zo tegen hun wensen in te gaan. Het is niet alleen dat ze het niet willen, het is ook een heleboel bezorgdheid van mensen die van hem houden :)
 
Tja, lijkt me best lastig als iedereen je tegenwerkt -O-

Aan de ene kant hebben ze wel gelijk met eerst ervaring op doen in de auto. Als jij 'veilig' in je auto zit, kun je natuurlijk ook vast oefenen alsof je op een motor zit, kijk zoals je op een motor zou doen, kijk wat anderen doen, hoe je daar met de motor op zou kunnen/moeten reageren, kijk naar het weggedrag van anderen. Daar kun je al heel veel van leren.

Waar je ook veel van kunt leren is bij mensen achterop zitten die dezelfde rijstijl hebben als jij zou willen (uiteraard wel met normaal rijgedrag ;)) Dan kijk je namelijk al mee over hun schouder, en kun je zien waar zij op anticiperen.

Vertel thuis dan de positieve kijk-wat-ik-vandaag-weer-geleerd-heb verhalen en hou de wat minder positieve dingen voor jezelf maar leer er wel van, zo van, dat had anders gemoeten/kunnen.

Mensen overhalen is lastig en zal je zelf waarschijnlijk niet echt lukken, daar heb je echt derden voor nodig zoals je oom. En niet een vriendje die met een of andere SS rondcrosst, hoe goed hij ook mag rijden, dat zullen je ouders etc nooit geloven...

Wacht lekker de winter af, en start bijv. weer met lessen in maart (onder het mom van, als ik met slecht weer leer rijden, kan ik straks met alle weertypen veilig rijden *D ) Dan laat je namelijk zien dat je serieus er mee bezig bent en ook nadenkt over wat je aan het doen bent en dat je het ook heel graag wil (welke mafkees gaat anders op zaterdagochtend voor zn lol in de regen rijden ;)) Snap niet helemaal wat er mis is met zaterdags vroeg opstaan voor iets wat je graag wil overigens :? Zou eerder denken dat je daardoor juist laat zien dat je er serieus mee bezig bent maar ja dat zijn just my 2 cents...

In ieder geval heeeeel erg veel succes en een hoop veilige :] gewenst!!!


Maar ik wil het ook zo graag, en dat weten ze ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik ken deze situatie niet echt want mijn eerste rijles heb ik dus van mijn ouders gekregen ;).

Die reactie van je familie is natuurlijk gewoon bezorgdheid, ze rijden zelf geen motor maar horen er regelmatig ongezonde dingen over.
Gewoon eerst koekblikbewijs halen en zorg ervoor dat je rijstijl een stuk beter/veiliger word dan wat je nodig hebt voor in de auto.

Misschien kun je overleggen om aanvullende rijopleidingen te doen na je rijbewijs (doet het niet alleen goed bij de verzekering maar ook bij de familie ;) ).

In het geheim lessen zou ik overigens zeker niet doen, je ontwijkt het probleem en het word uiteindeljk toch wel bekend.
 
Ik had wel ongeveer hetzelfde. Toen ik het had over motorlessen lachte mijn moeder er nogal om en dacht dat ik het niet meende. Een week later kwam ik thuis met laarzen + helm + handschoenen + jas en een afspraak bij een rijschool... Ik vond het meteen fantastisch en het ging net zoals bij jou ook prima, en m'n ouders zijn een keer langs het oefen terrein komen lopen om te zien wát je nu precies oefent tijdens zo'n les en om te kijken hoe dat bij mij ging. Ze zagen dat ik er lol in had (benadrukte mijn instructeur ook nog ff flink :P) maar toch waren ze er niet geweldig positief over.. Ik heb ze toen gewoon uitgelegd dat dit echt was wat ik wilde en dat ik zelf ook dondergoed weet dat het minder veilig is dan autorijden en de gevolgen eerder groot zullen zijn. Maarja, moet je dan maar voor de rest van je leven binnen blijven en zoveel mogelijk risicovolle dingen laten? Dingen waar je plezier in hebt moet je gewoon doen, maar wel met je verstand en de risico's zoveel mogelijk beperken.
Ik had pas net een maand mijn B rijbewijs toen ik met motorlessen begon dus eigenlijk 0 ervaring. Daarom heb ik mijn motorrijbewijs ook vrij rustig aan gedaan en niet meteen zodra ik dacht dat ik er misschien wel klaar voor was mijn AVD aangevraagd, maar gewoon lekker lessen en nadat alles de laatste paar lessen vlekkeloos verliep mijn examen aangevraagd.

Nadat ik mijn rijbewijs gehaald had ook een paar keer een motor gehuurd en nu bezig met sparen om in het voorjaar een motor te kopen. Ze blijven nu continu vragen wanneer ik toch weer eens een motor ga huren en of het sparen al een beetje wil lukken. Gelukkig zijn ze dus aardig bijgedraaid :)
 
Laatst bewerkt:
Tja, mogen en het ook daadwerkelijk kunnen doen als iedereen erop tegen is is iets anders. Tenzij je een gloeiende hekel hebt aan je familie etc is het toch best lastig soms om zo tegen hun wensen in te gaan. Het is niet alleen dat ze het niet willen, het is ook een heleboel bezorgdheid van mensen die van hem houden :)

maar... als hij hem toch haalt.. en hij rijdt dan ook motor.. dan leren ze het vanzelf wel te accepteren ;)
 
*O* hulde, ehm ja, ik weet niet..... hulde aan iedereen dan maar thnx *D
 
Laatst bewerkt:
Ik vind jou idee van die motor huren helemaal niet slecht. Mijn rijbewijs halen, heb ik vandaag al door kunnen drukken, dankzij mijn vader die dan met mij mee gaat toch. Alleen een motor kopen daar komt voorlopig nog niks van in :? Er is niet gezegd dat ik het dan niet kan huren :] Dan zal ik wss een motor kopen in het voorjaar net als jij zegt

*O* hulde, ehm ja, ik weet niet..... hulde aan iedereen dan maar thnx *D
huren is best prijzig :X 4 weekendjes huren, voor dat geld koop je ook een leuke budget/oefen motor .... (die je dan maar stiekem bij je oom stalt ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan