jeej eindelijk Wheelietime in het nieuws!

srad-rob

MF veteraan
24 jan 2010
5.127
278
laat ze maar allemaal schoffelen;'

Cookies op AD.nl | AD.nl

Levensgevaarlijk, zegt de politie. Een onschuldig tijdverdrijf, vinden de motorrijders die de (snel)weg onveilig maken met hun wheelies. De 'stuntmannen' - zo'n 150 - zijn zich van geen kwaad bewust. 'Vroeger waren we soms onbezonnen, nu niet meer.'






We hebben nou eenmaal een motor om dit soort dingen te doen. Je koopt toch ook geen racemotor om er langzaam mee te rijden.

'Vroeger' is zo'n 3 jaar geleden, toen een groepje motorliefhebbers uit de omgeving van Utrecht samen op pad ging om op mooie stukken rechte weg wheelies te maken.

Om met de motor te kunnen steigeren heb je wel snelheid nodig. Tot hun grote schrik zien argeloze automobilisten hoe ze opeens voorbijgescheurd worden door een motorrijder die op het achterwiel balanceert.

Het leidt ook tot de nodige crashes, zo blijkt wel uit de filmpjes die de motorrijders zelf maken van hun medestunters. Op Wheelietime.nl staan meer dan honderd filmpjes van stunts op de openbare weg. 'Het mag niet op het circuit en we hebben nu eenmaal een mooi stuk rechte weg nodig,' zegt Peter, de man achter de website waar de stunts uit het hele land op verzameld worden. 'We hebben nou eenmaal een motor om dit soort dingen te doen. Je koopt toch ook geen racemotor om er langzaam mee te rijden.'

Leuk
Asociaal vinden Peter (33) uit IJsselstein en zijn vrienden hun acties niet. 'We weten dat het niet echt netjes is en dat het niet mag, maar het is gewoon leuk om te doen. We brengen er niemand mee in gevaar. Als we op een auto zouden crashen, heeft die alleen blikschade, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.'

Volgens Peter zijn de meeste stunters al een stukje rustiger geworden dan een paar jaar geleden. 'We worden wat ouder en veel van ons zijn ook vader. Ik heb ook een kleine van 3 jaar. Vroeger deden we nog wel eens onbezonnen en zetten we overal wheelies neer, of het nu druk was of niet. Als we nu ergens fietsers of mensen langs de weg zien, stellen we het even uit tot het wat rustiger is.'

Politie
De politie treedt hard op tegen de stunters op de openbare weg. Niet alleen worden er forse boetes van enkele honderden euro's opgelegd, ook een verplichte cursus van bijna 1000 euro en het in beslag nemen van de camera waarmee de stunts worden geflimd, behoort tot de mogelijkheden. 'Het kan gewoon echt niet,' zegt agent Patrick Vermeulen, die zondag nog te zien was in het tv-programma Wegmisbruikers waar hij met zijn collega's achter een groepje stunters aanzat in Houten. De politie greep mis, omdat de motorrijders heel slim één man uit de groep expres langzaam lieten rijden vlak voor de politie-auto, waardoor de overtreders er vandoor konden gaan.

Ze kunnen echter wel nog een bekeuring in de bus tegemoet zien, want alle kentekens zijn genoteerd.

'Deze waaghalzen zijn niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor onschuldige weggebruikers die niet weten wat hen overkomt als ze worden ingehaald door zo'n stuntman,' zegt Vermeulen. 'We zitten er bovenop en pakken ze waar we kunnen.'

Filmpjes
Vermeulen kent de website Wheelietime.nl en de mensen die er hun stunts op publiceren. 'Gelukkig kunnen we ze nu ook aan de hand van die filmpjes aanpakken.' Het groepje stunters is inmiddels uitgegroeid tot zo'n 150 mensen in heel Nederland, die overal hun wheelies maken, filmen en op de website zetten.

Meestal zijn ze met een groepje van een man of acht. Peter: 'Ik ken ook lang niet iedereen, maar de filmpjes komen echt uit het hele land.'

Op de website verkoopt Peter ook shirts en jassen met zijn zelf ontworpen embleem van een steigerende motor. Bestellingen komen volgens hem uit de hele wereld. 'Uit Singapore en een Afrikaans land waar ik de naam niet eens van kan uitspreken.'

Nog even en hij verdient er genoeg geld mee om er zijn baan in een coffeeshop voor op te zeggen, zegt Peter. De webshop is ook sponsor van evenementen. 'Maar ik roep bewust niet op om op de openbare weg te gaan stunten. Ik ben officieel niet aan de wheelies te linken en organiseer ook niks, anders gooien ze de site misschien op slot.'

Zijn vriendin weet van zijn bijzondere hobby, zegt Peter. 'Ik deed dit al toen we elkaar leerden kennen en ze accepteert het,' vertelt hij op zijn papadag. 'En als ik dit niet deed, had ik wel een andere gevaarlijke hobby.'
 
In het sbs wegmisbruikers topic is dit ook al uitgebreid besproken de laatste 3 pagina's na hun verschijning op tv :P
 
oja ik zie het inderdaad. Ach, van mij mag het wel extra aandacht verdienen.. dit is dus wel het volk waardoor het volk een teringhekel aan motorrijders krijgt
 
Leuk
Asociaal vinden Peter (33) uit IJsselstein en zijn vrienden hun acties niet. 'We weten dat het niet echt netjes is en dat het niet mag, maar het is gewoon leuk om te doen. We brengen er niemand mee in gevaar. Als we op een auto zouden crashen, heeft die alleen blikschade, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.'

BULLSHIT, ik heb ooit een fietser onder de auto gehad, hoewel dat ook niet mijn schuld was, heb ik er behoorlijk lang last van gehad. En wat als mijn auto door die "blikschade" total loss verklaard word, van de dagwaarde krijg ik geen goed functionerende auto terug. betaald Peter me dat verschil dan terug?

Als je dat wil doen prima, ieder zijn hobby, maar niet zodat als ik gewoon ergens heen rijdt meegenomen kan worden in de fouten die zo iemand per ongeluk maakt, ga lekker op een afgesloten terrein spelen...
 
BULLSHIT, ik heb ooit een fietser onder de auto gehad, hoewel dat ook niet mijn schuld was, heb ik er behoorlijk lang last van gehad. En wat als mijn auto door die "blikschade" total loss verklaard word, van de dagwaarde krijg ik geen goed functionerende auto terug. betaald Peter me dat verschil dan terug?

Als je dat wil doen prima, ieder zijn hobby, maar niet zodat als ik gewoon ergens heen rijdt meegenomen kan worden in de fouten die zo iemand per ongeluk maakt, ga lekker op een afgesloten terrein spelen...

Ja en wat denk je als die motorrijder zichzelf doodrijdt op jou auto, en jij hebt alsnog alleen maar blikschade..

dan slaap je echt niet lekker hoor. Heb het 4 jaar geleden zien gebeuren.. iemand stak lopend over door rood op een N-weg, en mijn voorligger rijdt hem dood. Zoiets vergeet je niet meer..
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik, doe met jezelf wat je niet laten kunt, maar laat mij er lekker buiten...
 
En wat als mijn auto door die "blikschade" total loss verklaard word, van de dagwaarde krijg ik geen goed functionerende auto terug. betaald Peter me dat verschil dan terug?

Als je dat wil doen prima, ieder zijn hobby, maar niet zodat als ik gewoon ergens heen rijdt meegenomen kan worden in de fouten die zo iemand per ongeluk maakt, ga lekker op een afgesloten terrein spelen...

Dit gaat over dat randje blik wat speciaal gemaakt is om te verkreukelen?

Ik vind de hele discussie wat overdone. Dat je geen wheelie maakt als je kans hebt fietsers en dergelijke te raken mag duidelijk zijn. Maar op een leeg stuk weg moet je toch wel "gek kunnen doen met je brommer"?
 
Het probleem zit er ook denk ik in dat het niet bij een leeg stuk weg blijft.. Ik heb een kerel van wheely time met een R1200RT (met complete mistlamp ombouw etc.) met 80 een wheely zien maken tussen een file door. Ik zat er met open mond achter te wachten tot het fout ging.
 
Deze knakkers horen dit niet op de openbare weg te doen. Maar wat zou er mis zijn met het toewijzen een mooie afgelegen strip asfalt, speciaal voor deze mannen om hun motor op te laten crashen? Of een paar van dat soort strips door het land. Áls je dan op de openbare weg gepakt wordt, rijbewijs inleveren.
 
Ja dat is natuurlijk niet leuk genoeg voor die gasten, want dan ben je niet rebels genoeg!
Het gaat volgens mij om het spelletje gepakt of niet gepakt worden.
 
Elke keer als er ergens een strip asfalt over blijft (zoals de voormalig vliegbasis Soesterberg) staan er tientallen auto en motor groeperingen op om eindelijk eens zo'n terrein te gebruiken voor wat leukers, zoals een dragstrip o.i.d. En iedere keer worden ze genegeerd en wordt er een bejaardenkasteel neergezet, of een lamme fietsroute overheen gelegd.

Ik kan me er derhalve goed in vinden dat op zondag een stel jongens er voor gaan op een industrieterreintje of zo (zij het met motor, zij het met de auto). Wat moeten ze anders?

Alleen op een plek met een hoop andere weggebruikers is het niet bijster slim, soit ;)
 
Advocaat van duivel... en eigenlijk.. meen ik het..


Tenzij jezelf als een engel gedraagt op de weg, en nooit een overtreding maakt..

Heb je geen recht van spreken / wat te klagen over die gasten.



En waarom dan.
Simpel, die maximale snelheid is er niet voor niks..
Ook een inhaalverbod .. is er niet voor de show..

En die negeer je ook wel eens, en dan hoef je ook maar 1 foutje te maken.. en je veegt jezelf & met een beetje pech ook een ander van de weg.
En of het nu op het achterwiel is, op 2 wielen.. 3.. of 4.. vind ik niet relevant.
 
Maar op een leeg stuk weg moet je toch wel "gek kunnen doen met je brommer"?

Het probleem daarmee is dat de definitie van 'een leeg stuk weg' of in het algemeen de definitie van een veilige plek nogal aan discussie onderhevig is. Mensen hebben daar wel eens een afwijkende mening over. Dat wheelietime clubje bestaat voor 100% uit zulke mensen.

Jammer genoeg zijn er ook een boel mensen die geen fatsoenlijke definitie hebben voor het begrip veilig. We proberen de maatschappij en de daders te beschermen door dit soort shit niet toe te staan op de openbare weg.

Helemaal prima dat je voor 100% geloofd dat je beter kan rijden dan Rossi, en dat je 100%geloofd dat er in de wijde omtrek geen persoon of gieter is te bekennen. Speciaal voor mensen met deze gedachtes zijn de regels bedacht.
 
De keren dat ik ze zie rijden valt het allemaal wel mee. Een hupje of een wheelie hier en daar. Zo gevaarlijk is het allemaal echt niet.

Mensen die hun autorijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen en zich toch begeven in het verkeer zijn echt veel gevaarlijker. Dat mag allemaal wel, want ja 'die kunnen er niets aan doen.'
Ik heb liever een WT'er die een wheelie doet in mijn buurt, dan weer zo'n 18 jarig grietje die meer oog heeft voor haar make-up dan het overige verkeer.
 
Er mensen zijn die in staat zijn op een veilige manier wheelies te maken op de openbare weg, net als dat er 18 jarige grietjes die prima in staat zijn hun make-up te doen achter het stuur op een veilige manier. Niemand van de wheeliemakers of de makeupgrietjes kan ons garanderen dat juist zij diegene zijn die het veilig kunnen, ik en het overgrote deel van de rest van Nederland gaan ze niet op hun blauwe ogen geloven. Daarom regels en boetes voor mensen die wheelies doen en hun makeup in de achteruitkijkspiegel.

Wat betreft de mensen met een rijbewijs bij een pakje boter, daar kan een zekere mate van kwaliteitscontrole worden uitgevoerd, en daarmee een (uiteraard beperkte) garantie. Dat die controle op dit moment misschien ruk gaat is een heel ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem zit er ook denk ik in dat het niet bij een leeg stuk weg blijft.. Ik heb een kerel van wheely time met een R1200RT (met complete mistlamp ombouw etc.) met 80 een wheely zien maken tussen een file door. Ik zat er met open mond achter te wachten tot het fout ging.

Moet je is over de dijk naar Schoonhoven rijden. Dan val je van de 1 in de andere verbazing wat voor mongolen er rijden. De capriolen die daar uitgehaald worden om een 1000cc te kunnen inhalen met je 600 zijn bizar. Zelf zie ik dus ook geen verschil met de heren van Wheelytime en de met de-knie-aan-de-grond rijders. Maar goed, knie aan de grond is natuurlijk stoer en helemaal geaccepteerd hier. Want dan kun je rijden. :')
 
Als je gaat stunten op een plek waar 'niemand' er last van heeft (er is altijd wel iemand ergens in de buurt natuurlijk) dan komt er altijd wel weer een melding binnen bij de politie. De politie altijd druk is met belangrijkere zaken, behalve als een groepje aan het oefenen is op hun Next level AVB (want dat is wat het is), dan zijn ze er als de kippen bij. Enfin, een middag op dezelfde relatief veilige plek stunten kost je net zo goed je rijbewijs, dus dan maar op de 'echte' openbare weg waar je met enige pech een surveillant zult treffen.

Wheely's tussen auto's door, over een fietspad, burnouts midden op een kruispunt etc etc.. ja dat gaat te ver en is natuurlijk wachten op een ongeluk, maar voor de meeste is het kiezen tussen twee kwade...
 
Advocaat van duivel... en eigenlijk.. meen ik het..


Tenzij jezelf als een engel gedraagt op de weg, en nooit een overtreding maakt..

Heb je geen recht van spreken / wat te klagen over die gasten.

dikke vette BS!
Deze gasten zoeken constant gevaar op, en brengen andere mensen in gevaar, onbewust, al dan niet bewust.
Ik kan me een filmpje herinneren van een paar maanden terug dat een kerel een wheelie trekt over een tegenliggerstrook, en een tegenligger op een halve meter mist.
er zal maar zo'n halve tamme op je motorkap belanden, grote kans dat je het zelf ook niet meer navertellen kan.

Een keertje te hard of een doorgetrokken streep overschrijden is bij lange na niet gevaarlijk zolang je maar blijft nadenken.

Deze gasten zoeken het gewoon op. maar wel elke dag 'marra we go crazy mattie' vereren op de WIE RIJDT app omdat hij dood is, en presidentje mango :')
 
Laatst bewerkt:
Simpel, die maximale snelheid is er niet voor niks..
Ook een inhaalverbod .. is er niet voor de show..

Tja ik vraag me vaak wel af waar het voor is...... Ik word gek van die 30 en 60 km zones die er steeds meer en meer komen ook op plaatsen waar het geen enkel nut heeft, net als die doorgetrokken strepen :r
 
Laatst bewerkt:
Het wachten is op de eerste groep fatale slachtoffers.

Dit triest volk verpest het voor de mensen die zonder achterlijke capriolen willen genieten van het motorrijden. Wat mij betreft mogen ze wat vaker over het asfalt schuiven.
 
Een keertje te hard of een doorgetrokken streep overschrijden is bij lange na niet gevaarlijk zolang je maar blijft nadenken.

Zeg dat nu nog eens hardop :)

Zonder de statistieken te kennen of hebben, durf ik wel hard te zeggen, dat er meer
motorrijders omkomen door te hard rijden en verkeerd inhalen, dan door wheeley's te trekken.

Het is net zo gevaarlijk of, gevaar-loos.. Het mag allebei niet ...
Maar omdat *we* het allemaal doen ( wel eens ) , en het andere.. we het niet allemaal kunnen of durven.. is het -slechter-
 
van mij mogen ze allemaal zo hard met hun reet over het asfalt schuiven, dat ze de ballen achter in hun nek krijgen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan