Jethelm VS. systeemhelm

bertocello

Die hard MF'er
11 apr 2012
363
126
Bree, Belgie
Doorgaans rijd ik met een systeemhelm van RXA, ik ben daar redelijk tevreden over, goedkoop, fijne pasvorm en zeker geen zwaargewicht. Op de Honda Integra heb ik een hoge ruit van GiVi staan, beschermd redelijk en neemt ook wat windgeruis weg. Vandaag wegens het mooie weer nog eens mijn 20 jaar oude SHOEI jethelm opgezet en ik was echt verbaasd hoe geluidsarm je daarmee rijdt, zeker 70 procent minder windruis in vergelijking met de systeemhelm. Bijzonder aangenaam om met een jethelm te rijden dus.
Bertocello
 
ik ben bril dragen en na mijn ontdekking van de systeem helm is er een fijne wereld voor mij open gegaan. ik zou niets anders meer willen heerlijk crousen met mijn helmpje open als ik dat wil.
 
Let wel op of je systeemhelm óók als jethelm is goedgekeurd!
Slechts weinig systeemhelmen zijn dat daadwerkelijk.
Dus als je met zo'n type helm opgeklapt onderuit gaat en je een nieuwe kin nodig hebt,
dan kan de verzekering wel eens lastig gaan doen.

Mijn Caberg is dat in ieder geval wél.

:Y
 
Laatst bewerkt:
Het is een keuze: een systeemhelm (gekeurd als integraal) beschermt je kin natuurlijk. Dat geeft passieve veiligheid. Het is overigens wel zo dat de kinbeugel ook voor een grotere klap op je nekwervels kan zorgen, het is een hefboom.

Anderzijds biedt een jethelm meer actieve veiligheid: je gezichtsveld is veel groter en je bent je meer bewust van je snelheid. Bovendien val je in de zomer wat minder snel flauw van de hitte.

Een systeemhelm is een compromis. De meesten zijn niet gekeurd als integraal maar bieden natuurlijk meer bescherming voor je kin dan een jethelm. Wel veel fijner voor brildragers. Meestal wel lawaaieriger dan een integraal vanwege de kieren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze allebei, maar de jethelm gebruik ik zelden. Ik vind die bij temperaturen onder 15 gr C (wat het in de ochtendspits praktisch het gehele jaar is) al niet meer fijn. Bovendien krijg ik bij een beetje snelheid tranende ogen, een loopneus en bij langere afstanden een koude kaak. Daarnaast maakt hij meer lawaai dan mijn systeemhelm. Ook bij 30 gr C draag ik liever de systeemhelm. Het is overigens een witte (reflecteert warmte).
 
Laatst bewerkt:
Hangt een beetje af of je een jethelm met lang of kort vizier hebt. Ik heb een Nolan N42 (lang vizier) en die heb ik in de winter nog bij -5 graden tijdens een lange snelwegrit opgehad. Ging prima. Ik zat wel achter een hoge ruit, dat scheelt ook aanzienlijk.
 
Had vd zomer een mooi blauw potje gekocht, met een bol vizier die tot ver naar beneden
gezet kan worden. Koste maar; 49 uuro. Koste normaal 160 uuro. CE gekeurd.
Ik vond het een verademing, letterlijk en figuurlijk. Heerlijk.
Nou rij ik niet harder dan 70, op een N weg, maar ik vond het op een gegeven moment
toch onverantwoord. Moest er niet aan denken als je met je hoofd een schuiverd maakt.
Toch maar weer mijn systeem helm van Nolan gebruikt.
 
Persoonlijk vind ik Jethelmen goed voor snorfietsen en misschien nog aan 50 km/u maximum, maar je gaat daar toch niet op hogere snelheden mee rijden : windbescherming is slecht, je moet je in de winter gaan inpakken in je gezicht om niet te bevriezen, en qua bescherming heel pover.
Trouwens het prijsverschil met een degelijke systeemhelm (ik heb zelf een Shoe Neotec, duur maar topqualiteit qua bescherming, zit uitstekend op op lange afstanden en in de wind, en heeft ook in de zomer bij +30°C een zeer goede ventilatie en verluchting, je voelt gewoon de wind in je helm blazen op de hoogste stand, ik heb ook een witte, en dat scheelt natuurlijk ook veel, verder ingebouwde zonnevizier dat hinderlijk zonlicht, ook bij lage zon, tegenhoudt en filtert)
Het is zoals het rijden met goeie motorzomerschoenen vergelijken met rijden met teenslippers.
Maar ik respecteer ieders keuze, je hebt hier ook een forum waar mensen in chatten die ongevallen hebben meegemaakt met onaangepaste uitrusting en kledij. Die spreken nadien heel anders over deze zaken.
 
Ja klopt Old Scooterfan, je hebt helemaal gelijk. Kost zo'n Shoei Neotac?
Ben ook van plan om binnenkort te kijken voor zo'n spijkerbroek met Kevlar stukken.
Die zijn duur, maar gaat heel lang mee!!!!! Vanaf 160 uuro, dan alleen kevlar op je "budd".

Bewaart dat nieuwe potje wel, voor als ik id met lage snelheden, naar de grote stad gaat, voor de zomers,
 
Potje is heerlijk bij warm weer en helaas wat lagere snelheden. Op de snelweg zonder hoog windscherm is het echt prut.
Voor woon/werk dus meestal de intergraalhelm op, waardoor ik meestal ook weer iets sneller ga rijden.
 
Anders koop je een Schuberth J1 of Nolan N43 Air. Voelt (bijna) als een jethelm, veilig als een integraalhelm.


NolanN43AIR_02.jpg


schuberth_j1_white_style1.jpg
 
De kostprijs voor een Shoei Neotec is nu bij RAD tussen de 529 en 559 € in functie van o.a. de kleur.
Duur, jazeker, maar je hebt dan ook een ongelooflijk comfort, en een helm die perfect zit, uitstekend ventileert en lichter is dan een andere helm, maar sterker)
Ikzelf ben brildrager, en bij deze helm krijg je dan ook een gratis pinlocksysteem met de pinlock erbij (mag natuurlijk wel voor die prijs).
Ik heb mijn nu 2,5 jaar en die is nog als nieuw, ook de binnenbekleding. Je kan die er trouwens gemakkelijk uithalen en uitwassen, en bij mij zit er dan nog een ingebouwde communicatieset in van Interphone die mooi kon ingewerkt worden in de binnenbekleding. Ik rij zonder oordopjes, heb deze niet nodig, ook niet op hogere snelheden, en ik kan dan nog steeds telefonische gesprekken voeren, waarbij de andere kant totaal geen benul heeft dat ik op de motor aan het rijden ben, zo helder komt alles door)
Ik rij met een standaard scherm op mijn MaxSYM600iABS, ik ben 1,79 m groot, en zit recht op mijn motorscooter, dus kijk dan ook helemaal boven mijn scherm, wel, zelfs op hogere snelheden heb ik geen last van de wind, of het moet hard waaien natuurlijk, en dan nog.
Je krijgt echt wel waar voor je geld, en sorry, maar voor mijn veiligheid en comfort wil ik wel wat meer betalen. Nu, ik rij wel winter en zomer. Ik heb wel een heel goeie windstopper rond de hals, maar door het goedsluitende kinstuk onderin, sluit alles ook heel goed af, en heb je het ook goed warm in de helm bij het in de winter toeren, ook bij snelheden van 120-130 km/u.
Ik zou zeggen, ga maar eens zo een helm proberen en vergelijken.
Trouwens bij RAD mag je altijd een helm proberen en past hij niet goed, mag je hem onbeschadigd binnen de 10 dagen terug ruilen of binnenbrengen. Maar de mensen daar staan je heel professioneel bij met de keuze van een helm die perfect past op je hoofd, want ieder hoofd is anders, en als er één zaak belangrijk is, is dat je helm ook als gegoten past op je hoofd, zonder hoofdpijn of andere ongemakkelijkheden.
Ik heb ook een stoffen zwarte motorbroek versterkt met Kevlar en met uitneembare kniestukken en beschermend zijstukken aan de zijkanten van je bekken. Dit geeft je toch en zekere bescherming en is toch iets veiliger dan een gewone lange textielbroek aan te hebben. Maar voor langere ritten en op snelheid draag ik toch steeds een echte motorbroek, die beter bescherming biedt, maar ook beter is tegen wind en koude, en ook tegen wat regen kan.
Maar ik gebruik mijn motorscooter dan ook als een echte toermotor, voor langere ritten, ook met veel autosnelwegen en winter en zomer. Nu, ik vind je kan maar echt optimal genieten van het motorrijden, als je zelf heel comfortabel bent uitgerust als rijder rekening houdend dat je ook maximaal voor je eigen veiligheid moet zorgen.
 
Noueeeh old Scooterfan, dat is zeker een mooie pot!! Kost id wel wat, maar dan heb je wel kwaliteit.

Olifant; nolan ziet er ook wel strak uit, die zal iets goedkoper zijn.
En die Schubert, is ook mooi.... die begint ook geloof ik bij 480 uuro. Die systeem helm dan. Allebei zeer
compleet, en mooi designe,
Ik heb al jaren een Nolan, systeemhelm, en vorig jaar een nieuwe Nolan gekocht in Duitsland.
Was goedkoper dan hier in NL. Uiteraard.
Eerst id wat jij zegt, eerst hier ergens passen bij een motorzaak, en dan in Duitsland halen.
 
Noueeeh old Scooterfan, dat is zeker een mooie pot!! Kost id wel wat, maar dan heb je wel kwaliteit.

Olifant; nolan ziet er ook wel strak uit, die zal iets goedkoper zijn.
En die Schubert, is ook mooi.... die begint ook geloof ik bij 480 uuro. Die systeem helm dan. Allebei zeer
compleet, en mooi designe,
Ik heb al jaren een Nolan, systeemhelm, en vorig jaar een nieuwe Nolan gekocht in Duitsland.
Was goedkoper dan hier in NL. Uiteraard.
Eerst id wat jij zegt, eerst hier ergens passen bij een motorzaak, en dan in Duitsland halen.

Schubert vanaf €279, heb er ook 1 voornamelijk omdat dit ook de stilste Jethelm is/was.
 
Ik rijd het liefst met een Jethelm, goede zonnebril op zodat je geen traanogen krijgt en vliegen in je ogen.

In de winter of lange stukken in de regen dan zet ik wel mijn intergraalhelm op, maar ben toch altijd weer blij als ik mijn jet weer op kan.

Systeemhelm kan ik niet aan wennen, misschien dat ik nog eens ga kijken naar zo´n Roof helm.

Het grootste nadeel van een Jet is misschien wel de beesten en steentjes in je gezicht.
Die kunnen nog best wel zeer doen, maar ja alleen bikkels rijden motor 8-)
 
Ik deel de ervaring van bovenstaande helemaal niet :)
Ik heb 1 zomer met een jethelm gereden. In de winter (ik rij elke dag) vond ik het een koud ding. Na 1,5 jaar heb ik een systeemhelm gekocht. Wat een verschil! Veel stiller, geen beesten meer en hij kan als't mooi weer is alsnog open. Zalig ding. Ik heb de jethelm niet meer opgehad sinds toen, ook niet in de zomer. Voor mij geen jethelm meer!
 
Nog even een bedenking die men moet maken : als je weet dat veel verhoogde schermen boven de 120-130 km/u gaan doorbuigen in de hoogte, dus lager gaan liggen, wat moet je dan voorstellen als je met zo een jet-helm aan die snelheden gaat rijden ? Levensgevaarlijk volgens mij.
 
Nog even een bedenking die men moet maken : als je weet dat veel verhoogde schermen boven de 120-130 km/u gaan doorbuigen in de hoogte, dus lager gaan liggen, wat moet je dan voorstellen als je met zo een jet-helm aan die snelheden gaat rijden ? Levensgevaarlijk volgens mij.


:? :? :?
 
....Anders koop je een Schuberth J1 of Nolan N43 Air. Voelt (bijna) als een jethelm, veilig als een integraalhelm.....

Jaren geleden heb ik een klapper gemaakt, ik werd van de weg gereden door een auto die niet aan de kant ging. Ik kwam ten val en heb met mijn helm een steiger langs de waterkant geraakt. Op een hersenschudding na mankeerde me niets maar dagenlang heb ik aan mijn kaken en lippen gevoeld waar het kinstuk van de systeemhelm de klap opving.
De helm was een BMW System 3 (oftewel een Shubert) met een mooi vlakke en hoge binnenkant van het kinstuk.

Ik moet er niet aan denken dat ik toen deze Nolan gedragen had met dat smalle kinbeugeltje. De helm klapt ergens tegenaan en je gezicht klapt vol in die dunne beugel.
 
Laatst bewerkt:
So Hybride, dat is nogal wat, jij heb dan toch ook best wel geluk gehad, aan een kant.
Dit is zo'n voorbeeld van; wat als, je een potje op had gehad.
Maar als die stygerpijp dwars in de breedte van je helm opening was gegaan,
had je je neus gebroken of blind in het ergste geval. Maar dat had met elke helm
kunnen gebeuren.
Maar id, met zo'n smal beugeltje, had het toch een ander effect gehad.
 
ik ga waarschijnlijk voor deze
shark helmets

Ik heb de Shark Evoline 2 ST. Heb er rond de 270 euries voor getikt. Hele fijne helm, ziet er goed uit, zit goed op je hoofd, heeft zonnebril erin, vizier kan op veel standen (handig voor condens). En mooiste vanalles is dat de klep naar achteren klapt zodat je niet tegen de wind vecht als je op snelheid zit.

Aanrader dus.
Gr Orange

Edit: Gekeurd als Jet en integraal, geen gezeik van de blauw of verzekering :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan