Jethelm VS. systeemhelm

ik ga waarschijnlijk voor deze
shark helmets

Rij nu al weer een paar jaar met de Shark Evoline 3 ST, het blijft een lekker helmpie
Ik rij er gewoon het hele jaar ook open mee, ik heb hem echt nooit dicht, dus ook niet bij max. snelheid.
In de winter gebruik ik ernaast tot op de kin of soms iets hoger opgetrokken tot over de mond wel zo'n thermo baklava.

Zoals al gezegd zit er een ingebouwd zonnevizier in, die gebruik ik echter nooit omdat ik de voorkeur geef om met een zonnebril op te rijden
Bij hele pittige zon kan ik wel het zonnevizier ook over mijn zonnebril laten zakken (erg handig als je b.v. in de zon omhoog moet turen naar het stoplicht)
Bij snelheden boven de 130km per uur klapt vanzelf mijn vizier dicht, alle snelheden daaronder heb ik hem 100% altijd open staan.
De matzwarte Evoline 3 zijn altijd een stuk goedkoper dan de gekleurde Sharks!
Ik vindt die Shark helmpies helemaal goed, ik koop er zo weer een, alhoewel ik de Schuberth J1 ook graag eens zou proberen.

p.s.
wel op passen met windscherm hoogte, als je half hoge windscherm een foute turbulentie afgeeft dan is de Evoline niet echt still.

image.php
 
Laatst bewerkt:
op sommige momenten bv als we effe losgaan in de eifel is kinstuk wel gewenst.
zit je eindelijk op een echt merk ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja Teuni-maleunie eindelijk zit Janus op een (sl)echt merk :]
(maandje terug 3X20km. diverse beemers en tmax530 gereden)
Ik zou mijn Evo3 in de Eifel zelfs niet dicht doen, begin er gewoon niet aan })
Ben voor de rest niet claustrofobisch ofzo Ik heb alleen helaas geen angst voor mijn bakkus.
Daarom zou het 'misschien' voor mij beter zijn eens uit te kijken naar de Schuberth J1, dan heb ik in ieder geval een randje rond mijn bakkus.
Maar ja de Evo 3 zit zo verdomde lekker en de cardo past er ook goed op.


Hello sir Zuunig
heb altijd 3 brillen met verschillende tinten aan boord, echt pikkedonker rijden probeer ik voor de rest te vermijden, e.a. kan ik makkelijk zeggen want ik rij geen WW, ik verstook peut enkel voor de lol in mijn vrije tijd.


Prettig weekend allemaal *D
 
Laatst bewerkt:
Ja Teuni-maleunie eindelijk zit Janus op een (sl)echt merk :]
(maandje terug 3X20km. diverse beemers en tmax530 gereden)
Ik zou mijn Evo3 in de Eifel zelfs niet dicht doen, begin er gewoon niet aan })
Ben voor de rest niet claustrofobisch ofzo Ik heb alleen helaas geen angst voor mijn bakkus.
Daarom zou het 'misschien' voor mij beter zijn eens uit te kijken naar de Schuberth J1, dan heb ik in ieder geval een randje rond mijn bakkus.
Maar ja de Evo 3 zit zo verdomde lekker en de cardo past er ook goed op.


Hello sir Zuunig
heb altijd 3 brillen met verschillende tinten aan boord, echt pikkedonker rijden probeer ik voor de rest te vermijden, e.a. kan ik makkelijk zeggen want ik rij geen WW, ik verstook peut enkel voor de lol in mijn vrije tijd.


Prettig weekend allemaal *D
welke van de 2 vond je het best rijden?
 
rij ook nog steeds met jethelm btw alleen er zit geen vizier op is best lastig met regen.
was afgelopen week 3 dagen in barcalona niet normaal hoeveel scooters er rijden, bijna geen normale motoren.
heb ze echt allemaal gezien, tmax is daar wel de favo.
en heel veel lichte scooters heel veel
 
Laatst bewerkt:
Zonder vizier lijkt me idd. vervelend met regen.
Dat stapje was ik even vergeten op te schrijven, met regen rij ik nog steeds met bril, maar dan op lage snelheid wel vizier er over zodat mijn bril glazen niet nat worden.
Denk trouwens dat het verleidelijke altijd open rijden met de Shark Evo voortkomt uit de lang doorlopende zijkanten, je wangen worden ook helemaal geplet.

beetje veel off-topic dus in het kort:
tmax en C sport hadden allebei hun goede eigenschappen Teun
Ik kon een aardige vergelijking maken omdat ik de C Sport en tmax530 ook direct achter elkaar op het zelfde traject heb gereden.
De Evolution staat qua vergelijking uiteraard los van die andere 2.
Trapte die beemer sport bij de eerste de beste brede weg wel direct door naar de 175km. helaas was de weg toen op :o Dat was overigens ook met open Shark helm ;)
 
Laatst bewerkt:
rij nu met deze helm alleen dit is het laatste model
rij nu in de jet modus
 
Laatst bewerkt:
Ben is even gaan googlen en vond toch een Shark evoline 3 voor maar 289 uuro!
Alleen is ie dan in het Zwart glans en Zwart mat.
Sorry, heb zwart met een hoofdletter gedaan, bedoelt er niks mee.
maar zal em eerst is gaan passen en dan ook de nieuwe Nolan N104 evo.
Die koste op z'n laagst; 249 uuro.
En die Nolan komt er denk ik beter uit. (Test).
Nadeel vd Shark is wat ik ziet is dat je de Shark kinbeugel moeilijk kan sluiten
tijdens het rijden. Om de kinstuk weer naar voren te klappen, moet het vizier ietsje
omhoog gedaan worden zag ik.
Als het viezier dus helemaal naar beneden staat, kan de beugel dus niet erover heen
geklapt worde. Je hebt volgens mij dan 2 handen nodig.
maar ik vind ze mooi en niet erg duur. Ja, als je meerdere nieuwe kleuren neemt!!!!!!!
 
Het terugklappen van de kinstuk is best makkelijk en zeker te doen met 1 hand. Zelf gedaan op snelweg. Na een keer of 3 heb je het wel door of je moet hendi zijn.
 
@ Bluethunder88

Je hebt het mis.

Hier is de uitleg:

De innovatie tussen het vorige model EVO2 en de alweer een paar jaar op de markt zijnde Evo3 is juist dat je middels 1 rode drukknop in één handeling de hele rambam naar achter open klapt. (oude model was 2 handelingen)
Is echt push-ratz-click met één hand.

Om het zaakje ook weer met één hand naar beneden te klappen is het echter wel noodzakelijk dat je vizier op staat.

Deze open/dicht handelingen zijn tijdens het rijden uitvoerbaar.

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
@ Bluethunder88

Je hebt het mis.

Hier is de uitleg:

De innovatie tussen het vorige model EVO2 en de alweer een paar jaar op de markt zijnde Evo3 is juist dat je middels 1 rode drukknop in één handeling de hele rambam naar achter open klapt. (oude model was 2 handelingen)
Is echt push-ratz-click met één hand.

Om het zaakje ook weer met één hand naar beneden te klappen is het echter wel noodzakelijk dat je vizier op staat.

Deze open/dicht handelingen zijn tijdens het rijden uitvoerbaar.

Cheers Jan

Waarom praat je alsof je willem alexander bent :+
 
Ok Orangebeast en Webengiene Jan, dan is het dus makkelijker, dan ik dacht.
Zat zo dat filmpje te kijken en dacht he, dat gaat moeilijk dicht.
Maar het is ook id kwestie van wennen. En is het makkelijk dat het zonnevizier sluiting bovenop zit?
Werkt dat fijn?
Bij andere helmen sluit je dat aan de zijkant. (Snellere handeling)
 
Schuberth komt in januari met de M1. Het is de opvolger van de J1 en volgens mij ideaal door het grote vizier en de voorbereiding op bluetooth communicatie. Zelf ben ik een enorme fan van Arai Jethelmen.
 
Sluiting zit idd. boven op, dat is eigenlijk een soort van lipje wat onderdeel is van het vizier.
Ik rij overigens haast nooit met kinstuk naar beneden alleen soms met harde regen want anders worden die zijwangen nat.
Ik ervaar het dicht doen van het vizier zelf niet als traag, het is een kwestie van blind ergens in de omgeving van die bovenkant waar die lip zit aantippen en dat ding naar beneden drukken.

Openen in jet modus van het vizier doe ik ook easy-going, gewoon met duim of vingertop dat vizier van onderaf een gier omhoog geven.
Zit trouwens nog een flesje glijmiddel in de verpakking die je kunt gebruiken om de scharnieren van het kinstuk eens in te pappen.

Vraag me trouwens af in hoeverre dat kinstuk van die Schuberth J1 in elkaar zit.
Ik neem maar even aan dat die ijzeren beugel aan de voorkant als een hoepel rond door loopt naar de achterkant?


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi WebEngine,

Ik rij al enkele jaren met de Shubert J1 rond en ben er erg tevreden van. Heel breed zicht, luchtige helm om te dragen, goede handling.
De beugel vooraan is niet in metaal maar in een bepaald soort composietmateriaal. Deze voorziening is niet volledig rond maar wel een halve cirkel die je vastklikt. Dus je kan hem gewoon wegnemen om de helm op of af te zetten.
Twee jaar geleden stopte ik bij een gevallen motorrijder die een J1 droeg. De beugel was erg beschadigd, zat nog vast in de helm en had ervoor gezorgd dat het aangezicht (kin, kaak, enz) geen contact had gemaakt met het asfalt. Dit gezien te hebben besloot ik nimmer met een open helm te rijden die niet voorzien is van kinbescherming...
De prijs is navenant maar de bescherming ook stelde ik toen vast. En we hebben allen maar 1 kinnebak dacht ik *D .

Met vriendelijke motorgroet ;)

Wilfried
 
Hi Wilfried THX voor uiteenzetting betreffende die beugel,
Nu je het zo zegt heb ik zo'n beugel idd. een keer los bij iemand op tafel zien liggen.
Dat de helm een fijn breed zicht geeft is voor mij een extra opsteker, de kans is meer dan reëel dat dit dan ook ooit mijn volgende helm wordt.
Dat altijd maar open rijden is er gewoon zo ingeslopen, en denk dat ik me zelf daar eens op moet corrigeren ;)
Prijs is geen probleem, je hebt tenslotte maar 1 kinnebak, daarnaast kan het allemaal nog veel duurder.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Heb de Schubert J1 toch nog bij sommige winkels te koop zien staan.
Alleen de gangbare maten ; m, l enzo zijn al weg.
Denk dak voor de Shark evoline 3 gaat binnenkort. Dan maar een zwarte, sorry, andere kleur wit!!!!
Maar eerst passen die helmen inclusief de Nolan N104 evo.
 
Heb de Schubert J1 toch nog bij sommige winkels te koop zien staan.
Alleen de gangbare maten ; m, l enzo zijn al weg.
Denk dak voor de Shark evoline 3 gaat binnenkort. Dan maar een zwarte, sorry, andere kleur wit!!!!
Maar eerst passen die helmen inclusief de Nolan N104 evo.


Ik had me ook wel zo'n J1 willen aanschaffen, maar mijn maat is al lang uitverkocht. Helaas.

Verstandig om voor een systeemhelm te gaan en niet voor een potje.
Vond laatst dit Youtube filmpje van een kerel die op z'n Vespa onderuit was gegaan.
Die droeg wél een potje.
Gelukkig heeft plastische chirurgie hem heel veel goeds gebracht.
Waarschuwing: het zijn foto's van zijn gezicht, genomen vanaf zijn ziekenhuisbed tot helemaal geheeld. Voor de gevoeligen onder ons misschien niet zo'n fijne beelden.

LINK
 
Terug
Bovenaan Onderaan