JIJ loopt risico als een ander op je motor rijdt

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Volgens de wet moet jij de boete betalen als een ander op je motor (of in je auto) rijdt en een vette overtreding begaat. Tenzij dattie staande is gehouden.

Zelfs als je het aan kunt tonen, moet je toch zelf de boete betalen.

tIs maar dat je het weet.

Volgens www.verkeershandhaving.nl:

"1. Ik heb de overtreding niet begaan; iemand anders zat achter het stuur.

Voor de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv, ook wel bekend als de ‘Wet Mulder’) maakt het niet uit wie er gereden heeft: jij, je partner of een bekende. Die wet regelt dat de kentekenhouder aansprakelijk is voor lichte verkeersovertredingen, ook als iemand anders rijdt en ook als het voertuig in bruikleen is gegeven. Dat is geregeld in artikel 5 Wahv. Alleen als iemand het voertuig tegen jouw wil heeft gebruikt en dat redelijkerwijs niet had kunnen voorkomen (vb. joyriding, diefstal), dan is dat een reden om het beroep gegrond te verklaren. Doe wel altijd aangifte bij de politie; zonder kopie van de aangifte heeft dit beroep weinig kans van slagen. (NB: valse aangifte is strafbaar!)

Resultaat: als je kunt aantonen dat je auto tegen jouw wil werd gebruikt, zal de Officier van Justitie het beroep waarschijnlijk gegrond verklaren."
 
verbazingwekkend dat dat nog niet algemeen bekend was....
beter zo gewaarschuwd worden dan er door schade en schande wijs door worden O-) scheelt een hoop trammelant ;)
 
Hmm. zojuist mijn motor uitgeleend aan een vriend van me en dit is niet de eerste keer. Maareh natuurlijk eerst uitgelegd wat de concequenties zijn van overtredingen en valpartijen. Zeker een valpartij is lastig .. ben all-risk verzekerd maar over hoeveel jaar bereken je je noclaim namelijk...

´k weet dat het niet verstandig is, maar toch heb ik zoiets van .. moet kunnen. Het zijn overigens goede vrienden van me. Vage kennissen komen er niet op.
 
Volgens de wet moet jij de boete betalen als een ander op je motor (of in je auto) rijdt en een vette overtreding begaat. Tenzij dattie staande is gehouden.

Zelfs als je het aan kunt tonen, moet je toch zelf de boete betalen.

Dat vette moet je juist weglaten, voor gewone overtredingen dien je het zelf maar te regelen met de bestuurder die hem geleend had.

Als op jou motor iemand met 190 voorbij een 100km flitspaal is geknald willen ze wel ff weten wie dat geweest is hoor. Tenminste, zover mijn kennis strekt dan...
 
Zeker een valpartij is lastig .. ben all-risk verzekerd maar over hoeveel jaar bereken je je noclaim namelijk...
Niet... dader betaalt gewoon de schade en jij hoeft je verzekering niet aan te spreken. Kost de dader klauwen met geld maaar da's zijn risico dan.

Lastiger wordt het als er derden met schade bij betrokken zijn... :X
 
Dat is de reden dat ik niet graag op een ander zijn motor rij, en ook mijn motor niet snel uitleen.

Schades uitdrukken in geld en daarover moeten onderhandelen is ook met vrienden niet leuk.
 
Volgens de wet moet jij de boete betalen als een ander op je motor (of in je auto) rijdt en een vette overtreding begaat. Tenzij dattie staande is gehouden.

nu ga je je zelf tegenspreken, want luister:

Zelfs als je het aan kunt tonen, moet je toch zelf de boete betalen.

tIs maar dat je het weet.

Volgens www.verkeershandhaving.nl:

"1. Ik heb de overtreding niet begaan; iemand anders zat achter het stuur.

Voor de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv, ook wel bekend als de ‘Wet Mulder’) maakt het niet uit wie er gereden heeft: jij, je partner of een bekende. Die wet regelt dat de kentekenhouder aansprakelijk is voor lichte verkeersovertredingen, ook als iemand anders rijdt en ook als het voertuig in bruikleen is gegeven. Dat is geregeld in artikel 5 Wahv. Alleen als iemand het voertuig tegen jouw wil heeft gebruikt en dat redelijkerwijs niet had kunnen voorkomen (vb. joyriding, diefstal), dan is dat een reden om het beroep gegrond te verklaren. Doe wel altijd aangifte bij de politie; zonder kopie van de aangifte heeft dit beroep weinig kans van slagen. (NB: valse aangifte is strafbaar!)

Resultaat: als je kunt aantonen dat je auto tegen jouw wil werd gebruikt, zal de Officier van Justitie het beroep waarschijnlijk gegrond verklaren."

wet mulder is juist bedacht voor minder zware overtredingen.
zoals bijv. snelheids overtredingen tot 30 km/h te hard.
Ga je harder, dan zit er altijd een formulier bij waar je de daadwerkelijke bestuurder op aan kunt geven.

Maar uitlenen is sowiezo niet verstandig, vooral ivm val partijen ed
 
Hmm, heb net mijn auto voor 2 weken uitgeleend aan een vriend die ermee naar Italie gaat..............ff goed afspreken dus............
 
Hebben ze dat in duitsland beter geregeld.

Als jij een boete krijgt, krijg jij em op naam van de kentekenhouder, met een stukkie invulpapier eronder. Daarop kun je als jij de overtreder was, maar niet de eigenaar, dat invullen en handtekening zetten. Daarmee wordt dan de overtreding, boete, en strafpunten op de naam van de overtreder gezet.

Dus bijvoorbeeld: ik rij in mijn vaders auto te hard, krijgt mijn pa de boete, geeft mij het forumlier, en vul ik mijn gegevens in. Dan is het mijn boete.

Natuurlijk is dit dan alleen op vrijwillige basis van de overtreder, maar opzich wel handig. Als jij de overtreder bent op andermans motor, dan kun je dat dus aangeven. Dan blijf je vrienden met de eigenaar.

Dit is vooral belangrijk voor de registratie van punten en van 30kmh te hard. Is lullig als een vriend 30 te hard heeft gereden, een tijd later doe jij dat zelf voor de eerste keer, en is je lappie weg, omdat het als 2e keer geregistreerd staat.
 
Hebben ze dat in duitsland beter geregeld.

Als jij een boete krijgt, krijg jij em op naam van de kentekenhouder, met een stukkie invulpapier eronder. Daarop kun je als jij de overtreder was, maar niet de eigenaar, dat invullen en handtekening zetten. Daarmee wordt dan de overtreding, boete, en strafpunten op de naam van de overtreder gezet.

Dus bijvoorbeeld: ik rij in mijn vaders auto te hard, krijgt mijn pa de boete, geeft mij het forumlier, en vul ik mijn gegevens in. Dan is het mijn boete.

Natuurlijk is dit dan alleen op vrijwillige basis van de overtreder, maar opzich wel handig. Als jij de overtreder bent op andermans motor, dan kun je dat dus aangeven. Dan blijf je vrienden met de eigenaar.

Dit is vooral belangrijk voor de registratie van punten en van 30kmh te hard. Is lullig als een vriend 30 te hard heeft gereden, een tijd later doe jij dat zelf voor de eerste keer, en is je lappie weg, omdat het als 2e keer geregistreerd staat.
dat zullen ze hier dan wel weer NET vergeten als dat puntenrijbewijs erdoor komt.....
 
Ik dacht dat iedereen dit wel wist :? Algemene kennis zullen we maar zeggen. Maar goed, voor diegenen die het nog niet wisten.. bij deze :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan