In oktober een eerste 125cc jinlun highlander en in januari een tweede exemplaar voor de vriendin aangeschaft bij de officiele westvlaamse verdeler.
Na 6 maand rijden moet ik zeggen dat dergelijke motorfietsen prima zijn voor een noob als mezelf (edit:mits een goede montage en afstelling voor alle duidelijkheid) alhoewel de meesten toch wss rap zullen uitkijken naar iets zwaarder, want 80km/u is mss toch wel wat weinig als cruise-snelheid. Gebruik je hem echter enkel voor stadsverkeer dan zit je goed, zeker met het zeer zuinige verbruik. Al bij al een leuke motorfiets op de baan voor mn woon-werk verkeer en voor kleine daguitstapjes.
Wat echter wel een struikelblok is gebleken: het onderhoud.
Deze fietsen komen half gemonteerd met O km op de teller in een kartonnen doos over van in china en worden door de groothandel zelf verder (raprap) gemonteerd. Dit levert echter vaak problemen op aangezien de motor op dat punt voor geen meter afgesteld is. ga je er direct de baan mee op, dan mag je toch het één en ander verwachten.
bij onze 2 exemplaren was het onder andere (met wekelijks interval zeg maar)
-losdraaiende spiegel.
-Uiteenvallen van de schakeling. (natuurlijk als je lekker ver van thuis bent)
-choke defect.
-steunvoet + beveiligingscontact defect.
-mysterieus ratelen van de kleppen (officiele hersteldienst had eerst en vooral 2 weken nodig om het probleem te localiseren, en daarmee is het tot op heden na een paar bezoekjes en vrij veel euro's aan telefoonkosten (nee, ze bellen me nooit terug lol) nog steeds niet hersteld in garantie, iets van tijdgebrek en teveel werk werd vermeld, alhoewel de techniekers op de werkvloer zich vooral verbaal nuttig maken lijkt me )
-loskomen van stuur/balhoofd
-linker en rechterpedaal niet aangeschroefd
-achterrem geblokkeerd, te wijten aan roest/regenwater? (ondanks een vaste kuisbeurt na iedere rit ), leidde tot valpartij in de bocht.
-...
voor een nieuwe moto vind ik dit echt toch wel wat overdreven, ook al gaat het om een goedkoop chinees product. Mensen die overwegen om voor dit merk te gaan en net zoals ik niet in staat zijn om zelf te sleutelen:
laat je nieuwe aankoop onmiddellijk afstellen bij een erkende motozaak alvorens je nek te riskeren en onderdelen van je moto of jezelf te rapen op straat
of koop gewoon een duurder model en bespaar je de ellende van een beginnend merk/firma in uitbreiding met alle groeipijnen vandien.
Na 6 maand rijden moet ik zeggen dat dergelijke motorfietsen prima zijn voor een noob als mezelf (edit:mits een goede montage en afstelling voor alle duidelijkheid) alhoewel de meesten toch wss rap zullen uitkijken naar iets zwaarder, want 80km/u is mss toch wel wat weinig als cruise-snelheid. Gebruik je hem echter enkel voor stadsverkeer dan zit je goed, zeker met het zeer zuinige verbruik. Al bij al een leuke motorfiets op de baan voor mn woon-werk verkeer en voor kleine daguitstapjes.
Wat echter wel een struikelblok is gebleken: het onderhoud.
Deze fietsen komen half gemonteerd met O km op de teller in een kartonnen doos over van in china en worden door de groothandel zelf verder (raprap) gemonteerd. Dit levert echter vaak problemen op aangezien de motor op dat punt voor geen meter afgesteld is. ga je er direct de baan mee op, dan mag je toch het één en ander verwachten.
bij onze 2 exemplaren was het onder andere (met wekelijks interval zeg maar)
-losdraaiende spiegel.
-Uiteenvallen van de schakeling. (natuurlijk als je lekker ver van thuis bent)
-choke defect.
-steunvoet + beveiligingscontact defect.
-mysterieus ratelen van de kleppen (officiele hersteldienst had eerst en vooral 2 weken nodig om het probleem te localiseren, en daarmee is het tot op heden na een paar bezoekjes en vrij veel euro's aan telefoonkosten (nee, ze bellen me nooit terug lol) nog steeds niet hersteld in garantie, iets van tijdgebrek en teveel werk werd vermeld, alhoewel de techniekers op de werkvloer zich vooral verbaal nuttig maken lijkt me )
-loskomen van stuur/balhoofd
-linker en rechterpedaal niet aangeschroefd
-achterrem geblokkeerd, te wijten aan roest/regenwater? (ondanks een vaste kuisbeurt na iedere rit ), leidde tot valpartij in de bocht.
-...
voor een nieuwe moto vind ik dit echt toch wel wat overdreven, ook al gaat het om een goedkoop chinees product. Mensen die overwegen om voor dit merk te gaan en net zoals ik niet in staat zijn om zelf te sleutelen:
laat je nieuwe aankoop onmiddellijk afstellen bij een erkende motozaak alvorens je nek te riskeren en onderdelen van je moto of jezelf te rapen op straat
of koop gewoon een duurder model en bespaar je de ellende van een beginnend merk/firma in uitbreiding met alle groeipijnen vandien.
Laatst bewerkt: