Joepie, dr650se

poema

Die hard MF'er
16 mrt 2003
447
0
Den haag
He he, na twee jaar en 2 wegmotoren die me absoluut niet bevielen weer een off-road, de Dr650SE. Bouwjaar 1996 en door ziekte slechts 3500km gelopen. Deze kilometerstand geloof ik wel want de motor is echt in nieuwstaat, geen spikkeltje roest, ook niet op de uitlaat bocht, wel wat krasjes maar die poets ik in het weekend weg. Meteen even standaard onderhoud zoals olie, filters e.d. doen. Voor het grote onderhoud en eventueel toekomstige reparaties wil ik in america de workshop manual bestellen (copie). Ook ga ik binnenkort beginnen met een site over de DR. Hier wil ik dan ook de manual op plaatsen. Zijn er nog andere DR-SE rijders die misschien nog wat tips hebben?



Bijlage: DR-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je bent de 2e DR650SE rijder op dit forum. Ik heb er ook een en daarmee vertegenwoordigen we samen bijna heel Nederland.
Jammergenoeg heeft Nimag (Suzuki importeur NL) de motor maar 2 jaar in het assortiment gehad, daarna alleen via grijze import te verkrijgen.

Mijne is ook van 1996 (1998 pas op straat gekomen), ik kocht 'm met 9800km op de klok, nu heeft ie er bijna 14000 op staan in nog geen jaar tijd (ik gebruik 'm niet voor woon-werk).

Ik ben wel benieuwd naar die manual, ga je 'm helemaal inscannen ofzo ? ;)

Zo te zien zijn je voorvorkrubbers en het zadeldek niet origineel, de rest wel.

Nu mijn tips :

- Let op je kentekenplaat, zit deze niet met 2 bouten vast (dus los in de houder), maak deze dan met 2 bouten vast, anders raak je 'm vandaag of morgen kwijt doordat ie afscheurt.

- Let op het hitteschild op de bocht bij het blok. Bij mij raakte 1 van de bouten steeds helemaal los. Aandraaien hielp tijdelijk. Was het toen zo zat dat ik het schild eraf heb gehaald met alles wat er onder zat, geheel stevig er weer op vast gezet en sindsdien niet meer losgeraakt (en flink wat runs gemaakt op een testbank, en nog steeds muurvast!)

- Koop een andere einddemper. De lompe uitlaat die er nu op zit maakt een raspend zacht geluid, hiermee laat je zelfs fietsers schrikken. Het voordeel is dat je volgas langs politie kan rijden, het nadeel is dat sommige verkeersdeelnemers je over het hoofd (of eigenlijk oor zien).

Ik heb er zelf een Leovince X3 F.I.M. op zitten, de originele demper ligt onder m'n bed ;) Rust zacht :P

- Op de carburateur zit een sensor (schakelaartje), welke er voor zorgt dat je bij vol gas in de eerste twee of drie versnellingen niet vol vermogen hebt door een ontstekingsvervroeger. Je kan het lipje zo buigen dat de schakelaar niet meer wordt ingedrukt. Sommigen zeggen dat het een broodje aap is, ik heb vandaag op de testbank gezien dat het wel degelijk uitmaakt. Als het schakelaartje niet wordt ingedrukt, heb je het volle vermogen bij vol gas.

- Eventueel kan je er een Dynojet kitje in (laten) zetten. Daarvan krijg je wat meer vermogen en een mooier koppel-verloop. Als je slim bent, laat je dit doen bij www.motorxtra.nl , Zot (hier op het forum) weet precies hoe leuk het is om zo'n kitje te plaatsen op een DR650SE :+


Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar daar kom ik later wel op.
BTW : kleppen controleren om de 12.000km.

Hier nog een foto van mijn DR :

121244


De tegels zijn nu niet meer zo groen hoor ;)
 
@jk

Ik wist dat jij er een had. Ik weet de naam van de motorzaak niet meer maar jij was net wat eerder dan ik met het kopen van de DR. Zat geloof ik toen nog een koffer op. Wat betreft de rubbers en zadel heb je gelijk, de orginele spullen kreeg ik erbij. Wat het manual betreft, inderdaad inscannen en wat spelen met OCR zodat het een beetje fatsoenlijk te lezen is. Heb jij trouwens nou valbeugels op de motor?
 
Ik heb als eerste motor een honda cbr 600F van 89 gehad. Hierna kocht ik een fireblade van 93, leuke motor maar toch miste ik wat. Nu rij ik al weer bijna 2 jaar tevreden rond met een honda xr 650.(ps nette bike) *D
He he, na twee jaar en 2 wegmotoren die me absoluut niet bevielen weer een off-road, de Dr650SE. Bouwjaar 1996 en door ziekte slechts 3500km gelopen. Deze kilometerstand geloof ik wel want de motor is echt in nieuwstaat, geen spikkeltje roest, ook niet op de uitlaat bocht, wel wat krasjes maar die poets ik in het weekend weg. Meteen even standaard onderhoud zoals olie, filters e.d. doen. Voor het grote onderhoud en eventueel toekomstige reparaties wil ik in america de workshop manual bestellen (copie). Ook ga ik binnenkort beginnen met een site over de DR. Hier wil ik dan ook de manual op plaatsen. Zijn er nog andere DR-SE rijders die misschien nog wat tips hebben?

(Afbeelding)
 
@jk

Ik wist dat jij er een had. Ik weet de naam van de motorzaak niet meer maar jij was net wat eerder dan ik met het kopen van de DR. Zat geloof ik toen nog een koffer op. Wat betreft de rubbers en zadel heb je gelijk, de orginele spullen kreeg ik erbij. Wat het manual betreft, inderdaad inscannen en wat spelen met OCR zodat het een beetje fatsoenlijk te lezen is. Heb jij trouwens nou valbeugels op de motor?

Klopt, bij Arie Molenaar. Er stond toen ook nog een XT600E en een KLR650. Vond de Suzuki toch wel mooi en de XT600E leek teveel op m'n XT350 waar ik niet zulke goede herinneringen aan had. Had m'n vriendin die mee was, nog zo beloofd om geen motor te kopen. Ik ging op de DR zitten en je raad het al. Proefrit die dag erna gemaakt en meteen m'n hart verkocht aan het ding. Alleen de prijs was toen nog 700 euro hoger dan de uiteindelijke prijs.

Zit idd valbeugels op. Netjes redelijk dicht tegen het blok, niet van die uitstekende dingen. Koffer heb ik ook nog steeds, wel makkelijk, maar ik zoek eigenlijk ook nog een nette enduro tanktas met magneten.


Maar dan ben je al bijna een jaar op zoek geweest naar een goede DR650SE ?
 
Ik heb als eerste motor een honda cbr 600F van 89 gehad. Hierna kocht ik een fireblade van 93, leuke motor maar toch miste ik wat. Nu rij ik al weer bijna 2 jaar tevreden rond met een honda xr 650.(ps nette bike) *D

Mis je nou niet op de snelweg effe de lol om met 160+ lekker door te rijden zonder last te hebben van de wind? Dat is het enige wat ik af en toe mis (en dan dus ook een wegmotor huur 1 a 2x per jaar). Doorkachelen met 140 is leuk, daarboven nog voldoende vermogen, maar dan wordt het wel wat instabiel op de snelweg.
 
121242


JK mag uitleggen wat er aan gedaan is :)

Vandaag nog met 160+ gewiebeld door de bocht A2>A12 (a'dam > Arnhem) :)
 
(Afbeelding)

JK mag uitleggen wat er aan gedaan is :)

Vandaag nog met 160+ gewiebeld door de bocht A2>A12 (a'dam > Arnhem) :)

Fuckmanschap van Zot :) Andere sproeier, gasnaald afzagen, gaten boren in luchtfilterhus, snorkel eraf, heel wat onverwachte uren werk en niet opgeven ;)


160+ red ik ook wel (165-170 reed ie met de Leo, ik heb nog niet getest hoe hard ie nu rijd met Dyno, maar ik verwacht niet echt veel meer), maar lekker is anders.
 
Fuckmanschap van Zot :) Andere sproeier, gasnaald afzagen, gaten boren in luchtfilterhus, snorkel eraf, heel wat onverwachte uren werk en niet opgeven ;)


160+ red ik ook wel (165-170 reed ie met de Leo, ik heb nog niet getest hoe hard ie nu rijd met Dyno, maar ik verwacht niet echt veel meer), maar lekker is anders.

Niet in die bocht :)

Ale je meer topvermogen wil zul je aan een open demper moeten BTW. Deze demper laat bij hogere toeren niet voldoende door om de winst van het dyno werk daar ook te pakken.
 
Niet in die bocht :)

Ale je meer topvermogen wil zul je aan een open demper moeten BTW. Deze demper laat bij hogere toeren niet voldoende door om de winst van het dyno werk daar ook te pakken.

Ok, in die bocht rijd ik 110 *D
Zal over die demper nadenken als deze rot is (en dat issie nog lang niet :o ).
 
160+ red ik ook wel (165-170 reed ie met de Leo, ik heb nog niet getest hoe hard ie nu rijd met Dyno, maar ik verwacht niet echt veel meer), maar lekker is anders.

:}

Bij 120 vind ik het al genoeg

Ben idd lang op zoek geweest en echt veel 2ehands :r gezien, ook bij motorzaken. was nog aan het twijfelen voor een nieuwe klr650 omdat de prijzen een stuk lager liggen. Maar als je het verschil ziet in kwaliteit van de onderdelen tussen de DR en de KLR en de XT600e (nieuwere modellen)...tenminste een echte alu achterbrug en komt gewoon niet zo goedkoop over. XR is wel weer netjes maar probeer die maar 's te vinden 2ehands in een nette staat voor 2500,-
 
Nieuwe KLR650 schijnt standaard niet echt hard te lopen 120/130 ofzo. Maargoed, daar kan je heel veel aan veranderen (al had dat voor jou wel genoeg geweest ;) ). XT600 is zeker geen slechte kwaliteit, die blokken zijn heel erg goed, maar qua uiterlijk vind ik de DR veel mooier.

Ben eigenlijk best wel benieuwd wat de DR zo standaard met originele pijp aan vermogen eruit gooit. Ik denk een PK of 38,39 ofzo. Niet een keertje zin om 'm na z'n beurt op een testbank te zetten ? Deze maand nog voor weinig bij MotorXtra *D
 
wauw, een ouwe suus en hij rijd ook nog :}




(wat kost dat nog per dag aan onderdelen om dat ding te laten lopen :+ )
 
Heeej vergeet mij niet! Ik heb de brik versie van de DR 650 RS, en wel uit 1990 met kickstarter!

Mooie motor, ben jaloers op je bagagedrager.

Hmmm, vandaag even getankt. Van de gereden kilometers met 3/4 snelweg 100km/u, de rest korte ritjes kom ik uit op een verbruik van 1:26.3. Niet slecht, denk dat het komt omdat ik als een ouwe lul rij ;) .

@jk

Vermogen maakt me niet zoveel uit, als je het gas open trekt wapper je er zowat achteraan. Ik ben ook niet echt van plan om er meer pk's uit te halen. Ben sowieso zowat blut
 
Laatst bewerkt:
Dat snelwegrijden is wennen hoor, ik ben er op m'n NiX ook al aardig aan gewend nu :) .
En die loop je helemaal uit te melken op de snelweg :X .
 
Mooie motor, ben jaloers op je bagagedrager.

Hmmm, vandaag even getankt. Van de gereden kilometers met 3/4 snelweg 100km/u, de rest korte ritjes kom ik uit op een verbruik van 1:26.3. Niet slecht, denk dat het komt omdat ik als een ouwe lul rij ;) .

@jk

Vermogen maakt me niet zoveel uit, als je het gas open trekt wapper je er zowat achteraan. Ik ben ook niet echt van plan om er meer pk's uit te halen. Ben sowieso zowat blut


Een DR650RS is geen SE he ;) Ander blok zelfs.
Mijne loopt ongeveer 1:20, dat was tenminste voor de dynokit. Nu moest ik 'm bij 189km al op reserve zetten, anders pas bij 200km. Maargoed, het ding heeft lopen loeien op de bank met de huidige benzinevulling, dus ik denk dat ie niet meer zuipt.

Maar Poema, je kan altijd je motor zelf (of laten doen) een beurt geven he bij MotorXtra.. gooi je 'm deze maand op de bank voor 20 euro en weet je meteen hoe en wat. Altijd mooi als ie toch iets bijgesteld moet worden.

Wat betreft erachteraan wapperen, dat valt toch wel mee ? Hij mag van mij nog wel harder trekken (alleen van m'n portomonee niet) ;)
 
Ze zitten idd niet echt onwijs ver weg van Den Haag. Misschien mettertijd eens langs gaan, moet het wel droog zijn. Wel gaaf zo'n uitdraai en misschien dat er idd iets verbeterd kan worden.Ik heb trouwens de service manual op cd besteld hoef ik ook niet te scannen. Kost 15 euro op ebay.de. Vandaag 3 uur lopen poetsen en olie + filter vernieuwd. Toen was ik het zat en was het tijd om te :] . Kleppen nakijken doe ik als ik de cd heb, ik weet niet eens of het shims zijn of stelschroefjes (hoop ik op). Ach, dat achteraanwapperen is misschien overdreven maar ik zit wel met een big :) .
 
Nieuwe KLR650 schijnt standaard niet echt hard te lopen 120/130 ofzo. Maargoed, daar kan je heel veel aan veranderen (al had dat voor jou wel genoeg geweest ;) )

die had een restrictor meen ik in de inlaat. De mijne loopt op de testbank 180km/h op de rol, in het echt mag ik blij wezen dat ik niet eraf wiebel bij 160+
 
Ze zitten idd niet echt onwijs ver weg van Den Haag. Misschien mettertijd eens langs gaan, moet het wel droog zijn. Wel gaaf zo'n uitdraai en misschien dat er idd iets verbeterd kan worden.Ik heb trouwens de service manual op cd besteld hoef ik ook niet te scannen. Kost 15 euro op ebay.de. Vandaag 3 uur lopen poetsen en olie + filter vernieuwd. Toen was ik het zat en was het tijd om te :] . Kleppen nakijken doe ik als ik de cd heb, ik weet niet eens of het shims zijn of stelschroefjes (hoop ik op). Ach, dat achteraanwapperen is misschien overdreven maar ik zit wel met een big :) .

MotorXtra zit bij Breukelen langs de A2. Gewoon rustig heen tuffen met 110-120.
Ben namelijk zelf ook benieuwd hoeveel vermogen een standaard DR heeft. Ik kocht er namelijk vrij vlot al een Leovince demper voor, zonder 'm op de bank te hebben gehad.

Geloof dat de DR shims heeft. Heeft wel compleet andere waarden dan andere soortgelijke Suzuki blokken. Maar dat hoeft maar om de 12.000km , dat je het effe weet.
 
die had een restrictor meen ik in de inlaat. De mijne loopt op de testbank 180km/h op de rol, in het echt mag ik blij wezen dat ik niet eraf wiebel bij 160+

Restrictor eruit slopen, of eigenlijk, gewoon een andere demper/volledige uitlaat erop. Mijne dus 190 of nu misschien nog harder op de rol, maar bij 160 is het idd wiebel wiebel en een hoop wind. Maarja, wil je 160 of harder rijden een uur lang, koop dan een motor met kuip ;)
Maar mijn DR is in elk geval helemaal af motorisch. Niets meer aan doen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan