Jongeren mogen in 2010 vanaf 17 jaar op voor het rijbewijs

Wolvabolic

MF'er
29 mei 2008
175
0
AMSTERDAM - Jongeren kunnen vanaf 2010 opgaan voor hun rijbewijs als ze pas 17 jaar oud zijn. Ze moeten dan wel toestemming van hun ouders hebben.

m1cz4r7arqak.jpg


Ook mogen ze voor hun achttiende niet de weg op zonder begeleiding van een bestuurder met minstens tien jaar ervaring. Dat maakt minister van Verkeer Camiel (CDA) volgens het AD woensdag bekend.
De jongeren mogen vanaf 2010 al met rijles beginnen als ze 16,5 jaar oud zijn. De bedoeling is dat jongeren met een rijbewijs hierdoor eerst ervaring opdoen terwijl een volwassene naast hen zit. Dan zouden ze niet meteen in het diepe worden gegooid.

Bijrijder

De jongeren moeten voordat ze hun rijbewijs aanvragen aangeven wie hun bijrijder wordt. Dat hoeft niet per se familie te zijn, wel mag hij geen ernstige verkeersovertredingen op zijn naam hebben staan. De bijrijder krijgt ook een begeleiderspas die hij bij zich moet hebben.

Duitsland

In Duitsland bestaat volgens het AD al langer een soortgelijke regeling. Jongeren die tot hun achttiende begeleiding hebben gehad, veroorzaken daar dertig procent minder ongelukken. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft volgens de krant berekend dat de maatregel per jaar zestien verkeersdoden in Nederland kan besparen.
Voor mensen die na hun achttiende hun rijbewijs halen, verandert er niks.

http://www.nu.nl/algemeen/1889863/jongeren-eerder-op-voor-rijbewijs.html

Het motor rijbewijs zal waarschijnlijk wel vanaf 18 jaar blijven.

Hoe denken jullie hier over?
 
Ik begreep van mijn instructeur dat er in 2013 een extra catagorie bij komt voor de motor en dat er nog meer gaat veranderen. Vanaf 16 jaar kan je dan een 125cc rbw halen. 18 tot 24 jaar krijg je een licht rbw (25Kw). Vanaf 24 jaar een zwaar rbw. :)
 
Hm. ik vind het opzich wel een OK idee.


De meeste ''Petjes" zijn nog maar net 18 en dan meteen een VR6 of een GTI en altijd plankgas en tegen iedere motorrijder wedstrijdje willen doen.

Misschien neemt die onzin wat af, als ze al anderhalf jaar begeleidend rijden
 
Ik denk dat er een hoop positief kan veranderen :)

Neemt niet weg dat ze mogen rondrijden met een 'ervaren' bestuurder, en dan ligt het er maar net aan hoe die zich gedraagt/opsteld in het verkeer..

Voor het kerstgevoel: *:)
 
Hm. ik vind het opzich wel een OK idee.


De meeste ''Petjes" zijn nog maar net 18 en dan meteen een VR6 of een GTI en altijd plankgas en tegen iedere motorrijder wedstrijdje willen doen.

Misschien neemt die onzin wat af, als ze al anderhalf jaar begeleidend rijden

Ben alleen bang dat de "begeleider" van zo'n "Petje" ook een "Petje" is. Leren ze dat klote gedrag nog eerder aan.

Ik ben er dus op tegen. Ze moeten veeeeeel strenger zijn met het halen en houden van een rijbewijs. Geldt voor iedereen, niet alleen de "Petjes"
 
Ben alleen bang dat de "begeleider" van zo'n "Petje" ook een "Petje" is. Leren ze dat klote gedrag nog eerder aan.

Ik ben er dus op tegen. Ze moeten veeeeeel strenger zijn met het halen en houden van een rijbewijs. Geldt voor iedereen, niet alleen de "Petjes"


Uit de telegraaf:

"...De begeleider hoeft geen rijinstructeur te zijn maar moet wel tien jaar zijn rijbewijs hebben"

Dus dan is het wel een oud petje ;)

*:)
 
Voor sommige ouders een goedkope taxi als ze een feestje hebben gehad ;)
 
niet echt haalbaar lijkt me, het is natuurlijk nooit te checken of de persoon naast de 17 jarige inderdaad de aangewezen "begeleider" is.

De proef in Duitsland lijkt mij ook niet helemaal representatief, is toch een andere bevolkingsdichtheid dan in ons kikkerlandje.

heb wel in Frankrijk (waar dit al jaren zo werkt) gezien dat het goed werkt zolang er maar ruimte is om te oefenen.
 
Goed plan. Ik vind al jaren dat jongeren eerder moeten beginnen met autorijden.
 
Ik begreep van mijn instructeur dat er in 2013 een extra catagorie bij komt voor de motor en dat er nog meer gaat veranderen. Vanaf 16 jaar kan je dan een 125cc rbw halen. 18 tot 24 jaar krijg je een licht rbw (25Kw). Vanaf 24 jaar een zwaar rbw. :)
LOL!!! 18 tot 24 jaar licht!! GENAAIT AUB! dat zijn 6 jaar op een gare frikandel rijden!!!

en 16 jarige op 125cc's... OH NO

Niet dat ze gewoon doen dat IEDEREEN na het behalen van rijbewijs A, 1 jaar verplicht 25kw moet, beetje dom om er een leeftijd aan te hangen maarja..

En even on-topic

Ik denk dat het voor motor niet geld, aangezien niemand kan ingrijpen in een situatie, bij een auto wel ( denk aan extra pedaalset )

Nederland gaat america na, en zodra dat gebeurt verhuis ik naar de noordpool.
 
Laatst bewerkt:
niet echt haalbaar lijkt me, het is natuurlijk nooit te checken of de persoon naast de 17 jarige inderdaad de aangewezen "begeleider" is.
Makkelijk... zoals al staat beschreven in de bron.
De aangewezen begeleider krijgt een pasje zodat die kan aantonen dat hij de aangewezen begeleider is.
Dus is wel degelijk te checken (alleen bij aanhouding).

Voor de rest 16jaar op 125cc.. oeiii
Dan zou ik zeggen...

16jaar tot 18jaar is 125cc en mag dan 'overstappen' (wel ff rijbewijs halen) op zijn 18e naar het lichte motorrijbewijs mits hij kan aantonen dat hij in die 2 jaar maximaal 1 schade heeft gereden.
Heeft hij schade gereden, rij dan nog maar een jaartje door tot je 19e en dan pas over op de lichte motor.
En dan doorrijden tot je 24e en dan over naar zwaar (zonder gezeur).
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep van mijn instructeur dat er in 2013 een extra catagorie bij komt voor de motor en dat er nog meer gaat veranderen. Vanaf 16 jaar kan je dan een 125cc rbw halen. 18 tot 24 jaar krijg je een licht rbw (25Kw). Vanaf 24 jaar een zwaar rbw. :)

Perfecte regel..
 
Perfecte regel..

Perfecte regel?
125cc en 25kw zit nou niet heel erg veel verschil in qua vermogen (in het geval van 2t), en 6 jaar 25kw?? Nee toch zeker...

Als er nou een bijregel bij zit met dan (max!!) 2 jaar 25kw in de categorie 18-24, dan zou ik er beter mee kunnen leven.
 
Perfecte regel:
16 jaar ---> 125cc (of bijv max 15kw)
18+ jaar --> 35kw 1 jaar

18+ jaar en 1 jaar rijbewijs --> onbeperkt
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep van mijn instructeur dat er in 2013 een extra catagorie bij komt voor de motor en dat er nog meer gaat veranderen. Vanaf 16 jaar kan je dan een 125cc rbw halen. 18 tot 24 jaar krijg je een licht rbw (25Kw). Vanaf 24 jaar een zwaar rbw. :)

Gelukkig heb ik mijn motor rijbewijs al als ik dat zo lees :Y
 
Laatst bewerkt:
Makkelijk... zoals al staat beschreven in de bron.
De aangewezen begeleider krijgt een pasje zodat die kan aantonen dat hij de aangewezen begeleider is.
Dus is wel degelijk te checken (alleen bij aanhouding).

Motor verhaal even weggelaten
Volgens mij kan er een groot probleem ontstaan omdat je bijna nooit op je rijbewijs wordt gecontroleerd. En daarmee wordt dan dus ook bijna nooit gecontroleerd of de verplichte begeleider wel in de auto zit of niet. Jongeren kunnen zo gaan denken dat ze best zonder begeleider kunnen gaan rijden, want ze worden immers toch bijna nooit gecontroleerd. Als ze echter een ongeluk veroorzaken op het moment dat de begeleider er niet bij is, denk ik dat de verzekeringsmaatschappij weinig zin heeft om te gaan betalen en dan kan het juridische getouwtrek om je centen te krijgen beginnen.
 
Perfecte regel..
Ik kom alleen elke morgen al genoeg van die snotjochies tegen die elkaar van de fiets afdrukken op het moment dat er een auto langskomt. Zulke snotjochies wil je echt niet op een motor hebben. :N

De regel voor de auto is in iedergeval een stuk aardiger dan regels waarin je in het weekend en 's avonds na 10:00 niet meer mag rijden. |(
 
LOL!!! 18 tot 24 jaar licht!! GENAAIT AUB! dat zijn 6 jaar op een gare frikandel rijden!!!

en 16 jarige op 125cc's... OH NO

Niet dat ze gewoon doen dat IEDEREEN na het behalen van rijbewijs A, 1 jaar verplicht 25kw moet, beetje dom om er een leeftijd aan te hangen maarja..

Een bekende van mij woont in finland. Hij is 16 en heeft van de zomer zijn 125cc rbw gehaald. Hij heeft 20 lessen van 1,5 uur gehad en ze hebben daar maar 1 praktijk examen. Tijdens zijn lessen heeft hij ook oefeningen moeten doen die wij met avb krijgen. Het achtje, slalom, uitwijken, noodstop etc.

Hij rijdt nu rond op een yamaha yzf rs125 waar hij apetrots op is. Met een top van 140 kan hij aardig meekomen op de snelweg vertelde hij. Als hij 18 is, krijgt hij automatisch een licht rbw en met 21 zwaar. Hij droomt al van een r1. *:)

Ik denk dat je die kids beter met een goede rijopleiding en een goed pak op een 125cc kan laten rijden dan zonder rijopleiding, zonder pak op een opgevoerd brommertje. :Y
 
ik ben er zwaar tegen maar goed, ik ben een beetje conservatief. als ik zie wat voor 17 jarigen er vandaag op straat lopen dan vrees ik dat ik vanaf 2010 minder ga rijden. want zulke opgewonden idioten wil ik niet in een voertuig zien!
 
Laatst bewerkt:
Een bekende van mij woont in finland. Hij is 16 en heeft van de zomer zijn 125cc rbw gehaald. Hij heeft 20 lessen van 1,5 uur gehad en ze hebben daar maar 1 praktijk examen. Tijdens zijn lessen heeft hij ook oefeningen moeten doen die wij met avb krijgen. Het achtje, slalom, uitwijken, noodstop etc.

Hij rijdt nu rond op een yamaha yzf rs125 waar hij apetrots op is. Met een top van 140 kan hij aardig meekomen op de snelweg vertelde hij. Als hij 18 is, krijgt hij automatisch een licht rbw en met 21 zwaar. Hij droomt al van een r1. *:)

Ik denk dat je die kids beter met een goede rijopleiding en een goed pak op een 125cc kan laten rijden dan zonder rijopleiding, zonder pak op een opgevoerd brommertje. :Y


Helemaal mee eens *:) *:) *:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan