Jongeren mogen in 2010 vanaf 17 jaar op voor het rijbewijs

ik ben er zwaar tegen maar goed, ik ben een beetje conservatief. als ik zie wat voor 17 jarigen er vandaag op straat lopen dan vrees ik dat ik vanaf 2010 minder ga rijden. want zulke opgewonden idioten wil ik niet in een voertuig zien!
Zegt iemand die zelf 19 jr is :Z O-)

:+ :+ :+ :+ :+


maar helemaal ongelijk heb je niet ;)
 
opnieuw, ik zeg niet dat ze allemaal ongeschikt zijn, maar als ik mezelf, 2 jaar terug, vergelijk met zo'n pikkie dan denk ik dat ik toch 100% gelijk heb. laat het gewoon zo als het nu is!
 
Kan zo'n 17-jarige ook meerdere begeleiders hebben? Of kan ik als "ervaren bestuurder" ook meerdere personen begeleiden?

Ik bedoel... paps en mams zijn vast niet de enige die hun 17-jarige kroost kunnen begeleiden.

Waar ik wel wat moeite mee heb is het feit dat je als begeleider weer een extra pas bij je moet hebben.....
 
Laatst bewerkt:
opnieuw, ik zeg niet dat ze allemaal ongeschikt zijn, maar als ik mezelf, 2 jaar terug, vergelijk met zo'n pikkie dan denk ik dat ik toch 100% gelijk heb. laat het gewoon zo als het nu is!
Niet mee eens. Niet iedere 17-jarige is per definitie een irrantantie rotpuber. We vergeten één ding: mensen zijn erg goed is het onthouden van negatieve ervaringen, positieve ervaringen worden vaak vergeten.

Er zullen dus genoeg 17-jarigen zijn die zich wel fatsoenlijk gedragen. Laat de goeden niet onder de kwaden lijden zou ik zeggen.

[me="Fully"]was een hele brave 17-jarige O-)[/me]
 
belachelijk idee , als je ziet hoe 17 jarige zich gedragen moet je die niet in het verkeer willen loslaten .. mar goed de cijfers zullen straks wel voor zich spreken ..
 
Geen enkele leeftijdscategorie gedraagt zich goed in het verkeer, kijk maar eens om je heen in de file als je weer eens afgesneden word, of mensen die je niet hebben gezien

nog erger zijn de fossielen waardoor zelfs Captain slow voor "The Flash" kan worden aangezien

ik zeg 35KW voor 1 jaar, ongeacht de leeftijd, en geen 125cc voor 16 jarigen.
 
Ik stel voor voor een andere regel.

16 - 18 jaar 125 cc(max 15kW).
Regelmatig een bekeuring?Geen verhoging van aantal cc's of kW,en opnieuw rij-opleiding volgen.Puntensysteem invoeren.
18 - 24 jaar, max 35 kW,daarna afrijden voor ZwRijbewijs mits geen regelmatige abo op snelheids bekeuringen,cq aanrijdingen.Puntensysteem invoeren
Daarboven elke 5 jaar toets afleggen bij een erkende rijschool.
Verplicht per 5 jaar een aantal punten verzamelen,anders geen rijbewijs verlenging.
Ditzelfde gebeurd nu ook bij chauffeurs.
Vanaf september 2009 gaat dit in werking.
Dergelijke dingen zijn ook op zijn plaats bij een hoop "2wielerpiloten".
Een puntenstelsel a la Duitsland is ook op zijn plaats.
Dan gaat iedereen beter opletten.
Bij 15 punten ben je namelijk aangewezen op je fiets.
In Nederland gaat het veel te soepel.Je wordt hier in de watten gelegd
 
in de watten gelegd?

waar heb jij de laatste jaren uitgehangen?

en sowieso, 6 jaar 35KW, geen hond die zich daaraan gaat houden, die slopen het kitje er na 2 jaar wss zelf wel uit(zoniet nog eerder)
 
waar heb jij de laatste jaren uitgehangen?
Denemarken,Zweden,Noorwegen,Duitsland,Frankrijk,Zwitserland,Italië,België en Nederland.
Hetv viel me namelijk op,dat vooral in Denemarken men voorzichtiger is.
In Duitsland en Frankrijk en Zwitserland,zie je veel politeiposten,vooral langs de motorway.
Dat heb je hier in NL al helemaal niet.
Daar staan veel politiemensen met een laser,dan hier.
Hier hebben ze flitskasten,al of niet in brand gestoken.
In DK kunnen ze schijnbaar wel met 110km(max snelheid motorway) allemaal naar een treffen.
Hier moet men zo nodig met TT, of andere motorsportevenementen,al op de motorway "gaan trainen".
Persoonlijk vind ik dat "jochies" nogal zeer asociaal gedrag vertonen.
Ik ben dagelijks op de weg met een 40-tonner door Europa,circa 140.000 km op jaarbasis.
Men beseft eigenlijk nooit dat ik never en te nooit niet de mogelijk heb om überhaupt te ontwijken.Al verwacht men dat wel.
Doe ik dat wel,dan is de ravage niet te overzien.

Regelmatig moet in constateren,dat in mijn ogen dan, "beginners" denken dat ze alles kunnen.
En mijn constatering is,dat in landen waar ze een ander systeem hebben,o.a. een punten systeem,dat men dan beter oplet en ervoor zorgd dat men niet aan zijn maximunm aantal punten komt.Want er is iemand die dan altijd meeloerd.
Dat zou dus hier ook zo moeten zijn.1 Europa,volg datgene in,wat in de meeste landen wet is.
Strengere regelgeving,strakkere wetten.
Tijdspanne inbouwen,extra proven afleggen na bv 5 jaar.
En dan iedere 5 jaar weer.
Geen goede uitslag,rijbewijs behouden,maar verplicht extra lessen volgen binnen een bepaalde termijn.Niet daaraan voldoen?rijbewijs kwijt,en opnieuw afrijden.
Nu is er geen controle,en heb je een rijbewijs voor het leven.
Daar moeten we vanaf,gewoon iedere 5 jaar toetsen.
Het is van de gekke dat ik iedere 5 jaar mijn ADR/VLG certificaat moet verlengen,anders mag ik mijn werkzaamheden niet langer uitvoeren,en dat iemand die elke dag "op de weg zit" een bewijs voor het leven heeft.
Een rare verhouding is dat.
Iemand die een rijbewijs heeft is nog geen chauffeur.
 
Ik stel voor voor een andere regel.

16 - 18 jaar 125 cc(max 15kW).
Regelmatig een bekeuring?Geen verhoging van aantal cc's of kW,en opnieuw rij-opleiding volgen.Puntensysteem invoeren.
18 - 24 jaar, max 35 kW,daarna afrijden voor ZwRijbewijs mits geen regelmatige abo op snelheids bekeuringen,cq aanrijdingen.Puntensysteem invoeren
Daarboven elke 5 jaar toets afleggen bij een erkende rijschool.
Verplicht per 5 jaar een aantal punten verzamelen,anders geen rijbewijs verlenging.
Ditzelfde gebeurd nu ook bij chauffeurs.
Vanaf september 2009 gaat dit in werking.
Dergelijke dingen zijn ook op zijn plaats bij een hoop "2wielerpiloten".
Een puntenstelsel a la Duitsland is ook op zijn plaats.
Dan gaat iedereen beter opletten.
Bij 15 punten ben je namelijk aangewezen op je fiets.
In Nederland gaat het veel te soepel.Je wordt hier in de watten gelegd

Regelmatig moet in constateren,dat in mijn ogen dan, "beginners" denken dat ze alles kunnen.
En mijn constatering is,dat in landen waar ze een ander systeem hebben,o.a. een punten systeem,dat men dan beter oplet en ervoor zorgd dat men niet aan zijn maximunm aantal punten komt.Want er is iemand die dan altijd meeloerd.
Dat zou dus hier ook zo moeten zijn.1 Europa,volg datgene in,wat in de meeste landen wet is.
Strengere regelgeving,strakkere wetten.
Tijdspanne inbouwen,extra proven afleggen na bv 5 jaar.
En dan iedere 5 jaar weer.
Geen goede uitslag,rijbewijs behouden,maar verplicht extra lessen volgen binnen een bepaalde termijn.Niet daaraan voldoen?rijbewijs kwijt,en opnieuw afrijden.
Nu is er geen controle,en heb je een rijbewijs voor het leven.
Daar moeten we vanaf,gewoon iedere 5 jaar toetsen.
Het is van de gekke dat ik iedere 5 jaar mijn ADR/VLG certificaat moet verlengen,anders mag ik mijn werkzaamheden niet langer uitvoeren,en dat iemand die elke dag "op de weg zit" een bewijs voor het leven heeft.
Een rare verhouding is dat.
Iemand die een rijbewijs heeft is nog geen chauffeur.

En wij mogen de portemonnee trekken om die toetsen te betalen? B|

Het auto en motor rijden is al duur zat. Het rijbewijs haal je tegenwoordig niet meer voor minder dan 1000 euro. De meeste zitten er zelfs ruim boven. Ik ben in totaal ruim 2500 euro kwijt voor mijn rijbewijs A en B. Daarnaast betaal je je scheel aan benzine, belastingen, verzekeringen, onderhoud en eventuele boete's.

Ik vind dat elke burger het recht heeft om mobiel te zijn en deze worden hierin enorm beperkt als we het op die manier moesten doen. Dan krijg je dat een vervoersmiddel alleen maar voor de elite is weg gelegd met een salaris waar je u tegen zegt. En de gewone burger heeft het nakijken...

Geen goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Denemarken,Zweden,Noorwegen,Duitsland,Frankrijk,Zwitserland,Italië,België en Nederland.
Hetv viel me namelijk op,dat vooral in Denemarken men voorzichtiger is.
In Duitsland en Frankrijk en Zwitserland,zie je veel politeiposten,vooral langs de motorway.
Dat heb je hier in NL al helemaal niet.
Daar staan veel politiemensen met een laser,dan hier.
Hier hebben ze flitskasten,al of niet in brand gestoken.
In DK kunnen ze schijnbaar wel met 110km(max snelheid motorway) allemaal naar een treffen.
Hier moet men zo nodig met TT, of andere motorsportevenementen,al op de motorway "gaan trainen".
Persoonlijk vind ik dat "jochies" nogal zeer asociaal gedrag vertonen.
Ik ben dagelijks op de weg met een 40-tonner door Europa,circa 140.000 km op jaarbasis.
Men beseft eigenlijk nooit dat ik never en te nooit niet de mogelijk heb om überhaupt te ontwijken.Al verwacht men dat wel.
Doe ik dat wel,dan is de ravage niet te overzien.

Regelmatig moet in constateren,dat in mijn ogen dan, "beginners" denken dat ze alles kunnen.En mijn constatering is,dat in landen waar ze een ander systeem hebben,o.a. een punten systeem,dat men dan beter oplet en ervoor zorgd dat men niet aan zijn maximunm aantal punten komt.Want er is iemand die dan altijd meeloerd.
Dat zou dus hier ook zo moeten zijn.1 Europa,volg datgene in,wat in de meeste landen wet is.
Strengere regelgeving,strakkere wetten.
Tijdspanne inbouwen,extra proven afleggen na bv 5 jaar.
En dan iedere 5 jaar weer.
Geen goede uitslag,rijbewijs behouden,maar verplicht extra lessen volgen binnen een bepaalde termijn.Niet daaraan voldoen?rijbewijs kwijt,en opnieuw afrijden.
Nu is er geen controle,en heb je een rijbewijs voor het leven.
Daar moeten we vanaf,gewoon iedere 5 jaar toetsen.
Het is van de gekke dat ik iedere 5 jaar mijn ADR/VLG certificaat moet verlengen,anders mag ik mijn werkzaamheden niet langer uitvoeren,en dat iemand die elke dag "op de weg zit" een bewijs voor het leven heeft.
Een rare verhouding is dat.
Iemand die een rijbewijs heeft is nog geen chauffeur.


Ik snap jou "frustratie's"enerzijds wel ,igv situatie's die je zo nu en dan meemaakt,om gek van te worden,maar hier komt ook het stukje verdraagzaamheid om de hoek kijken ;)
Het zijn niet altijd de "Jochies"zoals jij beweerd O-)
@ beginners,die denken...,dat komt door het gebrek aan.... juist ervaring en inzicht :Y
@ strengere regelgeving,strakkere wetten :? vind de sancties nu niet eg goedkoop zeg maar :r
@ extra proeven levert per definitie niet het beoogde effect op,komt bij dat het voor de "gewone"burger onbetaalbaar wordt -O-
@ rare verhouding? waarom "kleven"de heren beroepschauffeurs BIJNA altijd als ze in een situatie komen waar de snelheden lager liggen,bijv. wegwerkzaamheden,stadskernen/rondwegen?? '(
Dan tot slot nog een opm.over het feit dat "jullie"om de 5jr ADR/VLG cert.moeten verleggen,de echte reden weet jij zelf ook wel,komt bij dat arbeiders in bedrijfsleven ook genoeg cert. periodiek moeten verlengen dmv opfriscursussen,maw dat is het "risico"van het vak wat jijzelf ambieert ;)

leven en laten leven,anticiperen omdat jij dat wel beheerst ,om zo een ander z'n fout in het verkeer niet met fatale gevolgen te hoeven bijwonen,verdraagzaam tov die &^%$#(*&-hommel :X
Veel veilig en verstandig rijplezier in 2009. :W
 
Mijn mening zou kunnen omvatten;Motor
16-18jr--125cc
18-21jr-< 35kw
21jr-ouder via bovenstaand-rbw zwaar,
21jr en ouder en NIET via de "opstap"klasse;2jr max.35 kw,daarna -rbw zwaar, of eerder dmv rijopleiding VRO's e.d

Auto;
17jr-rijles- 18 jr afrijden,indien geslaagd , leeftijdscat.18-20 jr. max.1300cc/70kw,
leeftijdscat. 21-24jr. max.1800 cc/110 kw, vanaf 24 jr. vrij,met wel de opm. om de verzekeringspremies hier op aan te passen,t'is nu schrijnend duur voor de beginnende bestuurder tegenwoordig.
Beroepsmatig zou er vanaf de 2e cat. afgeweken kunnen worden, door het volgen van de huidige cursussen die de beroepschaffeurs dienen te volgen.

;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening zou kunnen omvatten;Motor
16-18jr--125cc
18-21jr-< 35kw
21jr-ouder via bovenstaand-rbw zwaar,
21jr en ouder en NIET via de "opstap"klasse;2jr max.35 kw,daarna -rbw zwaar, of eerder dmv rijopleiding VRO's e.d

Auto;
17jr-rijles- 18 jr afrijden,indien geslaagd , leeftijdscat.18-20 jr. max.1300cc/70kw,
leeftijdscat. 21-24jr. max.1800 cc/110 kw, vanaf 24 jr. vrij,met wel de opm. om de verzekeringspremies hier op aan te passen,t'is nu schrijnend duur voor de beginnende bestuurder tegenwoordig.
Beroepsmatig zou er vanaf de 2e cat. afgeweken kunnen worden, door het volgen van de huidige cursussen die de beroepschaffeurs dienen te volgen.

;)

Pfff ´k vind je kw regeltje voor je auto aardig hoog!! 1300cc met 70 kw max!! das een klein gti/tje dus al te snel voor die ´beginners´ maar goed dat vind ik :Y
 
Pfff ´k vind je kw regeltje voor je auto aardig hoog!! 1300cc met 70 kw max!! das een klein gti/tje dus al te snel voor die ´beginners´ maar goed dat vind ik :Y
Dat is de schuld van de autofabrikanten,anders kom je uit op bijv. een Fiat Panda ;) _O-
komt bij dat tie kleine bommetjes een fortuin kosten,nieuw dan he ;)
 
Laatst bewerkt:
Motorrijders kunnen al vanaf hun 16e op een schakelbrommert rijden.

Lekker licht, vergevingsgezind en je hebt geen toezicht nodig.

Perfecte voorbereiding op het grotere werk :Y

En zeker hierbij geldt, wat het kleine niet eert, is het grote niet weert.
 
Motorrijders kunnen al vanaf hun 16e op een schakelbrommert rijden.

Lekker licht, vergevingsgezind en je hebt geen toezicht nodig.

Perfecte voorbereiding op het grotere werk :Y

En zeker hierbij geldt, wat het kleine niet eert, is het grote niet weert.

IDD vroegeu ........................vaker met n brommerplaatje boven de 100kmh getikt, zelfs 160 met n van v kreidler watergekld 50cc wegrace blok
 
Motorrijders kunnen al vanaf hun 16e op een schakelbrommert rijden.

Lekker licht, vergevingsgezind en je hebt geen toezicht nodig.

Perfecte voorbereiding op het grotere werk :Y

En zeker hierbij geldt, wat het kleine niet eert, is het grote niet weert.

Dus met 16 jaar zonder rijopleiding en zonder beschermende kleding op een opgevoerd brommertje (onverzekerd) rijden is volgens jou veiliger dan met een goede rijopleiding, met pak op een verzkerde 125cc?

Die bekende van mij uit finland van 16 was zo'n 750 euro kwijt voor zijn 125cc rbw, 20 lessen van 1,5 uur en een examen. Hij heeft zo'n 1000 euro uitgegeven aan een shoei helm met pinlock en en textielen pak met laarzen en handschoenen + de aanschaf van een yamaha yzf rs125. Dat is een hoop geld voor iemand van 16. :Y

Ik zag gisteravond met hem te chatten en liet hem het fastbike fimpje zien wat deze week op motormeuk stond. Hij vond het een mooi filmpje maar zei dat ze als idioten reden en te veel risico namen. Niet alle 16 jarigen zijn hetzelde. *:)
 
Deze nieuwe wet gaat er voorlopig echt niet komen.
De wijze mannen in Den Haag moeten eerst nog een heleboel
wetjes en regels verzinnen voor bv. de aansprakelijkheid,
eisen waaraan een begeleider moet voldoen enz. :Z

Het idee van een begeleider is opzich prima, maar wat als zoon/dochterlief
van net 17 de BOB moet spelen en pa en ma lekker gaan borrelen?

Grote kans dat het hele idee van begeleiden richting prullemand gaat.

Laat ze eerst maar eens gaan nadenken over het verplichten van
beschermende kleding voor motor- en brommerrijders. :/
 
dat gedoe met 25 of 35kW is bullshit. of iedereen, of niemand. je gaat mij niet vertelen dat een gozer van 40 die meteen op een hayabusa stapt beter kan rijden dan een jochie die vanaf zijn 18'de dag en nacht op de motor zit. no fucking way. en als ze denken dat iemand boven de 21 zich kan inhouden, dan zijn ze heel erg dom. zo'n iemand koopt geen hayabusa, supersport, noem maar op...

16-18: scooter, meer niet. wel praktijk examen invoeren en boetes verhogen. betaal ik als motorrijder 100 euro voor zonder helm rijden? dan betaalt die jochie dat ook. betaal ik 100 euro voor 10 te hard? die knul ook dan maar! wordt mijn rijbewijs ingevorderd en krijg ik een boete voor onverzekerd rijden als ik vol vermogen rijd tijdens 25kW periode? mooi, elke opgevoerde scooter hetzelfde.

vanaf 18 jaar, iedereen verplicht om 1 jaar 35kW te rijden. daarna max. 125pk. daarna mag je zelf weten op wat voor een ding je dood gevonden wilt worden...
 
dat gedoe met 25 of 35kW is bullshit. of iedereen, of niemand. je gaat mij niet vertelen dat een gozer van 40 die meteen op een hayabusa stapt beter kan rijden dan een jochie die vanaf zijn 18'de dag en nacht op de motor zit. no fucking way. en als ze denken dat iemand boven de 21 zich kan inhouden, dan zijn ze heel erg dom. zo'n iemand koopt geen hayabusa, supersport, noem maar op...

16-18: scooter, meer niet. wel praktijk examen invoeren en boetes verhogen. betaal ik als motorrijder 100 euro voor zonder helm rijden? dan betaalt die jochie dat ook. betaal ik 100 euro voor 10 te hard? die knul ook dan maar! wordt mijn rijbewijs ingevorderd en krijg ik een boete voor onverzekerd rijden als ik vol vermogen rijd tijdens 25kW periode? mooi, elke opgevoerde scooter hetzelfde.

vanaf 18 jaar, iedereen verplicht om 1 jaar 35kW te rijden. daarna max. 125pk. daarna mag je zelf weten op wat voor een ding je dood gevonden wilt worden...

ervaring telt zeker mee, maar je moet aanleg ook niet vergeten.
Ik maak wel veel auto km's voor mijn bijbaantje. Maar zie soms dingen op de weg gebeuren.. :? die gewoon echt neit kunnen. En daar zitten vaak ook bedrijfsbusjes tussen, oftewel mensen die 100x zoveel km's ervaring als mij hebben..

ervaring is 1, maar je moet er ook de aanleg hebben om van die ervaring te leren.
 
uiteraard. niet dat alle 18 jarigen geschikt zijn voor een rijbewijs. maar goed, dat is aan de examinator, niet aan ons. die zijn ook iets te slap wanneer het moet en idioot streng wanneer het echt niet nodig is. en wat je zegt, strenger aanpakken (niet meer flitspalen, geen hogere boetes, gewoon punten. en bij 3 punten, gaat u aub een nieuw rijbewijs halen). ff kijken wie dan nog gek durft te doen op de weg!
 
Ik zie er ook geen enkel nadeel in *:)

Totdat je van je R1 word afgereden door zo'n kutjoch van 17 met ze stoere broer van 28 die wel even willen zien hoe hard dat ding door de bocht kan en eruit vliegen |(


En 16 jarige op 125CC laten rijden :? ze rijden zich al dood op 50CC, omdat 50 cc makkelijk de 100 km/h haalt.

Laat maar lekker zoals het nu is, alleen de 25 kW opschroeven naar 35 want 25 is erg weinig.

Ik ben dus tegenstander. :(
 
ach we zullen zien hoe het gaat lopen en wat het gaat kosten, vallen er veel dooien, invalide's etc dan gaan de premies weer omhoog en zijn wij allemaal de lul
 
Terug
Bovenaan Onderaan