Jongeren mogen in 2010 vanaf 17 jaar op voor het rijbewijs

belachelijk idee , als je ziet hoe 17 jarige zich gedragen moet je die niet in het verkeer willen loslaten .. mar goed de cijfers zullen straks wel voor zich spreken ..
Zelfde kan gezegd worden van vele twintigers, dertigers, veertigers, vijftigers en zestigplussers die hun rijbewijs bij een pakje boter kregen...

In elke leeftijdscategorie zijn er mensen zat die zich niet kunnen gedragen.
16 - 18 jaar 125 cc(max 15kW).
...
18 - 24 jaar, max 35 kW
...
Verander dat in respectievelijk:
0 tot 2 jaar rijbewijs in bezit: max 15kW, 125cc
2 tot 6 jaar rijbewijs in bezit: max 35kW
6+ jaar rijbewijs in bezit: onbeperkt

Dan beginnen met met praten.

Probleem is dan weer dat dat redelijk wat aan motors gaat kosten als je telkens moet wisselen.
 
oh ja, 2 jaar 15kW en dan nog 4 jaar 25kW... we gaan niet op jou stemmen, dat kan ik je zo vertelen!

wat doe je met beginnende auto bestuurders??? ook bepperken? of mogen ze meteen een dikke ferari rijden?

slaap lekker
 
Iedere motorrijder, ongeacht leeftijd, die net zijn/haar rbw heeft, voor een jaar op een motor laten rijden met 35 kW. Daarna gewoon onbeperkt :P

Vind het stom dat iemand die ouder is dan 21 wel zogenaamd verantwoordelijk genoeg is om meteen op een motor met 150 pk te stappen, laat dan iedereen die net begint met rijden op een licht dingetje rijden...
 
Laatst bewerkt:
oh ja, 2 jaar 15kW en dan nog 4 jaar 25kW... we gaan niet op jou stemmen, dat kan ik je zo vertelen!
Het gaat erom dat de leeftijdsgebonden beperking wordt omgezet in een ervaringsgebonden beperking.

Wat die beperking dan net moet zijn is discutabel.

Dus wat Mark-J zegt.

Enja eventueel ook voor autobestuurders.

Nu: als er op gebied van scholing en examinatie er wat strenger wordt opgetreden n de lat veel hoger wordt gelegd, zou er dan uberhaupt nog enige beperking nodig zijn?
Beperking is zowiezo maar symptonenbestrijding.
 
Eigenlijk zouden ze voor mensen die meteen zwaar afrijden ook een strenger examen moeten invoeren, gezien het feit dat het rijden op een snelle, zware motor 'zo gevaarlijk' is volgens de hoge heren :P
 
Ik zie hier eigenlijk alleen maar voorstanders van moeilijker te behalen rijbewijzen.

Ik ben de betutteling in NL beu.

Dadelijk wordt alles anders, en moeilijker (en natuurlijk duurder) en straks maar weer k#nkeren dat alles zo duur is en moeilijk en dat er om de 5 jaar opnieuw theorie gedaan moet worden (vrije dag opnemen) en dat 65+ geen rbw mogen hebben, en iemand die net een rbw heeft op een kutmotor/auto moet rijden met 20 pk.
 
Die regel van 125cc op je 16e is in veel EU landen zo, bijv. Spanje.

Wat blijkt is dat velen helemaal geen 125cc gaan rijden, maar gewoon een 50cc brommer, meestal omdat een motorrbw te duur is. Aangezien in NL ook binnenkort praktijklessen gevolgd moeten worden voor de brommer is de keuze snel gemaakt tussen 50cc en 125cc.
 
Ik stel voor voor een andere regel.

16 - 18 jaar 125 cc(max 15kW).
Regelmatig een bekeuring?Geen verhoging van aantal cc's of kW,en opnieuw rij-opleiding volgen.Puntensysteem invoeren.
18 - 24 jaar, max 35 kW,daarna afrijden voor ZwRijbewijs mits geen regelmatige abo op snelheids bekeuringen,cq aanrijdingen.Puntensysteem invoeren
Daarboven elke 5 jaar toets afleggen bij een erkende rijschool.
Verplicht per 5 jaar een aantal punten verzamelen,anders geen rijbewijs verlenging.
Ditzelfde gebeurd nu ook bij chauffeurs.
Vanaf september 2009 gaat dit in werking.
Dergelijke dingen zijn ook op zijn plaats bij een hoop "2wielerpiloten".
Een puntenstelsel a la Duitsland is ook op zijn plaats.
Dan gaat iedereen beter opletten.
Bij 15 punten ben je namelijk aangewezen op je fiets.
In Nederland gaat het veel te soepel.Je wordt hier in de watten gelegd
en wie betaald die toets? de motorrijder zelf zeker?

wat een onzin, ik heb echt geen behoefte om te gaan toetsen. alsof het rijbewijs halen nog niet duur genoeg was, en de belasting, verzekering en benzine etc. ik weet niet door wie jij in de watten word gelegd..

als er zonodig getoetst moet worden, doe dat dan vanaf 50 jaar en dan puur theoretisch, om even alles op te frissen.

en laat de 16 jarigen maar op 50cc blijven rijden. wat is het nut ervan om ze op 15kw te zetten en dan de komende acht jaar begrensd te laten rijden? :? :X

dat zou de brommerindustrie ook niet fijn vinden, gaan we dan 50cc vanaf 14 jaar invoeren? :P
 
Laatst bewerkt:
Waarom lees ik hier tientallen voorstellen voor aangepaste faserijbewijzen voor de motor :?

Verschillende kilowattgrenzen, jaren ervaring etc. Toen een paar jaar geleden het eerste faserijbewijs werd ingevoerd was iedereen nog gewoon tegen :(
Het faserijbewijs is totaal nergens op gebaseerd. Er is geen enkel verband tussen ongevallen en motorvermogen ook al wil Den Haag of Brussel ons dat heel graag doen geloven.
Nu blaten ze die onzin een aantal jaren in het rond en het gros van de mensen hier is ze kennelijk nog gaan geloven ook.

Wordt eens wakker. Autorijden vanaf je 17e, zware motor vanaf je 24e met drie keer examen doen. Het lijkt me volkomen duidelijk waar de regering heen wil: ze willen van de motorfiets af. Verbieden kunnen ze ze niet, dan maar ontmoedigen tot niemand er meer aan begint.
 
Kansloze regering hier ook, aan de ene kant willen ze het aanmoedigen zodat er minder files komen te staan en aan de andere kant ontmoedigen ze het net zo hard :P
 
Waarom lees ik hier tientallen voorstellen voor aangepaste faserijbewijzen voor de motor :?

Verschillende kilowattgrenzen, jaren ervaring etc. Toen een paar jaar geleden het eerste faserijbewijs werd ingevoerd was iedereen nog gewoon tegen :(
Het faserijbewijs is totaal nergens op gebaseerd. Er is geen enkel verband tussen ongevallen en motorvermogen ook al wil Den Haag of Brussel ons dat heel graag doen geloven.
Nu blaten ze die onzin een aantal jaren in het rond en het gros van de mensen hier is ze kennelijk nog gaan geloven ook.

Wordt eens wakker. Autorijden vanaf je 17e, zware motor vanaf je 24e met drie keer examen doen. Het lijkt me volkomen duidelijk waar de regering heen wil: ze willen van de motorfiets af. Verbieden kunnen ze ze niet, dan maar ontmoedigen tot niemand er meer aan begint.

Het klopt dat er geen verband is tussen ongevallen en vermogen. Ik ben lid van de mag en dat heb ik al eens op hun site gelezen. De FEMA heeft daar onderzoek naar gedaan, naar ongevallen en vermogen en er was geen relatie tussen deze factoren.

Om er een complot theorie van te maken om ons in de auto te krijgen is voor mij een brug te ver. *:)
 
en wie betaald die toets? de motorrijder zelf zeker?

IK heb het draadje effe weer doorgenomen,zit er niet de hele dag bij.
Wat mij opvalt,is dat er vooral veel afgegeven wordt op een eventuele toets die je na 5 jaar zou moeten afleggen.
Wat is daar op tegen vraag ik mij af.
Waarom is het bv nodig,mensen die dagelijks hun brood verdienen met autorijden,en die een brok ervaring hebben van heb ik jou daar,om die wettelijk verplicht,op hun kosten, een toets afnemen,terwijl anderen,die het ding gebruiken voor naar hun werk en weer terug,of in de zomer alleen maar "scheuren" of toeristisch rijden,en in de winter dat ding op stal zetten,en dus veel en veel minder ervaring hebben.,om zich daarvan te laten vrijwaren.Ik begrijp echt niet waarom.
Wat ik zo langzamerhand wel hier door heb,is het feit dat je wordt afgezeken tot en met.
Dit is een forum,en hier wordt om een mening gevraagd.
Die mag iedereen vrijelijk geven.
Wie of wat wordt ik in de watten gelegd?
Nou door niemand.Ik zal het met mijn eigen moeten handen moeten verdienen.
Op een doodnormale manier,en niks als directeur of zo.
Gewoon dagelijks 15 diensturen,en lekker met mijn voertuig kris kras door Europa.
Het mooiste beroep van de wereld,en dat doe ik al 35 jaar lang.
Nu zullen de meesten wel weten,waarom ik deze mening heb.
Ik heb een vracht aan ervaring,zowel hier in NL als over de grens.
En ik blijf van mening,dat de regels hier t.a.v van een heel hoop zaken,veel en veel te slap zijn.
Gewoon elke 5 jaar even een toets laten afnemen,was voor niemand verkeerd.
Wen je vanzelf aan.
Zolang je een geld hebt voor een snelle "fiets" , heb je ook nog wel iets voor een toets.
Er de reactie dat de benzine ,opleidingen etc zo duur zijn,is ook lariekoek.
Ik verdiende 30 jaar geleden ook geen 1500 euro,zoals nu.
Dus die vergelijking gaat volledig mank.
Allemaal onzin.
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de recaties van mensen boven de 40 a 50 jaar.
Die kunnen zich beroepn op een lange ervaring.
Maar tot dusverre zie ik alleen reacties van "knulletjes",die alles te duur vinden.
 
IK heb het draadje effe weer doorgenomen,zit er niet de hele dag bij.
Wat mij opvalt,is dat er vooral veel afgegeven wordt op een eventuele toets die je na 5 jaar zou moeten afleggen.
Wat is daar op tegen vraag ik mij af.
Waarom is het bv nodig,mensen die dagelijks hun brood verdienen met autorijden,en die een brok ervaring hebben van heb ik jou daar,om die wettelijk verplicht,op hun kosten, een toets afnemen,terwijl anderen,die het ding gebruiken voor naar hun werk en weer terug,of in de zomer alleen maar "scheuren" of toeristisch rijden,en in de winter dat ding op stal zetten,en dus veel en veel minder ervaring hebben.,om zich daarvan te laten vrijwaren.Ik begrijp echt niet waarom.
Wat ik zo langzamerhand wel hier door heb,is het feit dat je wordt afgezeken tot en met.
Dit is een forum,en hier wordt om een mening gevraagd.
Die mag iedereen vrijelijk geven.
Wie of wat wordt ik in de watten gelegd?
Nou door niemand.Ik zal het met mijn eigen moeten handen moeten verdienen.
Op een doodnormale manier,en niks als directeur of zo.
Gewoon dagelijks 15 diensturen,en lekker met mijn voertuig kris kras door Europa.
Het mooiste beroep van de wereld,en dat doe ik al 35 jaar lang.
Nu zullen de meesten wel weten,waarom ik deze mening heb.
Ik heb een vracht aan ervaring,zowel hier in NL als over de grens.
En ik blijf van mening,dat de regels hier t.a.v van een heel hoop zaken,veel en veel te slap zijn.
Gewoon elke 5 jaar even een toets laten afnemen,was voor niemand verkeerd.
Wen je vanzelf aan.
Zolang je een geld hebt voor een snelle "fiets" , heb je ook nog wel iets voor een toets.
Er de reactie dat de benzine ,opleidingen etc zo duur zijn,is ook lariekoek.
Ik verdiende 30 jaar geleden ook geen 1500 euro,zoals nu.
Dus die vergelijking gaat volledig mank.
Allemaal onzin.
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de recaties van mensen boven de 40 a 50 jaar.
Die kunnen zich beroepn op een lange ervaring.
Maar tot dusverre zie ik alleen reacties van "knulletjes",die alles te duur vinden.

Ik lees (wederom) een reactie van een beroeps die zichzelf echt 'King of the Road' waant. :z

Wanneer heb je ervaring? Ik ken bijvoorbeeld mensen met 10-tallen jaren, en 'weetikhoeveel' km's ervaring, die in hun auto nog steeds niet vloeiend een bocht door kunnen loodsen maar continu moeten corrigeren. 'Thumbs Up' voor de ervaring! :')
Ok, ik geef toe, het is weldegelijk ervaring, maar of men het dan ook echt kán... Da's een 2e.
Het is imo ook een heel stuk 'feeling' hebben met je voertuig. Ik ben van mening dat wanneer je dat mist, dat je dan al een stuk meer risico loopt op een schuiver oid.

Ergens ben ik het wel eens met het om de zoveel jaar toetsen, maar dan óf goedkoop, of deels gesubsideerd. Zo helpt iedereen mee aan een 'veilig verkeer'. :)

Verder vind ik de 25kw regel best ok, maar niet fair.
Zelf ben ik voor 2 jaar 35kw, voor iedereen die het motorrbw haalt. Zoals ik hier al eerder las, waarom zou iemand van 21 jaar of ouder wél ineens zoveel verantwoordelijker en verstandiger zijn dan iemand tussen de 18 en de 21 jaar? _O-
Maar als de regel compleet zou verdwijnen, zou ik daar ook niet wakker van liggen.

En 15 diensturen per dag klinkt allemaal als heel wat, is het ook. Echter moet je er wel even bij vermelden dat je maar 9 van die 15 uur mag rijden. Zoals je het nu zei probeerde je het te laten lijken alsof je 15 uur per dag rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ja nog even. Elke 5 jaar toetsen. Ga toch weg man. Ik ben zo blij dat ik van dat gezeur met het CBR af ben en kan rijden zonder continu gestrest achter het stuur/op de motor te zitten dat ik dit of dat niet doe.

Ja, er rijden veel idioten op de weg die er geen bal van kunnen. Ja er zijn ook petjes die als achterlijke malloten over de weg scheuren in hun getunede rammelbakken. Daar doe je niks aan behalve bekeuren en rijbewijzen innemen. We moeten juist van die bureaucratie en dat idee van een politiestaat af, en niet nog meer regeltjes verzinnen zodat mensen nog minder mobiel worden.

Ergens ben ik tegen de 125cc brommertjes voor 16 jarige muppets. De rijopleiding kan een hoop verbeteren, tuurlijk en het is inderdaad beter dan opgevoerde brommertjes, maar het zijn ten minste voor een deel onopgevoede etterbakken die nog zo stijf staan van de hormonen dat ik liever zou zien dat ze zich mooi houden aan de lokale wegen. In plaats van ook nog eens op de snelweg mogen met een ding dat 130-140 kan.

Ja, ik heb wat tegen jongeren. So sue me.
 
Ja nog even. Elke 5 jaar toetsen. Ga toch weg man. Ik ben zo blij dat ik van dat gezeur met het CBR af ben en kan rijden zonder continu gestrest achter het stuur/op de motor te zitten dat ik dit of dat niet doe.

Ja, er rijden veel idioten op de weg die er geen bal van kunnen. Ja er zijn ook petjes die als achterlijke malloten over de weg scheuren in hun getunede rammelbakken. Daar doe je niks aan behalve bekeuren en rijbewijzen innemen. We moeten juist van die bureaucratie en dat idee van een politiestaat af, en niet nog meer regeltjes verzinnen zodat mensen nog minder mobiel worden.

Ergens ben ik tegen de 125cc brommertjes voor 16 jarige muppets. De rijopleiding kan een hoop verbeteren, tuurlijk en het is inderdaad beter dan opgevoerde brommertjes, maar het zijn ten minste voor een deel onopgevoede etterbakken die nog zo stijf staan van de hormonen dat ik liever zou zien dat ze zich mooi houden aan de lokale wegen. In plaats van ook nog eens op de snelweg mogen met een ding dat 130-140 kan.

Ja, ik heb wat tegen jongeren. So sue me.

Ik ga ervan uit dat de rijopleiding hetzelfde wordt voor 125cc als nu voor 25Kw/zwaar. Het enige verschil is dat je lesfiets wat minder vermogen heeft en 120kg weegt ipv 200. Als je het niet aankan, laten ze je echt niet slagen. ;)
 
ik ben er zwaar tegen maar goed, ik ben een beetje conservatief. als ik zie wat voor 17 jarigen er vandaag op straat lopen dan vrees ik dat ik vanaf 2010 minder ga rijden. want zulke opgewonden idioten wil ik niet in een voertuig zien!


lijkt me juist goed dat bijvoorbeeld een ouder al rijles geeft.
zo heb ik n mijn broertje ook leren rijden en zo ook mijn vriendin de eerste rijles gegeven (lekker achteraf zonder verkeer, dat wel)

ik vind het alleen jammer dat ze geen vermogenbeperking hebben voor auto's.

dus gewoon auto's zo knijpen dat ze max 120 rijden en in 20 seconden pas op die snelheid zitten en na x aantal jaar meer vermogen.
 
Het is al vaker genoemd dus ik doe het ook nog maar eens.
om dit te laten slagen denk ik dat er gekeken moet worden naar de jochies welke we tegenwoordig hebben tussen de 16 en 17 jaar. Eerlijk is eerlijk die wil ik niet in het verkeer tegen komen achter het stuur van een moordwapen (auto) en/of een zelfmoordwapen (motor). Onze aardige jeugd van tegenwoordig laat zich door niemand iets vertellen dus laat staan door een begeleider, wat meestal de moeder of vader zal zijn.

Dus voor de duidelijkheid ik ben ook tegen.

heb ik het er nog niet over wat dit weer gaat kosten want wie gaat die begeleiderspas betalen, meeste ouders hebben nu zoiets van als je niet rookt tot je 18de dan krijg je een rijbewijs of iets dergelijks, nu moet je er dus twee betalen als je kind 17 wordt hahaha.

Grtz.
 
ik ben er zwaar tegen maar goed, ik ben een beetje conservatief. als ik zie wat voor 17 jarigen er vandaag op straat lopen dan vrees ik dat ik vanaf 2010 minder ga rijden. want zulke opgewonden idioten wil ik niet in een voertuig zien!

Volkomen mee eens, levensgevaarlijk, vooral als je weet dat de "begeleider" er toch niet altijd bij gaat zitten waarschijnlijk. Verstand, risico's inschatten en verantwoordelijkheid komt ook met de jaren. Maargoed zie nu ook regelmatig 18/19 jarigen waarbij ik liever niet bij in de auto ga zitten.
 
dat klopt ook, en daarom krijg je zoveel discussies in dit topic. iedereen heeft een beetje gelijk en overal zitten er uitzonderingen tussen. heel normaal eigenlijk. punt is, we moeten realistisch kijken naar de echte problemen die het verkeer op dit moment heeft en daar en oplossing voor bedenken. maar ff wat dit probleem betreft, ik vind dat je als 17 jarige niet in een voertuig hoort.

en nou komen ze, DE opmerkingen: ja maar je gaat mij niet vertelen dat je 1 jaar later dat wel kan!! dat is ook zo, 17 of 18, maakt in principe geen reet uit. iemand die idioot is, is dat heel zijn leven en een serieuze iemand is serieus vanaf zijn pubertijd... MAAR!!! ergens moet je een lijn trekken. en zo'n beetje heel de wereld heeft bepaald dat 18 een goede leeftijd is en dat mag van mij ook zo blijven!

maar goed, we leven in een democratisch land maar we vergeten een ding: democratie is de grootste communisme ooit. met een mooiere naam. verschil is dat er een paar boeven de macht hebben ipv 1 boef.

opnieuw, onderwerp ligt veel te breed...
 
Laatst bewerkt:
in bepaalde staten in amerika mag je al rijden vanaf 14 jaar, sommigen zelfs nog eerder dacht ik.

het gaat er voornamelijk om dat je met de verantwoordelijkheid leert omgaan en of je nu 16 of 18 of 24 bent, idioten blijf je houden.

als je zoiets invoert dan met een strikter puntenrijbewijs en minder vermogen.
 
Uit de telegraaf:

"...De begeleider hoeft geen rijinstructeur te zijn maar moet wel tien jaar zijn rijbewijs hebben"

Dus dan is het wel een oud petje ;)

*:)


Er kan dan ook een petje van 28 zijn .
Ken evengoed nog een petje wezen met zn kut golf gt trekhaak....
 
Terug
Bovenaan Onderaan