Jouw AVD verhaal? (plus tips)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mij begon et allemaal al kut.. had 2 weken geen les gehad en begon aan mn laatste les voor mn examen. Wat blijkt, de rijinstructeur die ik tot nu toe altijd nog gehad had, zou op vakantie zijn tijdens mn AVD...dus ik zou mn laatste les en examen met een van de andere 2 instructeurs doen.

Na mn laatste les wilde de 'nieuwe' instructeur een woordje met mij (en een andere jongen, we lesten altijd met 2 tegelijk).. hij vroeg of mijn vorige instructeur vond of ik klaar was voor het examen, want hij had er geen vertrouwen in. Erg fijn om te horen, een paar dagen voor je examen. Ik vond namelijk dat het prima ging.

Wat blijkt, op de dag van mn examen heb ik de derde instructeur...weer een nieuwe dus. Minder zenuwachtig werd ik er zeker niet van! Daarna ging mn bravok-a ook nog eens verschikkelijk, echt genant was het.

Met een kut gevoel begon ik dus aan de rit. Ik probeerde niet teveel aan de regels te denken.. en ondanks alles ging de rit perfect. Tijdens mn (lange) rit van 30min ging alles vrijwel automatisch en heb geen stomme fouten gemaakt. geslaagd!

Ik had na een tip van mn 1e instructeur van die witte lable stickers op mn helm geplakt. Dit heeft zeker gewerkt (denk ik) want de examinator zei dat hij goed kon zien dat ik keek. Ook belangrijk (volgens hem) was dat ik goed wegtrok bij stoplichten en buiten de bebouwdekom iets boven de max toegestaan reed.
:)
 
Laatst bewerkt:
helaas ook allemaal afhankelijk van de examinator...

2x geslaagd op een rit waar mijn eerste examinator me duidelijk niet op had laten slagen...
 
Als het goed is, en je rijd motor hoef je er niet eens op te letten of je wel of niet over putten en de strepen heenrijd. Dit gaat meestal vanzelf. Lijkt me stom als je express moet uitkijken voor dat soort dingen. Iig dat heb ik ervaren.
 
ik mag straks op voor mijn AVD ik hou jullie op de hoogte en zal mijn verhaal positief of negatief posten. Begint nu wel te kriebelen!!
 
Laatst bewerkt:
GESLAAGD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! YEAH BABY YEAH!!!!!!!!!!!!!
Ik heb geen tips, alles ging zoals het moest, had wel veel snelweg en redelijk druk.
Gewoon goed kijken, ik miste alleen een bordje 80 en reed 60 kreeg hier een seintje over.
Verder nou geslaagd meneer!! heerlijk gevoel... al die moeite,kou,rode neus en handen tijdens mijn lessen worden beloond, laat de zomer maar komen.
Nog even een beetje reclame voor mijn super instructeur (MOTOJON) jon koudijs hilversum.
Streng, maar heeft maar 1 doel dat is jouw laten slagen.(daar gaat het om).
Ben op 14-11-2008 bij motojon.nl begonnen met lessen en ben vandaag 09-02-2009 klaar .
Alles in 1x gehaald...
Gr Dave...............................
 
Gloeiende. AVD examen vandaag " verprutst"
Vandaag geen verkeersfouten gemaakt, de positie op de weg was niet goed. Althans, bij het stilstaan op de kruising. Irritante examinator die na 100 meter rijden meteen de auto naast mijn motor zet, vervolgens een waardeloze rit gereden van dik 50 minuten.

Geen opmerkingen ontvangen over slecht kijken of verkeersfouten. Bochten wat veiliger nemen (te plat door de bocht??????) en postitie bij kruisingen en stoplichten....

Gezakt. Weinig coulance mogen ontvangen van de examinator.

Fijn nog even wat lessen nemen en opnieuw examen doen.

Maar snel halen, met een jaar of 5 voegen ze een conditietest toe aan het examentraject. Shuttle run tot min trede 14.

:)

:(
*O*
 
Ik heb mijn A'tje sinds 10 september vorig jaar.
Theorie in 1 keer gehaald, blijft simpelweg stampwerk.

AVB, 5 oefeningen en alle 7 pogingen nodig gehad.
Was bij de Veemarkt in Utrecht.
1. Klote terrein vanwege slecht rommelig asfalt.
2. Het had net geregend.
Op een bepaald moment toen ik een oefening opnieuw moest doen verstand op 0 en gaan, dan maar op mijjn bek mocht het gebeuren.
Ook in 1 keer gehaald.

AVD, rond een uur of 10 in Harderwijk met prachtig weer.
Leek een lekker ritje te gaan worden.
Afslaan van provinciale weg naar bebouwde kom sloeg de motor af bij het wegrijden.
Snel corrigeren, juiste positie op de weg kiezen en opnieuw starten en wegrijden.
Daarna reed ik nog een doodlopende straat binnen. Snel straatje keren en verder gereden.
Na het examen werd er mede gedeeld dat ik verder voor mij uit moest kijken zodat ik beter kon anticiperen op het verkeer(ssituatie). Over het afslaan en doodlopende straat, dat kon iedereen gebeuren.

Enfin, alles in 1 keer gehaald.
Verstand op 0 en logisch na blijven denken en rijden.
Voordeel is dat je eigen instructeur in je oor loopt te tetteren.
 
Laatst bewerkt:
Gloeiende. AVD examen vandaag " verprutst"
Vandaag geen verkeersfouten gemaakt, de positie op de weg was niet goed. Althans, bij het stilstaan op de kruising. Irritante examinator die na 100 meter rijden meteen de auto naast mijn motor zet, vervolgens een waardeloze rit gereden van dik 50 minuten.

Geen opmerkingen ontvangen over slecht kijken of verkeersfouten. Bochten wat veiliger nemen (te plat door de bocht??????) en postitie bij kruisingen en stoplichten....

Gezakt. Weinig coulance mogen ontvangen van de examinator.

Fijn nog even wat lessen nemen en opnieuw examen doen.

Maar snel halen, met een jaar of 5 voegen ze een conditietest toe aan het examentraject. Shuttle run tot min trede 14.

:)

:(
*O*

Hoe kom je aan die info?
 
elgringo, dat zuig ik natuurlijk uit mijn duim he. die smileys staan er niet voor niets onder.

Shuttle run test....geloof je het zelf.....

:)
 
hallo allemaal,

ik ben al een tijdje bezig met mijn rijbewijs. Mijn partner en ik doen het namelijk tegelijkertijd en dat kost een hoop centjes. Ik ben pas afgestudeerd dus had ook niet echt veel inkomsten.

anywayz ik wil ook graag ons verhaal met jullie delen.
Vorig jaar zomer zijn we begonnen met lessen.
We volgden lessen bij een jonge gozer die er echt een zooitje van maakte. Altijd had hij tegelijkertijd met één van zijn vriendjes afgesproken, waardoor wij niet echt de indruk kregen dat hij wel goed kon opletten. Bellen, te laat komen noem het maar op. Maar goed wisten wij veel.. voordeel van de twijfel.
Tegelijkertijd begonnen we langzaam met onze motorpakken te kopen.
lessen ging goed tot ik op een dag was gevallen met regen door een put.
Toen kwam ons AVB examen op 1 oktober 2008. Jeetje het regende als een gek en we moesten vanuit rotterdam helemaal naar dordrecht rijden met windkracht vijf ofzo. Je zag ook geen motor op de weg (misschien een hint hahaha)
Nou het examen begon. Ik zat als een stijve hark op die motor en ik faalde met 3 fout. Mijn vriend had het in 1 keer gehaald met 2 fout. Bij het achtje bleef hij gaan hahaha hij stopte niet meer en nog een acht en nog een en nog een hahahaah.
Nou wat een drama. Mijn lessen gingen hartstikke goed maar mijn angst van het vallen kwam weer helemaal boven, waardoor ik totaal onzeker werd. Mijn lessen die daarna volgden gingen bar slecht. Mijn zelfvertrouwen was weg en ik was zo ontzettend zenuwachtig. Mijn lesinstrukteur begon ook nog eens rare opmerkingen over me te maken ( dus dat werkte al helemaal niet mee) 14 oktober was mijn herkansing. Ik d8 of ik het nou haal of niet. we gaan sowieso opzoek naar een andere rijschool. Ik begon tegen mezelf te vertellen dat ik het kan. Ik kan het ik kan het ik kan het en volgens mij heeft dat wel geholpen. Nou ik afrijden en yes gehaald. Bijna alles herkanst, maar alles was goed. AVD in the pocket.
Het werd slecht weer en kerst en verjaardagen dus het geld was op. Wij gingen weer sparen. Ik moest stage lopen. kreeg weinig geld dus het sparen viel niet echt mee. en toen ik afgestudeerd was wilde ik graag op vakantie, omdat ik dat ook al vijf jaar niet gedaan had. Besloten om naar Afrika te gaan. heerlijk genoten en zou het zo weer doen.
Nou de maand juli 2009. het wordt maar eens tijd om er een beetje vaart achter te zetten. Ik via CBR online theorie aanvragen.
Wat! Vol vol vol vol. 12 augustus eerste mogelijkheid in rotterdam. SHIT!
Ik niet wetend dat je je theorie nodig hebt voor het examen aanvragen (tenminste dat werd mij verteld) Goed geboekt, je kan ook niet meer terug.
Via via gehoord over een toffe instrukteur dus ik hem benaderd.
Verhaal uitgelegd. theorie en dat we voor 1 oktober ons rijbewijs moeten hebben. Ach vertelde hij dat is totaal geen probleem. We gaan ervoor en zorg dat je je theorie haalt.
Goed zo gezegd zo gedaan. De eerste les reden we samen en die instrukteur vertelde ons dat het beter is om individueel te rijden. Dus wij dachten. so wat goed van hem dat hij dat uit zichzelf zegt. Wij hadden dan ook vier uur achter elkaar ingeboekt. Ik eerst 2 uur en daarna mijn vriend. Hij ging alleen nog wel even iemand wegbrengen met zijn auto en haalde aan het eind van de les ook weer iemand op. van de vier uur dus feitelijk 1 uur geen les gehad omdat hij zich moest focussen op diegene die met autorijbewijs bezig waren en natuurlijk absoluut niet in staat waren om een motor bij te houden. Goed, we geven het weer een kans. Voor de week erna weer. Mijn vriend tussendoor nog een lesje( ik heb namelijk 2 weken meer speling), komt hij er ineens achter dat instrukteur op vakantie gaat voor 2 weken eind augustus. Wij de week erna samen, verteld hij ineens dat hij eind september pas plaats heeft ( ondertussen hadden we al vernomen dat hij nog geen registratie had bij het cbr en het leek er verdacht veel op dat hij zwart aan het sjoemelen was. Ook zei hij ineens dat we misschien beter samen konden rijden. Ik : huh maar je zei tog dat individueel beter was. hij: dat maakt niet uit. en ja hoor hij ging weer iemand wegbrengen en ophalen (dubbel ingeboekt dus). Dag erna theorie gehaald, allebei in één keer. Mijn vriend en ik besloten weer een andere rijschool te benaderen. en dat hebben we gedaan. Het gaat hartstikke goed. hij is streng, consequent en hij denkt niet alleen maar aan zakken vullen.
wellicht helpt het ook om een iets oudere instrukteur te hebben.

Anywayz. overmorgen heb ik mijn AVD examen. zometeen nog een lesje van drie uur en ik heb valeriaan gekregen, want ik krijg mijn zenuwen niet echt onder controle. Ze gieren door heel mijn lijf. Mijn vriend heeft maandag examen, allemaal superspannend dus. De backups zijn er voor herkansingen, dus halen moeten we sowieso. Dus we zullen het zien hoe het gaat. Ik hou jullie op de hoogte, maar ik weet zeker dat ik veel aan jullie tips zal hebben.

greetz :]
 
Als je op een helling voor het stoplicht staat achter een auto, neem wat meer ruimte dan normaal, als je voorligger niet zo goed is in de helling proef kost t jou je motor. Had ik tijdens mijn examen alleen dan ook nog is achter een leswagen, zag het snel genoeg dus kon nog even wat pasjes achteruit doen, gelukkig wel geslaagd, was het enige dingetje.

Succes verders
 
Laatst bewerkt:


Jeetje, wat een pech zeg.

Nou , gelukkig heb je nu een instructeur gevonden waar je je wel op je gemak bij voelt, en dat is toch erg belangrijk.

Mijn instructeur (wat ook een persoonlijke vriend is) vond ik ook erg goed.
Zelfs in panieksituaties kon hij zo kalm blijven en rustig instructies in mijn oor zeggen.

Ik moest een intest doen om te kijken hoe ik al met de motor omging. Ik deed een snelcursus.
Dat ging geweldig, ik ging zonder problemen door de langzame slalom , deed foutloos wat remproeven enz..
Schakelen en dergelijke kon ik al (altijd schakelbrommer gereden) dus dat ging allemaal goed.

Die langzame slalom heb ik nooit meer zo goed gedaan als mijn eerste keer op de motor.... -O- Hoe stom kan dat zijn ?
Dat waren mijn struikelpunten, de langzame slalom en het achtje.
Daar ben ik ook de eerste keer op gezakt.
De tweede keer moest ik de langzame slalom over doen , omdat ik mijn koppeling introk en hem er zo doorstuurde. Vond de examinator niet goed '( De herkansing ging wel goed en ben geslaagd.

Op de weg deed ik het goed, ik had ook al een autorijbewijs.
Maar mijn instrukteur zei : 'Bianca...zo ken ik je niet. Je rijdt goed maar zo truttig. Ik weet dat jij een veel sportievere rijder bent."
"Ooooh, maar dat gaan we dan veranderen "zei ik tegen hem.
Dat was nog een erfenisje van mijn autorijbewijs. Die instrukteur hamerde erop dat ik RUSTIG moest rijden, wees me continue op de snelheidsmeter.Rustig optrekken en afremmen (millieu enzo :Z )
Dus bij de motor deed ik dat ook maar , om het goed te doen.
Nadat hij dat gezegd had waren de lessen ineens een stuk leuker *O*

Eigenlijk toen ik mezelf kon zijn ging het veel beter, en slaagde voor het weggedeelte voor de eerste keer.
 
Ik moet morgen en freak hem als de ziekte :9 . Gister nog les gehad. En een paar domme fouten gemaakt. Ik les op moeilijk langzame motor, en dan moet je voor vrachtwagens langs op de invoegstrook. Met zo'n 500 cc of meer allemaal heel leuk en aardig. Maar dat moet je eens proberen met een 250 cc motor met een top van 130. Enfin. Ik ga met het verstand op nul en proberen flink het gas erop te houden ( belangrijke tip aldus mijn instructeur) en we zien het wel

Zou toch wel fijn zijn zo'n rbw 8-)
 
yeeeeeeeeeeeeeeeeeh
Ik ben geslaagd!
Dubbeldam is de man!

Wel een paar kleine foutjes maar de examinator zei dat het een fantastische rit was!
 
Na mijn AVD-rit dacht ik echt dat ik gezakt was, niks ging echt lekker (bochtjes niet altijd lekker vloeiend, op sommige stukken beetje onzeker, 1 of 2 putdeksels meegenomen op een rechtstuk). Toch was ik geslaagd, de examinator vond dat ik niet netjes reed, maar hij zag dat ik op zich wel kon motor rijden. Mijn rij-instructrice zei naderhand dat als ik één grote fout had gemaakt dat hij me had laten zakken.

Motto van verhaal: Ook al heb je zelf het idee dat de rit niet lekker loopt, toch zo goed mogelijk proberen te blijven rijden, wie weet heb je een geluk met je examinator en slaag je toch nog.

En soms dus niet.. ik vind het een raar ding dat overal en nergens wordt geroepen dat het 'een goede rit' kan zijn ondanks fouten.. Dat het 'je eigen rondje' moet zijn en dat examinatoren rekening houden met 'vreemde omgeving' voor de kandidaat... Nou mooi niet dus.

Tijdens mijn les nog nooit snelweg gehad, ik had ongeveer 20 van de 30 minuten snelweg in mijn examen. Ik reed veel te onzeker.... was niet zo gek als dat nooit geoefend is he. Lees dit verhaal maar eens:

Eigenlijk was het al vanaf moment 1 een beetje wiebelig... Ik wist de bravok vragen niet echt behalve de bandenspanning en de indicatoren op de banden.. Maar goed als dat niet het belangrijkste is, was het wel omdat ik op de snelweg niet zeker genoeg overkwam. Kan ook wel kloppen, met de lessen hebben alleen de randweg N208 in Haarlem gedaan.. Officieel is dat ook snelweg 100 km per uur, maar zonder opritten, alleen met afritten. De examinator stuurde me naar Ijmuiden richting corus (even voor de mensen die de omgeving kennen en/of google maps leuk vinden) en dat is over de snelweg, door de tunnels (dooodeng!!). Daarbij twijfelde ik bij het passeren van een vrachtwagen (ik ging wel maar na 3 keer kijken), het in/uitvoegen was niet echt lekker en ook het van de rechterbaan naar de linkerbaan ging niet helemaal soepeltjes omdat ik de snelheid doodeng vond! Daarbij opgeteld nog iets consequenter kijken naast me bij het passeren maar dat had hij willen laten gaan als ik zeker was overgekomen op de snelweg. En als laatste punt van aandacht: SOMS is mijn plaats op de weg wat zwabberig... 3 punten van verbetering waardoor hij vond dat het een lastige beslissing was, maar de meest veilige beslissing is: 'nog even wachten'.

Overigens kreeg ik het compliment: je hebt de motor perfect onder controle. Bij lage snelheden heb ik totaal geen moeite met de machine.. nee dat klopt wel, daar hoeft mijn lichaam namelijk niet zo hard bij te werken. Ik heb een heupafwijking waarbij het 'duwen' van de motor bij hoge(re) snelheden pijnlijk wordt en me ook veel kracht kost. Ik kan het wel, maar ben daardoor overmatig voorzichtig.. Maar ik vind zelf dat dit niet in de weg hoeft te staan bij een rijbewijs.

Ik heb meteen een nieuwe datum laten plannen: 29 september en heb op 19 september 2 lesuren, 23 september 2 lesuren en 24e 1 lesuur.. dan op de 29e ook nog een uur voorrijden.

@ clixx ai, jammer!! volgende keer beter natuurlijk. heb je al een herkansinsdatum?
 
halfweg juli geslaagd.was een lekkere rit eigenlijk niet echt last gehad van zenuwen ofzo.
Was halfweg juni begonnen en in totaal maar 6 lessen nodig gehad van 1,5 uur.


was wel een beetje geirriteerd door een afrijdende vrouw voor me voor het stoplicht.
Was een smal straatje en stond een lesauto voor me die de auto 4x liet afslaan,en de stoplicht had ong een minuut of 3 nodig om op groen te springen.maar een sec of 10 voordat die op rood stond,dus heb een kleine 10 minuten achter haar gestaan,en kon er niet langs.

@ elliebel jij reageert je nou af op het feit da jij geen snelweg ervaring had voor je examen en dat je de snelheid doodeng vond.
maar volgens mijn kun jij ook gewoon tegen je instuctuer zeggen dat je wat meer op de snelweg wilt rijden tijdens het lessen.
Want jij betaald hem en nie hij jou dus jij moet gewoon kunnen zeggen van dit of dat wil ik wat meer oefenen of wat dan ook.

En als je de snelheid te eng vind vind ik dat jij niet op een motor hoort,het spijt me zeer maar jij moet met de motor ooit wel eens een keer wat sneller rijden wil je iemand voorbij gaan op de snelweg.

En aan je verhaal te merken kom je ook zeer onzeker over tijdens het inhalen,en dat is gewoon een punt waar je glashard op kunt zakken.

Dus ipv de schuld bij je instructuer te zoeken en bij de examinator denk ik dat je eerst eens bij je zelf moet kijken.
Of jij daadwerkelijk klaar bent om de motor te gebruiken als vervoermiddel op snelwegen end.,

Dit moet je niet beschouwen als een aanval of een belediging tegenover jou maar zo denk ik er gewoon over,
 
@ elliebel jij reageert je... blaaaaat... niet beschouwen als een aanval of een belediging tegenover jou maar zo denk ik er gewoon over,

'Sorry' maar ik vind het echt kul wat je hier zegt. Tuurlijk kan je je instructeur vragen nog wat meer 'echte' snelweg te oefenen maar als je een goede instructeur hebt hoef je dat niet te vragen. Die zorgt er voor dat je alle gangbare verkeerssituaties hebt meegemaakt en leert je hoe er op te reageren. En adviseert daarna het examen. De instructeur is hier duidelijk te kort geschoten door alleen op een rustige 'snelweg' te komen met lessen. Zeker in een regio waar makkelijk een 'echte' drukke snelweg te vinden is. Daarbij is niet iedereen assertief genoeg om zijn of haar instructeur hierop aan te spreken.

V.w.b. de snelheid... ook kul.. toen ik voor het eerst met de motor op een drukke snelweg reed (alles rond prins Clausplein, niet de rustigste stukken snelweg in NL) wist ik ook niet waar ik moest kijken.. er lijkt gewoon te veel om je heen te gebeuren. 1 of 2 lessen later merk je daar niets meer van... en rijdt je makkelijk de max snelheid en het liefst harder ;) . Iedereen reageert hier blijkbaar anders op... Als Elliebel na een aantal lessen op een echte snelweg met een goede instructeur nog steeds niet kan wennen aan de snelheid dan is het misschien tijd om een andere hobby te zoeken.. of een andere instructeur.

@Elliebel, succes alvast, gewoon aangeven bij je instructeur wat je wilt oefenen, als het een eikel is gewoon een andere zoeken.. Zat mensen op MF die een goede instructeur kunnen adviseren in jouw regio... :Y :W
 
ha ha.
Wel, ik kom bij het CBR aan blijkt het dezelfde examinator te zijn. Vervolgens na technische dingetjes met de rit gestart. Vrij eenvoudige route gereden en foutloos. Bij het CBR aangekomen had ik er wel een goed gevoel over, maar je weet het nooit natuurlijk. Geslaagd. Eigenlijk voornamelijk gelet op het rijden van mooi ronde vloeiende bochten ipv ze in te snijden, dat willen ze op het examen niet zien.

Voor diegene die nog moeten afrijden. Veel succes!!!!
 
Plaats op de weg en kijkgedrag tellen zwaar mee. Ik heb een stuk 80 gereden waar ik 50 mocht... Niets over te horen gekregen van mn examinator... Wel van mn instructeur :+
 
Mijn examinator liet me binnen twee minuten al een doodlopend straatje inrijden. Zodoende kon ik even demonstreren dat ik 'straatje keren' nog prima beheerste. Een grijns en een knik en na een half uurtje was ik geslaagd. (O ja, ik heb de volgwagen ook nog even zoek gereden op de drukke snelweg, is ook een leuk spelletje.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan