Jouw AVD verhaal? (plus tips)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk-E

MF'er
16 jun 2007
186
0
Hoi allen,

ik ben nu bezig met mijn AVD lessen en ben benieuwd hoe jullie je AVD Examen hebben ervaren en wat de dingen zijn waar je echt goed moet op letten/laten zien.

Dingen die ik nu kan opnoemen:

Vermijden van putten en witte vlakken/pijlen
Kijken en laten zien dat je kijkt.
Vlot rijden.

Zijn er nog dingen die jullie te binnen schieten?
 
Hoi allen,

ik ben nu bezig met mijn AVD lessen en ben benieuwd hoe jullie je AVD Examen hebben ervaren en wat de dingen zijn waar je echt goed moet op letten/laten zien.

Dingen die ik nu kan opnoemen:

Vermijden van putten en witte vlakken/pijlen
Kijken en laten zien dat je kijkt.
Vlot rijden.

Zijn er nog dingen die jullie te binnen schieten?

kort maar krachtig, doe op je examen precies hetzelfde als hoe je leste!!
iemand waar ik examen mee deed wilde extra zn best doen, met slecht gevolg...
wees jezelf, kijk goed, laat wel merken dat je weet wat je doet...
ookal doe je iets fouts, laat gwn merken dat je de motor onder de knie hebt,... daar gaat het immers over
 
Henk,

Ik ben vrijdags geslaagd voor mijn AVD. Dat was mijn tweede maal examen.
Tijdens mijn eerste maal ben ik er ook erg goed op gaan letten of ik wel goed keek, of ik niet per ongeluk over een putdeksel of een witte streep heen reed.
Aangezien ik tweemaal examen heb gedaan blijkt dat dat dus niet de manier is. Wat ik merkte is dat ik heel erg onnatuurlijk ging rijden omdat ik alles mis wilde rijden en zo goed mogelijk wilde doen.

De weg indeling is in Nederland op zo'n manier dat het gewoon niet altijd mogelijk is om alles mis te rijden. Tenzij je vreemde manoeuvres gaat maken.

Kijken en laten zien dat je kijkt. Mij is altijd verteld, kijk hoe jij het fijn vind. Het is de taak van de examinator om te zien of jij kijkt. Overduidelijk je hoofd gaan draaien heeft geen toegevoegde waarde. Het zou zelfs je examen lastiger kunnen maken omdat ze dan wegen op kunnen zoeken waar je erg veel moet gaan kijken.

Mijn tip is:
Rijd op je eigen manier, dat is hoe je tijdens je lessen reed. Ga niks forceren. Probeer een verkeerssituatie zo vroeg mogelijk in te schatten en er ruim van te voren op te reageren. Voorkom hinder aan andere verkeersdeelnemers. Bijvoorbeeld niet voor iemand zijn neus van baan wisselen waardoor ze op de rem moeten staan.

Tijdens mijn 2e examen heb ik gewoon gereden hoe ik normaal reed. Na ongeveer de helft van mijn examen heb ik de examinator kwijt gemaakt omdat ik ergens fout reed. Hun konden dit niet zien en zijn de juiste weg ingegaan. Ik kwam op de snelweg en heb de eerste afslag genomen, instructeur gebeld van ik ben daar en daar.
Ik kreeg te horen, blijf daar wachten ik kom je straks ophalen. Ik had verwacht dat hij gewoon samen met de examinator zou zijn. Na 25 minuten kwam hij aanzetten met mijn lesgenoot. En we zijn linea recta naar huis gereden. Ik was er zeker van dat ik gezakt was, ik had tenslotte maar iets meer dan een half examen afgelegd. Maar bij thuiskomst was ik dus gewoon geslaagd!
De rede: je rit was goed, je hebt laten zien dat je met een motor om kon gaan en verkeerssituaties juist wist in te schatten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
 
Dank jullie voor jullie verhalen voor zover.

@Rijmend Paard
Ik hoor altijd dat je moet laten zien dat je kijkt.
Dat is idd heel erg vermoeiend en daardoor zie je minder vind ik.
Als je gewoon voor je zelf kijkt en dus ook alles gezien hebt rij ik veel beter!
 
Dank jullie voor jullie verhalen voor zover.

@Rijmend Paard
Ik hoor altijd dat je moet laten zien dat je kijkt.
Dat is idd heel erg vermoeiend en daardoor zie je minder vind ik.
Als je gewoon voor je zelf kijkt en dus ook alles gezien hebt rij ik veel beter!

Als je voor jezelf kijkt en alles ziet, dan reageer je op gebeurtenissen. Je stopt bijvoorbeeld voor een auto van rechts. Je neemt van te voren gas af omdat je een stuk voor je een auto vreemd ziet gedragen. In principe ziet een examinator aan zulke gebeurtenissen dat jij kijkt!
Een helmpje draaien kan iedereen!
 
Nog een goede tip, hou GEEN rekening met de examenauto achter je... Zij moeten zelf een plekje zoeken als het druk is, jij hoeft geen extra grote ruimte te kiezen zodat zij er bij kunnen.. Ditzelfde geldt bij rotondes e.d...
 
rij je eigen ritje en rij niet alsof je weet dat er iemand achter je rijdt die je beoordeeld.

Ga niet rijden als een watje, dat houdt in: voorrang nemen en niet twijfelachtig over komen.

verder: KIJKEN dat houdt in: spiegels EN over de schouder. Als je niet kijkt, zak je gegarandeerd. Ook wat betreft richtingaanwijzers.

en de juiste rijbanen kiezen, dus bij een rood stoplicht niet rechts aansluiten maar lekker de linker (kortere/snellere) rij kiezen...

veel succes ;)
 
Nog een goede tip, hou GEEN rekening met de examenauto achter je... Zij moeten zelf een plekje zoeken als het druk is, jij hoeft geen extra grote ruimte te kiezen zodat zij er bij kunnen.. Ditzelfde geldt bij rotondes e.d...

Inderdaad. Heb een stuk of 3x gehad dat ik ergens moest wachten, zodat ze bij konden komen.

Mijn AVD periode was wel chill :P. Vrijdag, maandag, dinsdag en woensdag een les (achter elkaar) en die woensdag gelijk afrijden.

Was eigenlijk een heel ontspannen ritje :P
 
De examenauto achter je hoef je geen rekening mee te houden zo had ik ook een situatie:
bus bij halte, op het moment dat ik bijna bij de bus ben hoor ik dat ie op het punt stond om weg te rijden, knipperlicht nog niet aan.
Ik geef op dat moment gas om niet achter die bus te zitten(reed op dat moment 70 waar je 50 mocht) en ik was voor de bus. Op dat moment voegt de bus in en zat de examenauto achter de bus...
Was totaal geen punt, ik wilde absoluut niet achter de bus blijven hangen want zo creeer je meer redenen om te zakken: afstand, kijkwerk dat idee. Plus je kan niet meer voor je kijken en worden situaties moeilijker in te schatten.

Knipperlichten goed op letten dat je deze uitzet, als je al een tijd auto rijd dan raak je gewend dat ze vanzelf uit gaan. Mede lesgenoot was door structureel ze knipperlicht vergeten uit te zetten gezakt, me rijinstructeur was een krat bier rijker na alle lessen omdat ie ze knipperlicht vergat.

Daarnaast was ik vergeten op de snelweg me knipperlicht aan te zetten toen ik de snelweg afwilde. Incidentele fout en dus was ik alsnog geslaagd :-)
 
wat ik naast de opmerkingen hierboven van "rij alsof het geen examen is" kan zeggen is het volgende:

- weet je even niet meer hoe hard je mag, kies dan wat jij denkt, en niet halverwege ertussen in gaan zitten, dat weten ze want dat zien ze wel vaker ... zo had ik een bord '60' gemist en reed ik een paar kilometer 80 (buitengebied met leuke bochtjes), was geen punt, alhoewel de examinator en instructeur wel wat liepen te grappen d'r over naderhand.

- als je vooraan een stoplicht staat, gewoon keihard optrekken (zeiden ze van tevoren ook tegen me "je hebt een motor onder je kont, gebruik hem")... zo had ik de examenauto een paar keren zoek gereden, doordat ik bij het volgende stoplicht groen had terwijl zij moesten stoppen.

- nooit precies op de teller 120 rijden, liever te hard dan te zacht ... gewoon lekker rond de 125-130 op de teller.
 
De eerste keer dat ik moest afrijden regende het en ik had nooit in de regen gelest.
Toen ik bij het stoplicht linksaf ging gleed mn achterwiel een beetje weg terwijl ik helemaal niet hard reed want ik trok net op zegmaar. De examinator vond dit blijkbaar vreemd en hij vond me ook onzeker rijden....
Dus als het regent niet bang worden en dit ook niet laten merken :z
natuurlijk geen rare dingen gaan doen maargoed :)

En inderdaad heel goed in je spiegels kijken en om je heen kijken bij kruispunten want daar letten ze erg op en ook als je voor een stoplicht komt te staan genoeg afstand houden tussen jou en de auto voor je.
 
Vooral laten merken dat je goed anticipeert op je medeweggebruikers en de uitzonderlijke situaties zich kunnen voordoen. Bij mijn examen heb ik zelfs over de busbaan gereden. Ik kwam daar eigenlijk pas achter toen ik daar op reed. Er was namelijk een opstopping voor me en ik wilde dus wel wat rijden, zodoende dat ik dat over de busbaan deed.

Ik dacht natuurlijk dat dat niet goed was, maar de examinator vertelde me dat ik dat netjes opgelost had. Doorrijden is ook geen probleem, althans niet toen ik moest afrijden. Ik kreeg af en toe in mijn oortje te horen dat er een flitser aankwam en even op de snelheid moest letten.

Voor de rest gewoon uitermate relax gereden zonder echte problemen.
 
En niet denken dat de examinator rekening houdt met jou.

Ik werd door de examinator ingehaald op de snelweg op het moment dat ik naar links wilde om een vrachtwagen in te halen. Ook heb ik een tijdje achter ze gereden. Beschouw die auto gewoon als een normale weggebruiker en rij gewoon voor jezelf een lekker rondje.

Gerard
 
Ik moest trouwens altijd lessen in rijswijk
en de dag van mn examen hoorde ik dus dat er geen plek meer was daar dus dat ik in rotterdam moest afrijden maar ik had daar nog NOOIt gelest... dus toen zag ik het niet meer zo zitten. Ik heb dit uitgelegd aan de examinator en hij heeft daar wel rekening mee gehouden :}
 
Ik ben een maand geleden geslaagd en ik kreeg naderhand op mn klote dat ik mijn achterrem te weinig gebruikte. Mn voet zat er wel op maar trapte em niet in.
(ben overigens wel geslaagd ondanks dat)

En mn vader is vandaag gezakt '( omdat hij te weinig afstand hield bij het in- en uitvoegen op de snelweg. Ook bij het inhalen hield hij te weinig afstand op de voorligger waardoor hij zakte.

Voor 1 fout zak je niet snel (normaal gesproken), maar ze kijken wel of je naderhand dezelfde fout nog een keer maakt. Ze zullen een situatie waar je al 1 fout gemaakt hebt, dus sneller opzoeken.'

Succes! :]
 
Hartstikke bedankt voor de tips jongens, morgen mijn 2de en 3de uur AVD.
Wil het rijbewijs nu echt snel hebben, dus ga veel lessen inplannen zodat het examen ook snel aangevraagd kan worden.
Zal morgen proberen lekker door te rijden!!
 
Belangrijkste: Je eigen ding doen! Geen toneel opvoeren voor die man achter je. Natuurlijk kijken en juist handelen. Niet bang zijn om fouten te maken, als je maar laat zien dat je het goed corrigeert en vlot verder gaat. Natuurlijk sommige dingen mag je niet fout doen zoals voorrang verlenen en kijken, maar bv een bocht verkeerd inschatten of toch in de verkeerde versnelling of toch de verkeerde lijn hebben gekozen op een brede weg.

Na mijn examen rit zei de examinator wat ik zelf vond. Ik zei eerlijk dat ik wel eens beter had gereden. Was het ook, ik reed slordig. Hij zei dat ik gelukkig dat zelf ook vond, "je weet nu wel dus wat ik ga zeggen"
Kut dacht ik, gezakt. Nee gefeliciteerd. Omdat ik ook liet zien, dat ik heel veel fouten kon corrigeren, ik beheersd in het verkeer bleef en alles onder controle kon houden.
 
Vlot doorrijden... idd wel eens sneller dan toegestaan wanneer je daar een situatie beter mee kunt oplossen is dat geen probleem... Controle over fiets laten zien en niet bang zijn voor een foutje, dat wordt negen van de tien keer door de vinger gezien wanneer het niet een structurele fout is...
Eerste keer ook gezakt op niet snel genoeg wegwezen... ik reed teveel als automobilist en hield met te braaf aan de toegestane snelheid waardoor ik inderdaad (tijdens spits) steeds in vervelende situaties terecht kwam... je mag best eens 15km/u harder dan toegstaan als je daardoor voor alle blikken uitbent en zo niet op een onveilige manier tussen alles in komt te rijden... geen probleem! Dat geld ook voor het vanuit stilstand bij stoplichten weg... wegwezen, laat de voordelen van het vermogen en de wendbaarheid van een motor zien. Ging tijdens lessen trouwens altijd goed, totdat; juist jah... het eerste examen... je wilt het TE goed doen en ook dat is een fout!

succes!
 
Hoi!

kBen donderdag geslaagd voor mijn AVD. kZag er heel erg tegen op, maar mijn examen was lekker relax. Ondanks een "zware" fout (vrachtwagen van rechts niet gezien) ben ik toch geslaagd. Ik heb niet lang gereden, dus dacht echt dat ik gezakt was.
Maar khad goed gereden en had het allemaal onder controle, zodat die fout niet een reden was om te zakken.
kHeb gewoon gereden hoe ik normaal ook deed met de lessen.
Laten zien dat je kijkt en zeker vlot rijden. Zodat ze het niet hinderlijk vinden om achter je te rijden. Je moet laten zien dat je het leuk vind en er zin in hebt!!

Trouwens kheb voordat ik examen deed,ook de tips en verhalen gelezen op dit forum.
Heeft bij mij geholpen!!! Bedankt!!



Hoi allen,

ik ben nu bezig met mijn AVD lessen en ben benieuwd hoe jullie je AVD Examen hebben ervaren en wat de dingen zijn waar je echt goed moet op letten/laten zien.

Dingen die ik nu kan opnoemen:

Vermijden van putten en witte vlakken/pijlen
Kijken en laten zien dat je kijkt.
Vlot rijden.

Zijn er nog dingen die jullie te binnen schieten?
 
Ik ben in 1x geslaagd en heb geen seconde zenuwen gehad, dus misschien ben ik niet de juiste persoon om advies te geven.
Maar, zoals hierboven ook al vaak genoemd, rij je eigen rit. Mij is voor het examen verteld dat zo'n examinator echt niet +jes en -jes opschrijft over wat je wel en niet goed doet. Zo'n examinator wil iemand zien rijden die hij in het dagelijkse verkeer ook tegen wil komen. Dus dan mag je best fouten maken, als je het maar goed en vooral veilig oplost. Precies zoals je het zou doen als wanneer je alleen onderweg zou zijn.
 
Ik had echt een fantastisch AVD examen.. beter weer kon ik me niet wensen. Windkracht 7, regen, drukte en ín Amsterdam.. Wel gehaald, maar 't was echt wel een pittig examen. Voor het examen zat de examinator nog te twijfelen of we wel moesten gaan i.v.m. het weer, maar uiteindelijk (gelukkig) toch nog gereden, en gehaald!! Super gevoel als je dat te horen krijgt!

Succes!
 
Na mijn AVD-rit dacht ik echt dat ik gezakt was, niks ging echt lekker (bochtjes niet altijd lekker vloeiend, op sommige stukken beetje onzeker, 1 of 2 putdeksels meegenomen op een rechtstuk). Toch was ik geslaagd, de examinator vond dat ik niet netjes reed, maar hij zag dat ik op zich wel kon motor rijden. Mijn rij-instructrice zei naderhand dat als ik één grote fout had gemaakt dat hij me had laten zakken.

Motto van verhaal: Ook al heb je zelf het idee dat de rit niet lekker loopt, toch zo goed mogelijk proberen te blijven rijden, wie weet heb je een geluk met je examinator en slaag je toch nog.
 
Afgelopen vrijdag met goed gevolg afgereden. Op de bochtige buitenweggetjes moeite de 80 "vast" te houden in de flauwe bochten. Daarom op de rechte stukjes tussen de bochten 90 gereden. Mocht wel wat pittiger vlgs. examinator na afloop, maar ik durfde niet harder. Hij vond het toch voldoende. Een heel stuk met 30, door wegwerkzaamheden (waar niet aan gewerkt werd) iets harder gereden. Ook geen probleem.
Na mij, meteen mijn zoon voor het examen. Ging ook goed.
Een dag ervoor was mijn dochter er ook goed doorheen gekomen. Zij had nog meer moeite met die buitenweggetjes, maar hoefde daar gelukkig niet langs. Was wel in het lesje voor haar examen nog even op een rotonde aangetikt door een auto en gevallen. Maar ze durfde wel goed te rijden bij het examen en is dus geslaagd.
Gewoon rijden zoals je het tijdens de lessen doet en je instructeur aangeeft dat het moet. Geen geforceerde dingen.
 
Dag Oma :W , mooie zonnebril 8-) ,

FF kickje, ik mag aanstaande woensdag afrijden en het is goed druk bij het CBR ( Rijswijk ). Dus volgens mij zijn er wel een hoop nieuwe ervaringen te delen. Waarom ben je gezakt? Waarom net gehaald? Waarom net niet? Tips en trucks? Aparte situaties in Rijswijk en omstreken? Zijn alle examinatoren mieren**kers ;) ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan