jouw ultieme travelbike

marius

MF veteraan
3 mei 2003
1.260
0
Utrecht
Post hier de ultieme wereldreis-motor...
Ooit wil ik nog een keer een lange reis met de motor maken. Wat is de beste motor daarvoor? Welke is onverwoestbaar? Hieronder staan een paar voorbeelden, maar het hoeven niet per see all-roads te zijn. In de 'motor' van januari dit jaar stond bijvoorbeeld een R1 met stalen koffers })

S_P6011772.JPG


5.jpg


Nic.SanJuan.ATwinFlatCS.JPG


r1150gs_02.jpg


bike_baluchistan_79.jpg
 
Klopt in Pro motor heeft een jaarlang een verhaal gestaan van een nederlander die met een Yamaha R1 de wereld rond reed (nog nooit een R1 zover in de blubber gezien). Voor de rest ach ja daar heb ik denk ik voor op te weinig motoren gezeten maar voor die gene waar ik op heb gezetten een ZZR 1100 :]
 
Ik zou zelf toch sterk naar een GS neigen, of iets zoals een Kawa KLX650 ofzo. Tenzij er alleen asfalt bij komt kijken, dan wil ik graag een luxe toerbuffel.

Voor een lange reis zou ik ook iets willen hebben dat niet al te ingewikkeld in elkaar zit en niet te gauw stuk gaat.
 
Voor op de weg een K1200RS (inkoppertje) :P
Off-road ga ik voor de R1200GS (inkopper deel2) O-)
Maar ik meen het wel! BMW the best there is :]
 
De opvolger van de :} Thundercat :} .

Eisen:

<600cc
>90kW
comfortabel, ook met/voor du :]
standaard alarm, ABS, katalysator, afneembare,'ozichtbare', kofferset,
tank >20liter
verbruik < 1:21
prijs < 10.000 euri

Anno nu toch niet zo moeilijk?

Of laten we ons nog steeds oplichten, kijk bijv. eens naar huidige blikken, die kunnen ook steeds meer voor minder geld. |( |(



Enne waarom :] Thundercat :} ?
Met een off road / allroad gaat 'iedereen' al op wereldreis en we hebben allemaal bewondering voor Fireblade-Sjaak op zijn R1.
 
mijn ideale reismotor:
weinig elektriek (kwetsbaar, gaat stuk ),
simpele onderdelen (dus makkelijk na te maken, verre plekken = nl geen reserves),
gangbare maten (banden etc),
niet te zwaar (driekwart van wereld heeft geen verharde wegen),
eencilinder (voor mij simpeler om zelf te repareren?)..

kortom: vorig jaar was dat : Mijn enfield. :]

9642017-S.jpg
 
ben je met die enfield op reis geweest? ergens reisverslag op internet? Deed ie het goed die enfield?
 
ben je met die enfield op reis geweest? ergens reisverslag op internet? Deed ie het goed die enfield?

vond het een wereldfiets, goed hanteerbaar, kiss (keep it stupid, simple), en overal monteurs (met name india ;) ). heb wel eerst in delhi drie dagen geleerd hoe t ding te onderhouden, zo kon ik onderweg t meeste zelf oplossen.
 
Als je echt de gebaande wegen afgaat dan moet je iets hebben wat overal ter wereld makkelijk te repareren is door elke lokale "loodgieter". Daarmee sluit je meteen zo 99% van alle moderne motoren uit. Ik zou een Yamaha XT (neem extra CDI mee!) of BMW GS (oude 2 klepper: leer zelf je krukaskeerring te vervangen!) kiezen. Zo'n Enfield is ook prima natuurlijk. Als je wat minder extreem op weg gaat kun je bijna elke motor gebruiken is mijn ervaring, laat je niet wijsmaken dat je zondermeer een Goldwing, BMW of dikke allroad nodig hebt als je een paar duizend km gaat rondtoeren. Als je met z'n 2'en op 1 motor gaat met een hele zwik bagage dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, een Aprilia RS125 is dan b.v. al gauw te krap bemeten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan