JRN's gixxer project

JRN

MF'er
25 mrt 2009
72
0
Groningen
Ik heb al jaren een motor willen verbouwen maar nooit kwam het ervan. Totdat ik vorig jaar een zwaar motorongeluk had gehad en ik een paar maanden moest revalideren (Beide bovenbenen gebroken -O- ). Had geen motor meer en dat voelde kaal.. dus terwijl ik nog in behandeling van een revalidatiecentrum was had ik alweer een motor. (welgeteld 2 weken zonder motor thuis geweest :+ ) Kon toch een paar maanden niet naar school of werken dus een mooi moment om een fighter te bouwen! Lekker wat te doen en toch met motoren bezig.

Toen ik de gsx-r kocht was de vorige eigenaar al begonnen met een verbouwing. Hij had de kuip eraf gehaald en een lucas kroonplaat met renthal stuur gemonteerd. Ding zag er toen zo uit:






Omdat het mijn eerste fighter was had ik voor een zitje gekozen die vaak werd gebruikt. Had ik in ieder geval genoeg voorbeelden mocht ik vastlopen. Werd dus een zitje van een 98 R1.

Eerst kijken hoe ik hem wilde hebben....




Toen een schokbreker gemonteerd van een gsx-r 1000k5. Hierdoor kwam de achterkant een paar cm omhoog en had ik een redelijke lijn gevonden:



Vervolgens het subframe aangepast, bezig gegaan met het inkorten van de kabelboom, gouden rem/koppeling hendels gemonteerd en de teller (acewell 3100) aangesloten.











Toen bij Gerard/Jerryt het subframe weer aan elkaar laten bakken.



Toen een ander contactslot aangesloten, stukken kleiner (en lichter) als het originele contact.




En met een stukje aluminium bevestigd aan een van de boutgaten van de stuurdemper.



Toen van een stukje aluminiumplaat een accubak gevouwen. Wint geen schoonheidsprijs. Maar doet wat het moet doen.



Op het subframe gemonteerd:






Toen een polycarbonaat plaat onder het zadel gemaakt voor de electronica:




En de accukabels verlengd:




Toen het voorwiel zwart gespoten. Op de beun manier.. met de band er nog om. :9






Remschijven schoongemaakt en het hart goud gespoten:








Toen de voorkant verder uitelkaar gehaald om goed schoon te maken en de balhoofdlagers opnieuw in te vetten:






Omdat ik nou goed bij de uitlaatbochten kon wou ik die ook meteen netjes maken. 7 van de 8 boutjes wouden los.. maar eentje zat goed vast! (zit die nog steeds overigens) Boutje goed in de kruipolie gezet, inbussleutel erin, griptang op de imbus en draaien maar. Dus niet. Breekt de kop van de imbus af in de bout :( (was cheap ass ding van de lidl overigens.)



Vanwege de niet echt optimale positie en de koude betonnen garage vloer het hele uitlaat gebeuren maar uitgesteld. ;)




Voorkant weer gemonteerd:




Onderkuipje erop en beugeltje gemaakt voor de demper:






Nieuwe remleidingen en vloeistof reservoir:




Toen een undertail gemonteerd (Op de foto zat die nog niet vast. Ding paste voor geen meter..) Later wel andere (“sharkeye”) lichtjes erin gezet.




Zadel gemaakt (originele zadel doormidden gezaagd, polycarboonaatplaat op originele zadelplaat gebout + extra stukje schuim en bekleed.), kentekenplaat bevestigd en de verlichting aangesloten.






Toen kon er eindelijk op gereden worden. Had alleen niks met de carburateur gedaan.. Leek mij veelste ingewikkeld toen.. Niet handig, want door het gestuiter (op de aanhanger) van de vlotters in de lege vlottebakjes was de vlotterhoogte niet goed meer. Resultaat was dat de motor na 5 km verzoop en het eerste ritje goed was voor mijn conditie :X .. Toen ik toch met de carburateur bezig moest heb ik maar meteen k&n filters erop gezet en de sproeierbezetting aangepast. Bleek toch wat simpeler te zijn dan ik vantevoren dacht zo’n carburateur.


Toen de motor gespoten:




Wat stickers geplakt en de koplampbehuizing zwart gespoten:








Toen de demper 10cm ingekort en de rearsets zwart gespoten.




Het was inmiddels lekker weer buiten, graadje of 30, warm genoeg dus om me weer aan de uitlaat te wagen. Had de kop van de bout er afgeboord en hoopte dat ik die er, zonder dat de uitlaatbochten in de weg zaten, met een tang uit kon draaien.




Dat wou dus niet. Had er toen maar een moer opgelast:




Kon nou wel wat meer kracht zetten maar draaide de moer, samen met een paar mm bout, er steeds af. Dat werd hem dus ook niet. Dan maar het blok eruit, zodat ik er wat beter bij kon:






Toen weer vanalles geprobeerd:




Maar uiteindelijk zat er niks anders op dan de bout uit te boren. Dit ging door het lassen//afkoelen/weer verhitten etc. natuurlijk voor geen meter. Uiteindelijk een betonboortje tot metaalboor geslepen, die schraapte in iedergeval nog iets aan metaal weg.



Toen ik eindelijk een gat in de bout had (na 2 dagen boren..) Wou dat ding alsnog niet los. Heb toen de bout maar verder uitgeboord en m6 draad in de bout getapt. Als dat ding zo graag wil blijven zitten doet die dat ook maar..

Toen het blok goed schoongemaakt en gespoten met motip engine paint:




Blokje weer in het frame:




Ook maar meteen het subframe zwart gespoten, de asopnames van de voorvork zwart gespoten en wat kleine dingen goud gespoten. Met uiteindelijk dit als resultaat:










De motor ligt inmiddels alweer uit elkaar voor een mini verbouwing. Komt een spatbord op van een yamaha fz1/r1 2006 (aangepast want ding is groot!) rvs uitlaatbochten van een bandit 1200 en een zitje van een cbr1000rr HRC. De foto's van die verbouwing plaats ik ook hier.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren het cbr zitje binnen gekregen. Meteen het subframe maar aangepakt, om te kijken hoe het ging worden.




Uiteindelijk wil ik het zitje ongeveer zo hebben:

 
Ja mooie bike geworden, vindt de nieuwe kont een betere optie.
Zijn al zoveel fighters met een R1 kont.
 
Heel mooi! Dat kontje is heel mooi. Heb ik bij de mijne ook aan zitten denken en heb er spijt van dat ik dat.niet gedaan heb. Is dat de originele rempomp? Zoja waar heb je die hendels vandaan?
 
Ja mooie bike geworden, vindt de nieuwe kont een betere optie.
Zijn al zoveel fighters met een R1 kont.

Dat was ook precies de reden dat ik de r1 kont erop gezet had :9 . Werd mijn eerste project, dan zijn veel voorbeelden wel handig. :) Vind hem zelf veel te lomp en ouderwets, vandaar het nieuwe zitje.


Heel mooi! Dat kontje is heel mooi. Heb ik bij de mijne ook aan zitten denken en heb er spijt van dat ik dat.niet gedaan heb. Is dat de originele rempomp? Zoja waar heb je die hendels vandaan?

Is de originele rempomp :Y . De hendels komen uit het verre oosten.. gekocht via ebay:
NEW PRO CNC SUZUKI Clutch Brake Levers GSXR 750 90-91 NL095 | eBay Prima hendeltjes voor het geld! *D
 
Waarom zou er nooit iets te vinden zijn voor een watergekoelde 92-95 ? Of zou dit het zelfde zijn als een 90-91?
 
Ik kan echt niet zoeken lijkt het wel haha. Meestal vind ik alles wel, deze keer wil het niet echt lukken. Bedankt! Word een bestellingkje denk ik.
 
Mooie verbouwing dit hoor! Erg mooi resultaat, al ben ik niet echt fan van het R1-kontje.. gelukkig ben je al bezig met wat nieuws *O*
 
Gisteren begonnen met het aanpassen van het zitje, maar om te weten onder welke hoek ik het af moet zagen moet ik eerst het subframe aanpassen. Als ik de bovenste originele subframe kokers laat zitten, komt het zitje net te laag. Ziet er niet uit.

Ik kan ik wel staal lassen maar geen aluminium, dus het liefst maak ik een nieuw subframe van staal. Nou heb ik wat bedacht, maar vraag ik mij af of dit constructietechnisch sterk genoeg zal zijn. Wil het ongeveer hetzelfde doen als bij de gsxr van mieluh, dus met 2 stalen (8mm?) strips gebout op de frame koker onder de tank en 2 stalen kokers (30x30x3?) (komt toch uit het zicht) gebout op het frame.
Nou was ik van plan om de bovenste, originele, subframe kokers bijna helemaal af te zagen en alleen de gegoten "blokjes" te laten zitten. Daar een gat doorheen te boren en dan, aan de binnenkant, de stalen kokers er tegen aan te bouten. (met m10)
Omdat de kokers zo geen direct contact hebben met het frame en de 2 m10 bouten hierdoor veel meer krachten te verwerken krijgen, vraag ik mij af of dit sterk genoeg zal zijn.. Hoop het wel, want zo is het voor mij het makkelijkste. ;)
Weeg met motorpak 100kg dus moet wel wat kunnen hebben.. :9



Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, anders hoor ik het wel. :)
 
2 8mm strip is veel te dik.

2 van 30x5 is meer dan genoeg.

Voor de bevestiging aan het frame zou ik gewoon 2 stripjes met een gat aan de kokertjes lassen als het toch uit het zicht komt. Ik zal zo even een foto vab mijn subframepje maken. Ik heb koker 25x3 gepakt. Origineel is het ook 25.
 
Werkt goed hoor...een paar van die stalen strips.......meningen zijn er over verdeeld, maar bij die van mij en van Mieluh gaat het perfect!

full

full
 
Moet goed komen dus! *O* Als het een beetje meezit heb ik aankomend weekend het zitje gemonteerd. *D
 
En en en???

Hoe bevalt het nieuwe zitje. Zoveel mooie foto's gezien van deze mooie fighter.
Ben benieuwd hoe hij er nu erbij staat.

Greetz VinceTLR
 
Terug
Bovenaan Onderaan