juiste accu gebruiken

Sebaviaan

MF'er
17 mrt 2007
201
0
Hallo,

Ik ben me opeens bewust geworden van het feit dat het misschien helemaal geen onzin is om de voorgeschreven accu te gebruiken. Een paar maanden terug heb ik een gsx 750 uit '83 gekregen die niet liep. Afgezien van de mechanische problemen gaf de accu nog slecht 4 volt na 2 dagen aan de lader te hebben gestaan. Een vriend van me had nog een goeie accu staan dus heb ik die er maar aan gehangen.
Toch zijn de (koude) starts nooit echt van harte gegaan. Een busje ether was vaak wel noodzaak als ik haast had.

Nu ik vanmiddag een uurtje over had, besloot ik dit probleem eens aan te pakken. Na de accu bijna helemaal leeg gestart te hebben, kwam ik op een geniaal idee....
Ik had ondertussen al weer een accu uit eenzelfde gsx te pakken gekregen en heb die dus maar eens overgezet. Resultaat............: VROEM !!!!!!

Nu vraag ik me af; was het toeval dat hij nu wel aansloeg en kwam het door het (poging tot) starten van daarvoor, of was dit daadwerkelijk te danken aan het gebruik van de juiste accu?

Waarop wordt een accu geselecteerd. Is het criterium het amperage?

Wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen????

Groeten Sebastiaan
 
hoi, de amperage van je accu is noodzakelijk uiteraard om hem te laten starten, hoe meer amp des te beter.
je startmotor trekt een hoeveelheid stroom en dat moet je accu wel kunnen leveren, daarom een accu nemen die niet te laag is.
maar hij moet wel in je accu bak passen.
 
Volgens mij kun je 2 zaken onderscheiden:

1. Hoeveel ampere kan een accu max. leveren (als je spanning inzakt, loopt ook het vermogen terug)
2. Hoelang houdt de accu dat vol

2. staat aangegeven in AH (Ampere x Uur). Over 1. is meestal niets bekend. En daar zal bij jou wel het probleem zitten. Maw je vervangende accu kon de gevraagde stroom niet leveren.

Succes, Luc.
 
En de laadstroom? Theoretisch zou een regelaar altijd de goede spanning , en dus de goede stroom, moeten geven. Maar in de praktijk zal een te grote accu nooit goed geladen worden, want de dynamo is te klein, die kan dan overvraagd worden en afbranden, terwijl een te kleine accu kans loopt overladen te worden. Mijn 2 centen, als iemand hierin gespecialiseerd is zou ik hier graag meer over willen lezen.
Groeten,
Eduard.
 
het beste is gewoon de standaard accu te plaatsen.
ACCU JM TECHNIC YB14L-A2
Afmeting LxBxH 135x91x167
+- €35,-
of de
Accu Varta YB14L-A2 12N14-3A
Afmeting Lengte 136 MM x Breedte 91 MM x Hoogte 166 MM AH 14 CCA 140
+- €51,-

weet je zeker dat je geen probleem hebt met overladen of onder laden
 
Als een accu met te kleine capaciteit een hoge startstroom moet leveren, zakt de spanning in elkaar en wordt de vonk zwakker.
Je hoort dan wel de startmotor ronddraaien en het lijkt dan dat de accu goed is.
 
Als een accu met te kleine capaciteit een hoge startstroom moet leveren, zakt de spanning in elkaar en wordt de vonk zwakker.
Je hoort dan wel de startmotor ronddraaien en het lijkt dan dat de accu goed is.

Dit verhaal klinkt me wel aannemelijk in de oren als ik kijk naar de werkelijkheid zoals het was bij mij.
Toch blijft er nog een raadsel over. Ik heb een starthulp die 900 A levert. Ik ben gewend dat alles hiermee wel wil starten. Toch deed het mijn gsx weinig toen de "verkeerde" accu er in zat, in ieder geval niet starten.....

Wie het verklaart is geen flapdrol......
 
natuurkunde is al weer een tijdje geleden, maar volgens mij kun je het volgende afleiden:

1 Ah = 1 Ampère * uur

Theoretisch kan je accu dan gedurende 1 uur 1 ampère leveren. Of gedurende 2 uur 0.5 ampère. Stel je motoraccu heeft iets van 16Ah, dat betekent dat je gedurende een uur dus 16A kan trekken. Nu moet je alleen nog weten hoeveel je startmotor trekt om uit te kunnen rekenen hoe lang je theoretisch kunt starten. Dit is veel meer (vandaar de hierboven beschreven starthulp van 900A) en dus is een accu na een paar minuten "leeg".
 
Als een accu met te kleine capaciteit een hoge startstroom moet leveren, zakt de spanning in elkaar en wordt de vonk zwakker.
Je hoort dan wel de startmotor ronddraaien en het lijkt dan dat de accu goed is.

Dus een viertakt enduro (kickstarter) zonder accu zal nooit starten want hij krijgt geen goede vonk?
 
Laatst bewerkt:
En de laadstroom? Theoretisch zou een regelaar altijd de goede spanning , en dus de goede stroom, moeten geven. Maar in de praktijk zal een te grote accu nooit goed geladen worden, want de dynamo is te klein, die kan dan overvraagd worden en afbranden, terwijl een te kleine accu kans loopt overladen te worden. Mijn 2 centen, als iemand hierin gespecialiseerd is zou ik hier graag meer over willen lezen.
Groeten,
Eduard.


Dynamo brand niet af door overvragen van de grotere accu. Duurt gewoon langer voor de grote accu vol is. Een kleine accu overladen zal je ook niet lukken, dan zou je hetzelfde krijgen als je een zwaardere dynamo monteert, wat dus niet het geval is. Overladen kan alleen als je regelaar aan gort is.
 
natuurkunde is al weer een tijdje geleden, maar volgens mij kun je het volgende afleiden:

1 Ah = 1 Ampère * uur

Theoretisch kan je accu dan gedurende 1 uur 1 ampère leveren. Of gedurende 2 uur 0.5 ampère. Stel je motoraccu heeft iets van 16Ah, dat betekent dat je gedurende een uur dus 16A kan trekken. Nu moet je alleen nog weten hoeveel je startmotor trekt om uit te kunnen rekenen hoe lang je theoretisch kunt starten. Dit is veel meer (vandaar de hierboven beschreven starthulp van 900A) en dus is een accu na een paar minuten "leeg".

Klopt, alleen trek je je accu niet leeg maar zegt je accu bij een capaciteit van 70% er al de brui aan qua starten. Je autoradio zal het evenwel nog prima doen. (in mijn geval :+ )
 
Dit verhaal klinkt me wel aannemelijk in de oren als ik kijk naar de werkelijkheid zoals het was bij mij.
Toch blijft er nog een raadsel over. Ik heb een starthulp die 900 A levert. Ik ben gewend dat alles hiermee wel wil starten. Toch deed het mijn gsx weinig toen de "verkeerde" accu er in zat, in ieder geval niet starten.....

Wie het verklaart is geen flapdrol......

de hulpstart aansluiten op een dode accu werkt denk ik niet, de accu moet in goede staat zijn maar "gewoon" leeg. Een accu die direct leeg is door ouderdom zal niet werken icm een starthulp.
 
Dynamo brand niet af door overvragen van de grotere accu. Duurt gewoon langer voor de grote accu vol is. Een kleine accu overladen zal je ook niet lukken, dan zou je hetzelfde krijgen als je een zwaardere dynamo monteert, wat dus niet het geval is. Overladen kan alleen als je regelaar aan gort is.

Klopt! de dynamo is zelf begrensd in de te leveren stroom, de spanningsregelaar zogt ervoor dat de accu niet overladen wordt. Ik heb zelf een 50Ah accu nu voor mijn Guz, geen enkel probleem, het is inderdaad zo dat het opladen wat langer duurt maar dat geldt natuurlijk ook voor het ontladen. In de praktijk zal de dynamo zoveel stroom leveren als de verbruikers gebruiken en niet meer, er is gewoon wat meer reserve capaciteit.

Ik ben wel van plan om een zwaardere dynamo te monteren (worden voor BMW geleverd dus past ook op Guzzi), dit vanwege wat meer verbruikers.
 
Hallo,

Ik ben me opeens bewust geworden van het feit dat het misschien helemaal geen onzin is om de voorgeschreven accu te gebruiken. Een paar maanden terug heb ik een gsx 750 uit '83 gekregen die niet liep. Afgezien van de mechanische problemen gaf de accu nog slecht 4 volt na 2 dagen aan de lader te hebben gestaan. Een vriend van me had nog een goeie accu staan dus heb ik die er maar aan gehangen.
Toch zijn de (koude) starts nooit echt van harte gegaan. Een busje ether was vaak wel noodzaak als ik haast had.

Nu ik vanmiddag een uurtje over had, besloot ik dit probleem eens aan te pakken. Na de accu bijna helemaal leeg gestart te hebben, kwam ik op een geniaal idee....
Ik had ondertussen al weer een accu uit eenzelfde gsx te pakken gekregen en heb die dus maar eens overgezet. Resultaat............: VROEM !!!!!!

Nu vraag ik me af; was het toeval dat hij nu wel aansloeg en kwam het door het (poging tot) starten van daarvoor, of was dit daadwerkelijk te danken aan het gebruik van de juiste accu?

Waarop wordt een accu geselecteerd. Is het criterium het amperage?

Wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen????

Groeten Sebastiaan

Ook een (lege) accu moet een spanning van 12 volt geven. Blijkbaar is de accu inwendig kortgesloten.

De grote van een accu wordt min of meer bepaald wat voor apparaten er worden gevoed. Een autoaccu is groter vanwege de overcapaciteit voor alle extra's. De verlichting is al 2x zoveel als bij een motor, extra capaciteit voor een aanhanger/caravan.

Uiteindelijk is het de dynamo die de benodigde electriciteit moet leveren, die is dus ook groter bij een auto.
Of je dynamo doorbrand als je een accu monteert die 2x zo groot is weet ik niet. Het is afhankelijk van de kwaliteit van de dynama af denk ik.
 
Een motorfietsaccu is zo klein en licht mogelijk.
Hij moet in staat zijn om de startstroom te leveren zonder dat de spanning te veel inzakt.

Voor verbruikers tijdens het rijden heb je geen grote accu nodig. Dat wordt door de dynamo geleverd en de accu werkt dan alleen als een buffer.
In de technische gegevens is te zien welk vermogen de dynamo maximaal kan leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan