(Juiste) inloop olie (na revisie) vraag en meer

Pistonpen

Die hard MF'er
28 apr 2003
579
0
Utr. / Gld.
Hoi...

Ik had hier gisteren een heel verhaal ingetiept, maar door de database storing was alles vandaag pleite, dus probeer ik het weer ff opnieuw. :z )


Ik ben zover dat ik mijn Savage-blok eindelijk inelkaar kan gaan zetten.
Opgeboorde cilinder, overmaatzuiger, compleet gereviseerde kop, nokkenas-ketting, nokken-as, kleptuimelaars enz,enz.
Alles bij elkaar een behoorlijke dure grap, wat ik niet graag door de verkeerde olie verpest wil zien. :X

Nu heb dus bij m'n motorboer olie gekocht die geschikt zou zijn om de boel in te laten lopen.
De eerste 800 KM. rustig aan doen, en dan de olie/filter weer vervangen zoals in het boekje staat.
De olie die ik meekreeg is van het merk Liqui Moly. 10W-40HD (goud-gele jerrycan)
Maar toen ik thuis kwam en goed op de jerrycan keek, stond erop:
"Für benzin und Diesel Motoren"....

Toen dacht ik al dat volgens mij die olie niet echt geschikt is, vooral niet voor een motorblok met natte-plaat koppeling.
Ik heb hier in het forum al genoeg waarschuwingen over gelezen, om geen auto olie in je blok te gieten.
Dus ben ik terug gegaan met het verhaal of die olie wel goed was voor mijn blok.
Vooral omdat ik in het verleden wel eens problemen heb gehad met een slippende koppeling d.m.v. volsynthetische olie, en ook omdat ik gelezen heb dat je het beste Minerale olie kon gebruken voor het inrijden.
Volgens de motorboer maakte het niks uit, het kon wel voorkomen dat als de koppeling al bijna aan z'n einde was, dat hij door deze olie wel kon gaan slippen, maar dan was je koppeling toch al niet meer helemaal 100%.
Nu, omdat ik groot vertrouwen heb in m'n motorboer, ben ik toch maar weer met die jerrycan naar huis gegaan en wil ik een dezer dagen de boel weer inelkaar gaan zetten.

Totdat ik gisteren dit topic las:

Olie vraag #83748738 API classification

En wel het stukje wat Xenon schreef:
---------------------------------------------------------------------------------
Ik zou er niet mee blijven rijden! SL is een heel moderne auto-olie, die hoogstwaarschijnlijk niet (lang) bestand is tegen de malende tandwielen in motorfietstransmissies.

Als je zeker wil zijn dat je een geschikte motorfiets-olie in je handen hebt, kijk dan of de olie aan de JASO-MA norm voldoet. Geen gezanik met slippende koppelingen en volschuimende carters!
---------------------------------------------------------------------------------

Eigenlijk bevestigde dit mijn vermoeden, met dat ik toch met de verkeerde olie zit opgescheept.
Ik zal hieronder precies ff neerzetten, van wat er op de jerrycan staat:

"Liqui Moly 10W-40HD für benzin und diesel motoren."

"Overtreft de eisen van binnen en buitenlandse automobiel producenten. Vrijgegen naar volgende normen: VW 500.00, VW 505.00, Mercedes Benz 229.1, ACEA A3-98, B 3-98. Overtreft API-SL-CF."

"Verbetert de prestatie van de motor.
Bevat synthetische componenten en moderne additieven technologie.
Vermindert wrijving en slijtage, vermindert het brandstof verbruik.
Geschikt voor gebruik het hele jaar door.
Turbo getest voor benzine en dieselmotoren."

Ik zie hier dus de afkorting SL wél in voorkomen maar de afkorting JASO-MA niet.
Ook hebben ze het dus over synthetische componenten, dus is de olie toch synthetisch of half synthetisch. :?


In het WPHB willen ze overigens graag dat er SE of SF graded olie in het blok wordt gedaan.

Mijn vraag aan jullie is, maak ik me nu terecht zorgen?
 
Gisteren al in een andere topic vermeld, maar dat is helaas verdwenen.

The latest engine oil service category includes the performance properties of each earlier category. If an automotive owner’s manual calls for an API SH
or SJ oil, an API SL oil will provide full protection.

SL......For all automotive engines presently
in use. Introduced July 1, 2001.
SL oils are designed to provide better
high-temperature deposit control and
lower oil consumption. Some of these
oils may also meet the latest ILSAC
specification and/or qualify as Energy
Conserving.
SJ......For 2001 and older automotive engines.
SH......For 1996 and older engines. Valid when
preceded by current C categories.
SG......For 1993 and older engines.
SF......For 1988 and older engines.
SE......For 1979 and older engines.
SD For 1971 and older engines.
SC......For 1967 and older engines.
SB......For older engines. Use only when
specifically recommended by the
manufacturer.
SA......For older engines; no performance
requirement. Use only when specifically
recommended by the manufacturer.

Deze API specificatie's staan altijd op de verpakking waarbij de de SL altijd
aan de specificatie's van de andere letters voldoet.

Heel belangrijk is dat bij een geintregeerde versnellingsbak de olie ook aan de
JASO-MA norm voldoet. (staat ook altijd op de verpakking)
Dit is zoals eender opgemerkt om het schuimen en slippende koppeling te voorkomen.

Motoren zoals een harly met een primaire versnellingbak kan de gewone motorolie
worden gebruikt.
 
Even op de site gekeken van Liqui-Moly daar adviseren ze:



To ensure the best performance, Liqui Moly recommends these products for : Suzuki model: 501 - 750 cc type: LS 650 Savage year of manufacture: 1987-to date :

Engine/transmission, petrol, 4-stroke, air cooled, 4 valves/cyl. (System capacity: 2.4l)
RACING SYNTH 4T 10 W-50 HD
Optimum lubrication even under extreme operating conditions. Spe-cially suitable for high-speed engines. Reliable lubrication at very high temperatures. Also ideally suitable for oil-bath clutches. Suitable for road and racing machines. Tested for compatibility with catalytic converters.


Operational area:

Optimum for high-stress, 4-stroke motor-bikes and racing machines. Can be mixed and is compatible with commer-cially- available engine oils.
Automobile release: Performance Level: API SG / SH; CCMC G5


of anders

Engine/transmission, petrol, 4-stroke, air cooled, 4 valves/cyl. (System capacity: 2.4l)
RACING 4T 10W-40 HD
Immediate lubrication at cold start. Promotes reliable lubrication and reduces wear. Specially suitable for high-performance engines. Keeps engine clean and prevents clutch judder. Ensures low oil con-sumption and evaporative loss. Tested for compatibility on catalytic converters.


Operational area:

Optimum for high-stress, 4-stroke motor- bikes and racing machines.
Automobile release: Performance Level: API SG / SH; ACEA A3-98

Genoeg informatie ? :+

In de gele verpakking is voornamelijk geschikt voor een auto, dus als de een haas
terug brengen die hap en een van de bovenstaande olien eisen.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is zeker veel informatie! :}

Ik maak hieruit op dat ik dus beter de olie die ik nu heb staan NIET moet gebruiken.
En welke olie dus wél wordt aanbevolen door Liqui Moly.
Máár........!?
De olie die wordt aanbevolen is volgens mij bedoelt als het blok al is ingereden.
Want ik denk niet dat het verstandig is dat ik er nu gelijk half of volsyntheet in ga gooien, dus als het blok nog niet ingereden is.
Of zie ik dit verkeerd. :?
Blijft over de vraag of het echt verstandiger is eerst Minerale olie te gebruiken, en zo ja welke?
 
Ik zou er gewoon de olie inkieperen waar je normaal ook mee gaat rijden en niet kiezen voor een olie van lagere kwaliteit voor het inlopen.

Het enige 'gevaar' van direct goede olie gebruiken is dat je met een beetje olieverbruik kan blijven zitten gedurende een langere periode dan de inlooptijd (wat later dus wel weer weggaat).

Het gevaar wat je dus echt kunt lopen met een lagere kwaliteit olie ben je helaas mee bekend (tuimelaars en de rest in de cylinderkop).
 
Blijft over de vraag of het echt verstandiger is eerst Minerale olie te gebruiken, en zo ja welke?
becel_urun_photo.jpg
:+
 
Allemaal bedankt voor de reactie's! :}

Ja ik weet het, 'n beetje laat maar ik was niet in de gelegenheid eerder te reageren.

Ik ga de olie inderdaad maar mooi even terugbrengen, en de raad van Heer Koehorst opvolgen. :)
 
Ik ben ondertussen druk bezig met het blokje, en tot nu toe gaat alles voorspoedig. :}

Toch heb ik naar aanleiding van Moving-Fast net even op de site van Liqui-Moly gekeken, en over de olie die ze daar aanbevelen wordt met geen woord gerept over JASO-MA.
Dit vond ik toch wel erg vreemd.... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan