Er staat her en der wel wat, maar eens een eigen onderwerp over laden.
Wat is nu echt de juiste manier van laden?
Ik gebruik hier het boekje van de Energica maar andere merken zullen een soort gelijke procedure hebben.
Wanneer ik mijn el. auto collega's moet geloven, nooit naar 100% en elk moment is een stekkermoment.
Maar ik bestudeer nu vast het boekje en daar lees ik het volgende:
Deze begrijp ik wel:
For optimum performance, the battery cell balancing process should be performed on a regular basis (at least every 15 days). The balancing operation is automatic and is complete when the dashboard display shows 100%.
After the normal charging cycle (battery charged to 98%), the cell balancing operation starts.
Dus eenmaal in de 15 dagen naar 100% laden omdat de accu dan ook gebalanceerd wordt. (voor de meerdere cellen die aanwezig zijn) Volle accu is blijkbaar 98% (Energica)
AC laden:
Once the battery charging cycle has started, do not disconnect the plug until it is complete. If you want to stop charging the battery, you must insert the key into the ignition switch and turn it to ON.
Unless unavoidable, we recommend that the charging cycle is not interrupted, as this will reduce the performance of the battery over time.
Deze uitsnede wijst dan weer op een volledige laadcyclus? Dus eigenlijke elke keer naar 100% (of 98%) Dat is in tegenspraak met elk moment is een stekkermoment.
DC laden:
Once the battery charging cycle has started, do not disconnect the plug until it is complete. If you want to stop charging the battery, you must insert the key into the ignition switch and turn it to ON.
Unless unavoidable, we recommend that the charging cycle is not interrupted, as this will reduce the performance of the battery over time.
Charging in DC mode may stress the battery and shorten battery life. We recommend using both DC and AC modes to charge the battery, preferring AC mode when possible.
Eigelijk hetzelfde met de toevoeging dat DC laden slechter is dan AC laden, die volg ik ook nog wel omdat je behoorlijk veel sneller laad op deze manier en de boel behoorlijk warm zal worden.
En dan deze nog tov leegrijden accu:
It is recommended to discharge the battery until display of the "Low battery" message and SOC (state of charge) = 0% every 10-20 normal charging cycles. On reaching 0% you must recharge the motorcycle as soon as possible.
WARNING! If the battery's charge level reaches 0%, the motorcycle must be recharged within 24 hours.
Mij is juist geleerd om dit eigenlijk nooit te doen. 0%
Dus samengevat
De Energica gebruikt een: lithium polymer (Li-NMC) accu.
Graag hoor ik ervaringen, tips enz enz. En hoe gaat het met de staat van de accu na een flink aantal km's en hoe heb je geladen?
Zal hier in de toekomst ook wat ervaringen neerzetten.
Wat is nu echt de juiste manier van laden?
Ik gebruik hier het boekje van de Energica maar andere merken zullen een soort gelijke procedure hebben.
Wanneer ik mijn el. auto collega's moet geloven, nooit naar 100% en elk moment is een stekkermoment.
Maar ik bestudeer nu vast het boekje en daar lees ik het volgende:
Deze begrijp ik wel:
For optimum performance, the battery cell balancing process should be performed on a regular basis (at least every 15 days). The balancing operation is automatic and is complete when the dashboard display shows 100%.
After the normal charging cycle (battery charged to 98%), the cell balancing operation starts.
Dus eenmaal in de 15 dagen naar 100% laden omdat de accu dan ook gebalanceerd wordt. (voor de meerdere cellen die aanwezig zijn) Volle accu is blijkbaar 98% (Energica)
AC laden:
Once the battery charging cycle has started, do not disconnect the plug until it is complete. If you want to stop charging the battery, you must insert the key into the ignition switch and turn it to ON.
Unless unavoidable, we recommend that the charging cycle is not interrupted, as this will reduce the performance of the battery over time.
Deze uitsnede wijst dan weer op een volledige laadcyclus? Dus eigenlijke elke keer naar 100% (of 98%) Dat is in tegenspraak met elk moment is een stekkermoment.
DC laden:
Once the battery charging cycle has started, do not disconnect the plug until it is complete. If you want to stop charging the battery, you must insert the key into the ignition switch and turn it to ON.
Unless unavoidable, we recommend that the charging cycle is not interrupted, as this will reduce the performance of the battery over time.
Charging in DC mode may stress the battery and shorten battery life. We recommend using both DC and AC modes to charge the battery, preferring AC mode when possible.
Eigelijk hetzelfde met de toevoeging dat DC laden slechter is dan AC laden, die volg ik ook nog wel omdat je behoorlijk veel sneller laad op deze manier en de boel behoorlijk warm zal worden.
En dan deze nog tov leegrijden accu:
It is recommended to discharge the battery until display of the "Low battery" message and SOC (state of charge) = 0% every 10-20 normal charging cycles. On reaching 0% you must recharge the motorcycle as soon as possible.
WARNING! If the battery's charge level reaches 0%, the motorcycle must be recharged within 24 hours.
Mij is juist geleerd om dit eigenlijk nooit te doen. 0%
Dus samengevat
- Eigenlijk altijd vol laden
- rond de 15 dagen iig eenmaal 100% laden (die zal vervallen wanneer je altijd vol laad?
- zeker op 20 laadcycles de accu naar 0% leegtrekken.
De Energica gebruikt een: lithium polymer (Li-NMC) accu.
Graag hoor ik ervaringen, tips enz enz. En hoe gaat het met de staat van de accu na een flink aantal km's en hoe heb je geladen?
Zal hier in de toekomst ook wat ervaringen neerzetten.