Juiste manier van laden?

Die verhouding van 13,2 kWh op 1,6 l komt voort uit de energiedichtheid van benzine, die zit afhankelijk van de bron of soort ergens tussen 8,9 en 9,7 kWh per liter.
Maar die extra factor tussen 1,6 en 3,9 kan ik niet verklaren, sterker, ik vind het kolder. Dat die benzinemotor zoveel weggooit is niet de schuld van de elektromotor.
Het gaat om de energie die je beschikbaar hebt, die je mee kunt nemen. Daarbij is een benzinemotor enorm in het voordeel maar kijk je naar de gereden kilometers dan valt ie door de mand want het rendement is om te huilen.


En verder over die rare test van die Duitsers die zelf geen goede elektrische motor maken.
Zero geeft bij laden op dat je niet verder mag gaan dan 1C, dus dat je de hele capaciteit van de batterij niet sneller vol mag laden dan in 1 uur.
Maar ONTladen in 12 minuten komt overeen met -5C, is dus maar liefs vijf maal zo snel als waarvoor de fabrikant de batterij garandeert. Ik vind het niet raar dat de beveiliging zo snel inkomt...
 
Er staat nog meer in de test: met constant 130 is de batterij al na 65 km leeg. Rustig rijdend over secundaire wegen is de batterij na 135 km leeg. Dat ding is volledig nutteloos.
 
Er staat nog meer in de test: met constant 130 is de batterij al na 65 km leeg. Rustig rijdend over secundaire wegen is de batterij na 135 km leeg. Dat ding is volledig nutteloos.

Ik ben erg benieuwd hoe (in welke volgorde en in hoeverre ze de accu daadwerkelijk leeg hebben gereden bij de laatste twee tests) deze tests zijn uitgevoerd.
Alsmede wat voor een invloed dat heeft gehad op de resultaten. Daar staat in het artikel namelijk niets over genoemd en het creëert voor sommige mensen (zoals jij) ruimte om te roepen dat de motor nutteloos is.
Nadat je twee keer in een aantal minuten de accu hebt leeggetrokken geloof ik best dat de boordcomputer je rijstijl meeneemt bij de inschatting van de range.

Maar goed, artikelen op je eigen manier interpreteren en daar je mening over roepen is natuurlijk gemakkelijker dan nadenken.
En daar geef ik je geen ongelijk in, doe vooral waar jij jezelf prettig bij voelt ;)
 
Dan koop ik die ook niet, bedankt voor de tip.:t

Er wordt in de test gesteld dat de geladen 13,2 kWh te vergelijken is met 1,6 liter benzine. Vanwege de hogere werkingsgraad van een elektromotor wordt dit omgerekend naar 3,9 liter benzine. Wie zou er een motor met meer dan 100 pk kopen als die een benzinetank had van slechts 3,9 liter? En dan duurt het tanken van die 3,9 liter ook nog 2 tot 4 uur???8)7
De Deutsche Gründlichkeit van deze test brengt een unconvenient truth aan het licht.:X

Valt mee hoor, er is mij uitgebreid verteld dat wanneer je vol aan het gas (potmeter) wilt hangen en lekker gaan boenderen je een andere motor moet zoeken daar zijn de huidige elektra motoren niet voor bedoeld.
Dus die unconvenient truth was bij mij iig wel bekend, ook zal de Ribelle het waarschijnlijk beter doen en laad hij veel sneller :P dan nog is het geen snelwegracer.

De keuze is altijd persoonlijk, ik probeer sowieso onder de +50 grens te blijven ivm rbw dus die 200 is al niet de bedoeling.
Daarnaast ga ik er vanuit dat ik mij rijstijl ook zal moeten aanpassen.
Als in, rustiger en meer 'slimmer' rijden, regenereren enz. Dat zal wat aanpas vermogen aan mijn kant kosten, maar dat is misschien ook wel weer leuk.

Ik ga de uitdaging aan :] De proefrit trok mij over de streep, het rijd echt geweldig relaxed.

Ik ga hier zeker de praktijk resultaten van mijn Ribelle bijhouden, kijken hoe die het in het 'eggie' doet
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ik ben erg benieuwd hoe (in welke volgorde en in hoeverre ze de accu daadwerkelijk leeg hebben gereden bij de laatste twee tests) deze tests zijn uitgevoerd.
Alsmede wat voor een invloed dat heeft gehad op de resultaten. Daar staat in het artikel namelijk niets over genoemd en het creëert voor sommige mensen (zoals jij) ruimte om te roepen dat de motor nutteloos is.
Nadat je twee keer in een aantal minuten de accu hebt leeggetrokken geloof ik best dat de boordcomputer je rijstijl meeneemt bij de inschatting van de range.

Maar goed, artikelen op je eigen manier interpreteren en daar je mening over roepen is natuurlijk gemakkelijker dan nadenken.
En daar geef ik je geen ongelijk in, doe vooral waar jij jezelf prettig bij voelt ;)
Je hoeft geen artikel te interpreteren, lezen is voldoende. Bij "Motorrad" wordt grondiger getest dan bij andere testers. Ik vind het ontkennen van de feiten door "fans" kwalijk.
 
Ik neem aan de meeste rijders hier thuis in het stopcontact laden en geen laadpaal geplaatst hebben? (zeker wanneer je geen elek auto hebt is het niet echt nodig)

De motor heeft een aansluitwaarde van boven de 2 kw (kan het niet vinden maar moet wel gezien de laadtijden)
Dan moet ik dus een extra groep naar de garage regelen B| want > 2 kw moet op een aparte groep. Dat wordt weer sleutelen in de meterkast en kruipen onder het huis. Meterkast raakt langzaam vol.
 
Ja, ik heb gewoon een stopcontact onder de carport zitten (die zat er al). Wel even extra gecheckt dat er weinig anders op dezelfde groep zit. En je kunt thuis inderdaad laden met 13A wat dan neerkomt op een krappe 3kW
 
Je hoeft geen artikel te interpreteren, lezen is voldoende. Bij "Motorrad" wordt grondiger getest dan bij andere testers. Ik vind het ontkennen van de feiten door "fans" kwalijk.

Dan heb jij na het lezen van dat artikel ongetwijfeld quotes waarin mijn twee vragen worden beantwoord. Die zie ik graag tegemoet (doe maar via PB, want we gaan hier een off-topic).
En neem me vooral niet kwalijk, het stellen van vragen staat naar mijn weten verre van gelijk aan het ontkennen van feiten.

Dat Motorrad anders test dan anderen is vanzelfsprekend, want ze komen op andere resultaten. Maar grondiger zou ik het niet noemen.
 
Ik neem aan de meeste rijders hier thuis in het stopcontact laden en geen laadpaal geplaatst hebben? (zeker wanneer je geen elek auto hebt is het niet echt nodig)

Ik heb een Wallbox met snoer eraan geplaatst (zie foto avatar), het was een demo. Had eerst een buiten WCD, maar was na 8 maanden helemaal klaar met die thuislaadkabel elke dag binnen leggen voor het wegrijden en weer tevoorschijn halen bij het thuiskomen. Tevens heeft deze wallbox timer functies.

Als je op een WCD laadt met thuislaadkabel is het belangrijkste dat de WCD van goede kwaliteit is en een betrouwbare aansluiting op de stekker maakt. Als je niet teveel verbruikers op de groep hebt zitten, kun je ook overwegen om op 10A te laden.
 
Puntje van aandacht dus. Ook met 10A zit je boven 2 kw en dan moet hij eigenlijk een directe kabel met eigen groep hebben.
(Ooit elektronica/elektro opgeleid dus zit er in gestampt :+) Geen lasdozen ertussen.

Ik ga sowieso een extra kabel trekken, dat geeft weer te denken waar gaan we naar toe?
Ga ik nog een EV auto aanschaffen? ik wil eigenlijk een carport (niet voor de auto maar dan kan ik meer zonnepanelen kwijt)
Mijn motor komt in de garage te staan dus daar kan ik het stopcontact plaatsten met de thuislaadkabel gewoon erin, niet echt een wallbox nodig dan.
(Die HALO wallbox is wel nice zeg)
Ik denk dat wanneer ik toch moet boren en onder de woning door moet kruipen dat ik er gelijk twee drie fase kabels in leg dan ik altijd nog zien wat ik ga doen in de toekomst maar dan hoef ik niet gelijk weer onder de woning. (Ik heb nog geen 3 fase aansluiting maar zo te zien gaat dat niet lang meer duren) De meerprijs van de kabels valt wel mee.
 
Er staat nog meer in de test: met constant 130 is de batterij al na 65 km leeg. Rustig rijdend over secundaire wegen is de batterij na 135 km leeg. Dat ding is volledig nutteloos.
Naaah, dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb nog een 125 tweetakt en die is met 100 km aan tanken toe. Dus het is maar net waar je voor kiest.
We gaan het beleven, ik ben razend benieuwd hoever ik ga komen met mijn Ego. Maar een echte veelrijder ben ik toch niet, dus ik vermoed dat ik er wel mee kan leven. :-)
 
Naaah, dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb nog een 125 tweetakt en die is met 100 km aan tanken toe. Dus het is maar net waar je voor kiest.
We gaan het beleven, ik ben razend benieuwd hoever ik ga komen met mijn Ego. Maar een echte veelrijder ben ik toch niet, dus ik vermoed dat ik er wel mee kan leven. :-)
De Ego heeft de beste luchtweerstand van het stel, met de nieuwe accu zou je zomaar 20 min 200 km/h kunnen rijden.
 
Er staat nog meer in de test: met constant 130 is de batterij al na 65 km leeg. Rustig rijdend over secundaire wegen is de batterij na 135 km leeg. Dat ding is volledig nutteloos.
Ik had niet anders verwacht en dit ook zo ingeschat.
Maar waarom is hij dan nutteloos?
Vandaag drie afspraken die ik met 65..80 km had kunnen doen. Bij de laatste laden en terug. Safe and sound. :?
 
Ik had niet anders verwacht en dit ook zo ingeschat.
Maar waarom is hij dan nutteloos?
Vandaag drie afspraken die ik met 65..80 km had kunnen doen. Bij de laatste laden en terug. Safe and sound. :?
Dat een motor voor zulke doeleinden wordt gebruikt valt buiten mijn bevattingsvermogen.:P
 
Dat een motor voor zulke doeleinden wordt gebruikt valt buiten mijn bevattingsvermogen.:P
Mijn vriendin heeft een 22 kWh Renault Zoë die (net van de lader gehaald) in de winter maar 117 kilometer op een accu kan rijden (zomer 145 kilometer).
Het woon~werk verkeer is 80 kilometer per dag, maar ze moet ook regelmatig naar het hoofdkantoor, en dat is 85 kilometer enkele reis. Dus ter plaatste laden en dan vergaderen.
Dat zou ik met een Energica Ego ook graag willen doen (maar dan aanschaf +/- €18.000). :9

Ik mik maar op de Kymco RevoNEX, die gaat de geschiedenis in als eerste echte massaproductie schat ik ..maar pas 2021 ..
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft een 22 kWh Renault Zoë die (net van de lader gehaald) in de winter maar 117 kilometer op een accu kan rijden (zomer 145 kilometer).
Het woon~werk verkeer is 80 kilometer per dag, maar ze moet ook regelmatig naar het hoofdkantoor, en dat is 85 kilometer enkele reis. Dus ter plaatste laden en dan vergaderen.
Dat zou ik met een Energica Ego ook graag willen doen (maar dan aanschaf +/- €18.000). :9

Ik mik maar op de Kymco RevoNEX, die gaat pas in echte massaproductie schat ik in ..pas 2021 ..
Ik heb wel een EV, van het merk Gazelle.🚲
 
Mijn vriendin heeft een 22 kWh Renault Zoë die (net van de lader gehaald) in de winter maar 117 kilometer op een accu kan rijden (zomer 145 kilometer).
Het woon~werk verkeer is 80 kilometer per dag, maar ze moet ook regelmatig naar het hoofdkantoor, en dat is 85 kilometer enkele reis. Dus ter plaatste laden en dan vergaderen.
Dat zou ik met een Energica Ego ook graag willen doen (maar dan aanschaf +/- €18.000). :9

Dan doet de nieuwe Energica het met zijn 21,5 kWh het helemaal niet slecht. We gaan de goede kant op, de andere merken gaan vast volgen.
Prijzen zullen ook wel gaan dalen (zie Tesla) kwestie van tijd.
 
Hier een video over wat het nu is waardoor een Li-Ion cel kan beschadigen. Het is een lange zit maar wel leerzaam.

De man is Jeff Dahn, professor bij Dalhousie University in Halifax, Canada.
Professor Dahn is een autoriteit als het aankomt op Li-Ion cellen, sinds een paar jaar is hij met zijn team verbonden aan Tesla waarmee hij o.a. die miljoen mijl batterij heeft ontwikkeld.


 
Terug
Bovenaan Onderaan