Juiste manier van laden?

Electrek plaatst een artikel waarin de voorschriften van verschillende (auto)fabrikanten worden vergeleken, voorschriften om batterij degeneratie zoveel mogelijk te voorkomen.

Het gaat vooral om die twee zaken waar bijna alles om draait, temperatuur en spanning. Voor beide geldt, vermijd de uitersten.

 
Electrek plaatst een artikel waarin de voorschriften van verschillende (auto)fabrikanten worden vergeleken, voorschriften om batterij degeneratie zoveel mogelijk te voorkomen.

Het gaat vooral om die twee zaken waar bijna alles om draait, temperatuur en spanning. Voor beide geldt, vermijd de uitersten.


Hier een vergelijkbaar artikel in het Nederlands:

 
De Energica-adviezen volg ik niet. Ik balanceer op het werk omdat de stroom gratis is. Thuis laad ik openbaar tot 85%, dan staat ‘ie niet te lang met 100%

balanceren met snelladen doe ik in principe niet, ondanks dat de motor erom vraagt: snelladen stop je als je genoeg hebt of als de laadsnelheid inzakt.
 
Ik denk dat ik dat laadprincipe ook maar aan hou. En balanceren eenmaal in de 15 dagen of zo? Eerste van de maand en de 15 makkelijk onthouden zo.
 
De Energica-adviezen volg ik niet. Ik balanceer op het werk omdat de stroom gratis is. Thuis laad ik openbaar tot 85%, dan staat ‘ie niet te lang met 100%

balanceren met snelladen doe ik in principe niet, ondanks dat de motor erom vraagt: snelladen stop je als je genoeg hebt of als de laadsnelheid inzakt.

:^
Net pas de kans gekregen om de motor voldoende leeg te rijden om 'm op 80% te zetten.
Hij heeft dus wel ff op 100% moeten staan.
(Takkewinter :( )

Snelladen is echt minimaal, alleen als ik langer onderweg ben. En dan idd alleen 'splash-and-dash' om tot het volgende oplaadpunt te geraken.
 
Oke, beetje specifiek Energica voor dit topic, toch maar even reageren: SOC limit stel je nu in via het menu op de motor (preferences, charge, SOC limit). Beetje weggestopt inderdaad. Gister bijvoorbeeld vergeten terug te zetten naar 'off' en kwam half zes bij de motor die tot 85% opgeladen was. Niet ideaal met tegenwind naar huis.

De nieuwe app -ik was net te laat- en connectivity zou dit makkelijker moeten maken, de oude app kan de SOC limit niet instellen, wel de laadsnelheid regelen, met de sleutel in het contact.
 
De Deutsche Gründlichkeit van deze test brengt een unconvenient truth aan het licht.:X

Deutsche Gründlichkeit heeft weinig met de praktijk te maken als je moet rondrijden in een land waar binnenkort de max. snelheid 100 km/uur bedraagt. :+

Een liter benzine bevat trouwens ongeveer 10 kWh. Wie wil er nog met een ice rijden als je weet dat die op zijn zuinigst 45/50 kWh/100 km verbruikt?
Net daarom heeft die ice zo'n grote tank nodig.
 
...
Oke, beetje specifiek Energica voor dit topic....
Ik zal het compenseren...

Kun je ook instellen wanneer ie begint met laden, of wanneer ie klaar moet zijn ? Dat lijkt me namelijk wel handig.

Energica doet het sowieso beter dan mijn Zero, bij mijn weten kan ik de motor niet zo instellen dat ie tot een vooraf ingesteld percentage SoC laadt. Daarom doe ik dat met een tijdschakelaar en dat werkt ook prima.

Zero schreef voor dat je de batterij vol moet laden en als je hem niet gebruikt ook nog aangesloten moet houden op het stopcontact.
Later hebben ze dat laatste geschrapt maar nog steeds wordt aangeraden de batterij op 100% SoC te zetten en sommigen doen het ook echt zo.
Ik weet niet waarom ze dat voorschrijven, misschien om de motor altijd gebruiksklaar te hebben staan ? Zelf laad ik doorgaans tot +/- 80% SoC en gebruik het stuk tot 40%
Gemiddeld over de tijd is de SoC best laag, onder de 60%.

Eens in de paar weken wordt aangeraden de zaak te balanceren, ik lees nergens iets over rijden tot SoC =0, alleen af en toe helemaal vol zodat alle cellen gelijktrekken en niet lang daarna ga ik meteen weer rijden.
 
Mag ik als leek iets vragen?
Dat eens in paar weken balanceren van de cellen onderling...... geschied dat niet automatisch tijdens het laden elke keer?
Ik vraag dat omdat ik zelf al jaren met RC helikopters en drones vlieg.
Wij in de RC modelbouwhobby gebruiken doorgaans Lipo accu’s.
Elke losse cel is dan 3.7volt en worden geschakeld.
Dat noemen wij dan 3S packs of 6S packs.
Elke keer als ik een 4S pack of een 6S pack oplaad dan gaat de speciale lader ook de cellen balanceren.
Op die manier blijft de spanning tussen de cellen onderling vrijwel altijd gelijk.
En dat is dan weer goed voor het accupakket.
 
@dylanpilot Voor de Zero weet ik het niet, bij de Energica is de accu eigenlijk vol bij 98% en gebruikt de lader de laatste 2% laden om de cellen te balanceren.
Vandaar dat er in het boekje staat dat je minstens eenmaal in de twee weken de accu moet laden tot 100%
 
Het antwoord van Energica:

Dear Mr. B.....,

thank you for contacting us.

We inform you that this sentence in the user manual has been written due to an old balancing (align the cells voltage) procedure.

Now thanks to the continuous development of our vehicles, we have modified the motorcycle and BMS software in order to perform it when it reaches the 100% in AC charge.

Anyway the motorcycle discharging to the 0% isn't too much effective on the battery life. Our battery pack are made to be cycled without issues in the time.

The best way you have for being sure your battery pack is in good condition is to balance it reaching the 100% in AC charge.



For any further information, do not hesitate to contact us.

Kind regards.

Energica Motor Company S.p.A.

Worden we eigenlijk niet heel veel wijzer van. Maar ze reageren wel.
Leeghalen is iig niet echt de bedoeling meer lees ik zo.
Ik heb wel aangegeven dat ik een Ribelle besteld hebt, dus ik weet niet zeker of dit Ribelle specifiek is, ik vermoed van niet ivm software updates.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan