Juiste montage voorvork CB900F ( 1980 )

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Even een vraagje:

Sinds kort heb ik last van een vervelende speedwobble die optreed rond de 50 en verdwijnt rond de 70.
De speedwobble is onstaan ná het verwisselen van mijn voorvorkkeerringen.
Nu vroeg ik mij af of er iemand hier is die mij kan vertellen wat de juiste manier van montage is van de onderdelen die ik hieronder beschrijf.
De procedure staat ook beknopt in het wphb, maar misschien doe ik toch iets fout waardoor de poten er niet helemaal lekker recht inzitten?

( het wiel heb ik er al weer uitgehad om te controleren op hoogte/zijslag, balans, onjuistheden aan de band, etc )

In het kort: wat is de juiste volgorde van aantrekken van het volgende?

Vorkpoten in bovenste kroonplaat vastzetten.

Vorkpoten in onderste kroonplaat vastzetten

Spatbordje vastzetten

wiel vastzetten ( pijltje van asklem in de richting zoals die moet en éérst voor helemaal aandraaien en dán pas achter, zodat achter een kier overblijft )

Forkbrace vastzetten

Klopt dit?
Wat zou het anders nog kunnen zijn? speling/te strak balhoofd?

Roep maar! :)
 
Laatst bewerkt:
Ha, dat weet ik toevallig, in 1982 gelezen in een Peeters manual voor de cb750.
Je moet onderaan beginnen, dus eerst de wielas en op het laatst de bovenste kroonplaat.

Overigens denk ik niet dat je die trilling in het stuur (shimmie) helemaal weg krijgt.
Het stuur gaat trillen met de eigenfrequentie van het frame door een hele lichte storing:
van de voorband, velgen, wiellagers, balhoofdlagers etc.
 
volgorde lijkt mij niet de oorzaak.
ik zou het eerder zoeken in een andere of veranderde afstelling van de voorvork.
balhoofd te strak lijkt mij ook niet, een te strak balhoofd heft de speedwobble juist op.
door de balhoofdlagers iets te strak te zetten, werken de lagers als een stuurdemper.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de antwoorden!

Ik moet er bij voegen dat ik niks aan het balhoofd heb veranderd, en wat betreft de poten zelf:
Die zaten vol met wit prut ipv olie, en heb ze netjes schoongemaakt en met de aangegeven hoeveelheid olie weer gevuld ( luchtkamer gemeten, beide poten gelijk )

Ik zal maandag de boel even lossen en onderaan beginnen met vastzetten.
Uiteraard zal ik hier rapport brengen!

In de tussentijd mag er uiteraard vrolijk verder gespeculeerd worden.
 
Als de buitenpoten met elkaar verbonden zijn d.m.v. een vorkbrug o.i.d. (uitgaande van een gewone telescoopvork), dien je eerst de steekas door de buitenpoten heen te doen voordat je de vorkbrug vastzet. Heb je dit gedaan?
 
er zit op de steekas aan 1 kant een klem die kan glijden op de as.
die moet je als laatste vastdraaien nadat je de vork een paar keer hebt ingeveerd.
dan richt de vorkpoot zich en kan de vork niet klemmen.
 
De vorkbrug heb ik als laatste vastgedraaid.

Wat bedoel je met een "klem die kan glijden" ? spreekt dat elkaar niet tegen?
Aan welke kant zit die "klem" ? Ik kan er namelijks niks over vinden in het wphb, enkel dat er een letter F en een pijl op de asklampen staat, en dat ik éérst de voorkant en dán pas de achterkant moet aandraaien, zodat er een kier ontstaat aan de achterkant.

Ik neem aan dat jij iets bedoelt met eerst links ( of rechts? ) aandraaien, dan inveren, dán rechts ( of links? ) pas aandraaien?
 
Linkerkant kan schuiven als de klem niet is aangedraaid , rechterkant heeft een borst zodat deze niet kan verschuiven. En ja de brug als laatste aandraaien.
 
In mijn WPH van de VX800 staat ook dat ik de voorvork een paar keer moet inveren alvorens de brace aan te draaien. :)

Maar heb je ook je voorvorkveren opgemeten?
Versleten vering kan ook een slinger gevoel geven in je stuur.
Wel eens gehad met een Trident, oplossing was wat meer vorkolie erin.
De echte oplossing nieuwe veren. ;)
 
@ gassen, welke kant moet ik nou eerst aandraaien dan?
zonder die borst? dán inveren, dán de andere kant?


En de veren zijn vast wel versleten, ik heb ze niet nagemeten, maar er zaten al dikke bussen bovenop de vering.

Echter is het probleem pas sinds kort.
Wat betreft "ietsje meer olie er in doen" er zit nu zowiezo méér olie in als vóor de demontage, aangezien er alleen een klein beete prut uitkwam, maar toch had ik vóór de demontage nergens last van?
 
de steekas schroef je aan 1 kant in een bus (en die bus zit in de klem van de onderpoot vastgeklemd).
aan de andere kant van de steekas zit een gedeelte waar de klem iets kan schuiven.
die klem moet je pas vastdraaien nadat je de vork een paar keer flink hebt ingeveerd.
dit is om te voorkomen dat de vorkpoten naar elkaar worden gedrukt en gaan klemmen.
 
Ik snap er even niks meer van.

Jullie weten wel dat het wiel en de "steek"as ( je steekt hem niet door het wiel, vandaar de " " ) aan elkaar vast zitten? i.a.w. de as schuif je niet zomaar even in/door het wiel.
De enige manier om ze van elkaar af te halen is door de as uit elkaar te schroeven.( 2 delig )
Lijkt mij niet dat ik de as uit elkaar moet schroeven, dan 1 deel vast zetten in de vorkpoot, en dan het andere deel ( met wiel ) er aan vast moet schroeven?
 
Laatst bewerkt:
normaal gesproken maak je bij een cb900 alleen de klemmen los en dan valt het wiel compleet met vastgeschroefde as uit de vork.
aan 1 kant zit een bus met schroefdraad, dat is de moer.
aan de andere kant zit een verdikking op de as.
dat is het deel waar de vorkpoot/klem een klein beetje naar het lager toe of er juist vanaf kan schuiven.

maak anders eens een foto van de as.
 
Klopt, ik heb alleen de klemmen losgehaald, en het wiel kwam er uit.
Ook heb ik aan de kant van de km teller de as losgeschroefd gehad om een nieuwe opnemer te kunnen monteren. ( dat is de "moer"? )

Ik zal aankomende week een foto maken om het wat duideljiker te maken!

iig bedankt voor de reacties!
 
Uitleg van hierboven (edit zonder tussenkomst) klopt als een (schroef)bus. As zal niet anders zijn als het spul wat hier of bij bananenman1001 staat,....toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan