Juiste olie in Peugeot Metropolis 2015?

Bitchin

MF veteraan
22 jan 2007
2.239
260
Goeiemiddag
Ik (nou ja beter mijn vrouw) heeft sinds vrijdag een Peugeot Metropolis 400 uit 2015 met Malossi varioset ca 35000 op de teller

Volgens de verkoper zat daar 10W50 of 10W60 in in plaats van de voorgeschreven 5W40

Zelf ben ik geneigd om dit weer te vervangen met 5W40, hoewel zij hem alleen gaat gebruiken met mooi weer en toerritjes.
Wat zou jullie advies zijn? Ben zelf voornamelijk thuis in de 2 cilinders, en heb geen ervaring met dit soort blokken
 
Olie vervangen.
Ik heb dat ook n keertje gehad en dan ging soms t olielampje branden bij koude start en pas als die warm was bleef die uit!
 
wel bij blijven Petercc driewielers zijn nu van meerdere fabrikanten Piaggio, Yamaha heeft er 2 de tricity 300 en de Nikken, Quadro de 350 en een 4 wieler de Qooder 400cc, Adiva heeft de 3d 400 en kymco komt met een AK550 achtige 3 wieler
 
Okee, 2 tegen 1 , ik ga dus gewoon, spoelen en vervangen, gewoon mijn gevoel volgend

Thanks

Ja PeterCC, ik wist ook alleen van de MP# af, maar kwam er ook achter dat er meerdere zijn, die Yamaha is echt wel een mooi ding, maar alleen nog maar nieuw te krijgen, de Piaggio's wil ik niet vanwege de gekende problemen (balhoofdlager) en deze zijn, net als de Gilera 500, te hoog voor mijn vrouw.
Het is even kijken of ik de achterschokbrekers zal gaan vervangen voor een iets kortere versie dan de originele zodat ze beide voeten goed aan de grond kan zetten. Voor een 2 meter lang persoon is het echter niets, ik zit al gauw met mijn knieen in de draaicirkel van het stuur en het is toch heel anders rijden dan een motor, ik moest er dus echt wel effe aan wennen
 
Volgens mij gebruikt peugeot oudere piaggio 400 blokken, zoals de beverly 400/500 cc waar 5w 40 in moet.
En niet de dikkere olie die in de beverly 350 gaat.
Onbegrijpelijk dat sommige monteurs er totaal iets anders in gooie, stellentje prutsers.
Je kan toch zo opzoeken wat er in hoort als monteur.
 
De TS gebruikt de scooter enkel voor wat "mooi weer ritjes". Ik vraag me werkelijk af of het dan zoveel uitmaakt of er 5w40 of 10w50 in zit. Ik denk van niet!
 
10w 40 zal geen enkel probleem zijn met mooi weer ritjes.
Ik snap alleen niet dat een monteur niet even opzoekt wat erin hoort.
Kan zijn dat de cilinder niet goed meer is en heel veel olie verbruikt en dat dat minder wordt met dikkere 10w 60.
 
Ik ga spoelen en dan eens bijhouden hoeveel he verbruik is, al zal dat wel effe duren voor die paar ritjes die de vrouw maakt (behalve als ze de smaak te pakken krijgt en hem ook als dienstfiets gaat gebruiken, dat dan weer wel)
 
Terug
Bovenaan Onderaan