Juiste tijd voor een motor???

p03p

Rookie
19 apr 2008
13
0
Hoi mensen,

Na veel post gelezen te hebben heb ik toch maar een account gemaakt :)

Mijn post betreft wat ik van plan ben. Op een of andere manier wil ik laatste tijd erg graag een motor. (Misschien omdat ik tijdens de files motor mensjes langs zien racen) Ik ben van plan om een yamaha R1 of R6 te nemen aangezien ze bijna hetzelfde zijn. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de R1.

Maar goed, momenteel ben ik 22 en wil waarschijnlijk over 2 maanden (ivm geld) beginnen met lessen en hoop dit binnen 10 tot 15 lessen te halen. Heb wel ervaring met scooter en schakelbrommers gehad en heb mijn rijbewijs nu alweer iets van 3 jaar. Dus heb er vertrouwen in maar onderschat het niet.

Nu heb ik dus rond gekeken en zag dat een R1/R6 2e hands rond de 5000 en 6000 zit. Een heletijd dacht ik eraan om dit in termijnen te betalen maar na reacties te lezen op forum en van mijn vriendin die liever niet wilt dat ik leen ben ik van plan wat meer te werken de komende 5 maanden.

Ik schat dan dat ik over die 5 maanden genoeg heb voor mijn motor. Maar het probleem is dan dat het tegen die tijd weer oktober is. Dit houd in veel regen wind en kou :(

Wat is dan verstandig om te doen??? In oktober een motor kopen en af en toe als het niet regent van mijn motor genieten of wachten tot volgende jaar zomer :(:(??

Update: Ik zie dat veel mensen na pagina 3 ofzo nog steeds aannemen dat ik voor de R1 ga, en alleen post 1 en de laatste post lezen. Vandaar deze update om reacties als 1000cc is niet geschikt voor een beginner. Ik snap het dat deze TE veel is voor een beginner (was er al van bewust voor ik poste). Verder gaat deze topic niet echt over een R1 of R6 maar over het seizoen om mijn motor aan te schaffen. Over welke type motor ik als beginnend rijder neem ga ik nog uitgebreid naar kijken maar tot die tijd gaat mijn voorkeur uit naar de R6.

En voor de gene die met de opmerkingen kwamen als: wannabe motor rijder.... omdat ik gelijk voor een mooie motor ga: |( ! De reden erachter is voornamelijk omdat ik deze het mooist vind binnen een betaalbare prijs (5k tot 6k). Mensen kiezen eenmaal voor mooie dingen of het nou een motor is , kleding of telefoons.
 
Laatst bewerkt:
Hoi mensen,

Na veel post gelezen te hebben heb ik toch maar een account gemaakt :)

Mijn post betreft wat ik van plan ben. Op een of andere manier wil ik laatste tijd erg graag een motor. (Misschien omdat ik tijdens de files motor mensjes langs zien racen) Ik ben van plan om een yamaha R1 of R6 te nemen aangezien ze bijna hetzelfde zijn. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de R1.

Maar goed, momenteel ben ik 22 en wil waarschijnlijk over 2 maanden (ivm geld) beginnen met lessen en hoop dit binnen 10 tot 15 lessen te halen. Heb wel ervaring met scooter en schakelbrommers gehad en heb mijn rijbewijs nu alweer iets van 3 jaar. Dus heb er vertrouwen in maar onderschat het niet.

Nu heb ik dus rond gekeken en zag dat een R1/R6 2e hands rond de 5000 en 6000 zit. Een heletijd dacht ik eraan om dit in termijnen te betalen maar na reacties te lezen op forum en van mijn vriendin die liever niet wilt dat ik leen ben ik van plan wat meer te werken de komende 5 maanden.

Ik schat dan dat ik over die 5 maanden genoeg heb voor mijn motor. Maar het probleem is dan dat het tegen die tijd weer oktober is. Dit houd in veel regen wind en kou :(

Wat is dan verstandig om te doen??? In oktober een motor kopen en af en toe als het niet regent van mijn motor genieten of wachten tot volgende jaar zomer :(:(??

ten eerste welkom op mf,

ten tweede zou ik er niet zomaar vanuitgaan dat je je rijbewijs met 15 lesjes in de pocket hebt,

en als je net voor de winter je rijbewijs haalt kan je net zo goed ff doorsparen en vroeg in het voorjaar een motor kopen, tenzij je in de winter gewoon blijft rijden.

succes iig
 
ik zou zeggen, haal eerst je rijbewijs. in tussen kan het zijn dat de racer-mania weg is en dat je daarna geen r1 meer wilt. punt twee, waarom zou je niet kunnen rijden als het regent? goed regenpak aan en er is niks aan de hand. en punt 3, lenen is niet slecht als je het snel aflost. doe je er 10 jaar over, ja dan kan ik me voorstellen dat je flink rente betaalt. denk je dat je het geld binnen een paar maanden hebt maar je wilt nu rijden, moet kunnen.

maar nog een keer, een r1 is niet gemaakt om tussen de file te racen.
 
ik zou zeggen, haal eerst je rijbewijs. in tussen kan het zijn dat de racer-mania weg is en dat je daarna geen r1 meer wilt. punt twee, waarom zou je niet kunnen rijden als het regent? goed regenpak aan en er is niks aan de hand. en punt 3, lenen is niet slecht als je het snel aflost. doe je er 10 jaar over, ja dan kan ik me voorstellen dat je flink rente betaalt. denk je dat je het geld binnen een paar maanden hebt maar je wilt nu rijden, moet kunnen.

maar nog een keer, een r1 is niet gemaakt om tussen de file te racen.

hehe dat van tussen de files door racen bedoelde ik niet echt, maar zou wel fijn zijn als ik niet stil hoef te staan, dus gewoon stapvoets of welke snelheid ook is tussen de autos te gaan.

En wat dat regen betreft heb je eigenliijk ook wel gelijk. En dat lenen ook :S nu twijfel ik weer :P
 
Ten eerste: Welkom op het forum.
Ten tweede: zoals gezegd, als je eerst je rijbewijs hebt, en het is dan najaar, kun je altijd een motor huren op een mooie dag, en doorsparen voor een motor in de lente. (En je kunt best in de regen rijden hoor, zolang je rustig aan doet bij de witte markeringen)
Ten derde: als je wat meer in motoren verdiept, zul je merken dat je misschien een andere motor dan een R1 of R6 wilt, ik weet niet in hoevere je dit gedaan hebt.
 
Beste,

Mooi om te horen dat je wil gaan motorijden.

Ik vind de R1 nog de R6, die overigeens totaal niet zo overeenkomstig zijn (maar allebei veel te snel voor dagdagelijkse verkeersituaties in ons dichtbevolkte West-Europa), zijn beide geen ideale beginnersmotor. Ze bieden veel plezier aan ervaren rijders die er op de juiste manier gebruik van weten te maken, maar laten ook veel beginners met een negatieve startervaring achter waardoor ze vroegtijdig stoppen (al dan niet door een accident). Ik zeg niet dat een R1 en R6 (en vergelijkbare motoren) niet te berijden machines zijn, maar onderschat ze niet!

Denk er dus nog eens rustig over na, er zijn veel mooie krachtig beginnersmotoren, en ze zijn dikwijls nog sneller dan enige betaalbare sportwagen! Kijk naar motoren zoals Honda CBF, BMW f650s, Suzuki Bandits en DL, etc.

Ik zou ook wachten tot het voorjaar van volgend jaar, dan ga je niet enkel geen lening moeten aangaan, maar ga je ook nog extra geld kunnen sparen om ineens een degelijk beschermend pak, sloten kunnen betalen en heb je wat geld over voor eventuele opties die je daarna denkt nodig te hebben of voor je eerste bandensetjes en onderhoud.

Zelf ben ik ook in de winter begonnen (nuja oktober) maar wel met een suzuki GS500, en ik heb hier veel doorgeleerd, maar ik heb ook veel geluk gehad. Rijden met koud en nat weer vereist heel andere techniek en veel meer ervaring bij foutjes, zeker bij minder vergevingsgezinde motoren dan de gs500.

Doch ik wens je veel succes en je bent volledig vrij!

Groet
 
Beginnen we weer! Waarom zou een R6 geen beginnersmotor zijn? Ik kan op mijn GSXR600 ook erg makkelijk rustig rijden. Heb ik een vreemde gsxr dan? Het grootste probleem is de bestuurder, weet jij van jezelf dat je jezelf nooit uit zult laten dagen en heb jij jezelf constant in de hand, dan zie ik geen problemen in beginnen op een R6....

Probleem is dat te veel jongeren nog steeds onverantwoordelijk bezig zijn op zo'n machine en dit zijn lang niet altijd de beginners!

Nu even een vergelijking qua motoren; wat wil je er mee gaan doen?

Rustig rijden op een zondag? Koop een naked iets, veel leuker te rijden;
Een beetje dijkjes knallen op mooie zomeravonden? Koop wederom een naked of een SM;
Wil je rondetijden verbeteren op het circuit? Koop een racer!

Maw: koop geen R6 maar ga eens kijken naar een motor met een relaxtere zithouding!
 
Ik zoek heb deze 2 gekozen omdat ze het meeste indruk op me gemaakt hebben. Al een aantal jaren terug toen ik totaal niet van motors hield. Verder ben ik totaal niet van plan om over de 130km/h te gaan rijden. You can call me a coward maar ik weet wel wat goed voor me is :P (ook al is 130 niet bepaald veilig als je valt).

En ik ga mijn motor meer gebruiken als een leuke extra hobby, dus mooie dag even op de motor of dergelijk en de rest pak ik wel de auto ofzo.

@flyingdutchy: Waarom zou ik geen R1 mogen hebben als mijn nickname p03p is???? Dat zegt toch niet gelijk dat ik onverantwoordelijk ga rijden?
 
Sorry maar het is totaal onrealistisch te stellen dat je nooit over 130 gaat rijden. Dat kan je zelf niet zeggen, en waarschijnlijk lukt het ook niet.

Het is ook totaal niet relevant, 40 rijden in druk stadverkeers en dan een accident hebben kan gevaarlijker zijn dan tegen 150 vallen met een leren pak op een lege autostrade. Nuja goed, alleszins veel geluk ermee!

Toch raad ik u aan niet te beginnen met een supersport , en zeker geen 1000.

Groetjes
 
Waarom zou je niet over de 130 rijden? Dat is namelijk de grootste onzin ooit! Daarnaast vraag ik me af in welk opzicht de Yamaha's het meeste indruk hebben gemaakt. Heb je sowieso ooit al motor gereden?
 
Al gevraagd wat de verzekering gaat kosten en of ze je als beginneling op een R1 wel willen hebben?
 
Hoi mensen,

Na veel post gelezen te hebben heb ik toch maar een account gemaakt :)

Mijn post betreft wat ik van plan ben. Op een of andere manier wil ik laatste tijd erg graag een motor. (Misschien omdat ik tijdens de files motor mensjes langs zien racen) Ik ben van plan om een yamaha R1 of R6 te nemen aangezien ze bijna hetzelfde zijn. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de R1.

_O- _O-

Nog nooit op een motor gereden te hebben, prachtige opmerkingen al weer. _O- Is het al vrijdag toevallig ? :+

Ga eerst maar eens lessen op een "trage" cbf500.

Je hebt geen flauw idee wat motor rijden inhoudt, laat staan hoe hard en krachtig ze zijn. Al helemaal niet hoe krachtig een r6 is of laat staan een R1 :z
 
Laatst bewerkt:
Koop nou gewoon een el-cheapo motor om het te leren |(

Lenen voor een auto of motor is ook ontiegelijk dom, daar heeft je meissie gelijk in, niet doen.

Verders ga ik er maar niet op in geloof ik...
 
Koop nou gewoon een el-cheapo motor om het te leren |(

Lenen voor een auto of motor is ook ontiegelijk dom, daar heeft je meissie gelijk in, niet doen.

Verders ga ik er maar niet op in geloof ik...

Mensen leren het nooit, weinig posts, gelijk een r6 of r1 topic openen als beginnende rijder.
 
Waarom is lenen dom? Geef mij eens even een paar voorbeelden... Lenen HOEFT niet dom te zijn! Dat veel mensen er onverstandig mee omspringen is punt twee...

Een TV kopen op afbetaling bijvoorbeeld hoeft ook niet stom te zijn!
 
Poep, welkom. Het klinkt mij alsof je je blind in het motorgebeuren gaat storten. Super, geweldig! Motorrijden is bij mij ook een plots gebeuren geweest, was net 21 toen ik begon. Maar, wees voorzichtig. ;)

Wat het weer betreft: geen zorgen. Als je de losse lessen echt niet kunt betalen en twee maanden moet wachten, pech, maar... Kan je echt niet nu al beginnen met lessen voor 30/40 euro per keer? Je hóeft niet gelijk zo'n pakket te dokken hè, tenminste, meestal niet volgens mij. Ik heb pas na een les of vijf besloten echt door te zetten en een pakket aangeschaft. Misschien een optie die je nog niet overwogen had. Vervolgens: over twee maanden is het juni. Tot september/oktober kan je volgens mij nog wel rekenen op prachtig weer, dus gewoon beginnen, wachten tot volgend jaar is onzin!

Je hebt een voorkeur voor de Yamaha R1/R6. Het zijn ook gewoon mooie dingen. Let wel, je zegt "bijna hetzelfde", maar ik zou over die 400cc extra toch iets anders denken. Uiterlijk bijna hetzelfde, ja, maar verder wel heel andere motoren.

Geldzaken: kijk ook eens naar oudere motoren. Ik rijd zelf nu op een Yamaha FZR 600, zeg maar de opa en oma van de R6. Prima motor om mee te beginnen, prima motor om ook bij slecht weer mee te rijden, prima motor voor als je al wat langer rijdt, en belangrijkst: ruim betaalbaar. Niet dat je nou een FZR moet nemen, maar er zijn tal van motoren die geschikt en betaalbaar zijn zonder dat je plezier hoeft in te leveren. Daarnaast... Als je echt denkt niet te willen racen, waarom zou je dan voor zowat het toppunt van racemotoren gaan?

130 als je max beschouwen leer je waarschijnlijk wel af trouwens, wanneer je er achter komt dat een beetje motor binnen nul komma weinig al aan die snelheid zit, en dan nog lang niet uitgeaccelereerd is. Als ik lekker op de snelweg tuf en dan een extra draai aan het vat geef staat er ineens 160/180, en dan hou ik nóg zo'n 70/50 kilometer over die de FZR er wel uit kan persen. Misschien dat je dat zelf nog niet gaat durven in het begin, maar, het zou zomaar kunnen dat dat wel gaat wennen hoor. ;)

Mijn advies: lekker beginnen met lessen, en tussendoor een oogje werpen op verschillende motoren - staar je niet blind op motoren die financieel (of zelfs qua kracht) misschien nog niet de meest verstandige keuzes zijn.
 
Ik begrijp ook niet zo goed wat mensen met een Supersport op straat willen, en al helemaal niet van een beginner/iemand die nog moet beginnen.
Tuurlijk zijn het prachtige machines, iets dat ook erg belangrijk is, maar op straat kun je zo'n fiets toch niet volledig benutten. Zeker niet als je al zegt dat je toch niet van plan bent harder dan 130 km/h te gaan rijden (kan ik me niet voorstellen, maar dat terzijde). Op het circuit komt zo'n motorfiets pas tot zijn recht.

Puur voor de kick van acceleratie etc heb je zelfs aan een GS500e al voldoende, met z'n 45pk zit die al binnen de 4.5 seconde aan de 100km/h. Om dat te evenaren heb je een hele dikke auto nodig (dan spreken we over de categorie Ferrari 430, Lamborghini Gallardo, BMW M5, Corvette, Porsche 911 GT3)

Dat je die niet als definitieve motor wil kan ik me goed voorstellen, maar tussen de 45pk van een GS500 of de 130pk van een R6 (over de 180pk van een R1 spreken we maar helemaal niet) zit nog een hele wereld.
Zoals hierboven al gezegd, wat wil je gaan doen?
Vakanties, woon-werkverkeer etc? Kies dan voor een toerbuffel met een dikke kuip, comfort en bergruimte.
Lekker sturen over dijkjes? Naked, Sport-tour of SM

Maar eerst zou ik beginnen met lessen. Dan kom je erachter hoe hard je bij 120km/h al tegen de wind moet werken. Tijdens het lessen merk je snel genoeg of je op de goede weg zit of dat het nog een tijd gaat duren. Zeker het AVB gedeelte vreet tijd, maar dan heb je tijdens het lessen wel ruim de tijd om na te denken over het type motor dat je wilt gaan rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Poep, welkom. Het klinkt mij alsof je je blind in het motorgebeuren gaat storten. Super, geweldig! Motorrijden is bij mij ook een plots gebeuren geweest, was net 21 toen ik begon. Maar, wees voorzichtig. ;)

Wat het weer betreft: geen zorgen. Als je de losse lessen echt niet kunt betalen en twee maanden moet wachten, pech, maar... Kan je echt niet nu al beginnen met lessen voor 30/40 euro per keer? Je hóeft niet gelijk zo'n pakket te dokken hè, tenminste, meestal niet volgens mij. Ik heb pas na een les of vijf besloten echt door te zetten en een pakket aangeschaft. Misschien een optie die je nog niet overwogen had. Vervolgens: over twee maanden is het juni. Tot september/oktober kan je volgens mij nog wel rekenen op prachtig weer, dus gewoon beginnen, wachten tot volgend jaar is onzin!

Je hebt een voorkeur voor de Yamaha R1/R6. Het zijn ook gewoon mooie dingen. Let wel, je zegt "bijna hetzelfde", maar ik zou over die 400cc extra toch iets anders denken. Uiterlijk bijna hetzelfde, ja, maar verder wel heel andere motoren.

Geldzaken: kijk ook eens naar oudere motoren. Ik rijd zelf nu op een Yamaha FZR 600, zeg maar de opa en oma van de R6. Prima motor om mee te beginnen, prima motor om ook bij slecht weer mee te rijden, prima motor voor als je al wat langer rijdt, en belangrijkst: ruim betaalbaar. Niet dat je nou een FZR moet nemen, maar er zijn tal van motoren die geschikt en betaalbaar zijn zonder dat je plezier hoeft in te leveren. Daarnaast... Als je echt denkt niet te willen racen, waarom zou je dan voor zowat het toppunt van racemotoren gaan?

130 als je max beschouwen leer je waarschijnlijk wel af trouwens, wanneer je er achter komt dat een beetje motor binnen nul komma weinig al aan die snelheid zit, en dan nog lang niet uitgeaccelereerd is. Als ik lekker op de snelweg tuf en dan een extra draai aan het vat geef staat er ineens 160/180, en dan hou ik nóg zo'n 70/50 kilometer over die de FZR er wel uit kan persen. Misschien dat je dat zelf nog niet gaat durven in het begin, maar, het zou zomaar kunnen dat dat wel gaat wennen hoor. ;)

Mijn advies: lekker beginnen met lessen, en tussendoor een oogje werpen op verschillende motoren - staar je niet blind op motoren die financieel (of zelfs qua kracht) misschien nog niet de meest verstandige keuzes zijn.

Dankje voor je nuttige reactie, gezien ik nu als een dom beginneling gezien wordt door meerdere mensen hier deed me dit toch even goed. :P Maar ja dat maakt niets uit, alle meningen zijn welkom en nuttig of het nou positief of negatief is.

De reden dat ik pas over 2 maanden begin is omdat ik wat geld achterhand wil hebben, dus niet dat ik halverwege geen geld meer heb om te lessen en terugval. Ook ben ik aan het sparen voor mijn vakantie volgend jaar :P Gelukkig heb ik een goed betalend bijbaantje. Ik ben dus van plan om bij sabrina te lessen. Prijs is niet te duur en ze hebben een oefenterrein waar je voor 15 euro 1 uur mag oefenen met hun motor.

qua R1/R6 hebben jullie allemaal ook gelijk hoor, dat ik niks aan de 1000cc heb op straat. Maar ik kan het niet verklaren, het trekt me echt gewoon aan (ik weet, het zijn domme beginnelingen opmerkingen). Maar daarnaast heb ik dus nog niet besloten om voor de R1 te gaan :) het is nu 45% R6 en 55% R1. Dat ik niet over de 130 ga ik puur omdat ik die boete niet kan hebben als ik gepakt word. Op een goede open terrein wil ik het best een keertje testen hoe hard dat beestje kan, maar ik ga denk ik echt niet zo hard in het verkeer.

Heb er aan gedacht om eerst een simpel motortje te kopen maar als ik dan verder nadenk kost me dit meer geld. Als ik de R1/R6 gelijk koop scheeld me dat aangezien een 3e handse motor nog minder waard zal zijn. Ben dus ook van plan om deze te gaan houden tot ik klaar met studeren ben en een nieuwe (1e hands :P) motor kan kopen.

En nogmaals over de R1 hebben jullie ook echt gelijk, was me er al van bewust maar ik kan het ook niet verklaren net een vrouw *O* .
 
Laatst bewerkt:
Om even terug te komen op de originele vraag "Op welk tijdstip moet ik de motor kopen". Dat ligt waarschijnlijk vooral aan je financiële situatie, als je het geld hebt, waarom zou je dan wachten.
Daarnaast zijn de prijzen van motoren ook wel een beetje seizoensgebonden, in de herfst/winter zijn ze goedkoper dan wanneer het seizoen net weer begonnen is. (Als ik vergelijk met wat ik voor mijn motor heb betaald, en voor hoeveel ze nu tweedehands aangeboden worden dan scheelt dat al snel 500 euro.)
Misschien is het wel handig om een paar lessen gevolgd te hebben voordat je je motor koopt, gewoon om te voelen of motorrijden wel iets voor je is.
 
Om even terug te komen op de originele vraag "Op welk tijdstip moet ik de motor kopen". Dat ligt waarschijnlijk vooral aan je financiële situatie, als je het geld hebt, waarom zou je dan wachten.
Daarnaast zijn de prijzen van motoren ook wel een beetje seizoensgebonden, in de herfst/winter zijn ze goedkoper dan wanneer het seizoen net weer begonnen is. (Als ik vergelijk met wat ik voor mijn motor heb betaald, en voor hoeveel ze nu tweedehands aangeboden worden dan scheelt dat al snel 500 euro.)
Misschien is het wel handig om een paar lessen gevolgd te hebben voordat je je motor koopt, gewoon om te voelen of motorrijden wel iets voor je is.

Zowieso ben ik van plan om na mijn papiertje gehaald te hebben een motor aan te schaffen. Want je weet het nooit totdat je gereden hebt.

Aangezien ik in oktober verwacht genoeg geld te hebben is dat wel mooi meegnomen aangezien dan het koude seizoen is. Maar terglijk gebruik je em dan ook minder en wil niet dat dat ding loopt te roesten.

Even terzijde, wat is redelijk qua km stand als je een motor 2e hands koopt??
 
1. volgens mij is het uiterlijk van die 2 dat je aantrekt. maar let op, ik was zelf 18 toen ik begon met interesse hebben in een motor en ja, je raadt het al, ik wou niks anders dan een r6. maar dat gaat snel weg, nou heb ik heel veel respect voor een honda cb500 (oude motor, kleine naked) terwijl ik eerst niet eens wou horen van een naked!

2. wat de kilometerstand betreft, dan hangt er van af natuurlijk. 2000km op het circuit is niet beter dan 50000km toeren. bovendien, zal een bmw veel langer mee gaan als een suzuki bijv. dus wanneer je een bmw koopt met boven 50000km op de teller, dat is normaal :). die gaan namelijk tot zo'n 300000km zonder probleem. ook de honda is goed wat dat betreft, vandaar dat ik respect voor honda heb (die cb500, waarschijnlijk je toekomstige les motor is echt een mooi stukje techniek!).

3. lessen in de winter is verstandig, niet zo druk, door het slecht weer bouw je meer ervaring op. koop alvast kleding, dit zul je nodig hebben eerder of later. wees hier NIET zuinig op!!! je koopt liever een motor die 1000 euro goedkoper is dan dat je met neppe zooi rond rijdt. gemiddeld kost de uitrusting van een motorrijder tussen de 1000 en de 1500 euro.

4. ik zou meer gaan luisteren naar wat ze hier zeggen! voor af en toe motor rijden is een r1 zonde! neem een naked (hahaha, zeg ik weer honda cb500) en geniet ervan! bij een motor telt het uiterlijk bijna niet mee. het gaat om de fun factor, acceleratie, zithouding en techniek!

richt je op honda, yamaha of bmw, krijg je geen spijt van!

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan