Jullie advies graag..

Broeckie

Die hard MF'er
27 apr 2003
250
0
Rotterdam
Gisteren lekker wezen :] met MartNinja
Ging allemaal perfect, maar komt mijn zwager net bij mij langs en ziet een behoorlijk diep gat in mijn (praktisch nieuwe) Bridgestone BT-020 achterband :( (zie de foto's)
Is waarschijnlijk van een steen o.i.d. er zit i.i.g. niks meer in.

Tire1.jpg

Tire2.jpg


Weten jullie of zoiets gelijk betekend dat ik een nieuwe band moet gaan halen :?
Of kunnen ze zoiets nog repareren (de band is niet lek)??
 
ff flink gummen, dan ben je dat laagje kwijt, gum je rommel erin en door de warmte wordt het weer vlak?? of ben ik een dromer????

(gummen=rubber op t asfalt leggen he..)

*D
 
ff flink gummen, dan ben je dat laagje kwijt, gum je rommel erin en door de warmte wordt het weer vlak?? of ben ik een dromer????

(gummen=rubber op t asfalt leggen he..)

*D

Vind ik zo zonde van mijn nieuwe band... ;( vooral al het nog niet echt nodig is... de vorige heb ik trouwens wel behoorlijk op gerookt :)

Maar even serieus, ik moet zeggen dat ik vrij regelmatig de 200km/u :o grens voorbij ga en dan moet je toch niet denken aan een klapband :X :X
 
Ik heb zelf eens een lekke band gehad. Merkte het omdat de motor zeer zwaar stuurde, voor de rest niet echt levensbedreigende situatie.

Als je ermee doorrijdt dan zou ik in ieder geval er een prop in laten zetten. Deze wordt er van binnen uit in gezet en loopt taps toe. Dat geeft toch weer wat extra zekerheid.
 
Mijn achterband zit vol met van die scheurtjes.
Maar denk niet dat het echt kwaad kan.
 
Als de binnenkant van de band niet beschadigd is kan het denk ik geen kwaad om er mee door te rijden.

Of ik me eigen er prettig bij zou voelen is een tweede vraag.
 
Ik zou het niet doen.
als je eens wist hoeveel druk er per vierkante cm op een band komt te staan,zeker zoals je zelf al zegt nogal vaak boven de 200km komt.
als ik jou was ging ik eerst ff infomeren bij je dealer.
Ik zelf zou er geen goed gevoel over hebben.
Het is achteraf altijd had ik maar zus of had ik maar zo gedaan.
veiligheid nooit van geld af laten hangen.
suc6
 
Meet ff de diepte en meet daarna de diepte van de groef ernaast, is het gat dieper dan zou ik ermee naar de dealer gaan (dan kan het nl door je laag heen zijn), is het niet dieper dan gum je het er wel af.
 
Heb zelf ongeveer hetzelfde gehad met een BT010 op mijn Mille. Band had toen ongeveer 1500 km gelopen.
Diepte van het gat gemeten en gekeken of het karkas van de band beschadigd was, als je de band van de velg demonteert kun je het zowel van de buiten- als binnenzijde van de band controleren.

Karkas was niets aan, dus band weer gemonteerd en daarna op vakantie gegaan, totaal njente problemos gehad met die achterband.
Na ca. 6500 km, was de band kaal en aan vervanging toe. De sporen van het gat waren toen nog altijd zichtbaar.

Ik zou er zeker geen (!) prop inschieten als er geen gat in zit, dit kan nooit ten goede komen van de band.
Gewoon goed controleren en dan een beslissing nemen. Als het karkas niet beschadigd is, is er niets aan de hand.

Met mijn band heb ik snelheden boven de 270 gereden en me nooit onveilig gevoelt.
 
Ziet er uit als een flinke scheur.
Bridgestone zelf raadt het repareren van gaten absoluut af. Er komt vuil en andere smurrie in het gat, hierdoor en door de optredende spannings/warmteverschillen kan het rubber gaan delamineren, het gaat als het ware uit elkaar vallen. Als dat gebeurt is er grote kans op een klapband.
Ik heb 4 weken geleden m'n originele band door een BT020 vervangen (half jaar/6000km oud..) omdat er een 3 centimeter brede snee in zat. Hij lekte niet maar..... Afgelopen weekend had ik dus een lekke pijp..... De bandenboer wilde hem pluggen, maar gaf wel aan dat er een vrij groot risico in zat, omdat het gat behoorlijk groot was. Toch maar weer vervangen. Da's ruim 400 Eurootjes in één maand....maar m'n leven is me toch meer waard.
 
Ziet er uit als een flinke scheur.
Bridgestone zelf raadt het repareren van gaten absoluut af. Er komt vuil en andere smurrie in het gat, hierdoor en door de optredende spannings/warmteverschillen kan het rubber gaan delamineren, het gaat als het ware uit elkaar vallen. Als dat gebeurt is er grote kans op een klapband.
Ik heb 4 weken geleden m'n originele band door een BT020 vervangen (half jaar/6000km oud..) omdat er een 3 centimeter brede snee in zat. Hij lekte niet maar..... Afgelopen weekend had ik dus een lekke pijp..... De bandenboer wilde hem pluggen, maar gaf wel aan dat er een vrij groot risico in zat, omdat het gat behoorlijk groot was. Toch maar weer vervangen. Da's ruim 400 Eurootjes in één maand....maar m'n leven is me toch meer waard.

Vraag is natuurlijk hoe diep die scheur is/was. Bij mijn band was ie niet dieper dan de profieldiepte, maar voor ik de beslissing genomen heb om ermee door te rijden is wel alles eerst uitvoerig gecontroleerd. Ik heb zoals eerder omschreven ook nergens last van gehad.
Maar in geval van twijfel had ik zeker een nieuwe band gemonteert.
 
gewoon vernieuwen ik zou het risico niet nemen je heb te maken met enorme krachten op zoon band kan beter zeer doen in de portomonee dan dat je op je bek gaat want dan doet het ergens anders zeer hoor. :]
 
Zo'n band kan wel tegen een stootje, als jij denkt dat er toch zo'n enorme krachten opkomen dat hij kan exploderen door zo'n scheurtje, dan mogen ze die banden echt niet meer verkopen.
 
Tja dat heb ik ook in m'n band zitten. Ik heb zelfs een snee erin, waarschijnlijk door de plaatselijke junk hier :( Maar die snee is niet diep en lang dus totaal onschuldig.
 
erg lullig een lekke band. Troost je ik heb 3 keer binnen een maand lek gereden.
Ok, back to the topic. Ik heb er geen moment over getwijfeld om em niet te vervangen. Gezien de druk die op een dergelijke band staat en de (hoge) snelheden moet ik er niet aan denken wat er zou gebeuren als dat ding zou ploffen.
Ik zou er gewoon een nieuwe achterband op gooien.
 
joh meet effe op
iederen band heeft zoiets wel
is gewoon een steentje geweest
ik heb dit al op meerdere plekken gehad en nog nooit last van gehad
zolang het niet diep is maakt het niet uit
controleer je banden regelmatig op steentjes en glas
als je het stukje glas of dat steentje in dat gaatje laat zitten drukt het door het doorrijden dieper en dieper waardoor je wel een lekke band rijd
dus alles er uit halen
en dan ?
dan blijft er precies zo'n gaatje over
niks om je druk over te maken zolang het niet dieper is dan je profiel
 
Advies: Koop een Hummer voor dat soort weggetjes.... *D


Was wel een erg geslaagd dagje!

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan