Jullie mening gevraagd

Jullie mening

  • Wat doe je moeilijk, het is maar een motor.

    Stemmen: 23 48,9%
  • Als je brokken maakt, moet je betalen.

    Stemmen: 24 51,1%

  • Totaal aantal stemmers
    47
Status
Niet open voor verdere reacties.

Slip

MF veteraan
23 mrt 2005
4.838
37
Tiel
De situatie is als volgt: Ik woon in een hoekwoning met een klein tuinschuurtje. Daar heb ik sinds 2 jaar ruimte gemaakt voor mijn motor en 1 fiets. De motor past er net in en de fiets moet er vervolgens voorzichtig tussen worden gezet.

Nu heb ik 2-en-een halve week geleden mijn motor weggebracht voor vervanging van de voorvorkkeerringen, de motor in de schuur gezet en tot gisteren niet meer aangeraakt.
Dus ik kom gisteren in de schuur en ik tref een kras op mijn motor aan. Aangezien 1 iemand de fiets elke dag gebruikt en er de afgelopen 2-en-een halve week niemand in de schuur is geweest vraag ik hem of hij die kras heeft gemaakt (de kras zit nl. precies op hoogte van het handvat / remhendel). Waarop hij antwoordt: "ik doe altijd heel voorzichtig en het lijkt me niet", maar ja, wie is het anders vraag ik me dan weer af.

De persoon in kwestie is de vriend van mijn moeder, hij is hier aan het werk (hij komt uit Cyprus) om geld te sparen om zijn eigen duikschool op te zetten. Mijn moeder zegt vervolgens: "Dat handelen wij wel af".
Ik wil uiteraard dat er betaald gaat worden voor het overspuiten.

Vandaag vond mijn moeder dat ik overdreven reageerde (ik wilde nl. dat het zo snel mogelijk werd afgehandeld, ik bleef verder heel rustig). "Het was maar een motor zei ze" en ze is niet van plan om voor het hele spuitwerk te gaan betalen. Ook is het haar schuur die door mijn motor in beslag is genomen en dus mijn verantwoordelijkheid. (klopt enigzins, maar dan hadden er duidelijkere afspraken moeten komen vind ik).

Ik hoef hier aan de meesten niet uit te leggen wat een motor voor hem / haar betekent. Maar ik kan het dus niet hebben als er een kras, of iets dergelijks op mijn motor zit.
Mijn menig is "if you trash, you pay cash".
 
Laatst bewerkt:
Als je niet wil dat er krassen op komen moet je em in een glazen kastje zetten. Slijt ie trouwens ook een stuk minder hard.
 
Kan het niet zo zijn dat het in de garage is gebeurt? En dit alles is in familie omstandigheden gebeurt, dan moet toch wel makkelijk/vriendschappelijk af te handelen zijn? En is er niet iets te regelen met de verzekering?
Iig succes ermee!
 
inderdaad lastig, maar niet onoverkomelijk denk ik.
Ik weet niet hoediep de kras is? misschien is hij wat weg te poetsen.

zelf rij ik op een oud beestje dus een kras meer of minder boeit me niet zo.
maar voor je R1 is het inderdaad niet tof.

misschien is een 70/30 verhouding van de kosten iets.
je moeder betaald het grootste deel en jij betaald een deel zelf omdat het haar schuur is.

Succes ermee en laat even weten hoe het geregeld is.
 
Het verhaal lijkt me simpol;

De schuur is op papier eigendom van je ma, jij wóónt daar en gebruikt die schuur voor je motor met haar goedkeuren, de verantwoording voor het gebruik van de schuur ligt dan nog steeds bij je ma..
De loverboy van je ma beschadigt jouw motor; verantwoording hiervoor ligt bij je ma; immers, hij gebruikt de schuur ook met haar medeweten en goedkeuring; je ma belooft hierop de reparatie van de schade te 'regelen'; dan moet ze dat ook doen, en niet beginnen te zeuren over kosten delen of weet ik veel wat.

Mocht ze dit niet doen, dan lijkt het me vrij duidelijk dat je zelf de schade laat fiksen, en dat Mr Loverboy voortaan een nat zadel heeft 's morgens, omdat zijn trapslet dan voortaan dus in de tuin slaapt...

Case closed....nééééxt :P

Je kan er trouwens nog verbaasd van staan te kijken wat de spuiter nog kan wegpolijsten; een kras wil niet altijd betekeken dat er gespoten moet worden, ik zou eerst eens bij zo'n boefie langs gaan, misschien is moeders dan wel voor een paar tientjes klaar (figuurlijk dan he :') ).



;)
 
Tja, 'Wat doe je moeilijk, het is maar een motor' is niet precies mijn reactie.

Van de andere kant kun je niet echt hardmaken dat de vriend van je moeder de schuldige is (ook al lijkt het waarschijnlijk).

Je geeft al aan dat het de schuur van je moeder is en dus is het eigenlijk erg aardig van haar dat jij bijna haar hele schuur mag gebruiken voor jouw motor.

Persoonlijk lijkt mij in dit soort omstandigheden dat je zelf wijs genoeg moet zijn om je te realiseren dat het risico op een kras vrij groot is (je schrijft dat de fiets er maar net bij in gemanouvreerd kan worden) en dat je dus zelf voorzorgen moet nemen (in de vorm van een oude deken over je motor bijvoorbeeld.

In alle redelijkheid zou ik zeggen fifty-fifty.
 
Voor dit soort fratsen bestaat de WA verzekering. Iedereen in Nederland is verplicht zo'n verzekering te hebben. Dus de veroorzaker van de kras kan dit opgeven aan zijn verzekering. Zij kunnen je schadeloos stellen.

EDIT: Ik zou er niet te moeilijk over doen, hoe trots en blij je ook met/op je motor bent. Het blijft maar een ding.
 
Laatst bewerkt:
Balen... maar niet hard te maken dat het zijn schuld is... je neemt zelf een behoorlijk risico door je motor neer te zetten in zo'n schuurtje.... ik denk dat je met 50% - 50% goed wegkomt.
 
......... hij is hier aan het werk (hij komt uit Cyprus) om geld te sparen om zijn eigen duikschool op te zetten ................

Waarschijnlijk illegaal in het land, zonder werkvergunning ........

Aangeven bij de politie
 
Tja ik heb zelf mijn motor gekocht om op te rijden en als ik bang moet zijn voor elk krasje wat erop kan komen zou ik nooit lekker vrij kunnen rijden en me constant zorgen moeten maken.

Dus boeiend, het is maar een motor. Waarom zou je zo zakelijk tegen je eigen ma gaan doen om een enkel krasje? Als je niet wilt dat je motor beschadigt huur dan een garagebox, gooi er een zeil overheen en rij er nooit op.

Typisch Nederlands. Wij zien een stuk ijzer met een paar wielen als iets dat heilig is. Als ik dus zo je verhaal lees moet ik je ma toch wel gelijk geven dat je overdreven hebt gereageerd. Kom op er zijn toch wel belangrijkere dingen om je druk over te maken dan een krasje op je motor....
 
ik had hem hellemaal in elkaar gerost.

nee grapje het is inderdaad vervelend ik zou ook eerst maar eens kijken bij de spuiter of hij het nog weg kan poetsen. er is toch ook een soort wax dat kleine krasjes weg poetst.
 
Je vraagt mijn mening en die is.......

Dat je geen hard bewijs hebt wie de dader is. En dan mag je hopen op medewerking, maar ga daar niet van uit.

De opmerking van de WA is een goeie. Maar als die verzekering er is en de vriend van je moeder wil meewerken, check dan vooraf goed hoe je claimt.

Ik zou er van uitgaan dat je helemaal niks krijgt qua schadeloosstelling.

En de poll: kan ik ook kiezen voor: soms heb je pech, maar jij hebt lekker wel een fijne motor om mee te toeren/scheuren/knallen/uitwaaien :9~ :]
 
heb gekozen voor brokken is dokken.

tis idd niet tof om die kras om je bike te vinden, helemaal niet als er niks over gezegd word,

zeker als jij in de wetenschap bent dat ie 100% die kras vrij de schuur in is gegaan,

en moe dan zegt dat het zal regelen krijgt die ook de rekening .
 
Persoonlijk handel ik geen financiële dingen af met mijn eigen moeder... er zijn grenzen zeg...

Kras is niet leuk, maar als iedereen te goeder trouw is, dan is het misschien wel gewoon een gevalletje pech.
 
ik vind je pol een beetje zwart wit...
van mij staat ook in de garage langs het looppad waar m'n moeder met vanalles en nog wat sleept van bloembakken tot takken tot boodschappen (grotendeels voor mij :P) en ook een fiets ja
en ze kan nogal lomp zijn af en toe dus gooi ik me een ouwe deken erover heen meteen op het moment dat ik hem daar parkeer want als zij een kras op m'n schatje maakt word er nix voor betaald en kan ik het commentaar krijgen dat ik dat ding eruit gaat met mij erbij
kijk het is dan miss wel je passie maar is het rijden niet belangrijker als de looks en is een krasje belangrijker dan je verstandhouding met je ma???

jij wil een duidelijk antwoord maar ik denk dat de situatie iets te complex is daarvoor
maar in ieder geval suc6 ermee
 
Ik vind dat je zelf een risico neemt met het stallen van je motor in een kleine schuur waar ook nog een fiets bij moet staan.
En het is niet zeker dat die vriend van je moeder het gedaan heeft. Wie weet is het wel ergens anders gebeurd en is het je nog niet eerder opgevallen... Ik zou voorzichtig zijn met vingertjes wijzen in deze situatie. Als het door de fiets is gekomen kan het natuurlijk ook ongemerkt gebeurd zijn.

Ik zou voor een fifty fifty regeling gaan. Jij had dit namelijk zelf ook kunnen voorkomen, door of een all-risk verzekering te nemen, een andere stalling te zoeken, een beschermhoes over je motor heen....
Het is en blijft een gebruiksvoorwerp en ja dat raakt nu eenmaal wel eens beschadigd.
 
Puur uit principe vind ik dat als je een kras veroorzaakt je je verantwoordelijkheid moet nemen en moet betalen. Daar is inderdaad ook nog eens je WA-verzekering voor neem ik aan.

Pragmatisch gesproken kun je natuurlijk moeilijk bewijzen hoe die kras is ontstaan, en om geen oorlog met je moeder te ontketenen is het misschien niet verstandig om de situatie teveel op scherp te zetten. Ik zou dan in jouw situatie denk ik genoegen nemen met het deel dat die kerel wel wil betalen (na enig onderhandelen) en dan onder vier ogen tegen je moeder zeggen dat je het een laffe streek vindt waar je niet van bent gediend (waarom tenslotte wel een deel betalen als je niets hebt gedaan he?). En die motor dus niet zonder een paar dekens erover terugzetten!
 
:X


Ah... Gossie... Je maakt het Adonis zijn leven toch niet al te zuur nu hoop ik :+

Niet zo aanstellen he, volgens mij kan je het gewoon niet zo goed hebben dat je moeder naar griekenland wil verhuizen en er straks geen bordje eten meer voor je klaarstaat _O-


Enne, je kan natuurlijk altijd nog een kras terug maken op zijn benetton scooter :P
 
:X


Ah... Gossie... Je maakt het Adonis zijn leven toch niet al te zuur nu hoop ik :+

Niet zo aanstellen he, volgens mij kan je het gewoon niet zo goed hebben dat je moeder naar griekenland wil verhuizen en er straks geen bordje eten meer voor je klaarstaat _O-


Enne, je kan natuurlijk altijd nog een kras terug maken op zijn benetton scooter :P

Haha, daar ligt 'ie denk ik niet wakker van ;)
 
Waarschijnlijk illegaal in het land, zonder werkvergunning ........

Aangeven bij de politie

Dat is nou het mooie van de EU, hij mag gaan en staan waar die wil. Het enige wat 'ie hier heeft hoeven doen is een Sofi-nummer aanvragen ;)
 
@de rest; bedankt voor de inbreng. Ik ben voel mijzelf altijd schuldig als ik andermans dingen beschadig en zeg het dan ook meteen. Mijn vorige motor is ook al eens door iemand anders total loss gereden (ik had die R6 net 1 dag).

Ik laat de kuipen wel opnieuw spuiten voor 50-50. Het is ook niet zozeer de regeling, maar meer de reactie. "Het is maar een motor, wat doe je nou moeilijk"
Het is trouwens niet zo dat de schuur alleen voor de motor is hoor. Mijn fiets staat nu bv. buiten weg te roesten --> maar dat boeit verder niet :P
 
Laatst bewerkt:
dat zou ik ook wel willen maar dan vanaf april daar in griekenland.

en wat betreft dat krasje.
heb je nooit maar dan ook nooit iets van je mama kapot gemaakt :? O-) O-)


Dat is nou het mooie van de EU, hij mag gaan en staan waar die wil. Het enige wat 'ie hier heeft hoeven doen is een Sofi-nummer aanvragen ;)
 
wtf, hoezo toeval dit. Kheb gewoon precies hetzelfde :P en we rijden beide R1 en rijden vaker op 1 wiel dan op 2
Ik zet m'n motor ook in een schuurtje neer, welke net groot genoeg is voor een motor. Als je de motor zo veel mogelijk tegen de kant zet, kan er in principe nog net een fiets bij. Enige die, naast mij, in die schuur komt is m'n huisgenoot. Hij zet z'n fiets er altijd neer. Gister zag ik dus dat hij zijn fiets zo had neergezet, dat de onderkant van zijn voorspatbord tegen mijn onderkuip aan zat! Het gevolg: ter hoogte van mijn rechter onderkuip krasjes op de lak. Gelukkig niet diep, maar toch.

Tja, ik baal er wel van, maar zit er niet zo erg mee dat ik de motor over wil laten spuiten en dit vergoed wil hebben. Opzich, zoals lilanie al zei, ook een beetje m'n eigen schuld, maar toch is het lullig dat hij niet beter uitkijkt.
Ik weet nog niet eens zeker of ik hem er wel op aan spreek. Ik heb nu doeken over de rechter kant van m'n motor gehangen. Hij ziet dus vanzelf wel dat er krassen op gekomen zijn, aangezien ik nu de motor bedek. Het is nu eenmaal gebeurt, niets aan te doen. Het is ook niet zo dan m'n motor hiervoor krasvrij was. Ik zie het dus als 'een extra krasje'.
Van de zomer haal ik Meguiars scratch-X remover. Ik heb hier goede ervaringen over gelezen. Nu maar hopen dat het werkelijk zo goed werkt als men zegt :)

Ik zou zeggen, slaap er een paar nachtjes over. Ik denk dat je dan genoeg tijd hebt om te relativeren en te bedenken hoe je het wilt gaan aanpakken. Ik weet dat ik met de volgende uitspraak geen vrienden maak, maar het is maar een motor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan