jullie mening over een wheelybar maken

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
ik ben bezig een yamaha TT600 op te knappen. het lijkt me leuk om een wheelybar te monteren om zo een beetje beter te kunnen wheelyen.

nu is het subframe van een TT600 naar mijn inzien te slap om er een wheelybar op te monteren, tevens zal hij dan veel te ver uitsteken (halve meter ofzo) omdat de achterkant van de motor zo hoog is.

ik ben van plan om er nu eentje op mijn achterbrug te maken.

nu is mijn vraag: zal dit mogelijk zijn? aangezien je achterbrug natuurlijk beweegt.?

graag hoor ik jullie mening..
 
hier even een tekeningetje zodat jullie een idee hebben wat ik bedoel :9

leve paint ;)

de rode lijn stelt dus de wheelybar voor. deze maak ik van een massieve staaf rond 20 van super sterke kwaliteit.

full
 
Da's geen TT, dat is een KTM :)
Ik kan me geen manier van construeren bedenken waarbij dit sterk genoeg zou zijn. Als je wilt leren wheelyen zou ik ergens in het zand gaan oefenen of een lesje nemen bij Da Liks oid.
 
Als jij die pipo bent in je avatar dan heb je toch helemaal geen wheelybar meer nodig?

Serieus: als ik je avatar en je ontwerp bekijk, dan moet je bar veel meer omhoog staan. Maar zelf zou ik hem niet op de achtervork monteren, maar gewoon op je subframe. Wellicht een paar verstevigingen aanbrengen.
 
op een dikke eencilinder heb je zoveel motorrem dat als je wat ver achterover gaat, je het bijna altijd nog wel kan redden met op tijd je gas dichtdraaien, de motorrem zorgt ervoor dat je weer terugkomt...ik zou het niet doen op een dikke eencilinder iig.
 
mmm op het subframe monteren wordt erg lastig.

maar mijn vraag was meer of het mogelijk is hem op de achterbrug te monteren ivm de achtervering van je achterbrug. zodra je op je achterwiel rijd veert je motor natuurlijk ook...

iemand moet de eerste zijn die het zo gaat proberen :9 het is heel simpel te maken en over de sterkte hoef ik me geen zorgen te maken aangezien is het perfecte materiaal heb.
 
NIEEET DOEEEN!!! dat gaat HARTSTIKKE FOUT gek.. wil je dood ofzo? helemaal niet op de achterbrug!! en ook GEEN wheeliebar monteren op het subframe TENZIJ je al goed kan wheelieën, in zoverre dat je kan vertragen!

het is ook eigenlijk geen wheeliebar maar een Scrapebar, bedoeld om te schrapen en niet om in te staan. nergens voor nodig dus als je nog niet goed kan wheelieën..
 
Ik heb wel zoiets gezien op radiografische autos maar dan zou je de rode lijn langer moeten maken en met wieltjes aan de achterkant en veel steviger en breed. Dan houd die de motor tegen als hij achterover wil. Het wiel moet dan achter het zwaartepunt zitten.
zoiets zou heel misschien kunnen werken.
full
 
het ging mij er juist om dat ik niet zo een gigantich eind achter mn motor heb zitten. omdat het achterspatbord van een offroad motor erg hoog zit moet je meteen ook een wheelybar hebben die langer uitsteekt. door er 1 op de achterbrug te monteren dacht ik de oplossing te hebben gevonden, maar ik wist dus niet of dat kon. zo kan hij namelijk veel korter.
. blijkbaar kan dat dus niet als ik de reacties lees.
 
Ik heb wel zoiets gezien op radiografische autos maar dan zou je de rode lijn langer moeten maken en met wieltjes aan de achterkant en veel steviger en breed. Dan houd die de motor tegen als hij achterover wil. Het wiel moet dan achter het zwaartepunt zitten.
zoiets zou heel misschien kunnen werken.
(Afbeelding)

Moet je ook eens gaan denken aan hoeveel meer onafgeveerde massa je zo krijgt
Lijkt mij niet goed voor de wegligging. En elke kilo, die achter de achteras aanbrengt betekent minder druk op het voorwiel. Maar als je de konstruktie stevig maakt, is een wheelie niet moeilijk meer. Het voorwiel komt niet meer aan de grond

EgbertO
 
Als je nog helemaal geen wheelies kan maken maakt het niet uit waaraan je je wheeliebar monteerd, je gaat toch zowieso wel een keer op je bek tijdens een wheelie. _0-

Aan je achterbrug lijkt me niet echt onveiliger dan aan je subframe. Extra onafgeveerde massa lijkt me niet echt belangrijk bij een motor waarmee je waarschijnlijk heel veel mee op je achterwiel rijdt, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Ik zou het gewoon proberen hoor.
 
Als je nog helemaal geen wheelies kan maken maakt het niet uit waaraan je je wheeliebar monteerd, je gaat toch zowieso wel een keer op je bek tijdens een wheelie. _0-

Aan je achterbrug lijkt me niet echt onveiliger dan aan je subframe. Extra onafgeveerde massa lijkt me niet echt belangrijk bij een motor waarmee je waarschijnlijk heel veel mee op je achterwiel rijdt, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Ik zou het gewoon proberen hoor.
ja naar jou zou ik luisteren :Y
 
ja naar jou zou ik luisteren :Y

hej da liks, hoe heb jij je wheelybar aan je subframe gemonteerd? met klemmen/beugels of de hele zooi vastgelast?

en weet iemand hoe je bepaalt hoe lang hij moet worden?

ik wou het zo doen:
de motor aan het voorwiel omhoogtrekken met een touw aan een balk net zover totdat hij op het dode punt zit met mij erop. dan een fractie meer naar achter zodat je als het ware achterovervalt. op dit punt de motor laten hangen en de afstand tot de grond meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan