jullie mening over een wheelybar maken

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
ik ben bezig een yamaha TT600 op te knappen. het lijkt me leuk om een wheelybar te monteren om zo een beetje beter te kunnen wheelyen.

nu is het subframe van een TT600 naar mijn inzien te slap om er een wheelybar op te monteren, tevens zal hij dan veel te ver uitsteken (halve meter ofzo) omdat de achterkant van de motor zo hoog is.

ik ben van plan om er nu eentje op mijn achterbrug te maken.

nu is mijn vraag: zal dit mogelijk zijn? aangezien je achterbrug natuurlijk beweegt.?

graag hoor ik jullie mening..
 
hej da liks, hoe heb jij je wheelybar aan je subframe gemonteerd? met klemmen/beugels of de hele zooi vastgelast?

en weet iemand hoe je bepaalt hoe lang hij moet worden?

ik wou het zo doen:
de motor aan het voorwiel omhoogtrekken met een touw aan een balk net zover totdat hij op het dode punt zit met mij erop. dan een fractie meer naar achter zodat je als het ware achterovervalt. op dit punt de motor laten hangen en de afstand tot de grond meten.
Die bar moet zover uitsteken dat wanneer je de bike erop zet dat hij 12 uur zal aangeven.
Dus recht omhoog.

Het dode punt kun je helemaal niet uitvinden met jou erop want het dode punt is bij hoge snelheden lager dan bij lage snelheden.
Of wel nooit hetzelfde.

Maar als ik het goed begrijp wil jij een beveileging maken zodat je niet achterover kan slaan?
Ooit van een achter rem gehoord :?
Ga je zo'n beugel ervoor gebruiken ga je gruwlijk hard vallen op het moment dat je die op de grond ramt.
 
hej da liks, hoe heb jij je wheelybar aan je subframe gemonteerd? met klemmen/beugels of de hele zooi vastgelast?

en weet iemand hoe je bepaalt hoe lang hij moet worden?

ik wou het zo doen:
de motor aan het voorwiel omhoogtrekken met een touw aan een balk net zover totdat hij op het dode punt zit met mij erop. dan een fractie meer naar achter zodat je als het ware achterovervalt. op dit punt de motor laten hangen en de afstand tot de grond meten.
fout.. das vallen als je m raakt.

als je goed kijkt op de foto die ik op pagina 1 heb geplaatst, zie je dat ik GEEN bar heb.das veel veiliger. maar een bar kan je klemmen of lassen, wat jij wil. je bar moet echt 12 o clock zijn, of net iets ervoor mag ook nog wel. kijk maar naar die van JOram. anders ben je de lul als je m raakt want dan wordt je eraf gegooid als je nog niet stabiel bent. TRUST ME geen goed plan. rechtop die hap!
 
Die bar moet zover uitsteken dat wanneer je de bike erop zet dat hij 12 uur zal aangeven.
Dus recht omhoog.

Het dode punt kun je helemaal niet uitvinden met jou erop want het dode punt is bij hoge snelheden lager dan bij lage snelheden.
Of wel nooit hetzelfde.

Maar als ik het goed begrijp wil jij een beveileging maken zodat je niet achterover kan slaan?
Ooit van een achter rem gehoord :?
Ga je zo'n beugel ervoor gebruiken ga je gruwlijk hard vallen op het moment dat je die op de grond ramt.
TRUE!
 
ff voor de duidelijkheid, ik wil de wheelybar niet om te leren wheelyen, dat kan ik wel aardig. ik wil hem meer om er een beetje mee te gaan spelen.

kben benieuwd hoe het rijd. volgensmij in het begin erg onnatuurlijk.
 
To subframe or not to subframe... Denk persoonlijk dat de heren DaLiks en consorten er best wel een klein beetje boel verstand van hebben...

heb ze ooit in actie gezien, en dat was wel erg tofjes

Maar wat anders, als je het zo graag wil leren, waarom niet het volgende, boek even een lesje bij bovengenoemde mannen.

Anders, een heleboel jaren geleden (toen ik nog geen grijze haren had..) stond er in de Streefighter een artikel van een kerel in Engeland die een Bandit gebruikte voor wheelieles. Achterop had hij een soort van massaschakelaar met veerspanning gemaakt welke de motor kon uitschakelen. Aan die massaschakelaar zat een verstelbaar kunstof stokkie, en al naar gelang van ervaring en durf kon hij dat stokje steeds verder verstellen zodat je de wheelies steeds hoger kan maken. Die schakalaar voor de duidelijkheid onderbrak simpelweg de ontstekking als je te ver ging, en als je dan weer terug viel, kwam de ontsteking er weer bij, zodat je niet ongecontroleerd ter aarde pletterde.
 
To subframe or not to subframe... Denk persoonlijk dat de heren DaLiks en consorten er best wel een klein beetje boel verstand van hebben...

heb ze ooit in actie gezien, en dat was wel erg tofjes

Maar wat anders, als je het zo graag wil leren, waarom niet het volgende, boek even een lesje bij bovengenoemde mannen.

Anders, een heleboel jaren geleden (toen ik nog geen grijze haren had..) stond er in de Streefighter een artikel van een kerel in Engeland die een Bandit gebruikte voor wheelieles. Achterop had hij een soort van massaschakelaar met veerspanning gemaakt welke de motor kon uitschakelen. Aan die massaschakelaar zat een verstelbaar kunstof stokkie, en al naar gelang van ervaring en durf kon hij dat stokje steeds verder verstellen zodat je de wheelies steeds hoger kan maken. Die schakalaar voor de duidelijkheid onderbrak simpelweg de ontstekking als je te ver ging, en als je dan weer terug viel, kwam de ontsteking er weer bij, zodat je niet ongecontroleerd ter aarde pletterde.
m.a.w. de mietjes manier om wheelies te leren. plus dat je zo geen remcontrole leert.. _O- maar thanks voor het compliment!!! *O*
 
Lees deze ook ff.

deeltje gepikt uit het voertuigreglement

ART 26. Scherp uitstekende delen.

De voertuigen mogen noch zijn voorzien van uit technisch oogpunt onnodige delen of toebehoren. noch van puntige of snijdende ornamenten die, een scherpe hoek of een gevaarlijk uitsteeksel vormen of die. in geval van botsing. het gevaar voor lichamelijk letsel aanzienlijk zouden kunnen vergroten.


Dus.................
 
Lees deze ook ff.

deeltje gepikt uit het voertuigreglement

ART 26. Scherp uitstekende delen.

De voertuigen mogen noch zijn voorzien van uit technisch oogpunt onnodige delen of toebehoren. noch van puntige of snijdende ornamenten die, een scherpe hoek of een gevaarlijk uitsteeksel vormen of die. in geval van botsing. het gevaar voor lichamelijk letsel aanzienlijk zouden kunnen vergroten.


Dus.................

tis geen wheelybar maar een handvat om mn motor aan op te tillen
:9 ps. kga nu verder sleutelen aan de motor en zal ff een picci maken.
 
dit is het subframe:
full
 
dit idee had ik om te maken,

kheb een stuk pijp gebogen voor de vorm. ik wil dit maken van rond staal met een diameter van 20 of 25mm. het staal dat ik ga gebruiken word ook gebruikt om kelders van 30 ton mee op te tillen. dus als er iets zal verbuigen zal het eerder mn frame zijn dan het staal lijkt mij.

(op mn werk kan ik het wel buigen met een buigapparaat voor de slimmerikken ;) )
full
 
en het stuk waarmee ik de grond zal raken wil ik horizontaal maken en iets breder. ongev. zo breed als mn kenteken. ik heb zo denk ik een wheelybar die amper opvalt en (niet uitsteekt :9 ). enige nadeel is dat ik er niet op/in kan staan met 1 voet en dat mn motor niet 12 o clock staat maar op ongev. 11 uur - half 12. ik weet niet of dit een probleem gaat vormen, een andere oplossing heb ik niet. hem gelijk met het spatbord door laten lopen zoals een normale wheelybar gaat niet lukken, dan steekt hij echt veel te ver uit.
full
 
Laatst bewerkt:
als je echt serieus bent over die wheeliebar dan kort je het spatbord in en verzin je wat anders voor de ophanging van het kenteken. vervolgens de buis die je gebruikt zoveel mogelijk recht laten lopen en ZEKER niet naar beneden. daar wordt ie SUPER instabiel van..

mijn advies.. NIET aanmodderen zoals je nu doet maar serieus wat bouwen en je achterspatbord gewoon verzagen etcetera. anders is het gevaarlijk en geen gezicht.
 
als je echt serieus bent over die wheeliebar dan kort je het spatbord in en verzin je wat anders voor de ophanging van het kenteken. vervolgens de buis die je gebruikt zoveel mogelijk recht laten lopen en ZEKER niet naar beneden. daar wordt ie SUPER instabiel van..

mijn advies.. NIET aanmodderen zoals je nu doet maar serieus wat bouwen en je achterspatbord gewoon verzagen etcetera. anders is het gevaarlijk en geen gezicht.
ok. is het subframe naar jouw inzien wel sterk genoeg om het hieraan te bevestigen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan