Jullie Olieverbruik = ?????

dikkevinger

MF'er
15 jul 2001
203
0
Heerhugowaard
Ben nieuwsgierig naar het gemiddelde olieverbruik bij jullie motoren.
Heb zelf een nieuwe R1100 S en het verbruik ben ik nog niet helemaal klaar mee. Na de 1000 beurt ben ik nu 2000 km verder en het peilglas geeft het absolute minimum aan (onderste streepje). Volgens boekje is het verschil onderste streepje en bovenste streepje (ook wel bekend als minimum en maximum) 0,5 ltr. Zou dus inhouden 1 liter op 4000 km :( Ga dit dus ff opnemen met de dealer...
Maar goed wat is jullie verbruik nu ongeveer ? Oh ja rijstijl ga ik uit van sportief })


C.U.


:j
 
Als ik d'r gewoon de 20W50 ingooi die in een R1100xx blok hoort in plaats van de 10W40 die de dealer er het liefste ingooit omdat-ie daar een vat vol van heeft, dan komt m'n olieverbruik boven de 1:10000 uit. Met 10W40 mag ik blij zijn als ik de 1:6000 haal.

Hoe is dat mogelijk? m´n R1 gebruikt ook wel wat. En een andere R1 rijder riep dat het verbruik met 20W50 een heel stuk oplaag gaat.
hoe kan dat?
 
Hoe is dat mogelijk? m´n R1 gebruikt ook wel wat. En een andere R1 rijder riep dat het verbruik met 20W50 een heel stuk oplaag gaat.
hoe kan dat?
20W50 is wat dikker vooral als de motor nog koud is. Naar mate de olie veroudert (en de polymeren verslijten) is een 20W50 ook relatief meer "stroperig" bij bedrijfstemperatuur dan een 10W40, omdat de olie langzaam maar zeker terugvalt naar de "basis dikte" (20 versus 10). Olie wordt "opgeslingerd" en kan tussen de zuigerveren in de verbrandingskamer terecht komen; hoe dunner de olie is, hoe makkelijker dat zal gaan en dus meer verbruik. Als de motor slijt wordt dat steeds duidelijker. In een hoogtoerige R1 lijkt me 20W50 nogal dik, behalve misschien als je in de tropen woont ;)
 
Laatst bewerkt:
nee, (helaas?) woon ik niet in de tropen. Het is dus wat jou betreft niet slim om het erin te gooien met eventueel niet goed genoeg smerende eigenschappen?

Jammer, dat olieverbruik ben ik een beetje zat aan het worden.... '(

Het kwaaltje bij een R1 schijnt te zijn dat de seals bij de kleppen niet goed afdichten.
 
sjah dit is heel verschillend, je zou eigenlijk moeten erbij vragen wat hun rijstijl is. Rijden ze veel in de hoge toeren 8000 tot 13000 dan verbruikt ie echt wel meer olie, is het een toerrijder die amper vooruit komt (bmw rijders _O- ) grapje O-) dan verbruikt ie amper wat (ondanks het een BMW is :} )
Een toermotor verbruikt zowieso veel minder olie dan een supersport hoge toeren etc...
 
Terug
Bovenaan Onderaan